معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار يزد:

به گزارش روابط عمومي استانداري يزد ، "غلامحسين دشتي" روز سه شنبه در نشست با اصحاب رسانه استان، ضمن تبريك سالروز پيروزي انقلاب اسلامي ايران، ياد و خاطره حضرت امام خميني(ره) و شهيدان والامقام را گرامي داشت.
وي اطلاع رساني اصحاب رسانه را باعث افزايش قدرت نقد و اظهار نظر نسبت به جامعه دانست و افزود: ابعاد ناپيداي انقلاب اسلامي بايد به جهانيان شناسانده شود.
دشتي تمدن ساز بودن ايران اسلامي و وجود استعداد در پذيرش اسلام توسط ايرانيان را دو عامل تاثير گذار در شكل گيري انقلاب شكوهمند اسلامي بيان كرد و افزود: جمهوري اسلامي بيشترين خدمت را به اسلام ناب محمدي(ص) كرده است.
وي در ادامه سه مولفه وجود معمار و هدايت كننده ظرفيت هاي تاريخي، تراكم تجربيات تاريخي و وجود مردمي متعهد و فداكار را از جمله مهمترين علل وقوع انقلاب اسلامي در اين كشور دانست.
معاون استاندار در بخش ديگري از سخنان خود به معرفي و تشريح وظايف حوزه سياسي، امنيتي و اجتماعي پرداخت و افزود: اين معاونت از 5 اداره كل سياسي و انتخابات، امنيتي و انتظامي، امور اتباع بيگانه و مهاجرين خارجي، امور اجتماعي و فرهنگي و پدافند غير عامل تشكيل شده است.
دشتي خاطر نشان ساخت: وظيفه ذاتي اين حوزه ايجاد فضايي آرام و مناسب براي مردم و دستگاه ها، تعاملات اجتماعي و رشد و پيشرفت در بخش هاي اقتصادي، فرهنگي و سياسي است.
اين مقام مسئول پيش بيني برخي چالش ها، بحران ها و ... را از ديگر وظايف حوزه كاري خود برشمرد.
معاون استاندار مهمترين مبحث بخش سياسي را انتخابات دانست و تصريح كرد: يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري به صورت هم زمان با چهارمين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا در خرداد ماه سال آتي برگزار خواهد شد كه مي توان از آن به عنوان مهمترين مناسبت فرهنگي ، سياسي و اجتماعي سال 92 ياد كرد.
حضور پرشور مردم در پاي صندوق هاي رأي، عمل به قانون، اطلاع رساني به موقع و شفاف، برنامه ريزي مناسب و.... از ديگر نكات مورد تاكيد دشتي در خصوص انتخابات بود.
وي در حوزه دانشگاهي با اشاره به لازمه ايجاد نشاط سياسي و فرهنگي در دانشگاه ها با حضور اساتيد و دانش پژوهان و همچنين برگزاري همايش و هم انديشي، گفت: كمك به رشد كيفي دانشگاه ها، افزايش رشته هاي عالي، افزايش پژوهش هاي بنيادي و... استان يزد را در بخش آموزش با 200 درصد رشد در بين استان هاي كشور برجسته كرده است.
دشتي در تشريح عملكرد حوزه كار و كارگري استان به فعاليت 3 هزار و 373 واحد توليدي كارگري و اشتغال بيش از 10هزار و 800 نفر در واحدهاي معدني استان اشاره كرد و رفع مشكلات فعلي و پيشگيري از مشكلات آينده را از مهمترين اقدامات حوزه كاري خود در اين خصوص دانست.
وي در ادامه ، ارتباط بيش از 700 هزار نفر با بيمه تامين اجتماعي و ظرفيت هاي بالاي توليدي را از شاخصه هاي مهم استان دانست.
دشتي به فعاليت فرق و اقليت هاي مذهبي در استان نيز اشاره كرد و افزود: معاونت سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري در راستاي ايجاد فضاي آرام و متناسب براي فعاليت قانوني اين اقليت ها تلاش لازم را به عمل آورده است ولي در صورت مشاهده فعاليت هاي تخريبي و مغاير با قانون جمهوري اسلامي برخورد لازم صورت مي پذيرد.
حوزه اجتماعي از ديگر بخش هاي مورد اشاره دشتي در اين نشست بود كه فعاليت 16 تشكل با مجوز كشوري و فعاليت قريب به 80 تشكل صنفي و مردمي به غير از سمن هاي فعال در استان، از جمله اقدامات مرتبط با اين بخش مي باشد.
