به گزارش روابط عمومي استانداري يزد، " محمد رضا فلاح زاده " در سخناني به بررسي عمده عوامل شكل گيري قيام عليه طاغوت و عوامل پيروزي انقلاب پرداخت.
وي در ادامه به دستاوردهاي حوزه سلامت استان اشاره كرد و گفت: 2514 تخت بيمارستاني در استان وجود دارد كه 2304 تخت از دولت هاي قبلي بوده و با راه اندازي بيمارستان هاي در حال ساخت اين تخت ها افزايش خواهد يافت.
استاندار تعداد تخت هاي ccu و icu استان را 139 تخت عنوان كرد و افزود: 2290 دانشجو تا سال 84 مشغول به تحصيل بوده اند كه هم اكنون به 4376 نفر رسيده است.
وي با اشاره به پروژه هاي بيمارستاني استان، اظهار داشت: بيمارستان شهرستان اردكان تكميل شده، شهرستان ميبد بخش قلب، روانپزشكي و MRI اضافه شده و بيمارستان شهيد رهنمون، قلب محمد رسول الله (ص)، روانپزشكي، ناباروري، بخش زنان شهيد صدوقي (ره) و طبس در حال ساخت مي باشد و مجوز هاي لازم براي شعبه بين المللي دانشگاه علوم پزشكي و دانشكده داروسازي اخذ شده است.
در بخش ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان، استاندار يزد با اشاره به اينكه ميراث فرهنگي يعني اينكه فرهنگ توام با معنويت و ارزش را منتقل كند و اينكه هنر هنرمندان ما با تمدن معماري اسلامي ايران و اعتقاد ما همخواني داشته باشد، گفت: ميراث فرهنگي بايد مورد حفاظت قرار گيرد تا نسلهاي آينده از آن بهره مند گردند.
وي تعداد ميراث فرهنگي ثبت شده استان را 1533 اثر دانست و افزود: 2 اثر جهاني هم در اين حوزه به ثبت رسيده است.
فلاح زاده افزود: 60 واحد اقامتي در استان وجود دارد كه 13 واحد سه ستاره به بالا هستند و مجموعا 416 اتاق دارند و 118 ميليارد تومان در اين خصوص سرمايه گذاري شده است.
اين مقام مسئول با اشاره به موزه هاي راه اندازي شده در استان، اظهار داشت: موزه منطقه كوير در دست احداث است، موزه مردم شناسي تفت و صدوق به اتمام رسيده، موزه فرش اردكان، عبرت ابركوه، عبرت طبس، موزه بافق، بهاباد، خاتم و ندوشن در حال احداث و موزه اسلحه و سنگ هم در حال ساخت است كه فرهنگ معنويت و اعتقاد و معماري اسلامي در اين بناها ترويج مي شود.
در بخش مسكن استاندار يزد با اشاره به اجراي پروژه هاي مسكن مهر در دولت نهم و دهم، گفت: 24433 واحد تعاوني، سه جانبه، خود مالكين و خيرين در حال ساخت است و مسكن كميته امداد امام خميني (ره) 3800 واحد از اول انقلاب تا كنون بوده است كه 300 واحد در دست ساخت و مابقي به اتمام رسيده است.
وي همچنين مسكن افراد تحت پوشش بهزيستي استان را 3400 واحد، مسكن روستايي را 24207 واحد و خيرين مسكن ساز را 1572 در حال ساخت يا ساخته شده عنوان و تصريح كرد: كنترل قيمت، جلوگيري از زمين خواري، جلوگيري از حاشيه نشيني غير قانوني در شهرها و ... از مزاياي مسكن مهر است، البته در انتخاب برخي مديران عامل توسط تعاوني ها دقت لازم صورت نگرفته بود كه همين مشكلاتي را بوجود آورده بود ولي در مجموع مسكن هاي مهر با در نظر گرفتن همه جوانب كار به صرفه است.
فلاح زاده مسكن مهرهاي استان را از لحاظ زير بنا بيشتر از ميزان كشوري دانست و گفت: در اين خصوص در اوايل شروع به كار پيگيري هاي خوبي صورت گرفته و اين حمايت دولتي در حال پيگيري است.
وي در بخش راه سازي نيز به ارائه گزارش پرداخت و اظهار داشت: 556 كيلومتر بزرگراه در استان يزد وجود دارد كه قبل از دولت نهم 209 كيلومتر بوده و قبل از انقلاب بزرگراهي در استان وجود نداشته است.
استاندار يزد با اشاره به اينكه 244 كيلومتر از راه هاي اصلي تا قبل از دولت نهم بوده است و هم اكنون به يك هزار و هفت كيلومتر رسيده است، خاطر نشان ساخت: طول راه هاي فرعي اول انقلاب 77 كيلومتر، تا اول دولت نهم 1802 كيلومتر و هم اكنون به 1633 كيلومتر رسيده و هر چه كم شود بهتر است.
