به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان بافق؛ جشن خرما بافق با حضور مدیرکل جهاد کشاورزی و رییس سازمان تعاون روستایی استان یزد،امام جمعه و فرماندار بافق، نخل کاران بافقی و جمعی از مسوولان محلی در مجموعه پارک آهنشهر این شهرستان برگزار شد.

مدیر کل جهاد کشاورزی استان یزد در این آیین به سطح زیر کشت تولید خرمای استان اشاره کرد و گفت:استان یزد با سطح زیر کشت بیش از ۲هزار هکتار و با بیش از ۸هزار تولید خرما جایگاه هشتم در کشور را دارد.

سید جمال سجادی پور افزود: بالغ بر۸۵درصد سطح زیر کشت تولید خرمای استان در بافق می باشد که این شهرستان یکی از شهرهای خرماخیز استان است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص این محصول در این شهرستان تصریح کرد:در خصوص اصلاح نخیلات بافق حدود ۱۵۰هزار اصله پاجوش و بیش از ۷هزار اصله نهال کشت به کشاورزان این شهرستان توزیع شده است.

مدیر کل جهاد کشاورزی استان یزد بیان داشت:اصلاح ارقام،اصلاح نژاد،بسته بندی و صنایع تبدیلی و تکمیلی این محصول اقداماتی است که باید انجام شود تا خرمای بافق در کشور عرضه و برند سازی شود.
سجادی پور افزود:در این زمینه نهال یارانه دار را تامین و در اختیار کشاورزان بافقی قرار می دهیم تا اصلاح ارقام صورت بگیرد.

وی خاطر نشان کرد:خطوط اعتباری برای سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی و تکمیلی و ایجاد واحد های سردخانه کوچک برقرار است که این موضوع نقش مهمی را در بازاریابی محصول دارد.

مدیر کل جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به اینکه ۵۰درصد تولیدات باغی را خرما تشکیل می دهد تصریح کرد:کشور از لحاظ تولید این محصول بعد از مصر مقام دوم و از نظر سطح زیرکشت در جایگاه سوم دنیا قرار دارد.

سجادی پور افزود:خرما چهارمین محصول برتر باغی کشور می باشد.
رونمایی از دستگاه بالابر خرماچین و تجلیل از خرماکاران نمونه بافقی از دیگر برنامه های این آیین بود پ/ ر.

عکس: آفتاب بافق