با حضور مقامات استانی و شهرستانی

مراسم کلنگ‌زنی و آغاز عملیات احداث بند خاکی آبخوان عقدا با حضور نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی، فرماندار شهرستان، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، رئیس منابع طبیعی شهرستان و چند تن از مقامات محلی در بخش عقدا برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی فرمانداری اردکان، هادی مقیمی با اعلام این خبر افزود: طول این سد خاکی ۲۵۰۰ متر است که با اضافه شدن ۲ بازوی ۶۰۰ متری در اضلاع شرقی و غربی آن، به ۳۷۰۰ متر خواهد رسید و بلندی تاج این سد ۵ متر در نظر گرفته شده که با احتساب خاکبرداری از داخل محوطه آن به ۸ متر خواهد رسید. 

 
وی ادامه داد: عمق محوطه آبگیری سد ۳۰۰ متر است و عرض لایه ابتدایی آن ۲۵ متر و در نهایت به عرض ۵ متر ختم خواهد شد.
 
فرماندار اردکان گفت: قریب ۱۰۰۰ مترمکعب دیواره‌سازی با سازه سنگ و بتن جهت مقاوم‌سازی مسیر ورودی و خروجی آب این سد در نظر گرفته شده و در راستای جمع‌آوری آب‌های سرگردان و سیلاب‌های سطحی در اقصی نقاط بیابان قریب به ۱۱ کیلومتر نیز مسیر‌های انحرافی ایجاد خواهد شد تا با تغیبر مسیر بتوانیم حداکثر بهره‌برداری را از هرزآب‌های موجود داشته و حتی‌المقدور اکثر آب‌های سطحی و فصلی را به سمت ورودی این سد سوق دهیم.
 
مقیمی افزود: گنجایش این سد در صورت آبگیری کامل میلیون‌ها مترمکعب آب خواهد بود که طبق نظر کارشناسان با آبگیری این سد نه تنها کلیه قنوات و چاه‌های موجود، بلکه تمامی مزارع و قنوات زیردست واقع شده در ضلع شمال و شمال شرقی عقدا تا روستا‌های شمس‌آباد، هفتادر و سروسفلی نیز منتفع خواهند شد.
 
وی گفت: علاوه بر آن ایجاد این دریاچه مصنوعی، ضمن فراهم‌شدن مکانی جهت تفریح و ورزش اهالی، به نوعی در جذب گردشگران و توسعه اکوتوریسم منطقه نیز مؤثر است و باعث جذب پرندگان مهاجر خواهد شد و قطعا در احیای محیط‌زیست منطقه نیز تأثیرگذار خواهد بود.
 
وی افزود:  امیدواریم این طرح عظیم در نیمه دوم اسفندماه سال جاری به بهره‌برداری برسد.
 
فرماندار اردکان با اشاره به سابقه این طرح گفت: در سال ۱۳۹۳ به درخواست شورای اسلامی شهر و پیگیری‌های مستمر کارشناسان اداره منابع طبیعی استان و شهرستان و بازدید‌های میدانی و بررسی‌های فنی در مناطق بیابانی ضلع جنوب و جنوب غربی شهر، احداث یکی از بزرگترین سد‌های خاکی استان، در ضلع جنوب غربی عقدا مورد تصویب قرار گرفت.
 
وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۴ مراحل نقشه‌برداری از توپوگرافی منطقه، مسیر رودخانه‌های فصلی و دهانه‌های جاری شدن سیلاب‌ها مقدمات لازم جهت اجرایی شدن این پروژه انجام پذیرفت.
 
شایان ذکر است به دلیل هزینه برآوردشده برای طرح مذکور، اجرای آن مسکوت مانده بود که با مساعدت و پیگیری‌های محمدرضا تابش ،نماینده مردم  شهرستان اردکان درمجلس شورای اسلامی، ریاست برنامه و بودجه استان، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری، معاون عمرانی استانداری، فرماندار اردکان و ریاست اداره منابع طبیعی اردکان به سرانجام رسید.
 
گفتنی است عملیات اجرایی پروژه احداث بند خاکی آبخوان عقدا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های استانی این طرح، با اعتبار ۲۸ میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در عقدا آغاز شده است.