وي استان يزد را فاقد راه روستايي در قبل انقلاب دانست و افزود: سال 1384 در استان يزد 1832 كيلومتر راه روستايي داشتيم و هم اكنون به 2352 كيلومتر رسيده است كه وضعيت مطلوبي است.
فلاح زاده گفت: در مجموع 80 پروژه شامل 50 پروژه ملي و 30 پروژه استاني در دست اجراست و 4 محور استان در حال راه سازي مي باشد.
استاندار يزد در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به بخش راه آهن در استان يزد، اظهار داشت: قبل از پيروزي انقلاب اسلامي تهران – يزد – كرمان و در دولت هاي قبلي بافق – مشهد و بندر عباس به طول 1020 كيلومتر و خط چادرملو – اردكان به طول 220 كيلومتر راه اندازي شده بود و در دولت نهم و دهم 247 كيلومتر خط يزد – اقليد – شيراز،200 كيلومتر دو خطه نمودن بافق – اردكان و خط آهن معدن طبس به طول 11 كيلومتر در حال اجرا و خط آهن گندله سازي راه آهن و خط مخازن نفت به راه آهن به اتمام رسيده است.
وي همچنين به اجراي 6 مورد زير گذر كار شده در سطح استان اشاره كرد و افزود: 3 زيرگذر توسط راه آهن و 3 زير گذر توسط شهرداري كار شده است و زير گذر ميبد – صدوق و زير گذر بافق به اتمام رسيده است.
استاندار در تشريح پروژه هاي مرتبط با گاز، گفت: قبل از پيروزي انقلاب اسلامي 6 شهر كشور گازدار شده بود ولي هم اكنون 1000 شهر كشور از نعمت گاز برخوردار است.
وي افزود: يزد، اردكان، مهريز، ابركوه، ميبد، تفت و 16 روستا هم گاز رساني شده است.
فلاح زاده ادامه داد: خط پنجم سراسري هم وارد استان يزد شد كه در دولت نهم و دهم به اتمام رسيد و گازرساني به شهرهاي هرات و طبس اجرا، ندوشن، مروست، نير، خضرآباد و بافق در حال اجرا و بهاباد در مهر ماندگار قرار گرفت كه آغاز خواهد شد و در مجموع 141 روستا در استان گاز رساني شده است.
بخش انرژي را فلاح زاده با يادآوري اينكه نيروگاه شهيد زمبق كه مربوط به قبل از انقلاب بوده در سال 57 با قدرت توليد97 مگا وات وارد مدار شده آغاز كرد و افزود: در ابتداي دولت نهم نيروگاه 500 مگا واتي در شهرستان صدوق به بهره برداري رسيده كه قدرت توليد برق را به 1 و نيم ميليون مگا وات ساعت در سال رسانده و هم اكنون 4 ميليون و 460 مگا وات قدرت توليد برق داريم.
وي افزود: يك نيروگاه 500 مگا واتي آماده افتتاح است و نيروگاه 500 مگا واتي شركت سرمايه گذاري ايرانيان در حال اجراست.
استاندار گفت: در حوزه اجراي شبكه انتقال برق، خط 400 اصفهان – يزد در دوخط و خط 400 يزد – كرمان اجرا و خط 400 مشهد – طبس – بافق و يزد – هرمزگان آماده افتتاح مي باشد.
وي همچنين از ساخت 45 پست برق پس از پيروزي انقلاب اسلامي و در حال ساخت بودن 14 پست برق در حال حاضر خبر داد.
عالي ترين مقام اجرايي استان در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اهميت راه بعنوان يك زير ساخت، اظهار داشت: ايرانيان مبدع و مخترع اولين راه ها بوده اند.
وي در ادامه به تشريح مزاياي وجود نعمت گاز در هر منطقه پرداخت و گفت: خط 56 اينچ گاز در هر كيلومتر 1 و نيم ميليارد تومان هزينه در بر دارد.
استاندار يزد در بخش توليد به اجراي خط اول انتقال آب استان يزد از زمان شهيد آيت الله صدوقي (ره) اشاره كرد و افزود: حجم مخازن احداث شده آب شهري در آن زمان 202 هزار متر مكعب و آب روستايي 60 هزار متر مكعب و در مجموع خط انتقال به طول 6 هزار و 254 كيلومتر بوده و فاضلاب شهرهاي يزد، تفت، اردكان و ميبد هم شروع شده بود.
وي ادامه داد: خط دوم انتقال آب هم مطالعات آن انجام و كار هم شروع شده و در حال انجام است.
احداث مخزن40 هزار متر مكعبي شحنه، مخزن 20 هزار متر مكعبي سنگاوي ، 10 هزار متر مكعبي طبس ، 8 مجتمع آبرساني در دست اجراي زمزم و ديهوك طبس، گاريزات، ولايت يزد، فراغه، چاه افضل اردكان و رستاق و همچنين 2 سد در دست اجرا از ديگر پروژه هاي مورد اشاره اين مقام مسئول بود.
