در جلسه‌ای با حضور مدیران استان و شهرستان انجام شد:

صندوق حمایت توسعه بخش کشاورزی شهرستان اردکان با هدف افزایش بهره‌وری و ایجاد ارزش افزوده بالا در فرآورده‌های باغی، زراعی و دامی با اعتبار اولیه ۳۰ میلیارد ریال راه‌اندازی شد.

 

به گزارش روابط عمومی فرمانداری اردکان محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع کشاورزی به دلیل نقش مؤثر آن در امنیت غذایی و سلامت جامعه، همیشه در اولویت قرار داشته است.

 

وی تصریح کرد: کشاورزی در شرایط سخت بیابانی و وضعیت دشوار تأمین آب مناسب و نهاده‌ها، ضرورت توجه بیشتر مسئولان و دست‌اندرکاران امر برای حمایت عملی از بهره برداران و کشاورزی را دوچندان نموده است.

 

تابش افزود: اگر موضوع مسکن و زمین جوانان حل نشود، فشار برای برخی تغییرکاربری باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی بیشتر می‌شود، لذا اقدامات اولیه برای احداث شهرک‌ها و واگذاری زمین در شهرستان آغاز شده است.

 

فرماندار اردکان نیز با اشاره به ضرورت توجه به وضعیت منابع آبی کشاورزی در شهرستان، بار دیگر از مسئولان استان خواست درزمینه خاموشی چاه‌های کشاورزی براساس شرایط حاکم بر منطقه و نوع کشت در شهرستان‌ها تصمیم‌گیری شود.

 

بهروز شهابی‌زاد با اشاره به نقش کشاورزی دامداری در اقتصاد و امنیت جامعه بیان داشت: مشکلات قانونی موجود برای توسعه کشاورزی نظیر فاصله‌گرفتن از روستاها، به‌علت تنگناهایی که برای دسترسی به خدمات زیربنایی به‌وجود می‌آورد باید مرتفع شود.

 

وی اظهار داشت: کارگروهی برای جلوگیری از خردشدن اراضی کشاورزی و تغییر کاربری باغات در شهرستان تشکیل شده و مصمم هستیم تا حد امکان روند غیرقانونی تبدیل باغات به کاربری مسکونی را متوقف کنیم.

 

فرماندار اردکان با اشاره به تأسیس صندوق توسعه بخش کشاورزی شهرستان با اعتبار اولیه ۳ میلیارد تومان اظهار امیدواری کرد با مشارکت کشاورزان، این صندوق توسعه یافته و منابع آن در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

 

در ابتدای این نشست نمایندگان دامداران، شیلات، باغبانی، مرغداری، تعاونی‌های تولیدی و... مسائل و مشکلات خود را بیان کردند و مقرر شد، ضمن پیگیری و حل برخی از موضوعات مطرح شده، برخی موارد نیز از طریق مسئولان استان یزد و کشور پیگیری شود.

 

در نشست یادشده شماری از مسئولان سازمان جهادکشاورزی یزد، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان، امام جمعه و فعالان بخش کشاورزی شهرستان حضور داشتند.