وي در بخش امنيتي بالاترين مرجع رسيدگي به اينگونه مسائل را شوراي تامين در استان ها اعلام كرد و اظهار داشت: بيش از 14 كميسيون در زيرمجموعه حوزه امنيتي فعاليت مي كنند كه بعنوان نمونه كاهش 36 درصدي سرقت در نه ماهه اوليه سال جاري از جمله دستاوردهاي كميسيون مبارزه با سرقت استان است.
دشتي مهمترين راهكار برقراري امنيت در استان را رعايت امور امنيتي توسط آحاد مردم دانست و افزود: آموزش تاثير بسزايي در پيشگيري از وقوع جرايم و مفاسد به دنبال خواهد داشت.
وي گفت: كميسيون مبارزه با قاچاق كالا و ارز يكي از كميسيون هاي فعال در حوزه امنيتي است كه در اين بخش اجراي طرح شبنم - شبكه بازرسي و نظارت مردمي – در راستاي شناسنامه دار شدن همه كالاها در حال اجرا مي باشد.
وي با اشاره به كاهش يك سومي قاچاق كالا از لحاظ حجم و قيمت در استان، عامل اين موفقيت را بهره گيري از تجربيات، دلسوزي مسئولين و اقدامات به موقع دانست.
معاون استاندار در ادامه تشريح اقدامات مرتبط با حوزه امنيتي، نظارت بر نگهداري و استفاده از مواد منفجره در معادن ،طرح نصب دوربين در اكثر معابر براي ثبت جرايم و نظارت بر نصابان دوربين هاي امنيتي را مورد اشاره قرار داد.
اين مقام مسئول در تبيين وظايف حوزه امور اتباع بيگانه و مهاجرين به ساماندهي مهمان شهرها و اردوگاه ها، برنامه ريزي براي مديريت و كنترل اتباع، جلوگيري از ورود افراد در حوزه اشتغال، نظارت براتباع در حوزه سلامت و فراهم نمودن شرايط تحصيل براي مهاجرين به عنوان حقوق اوليه آنها اشاره كرد.
اداره كل پدافند غير عامل يكي ديگر از بخش هاي مرتبط با حوزه سياسي، امنيتي و اجتماعي استان است كه دشتي به معرفي آن پرداخت.
دشتي گفت: رقابت هاي تنگاتنگ بين ملتها، بيو تروريست، پيشرفت دانش و فناوري و تهديدهاي متعدد از جمله مواردي است كه ضرورت ايجاد پدافند غير عامل را مشخص مي كند.
تنظيم 10 سند مختلف فرهنگي و اجتماعي و تجميع اين اسناد در قالب يك سند جامع راهبردي توسعه فرهنگي و اجتماعي استان مهمترين اقدام حوزه فرهنگي و اجتماعي است كه دشتي به آن اشاره كرد.
وي گفت: در اين سند ضمن شناسايي بيش از يك هزار مورد از عوامل موثر در توسعه فرهنگي و اجتماعي ، به تعيين 70 استراتژي، 330 اقدام تعريف شده و 40 پروژه پرداخته شده است.
مشاور استاندار و مدير كل روابط عمومي استانداري يزد نيز ضمن تبريك ايام الله دهه فجر و قدرداني از همكاري رسانه هاي استان، از برگزاري 4 نشست خبري در حوزه معاونت سياسي ، امنيتي و اجتماعي در سال جاري خبر داد.
"سيد عبدالمجيد قائم محمدي" گفت: 74 نشست مطبوعاتي طي 5 سال گذشته در راستاي رسانه اي تر شدن مديران استاني و همچنين اطلاع رساني دستاوردهاي نظام مقدس جمهوري اسلامي توسط اداره كل روابط عمومي استانداري برگزار شده است.
وي با اشاره به تاثير برگزاري نشست هاي خبري مديران، خاطر نشان كرد: از ابتداي سال جاري تاكنون 16 نشست خبري با حضور 73 مدير برگزار شده است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود به تشريح پيشنهاد عالي ترين مقام اجرايي استان براي شكل گيري دهكده مطبوعات در استان يزد پرداخت و اظهار اميدواري كرد: دهكده مطبوعات در استان يزد با همت اصحاب رسانه و پشتيباني مسئولين راه اندازي خواهد شد.
