ستاری:

توسعه زیرساخت‌های اقتصاد دانش‌‌بنیان در یزد شتاب می‌گیرد

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در سفر به استان یزد عنوان کرد: توسعه زیرساخت‌های اقتصاد دانش‌‌بنیان در یزد شتاب می‌گیرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد به نقل از روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاری در این نشست درباره سفرهای استانی گفت: سفر به استان های گوناگون با هدف توسعه اقتصاد دانش بنیان دنبال می‌شود. این اقتصاد در حال حاضر به خوبی در کشور رشد کرده است. به گونه‌ای که ۵ هزار و ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان در این اقتصاد مشغول فعالیت هستند و سال گذشته فروش آنها ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بود. همچنین حدود ۳۷ عدد از این شرکت‌ها با ارزش ۲۰۰ هزار میلیارد تومان روی تابلو بورس قرار دارند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: همه این موارد نتیجه ایجاد یک زیست بوم است. زیست بومی که از همان روزهای نخست حضور در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از آن سخن گفتم. پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، شتابدهنده‌ها، مراکز نوآوری، استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان همه جزئی از این زیست بوم هستند.

 

توسعه سرمایه‌گذاری خطرپذیر راهی برای گسترش اقتصاد دانش بنیان

 

رییس بنیاد ملی نخبگان توسعه سرمایه‌گذاری خطر پذیر در کشور را یکی از راه‌های گسترش اقتصاد دانش بنیان در کشور دانست و افزود: در این اقتصاد بانک‌ها محکوم به تغییر شیوه کار خود هستند و باید سرمایه گذاری خطر پذیر را جایگزین اعطای وام کنند.
ستاری توسعه نواحی نوآوری در شهرهای گوناگون را از دیگر موارد ضروری توسعه این زیست بوم بیان کرد و گفت: شکل گیری کارخانه‌های نوآوری با همکاری بخش خصوصی از موارد مهم دیگری است که در این حوزه باید به آن توجه کرد‌.


جوانان خلاق سرمایه اقتصاد دانش‌بنیان


به گفته وی، اقتصاد دانش‌بنیان در یک جمله اقتصاد جوانانی است که ذهن و فکرشان سرمایه آنها محسوب می شود نه میزان پول و باید به آنها اهمیت داد.


تقویت زیست بوم فناوری و نوآوری در شهرهای گوناگون


رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان همچنین بیان کرد: پس سفر ما به استان‌های گوناگون برای تقویت این زیست بوم است. استان یزد نیز ظرفیت فوق‌العاده‌ای در این حوزه دارد. الان که فعالیت‌های این حوزه را با سفر اولم به یزد در سال ۹۲ مقایسه می‌کنم، تغییرات بسیار است‌.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: این روزها اقتصاد دانش‌بنیان جای خود را میان همه باز کرده است و افراد زیادی حتی مردم عادی از آن صحبت می‌کنند. زیرا مردم تاثیر علم و دانش را در زندگی روزمره خود می‌بینند. مردم با یک اپلیکیشن جدید یا سرویس جدید مواجه می شوند که کار آنها را تسریع می‌کند.
به گفته وی، همینطور این روزها شاهد فعالیت سامانه سجام بورس هستیم که یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در مدت یک ماه توسط آن تشخیص هویت غیر حضوری شدند. هوش مصنوعی و فناوری موجود در این سامانه از فناوری‌های روز دنیا است.


ظرفیت بالای یزد


ستاری همچنین گفت: روزانه میلیاردها تراکنش در کشور توسط نرم افزارهای داخلی بدون کوچکترین خطا انجام می‌شود. همه این موارد نشان از توانمندی فعالان این زیست بوم دارد. همانطور که در میدان مقابله با کرونا هم به خوبی عمل کردند و در حوزه های مختلف مانند تولید ماسک، مواد ضد عفونی کننده و تجهیزات پزشکی مانند ونتیلاتور کشور را بی نیاز کردند. یزد نیز از اولین استان‌هایی بود که با تلاش فناوران خود مشکل ماسک را رفع کرد.
به گفته رییس بنیاد ملی نخبگان، یزد جزء نخستین استان‌هایی است که پارک علم و فناوری فعالیت خود را در آن آغاز کرد. همین موضوع خود نشان دهنده دیدگاهی است که در استان وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه فعالان زیست بوم فناوری و نوآوری در یزد به خوبی در حال فعالیت هستند، گفت: این اتفاق وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند تا روی توسعه زیرساخت‌های اقتصاد دانش‌بنیان کار کنیم. کارخانه نوآوری و توسعه ناحیه نوآوری از مواردی است که باید در این زمینه پیگیری شود. همچنین صندوق پژوهش و فناوری استان باید توسعه یابد. زیرا محور توسعه استارتاپ‌ها و جوانان دارای ایده است. تا قبل از پایان این دولت همه سعیمان را می‌کنیم تا پروژه‌ها به نتیجه برسد.

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات