با حضور مدیرکل پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور
در نشستی با حضور مدیرکل پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور، فرماندار اردکان و جمعی دیگر از مسئولان، اولین مرکز نوآوری کنجد و محصولات کنجدی استان از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مرکز علمی کاربردی اردکان آغاز به کار کرد.
 
 
به گزارش روابط عمومی فرمانداری اردکان، حسین موسی‌زاده هدف از این اقدام را جمع‌آوری ایده‌های مختلف درزمینهٔ کنجد و محصولات کنجدی به‌منظور ایجاد تنوع در محصولات کنجدی استان یزد بیان کرد.
 
 
وی با اظهار امیدواری مبنی بر توسعه هرچه بیش‌تر این حرفه در سطح سنتی و صنعتی گفت: وجود کارگاه‌ها و کارخانجات متعدد این محصول، دانش انباشته خیلی خوبی است که می‌تواند بسیاری از مشکلات بیکاری را مرتفع کند.
 
 
موسی‌زاده گفت: در صورت همکاری مسئولان استان و شهرستان، می‌توان اطمینان داد که بیکاری در این شهر و حرفه نزدیک به صفر خواهد رسید و علاوه بر آن، شاهد توسعه و نوآوری این حرفه برای مردم کشورمان خواهیم بود.
 
 
محمد صالح احمدی رئیس دانشگاه علمی کاربردی واحد استان یزد نیز بیان داشت: راه‌اندازی این مرکز در دانشگاه علمی کاربردی اردکان این پیام را می‌رساند که این مرکز به دنبال بحث‌های مهارتی و نزدیک کردن آموزش‌ها به نیازهای شغلی است.
 
 
 
وی اظهار داشت: با راه‌اندازی این مرکز، ایده‌های جدید از سوی دانشجویان تبدیل به ثروت و کار می‌شود و برای هر ایده مطالعاتی، ۵۰ میلیون تومان وام با کارمزد ۲ درصد پرداخت می‌شود.
 
 
فرماندار اردکان نیز در این نشست با بیان این‌که اردکان، قطب تولید محصولات کنجدی است گفت: بیش از ۷۵ درصد کنجد وارداتی به کشور در شهرستان اردکان مصرف می‌شود.
 
 
وی افزود: در دنیای پررقابت امروز، فرآیند تولید باید اقتصادی و با بهره‌مندی از حداکثر ارزش‌افزوده باشد و این امر جز با تحقیقات لازم و رفع اشکالات امکان‌پذیر نیست.
 
 
مقیمی با اشاره به قدمت صنعت حلواارده‌سازی در اردکان و توسعه کارگاه‌های تولید این محصول پرطرفدار، افزود: افزایش کمی واحدها؛ ما را از نوآوری و ابتکار بی‌نیاز نمی‌کند و لازم است بهره‌وری در همه صنایع ازجمله محصولات کنجدی ارتقا یابد.
 
 
نماینده عالی دولت در شهرستان با اشاره به موقعیت جغرافیایی اردکان تصریح کرد: این پتانسیل ویژه می‌تواند در حوزه‌های کاشی و سرامیک، فولاد و شیشه نیز به کمک صنعت بیاید و مراکز نوآوری و تحقیقاتی در این حوزه‌ها ایجاد و تأسیس شود.
 
 
وی گفت: احداث مراکز نوآوری و تحقیقات در کنار امنیت سرمایه‌گذاری و ثبات در اردکان، کمک شایانی به توسعه صنعت و حفظ و پیشرفت آن خواهد کرد.