مدير كل سياسي و انتخابات استانداري نيز در اين نشست ضمن تبريك ايام الله دهه فجر به سوالات خبرنگاران در خصوص برگزاري انتخابات آتي و همچنين تقسيمات كشوري جديد پاسخ گفت.
" مهدي تقوايي" برگزاري مكانيزه انتخابات سال 88 در استان يزد را همراه با سرعت، سلامت و كمترين مشكل دانست و اظهار داشت: استان يزد آمادگي لازم براي برگزاري انتخابات سال آينده بصورت رايانه اي در يكي از شهرستان هاي اردكان، يزد يا مهريز پس از كسب مجوزهاي لازم را دارد.
وي در پاسخ به وجود تبليغات انتخاباتي توسط بعضي از كانديداهاي احتمالي رياست جمهوري قبل از موعد مقرر، اظهار داشت: تبليغات انتخابات از لحاظ قانوني تعاريفي دارد كه تعرضي در اين مورد مشاهده نشده است.
وي زمان ثبت نام و تشكيل هيات هاي اجرايي در خصوص انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا را بيست و يكم فروردين ماه و زمان ثبت نام و تشكيل هيات هاي اجرايي در خصوص انتخابات رياست جمهوري را هفدهم ارديبهشت ماه سال آتي اعلام كرد.
وي در راستاي تشريح تقسيمات كشوري جديد در استان يزد گفت: تنها مرجع قانوني اعلام اين تقسيمات معاونت سياسي ، امنيتي و اجتماعي استانداري در استان ها مي باشد و هرگونه اعلام خبر در اين زمينه از سوي ديگر مراجع قابل قبول نيست.
تقوايي اعمال تقسيمات كشوري اخير در استان را بر اساس انجام كار كارشناسي و با مشورت ائمه جمعه ،مسئولين ارشد شهرستان ها وهمچنين نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي اعلام كرد.
مديركل دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استانداري نيز با اشاره به گسترش آپارتمان نشيني، فرهنگ سازي در اين زمينه با توجه به فرمايشات رهبر فرزانه انقلاب(مد ظله العالي) در خصوص سبك زندگي را خواستار شد.
"سعيد عبداللهي" همچنين به رتبه دوم استان يزد از لحاظ مهاجران غير بومي در كشور اشاره كرد.
وي تلاش رسانه ها در راستاي حضور پرشور مردم در راهپيمايي 22 بهمن را خواستار شد.
مدير كل امنيتي و انتظامي استانداري نيز در اين نشست، يكي از مهمترين اركان توسعه هر جامعه را امنيت دانست و خاطر نشان كرد: استان يزد يكي از امن ترين استان هاي كشور شناخته شده است.
"سيد علي محمد حسيني" وظيفه رسانه ها را تشويق آحاد مردم به رعايت نكات امنيتي در راستاي پيشگيري از وقوع جرم دانست.
مدير كل پدافند غير عامل استان نيز به بيان جايگاه پدافند غير عامل در شرايط كنوني كشور و ضرورت شكل گيري اين اداره كل از نظرگاه مقام معظم رهبري(مد ظله العالي) پرداخت.
"محمد رضا صباغيان" دفاع غير عامل را مجموعه اي از عمليات غير مسلحانه براي پيشگيري و كاهش آسيب پذيري و تداوم چرخه زندگي انسان ها با كمترين هزينه دانست و گفت: اين نوع عمليات دفاعي به يقين پايدار ترين روش در مقابله با تهديد ها خواهد بود.
وي از تشكيل قرارگاه رافع براي مقابله با حملات هسته اي، قرارگاه شفا براي مقابله با حملات زيستي، ويروسي و ميكروبي و قرارگاه سايبري براي مقابله با تهديدات در فضاي مجازي خبر داد.
مدير كل امور اتباع و مهاجرين خارجي نيز با تبريك ايام الله دهه فجر به تشريح اقدامات صورت گرفته در راستاي اهداف و برنامه هاي اين اداره كل پرداخت.
"هادي هادي نسب" گفت: آمار اتباع خارجي غير مجاز در سال 89، 52 هزار و 400 نفر بوده كه هم اكنون به زير 20 هزار نفر رسيده است.
وي ادامه داد: در راستاي بهبود وضعيت حضور مهاجرين خارجي در استان اقدامات خوبي در حال اجرا است كه ايجاد مهمان شهر در شهرستان هاي اردكان، تفت و ميبد و خروج 800 نفر از اتباع خارجي از فعاليت در سطح بازار استان در نه ماهه اول سال جاري از جمله اين اقدامات است.