نصیری‌زاده در جلسه کمیته برنامه‌ریزی شهرستان اردکان

جلسه کمیته برنامه‌ریزی شهرستان اردکان با حضور حمیدرضا نصیری‌زاده رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد، محمدرضا نبی میبدی معاون هماهنگی برنامه و بودجه استان‌، فرماندار اردکان، زهرا حسینی دبیر کمیته برنامه‌ریزی شهرستان اردکان و رؤسای ادارات و نهادهای این شهرستان برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان اردکان، «حمیدرضا نصیری‌زاده» در این جلسه با بیان این‌که کمیته برنامه‌ریزی شهرستان‌ها در راستای برنامه‌‌ریزی برای توسعه شهرستان‌ها تشکیل شده است؛ گفت: شهرستان اردکان دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی برای پیشرفت است و ما ظرفیت‌های قانونی برای جذب بودجه را بررسی و به دستگاه‌های استان ارسال کرده‌ایم. همچنین در آستانه‌ی تدوین برنامه ششم توسعه اقتصادی،‌ فرهنگی و اجتماعی کشور و قانون بودجه سال ۹۵‌‌، طی نامه‌ای به دستگاه‌ها، از آن‌ها خواسته شده تا احکامی را که امکان طرح و لحاظ‌شدن در این برنامه‌ دارند؛ ارائه نمایند.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد با بیان این‌که برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در کشور حدود ۱۶ سال زمان لازم است؛ افزود: در استان یزد حدود ۳۳۰۰ پروژه نیمه‌تمام وجود دارد و باید با اعتبارات اندک کنونی به بهره‌برداری برسند. وی گفت‌: تعداد زیادی پروژه با پیشرفت بالای ۸۰درصد در استان وجود دارند که صرفاً برای نگهداری آن‌ها به حدود ۳۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

 

نصیری‌‌زاده منابع تأمین اعتبار استان را شامل تملک دارایی‌ها، ماده ۱۸۰ و ۲درصد نفت و گاز برای مناطق محروم (بر اساس جمعیت) عنوان نمود و گفت‌: در بودجه امسال تغییراتی صورت گرفته و بودجه‌‌‌ای به عنوان بودجه مرکزی (گلوبال) جهت مرکز استان تعریف شده و به دستگاه‌‌هایی نظیر صدا و سیما اختصاص می‌یابد که به کل استان خدمات می‌رسانند.

 

وی به آمار مهاجرپذیری در استان‌ها اشاره کرد و گفت: استان یزد، دومین استان از لحاظ مهاجرپذیری است و از سوی دیگر، چندین سال پیاپی این استان، مقام اول را در کنکور سراسری کسب کرده است. لذا پیشنهاد شده است برای ایجاد صنایع های‌تِک مورد نیاز که باعث ماندگاری نخبگان در استان می‌شود؛ تسهیلاتی برای تحریک سرمایه‌گذاری فراهم شود.

 

این مقام مسئول با بیان این‌که اعتبارات فعلی، صرفاً جواب‌گوی آماده‌سازی زیرساخت برای سرمایه‌گذاری در کشور است؛ افزود: ۹۷۰۰میلیارد تومان سرمایه‌گذاری عمرانی برای رشد ۱درصدی لازم است و این در حالی است که در برنامه ششم توسعه باید سالانه ۸درصد رشد حاصل شود؛ بنابراین باید تمام تلاش‌مان را بر جذب سرمایه‌گذار خارجی و نیز حمایت از سرمایه‌گذاران داخلی متمرکز کنیم.

 

حسین اسماعیلی نیز در این جلسه که با موضوع توزیع اعتبارات شهرستان برگزار شد؛ گفت: با توجه به محدودیت اعتبارات، امکان تأمین اعتبار برای همه‌ی پروژه‌های شهرستان فراهم نبوده است.

 

فرماندار اردکان با اشاره به این‌که اعتبارات شهرستان اردکان در سال‌جاری بالغ بر ۱۸۲ میلیارد ریال و معادل ۱۲.۸درصد از کل اعتبارات استان بوده است؛ گفت: از این میزان، ۱۲درصد در بخش آب، ۱۵درصد در بخش آموزش، ۲۶درصد در بخش راه و عمران شهری، ۱۲درصد در بخش میراث فرهنگی و هنر و ۹درصد نیز در بخش صنعت و زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی تخصیص داده شده است.

 

وی ادامه داد: به دنبال تأمین اعتبار سایر پروژه‌ها از بخش منابع ملی هستیم و امیدواریم کار تخصیص و جذب اعتبارات به سرعت انجام شود تا مشکلی در روند اجرای پروژه‌ها پیش نیاید.