وي گفت: مجموع توليد محصولات گلخانه اي از اول انقلاب تا اول دولت نهم 85 هزار تن و هم اكنون به بالاي 305 هزار تن رسيده است و نزديك به يك هزار هكتار كاشت گلخانه اي داريم.
اين مقام مسئول توليد گل استان در گذشته را 2 ميليون و 200 هزار شاخه و در مساحتي به طول 2 هزار و 522 هكتار دانست و گفت: هم اكنون 18 ميليون شاخه گل با آبياري تحت فشاردر فضاي 12 هزار هكتار در حال كاشت است.
وي افزود: براي 4 هزار و چهل و هشت طرح توسعه بخش كشاورزي وام مصوب داشته ايم كه مبلغ 263 ميليارد و 800 ميليون تومان وام پرداخت شده و بقيه پرداخت خواهد شد.
استاندار با اشاره به اينكه 1200 ليتر در ثانيه آب قرار است از چاه هاي 15 ليتر در ثانيه به بالا صرفه جويي شود، خاطر نشان كرد: اين مقدار صرفه جويي در زمينه هاي اشتغال جوانان و همچنين دام، طيور، كاشت هاي گلخانه اي و حتي صنعت استفاده خواهد شد.
وي ادامه داد: ميزان واحد هاي صنعتي از 51 واحد به 3 هزار و 373 واحد صنعتي رسيده است و توليد كاشي و سراميك از 8 واحد بهره برداري شده و تعدادي واحد در حال ساخت ابتداي دولت نهم با ميزان توليد 26 ميليون متر مربع به 43 واحد و توليد 173 ميليون متر مربع در حال حاضر رسيده است.
فلاح زاده گفت: پيش از انقلاب در استان يزد فولادي توليد نمي شد ولي در ابتداي دولت نهم 450 هزار تن فولاد توليد شد و اكنون ظرفيت توليد فولاد به 9 و نيم ميليون تن رسيده است.
وي همچنين رشد 32 درصدي صادرات در چند سال اخير را يادآور شد و گفت: در 10 ماهه سال جاري 35 درصد رشد صادرات داشته ايم كه مرهون بخش خصوصي و حمايت دولتمردان هستيم.
در بخش تعاون و كار استاندار يزد گفت: اول انقلاب 51 تعاوني وجود داشت كه هم اكنون به 7500 تعاوني رسيده ايم كه تجميع سرمايه افراد متوسط و ضعيف جامعه را بدنبال دارد و در اين راستا 50 ميليارد تومان تسهيلات بانكي و 22 ميليارد تومان يارانه سود تسهيلات بانكي به آنها پرداخت شده است.
وي همچنين اضافه كرد: در اين چند سال 9 درصد نرخ بيكاري سال 89 ، 4 و نيم درصد سال 90 و امسال تا پايان سال پيش بيني 7 درصد شده است كه تك رقمي مي باشد.
فلاح زاده در حوزه بانك ها گفت: در طرح هاي بنگاه هاي زود بازده تزريق 580 ميليارد تومان پول به 11 هزار و 89 طرح كوچك و بزرگ صورت گرفته و در طرح آمايش 241 ميليارد تومان پول به 257 طرح كوچك و بزرگ اختصاص يافته است.
وي ادامه داد: 633 ميليارد و 300 ميليون تومان تسهيلات در حوزه مسكن تزريق شده است.
فلاح زاده اظهار داشت: خود اشتغالي و مشاغل خانگي 185 ميليارد تومان، صندوق توسعه ملي در حوزه ارزي 217 طرح يعني 2 ميليارد و 940 ميليون دلار و 330 ميليارد تومان ارز و ريال براي واحدهاي توليدي استان دريافت شده و در حوزه كشاورزي 263 ميليارد و 800 ميليون تومان تسهيلات پرداخت شده است.
استاندار گفت: اوايل انقلاب 8 هزار شماره تلفن ثابت داشته ايم كه به 494 هزار و 445 شماره رسيده است و در حوزه همراه اول در دولت نهم 116 هزار شماره بوده كه به بالغ بر 1 ميليون شماره رسيده است.
شيشه اردكان با ايجاد 1100 نفر اشتغال و توليد سالانه 290 هزار تن، سيمان مهريز با توليد سالانه 1 ميليون و يكصد هزار تن و 400 نفر اشتغال مستقيم و 119 ميليارد تومان سرمايه گذاري از ديگر موارد اشاره شده توسط اين مقام مسئول بود.
جذب 681 نخبه با ثبت 1 هزار و 140 ايده و طرح ، يك ميليارد و 880 ميليون تومان كمك بلاعوض و 5 ميليارد و 400 ميليون تومان تسهيلات توسط نخبگان ، كارخانه زغال شويي تمام مكانيزه طبس، كلنگ زني بندر خشك در آينده نزديك، دستور كار بودن دو منطقه ويژه توسط دولت و مجلس و تصويب منطقه ويژه يزد، اردكان و سلامت صدوق نيز مورد اشاره عالي ترين مقام اجرايي استان قرار گرفت.