شورای ویژه اقتصادی استان یزد تشکیل می شود/ توسعه صنعت آلاینده را نمی پذیریم / اقتصاد دانش بنیان و استقرار صنایع پاک؛ محور توسعه صنعتی استان

استاندار یزد عنوان کرد: در راستای ریل گذاری اقتصادی استان مبتنی بر نظرات بخش خصوصی و برنامه ریزی برای ایجاد تحول اقتصادی، صنعتی و تولیدی استان باید شورای ویژه اقتصادی متشکل از نمایندگان این بخش تشکیل شود.

 به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، دکتر مهران فاطمی در نشست هم اندیشی با صنعتگران و فعالین اقتصادی که به میزبانی انجمن مدیران صنایع و معادن استان یزد برگزار شد، با بیان اینکه استان یزد در کنار همه ثروت های خود، دارای سه ثروت بزرگ و متمایز است، گفت: یکی از این ثروت های بزرگ، ثروت منابع طبیعی است که شاید اصلی ترین محور و مزیت آن معادن  باشند.
وی افزود: به منظور بهره برداری مناسب از ظرفیت های این حوزه و تکمیل زنجیره ارزش فولاد، راهبرد «از قطعه تا سنگ» تعریف شده است.
وی دومین ثروت استان یزد را ثروت های تاریخی، فرهنگی و میراثی آن دانست و اظهارداشت: این حوزه راهبردها و محورهای متفاوتی دارد اما محور اساسی آن بحث گردشگری است که استفاده از ظرفیت های آن مورد توجه قرار می گیرد.
استاندار یزد در ادامه از منابع انسانی به عنوان مهمترین ثروت استان یزد یاد کرد و با بیان اینکه صنعتگران، کارآفرینان و اصحاب سرمایه بخشی از این ثروت ارزشمند هستند، خاطرنشان کرد: بخش خصوصی استان در عین حال که ثروت است، ثروت آفرین بوده و مایه افتخار و بقای تمدن و تاریخ یزد در طول زمان های گذشته بوده و خواهد بود.
دکتر فاطمی با اشاره به نقش و جایگاه ویژه حوزه دانش بنیان در فعالیت های توسعه ای استان، از نگاه ویژه به سه محور مذکور و استفاده از پتانسیل ها و ظرفیت های آن ها در برنامه ریزی های چهار سال پیش رو خبرداد.
وی در بخش دیگری از سخنانش یکی از دغدغه های مهم عموم مردم و بخش صنعت را بحث زیرساخت ها و مسئله آب عنوان کرد و به تشریح وضعیت پروژه تامین آب شرب استان از طریق خط اول انتقال و میزان آب ورودی از این خط به استان در مقایسه با تخصیص آن پرداخت.
استاندار یزد به تعرض مکرر به خط اول انتقال آب به ویژه در ماه های اخیر اشاره کرد و گفت: درطول دو ماه اخیر دو جلسه شورای امنیت کشور در خصوص مسئله آب برگزار شد که مصوبات آخرین جلسه آن، در طول تاریخ عمر این خط بی نظیر است.
دکتر فاطمی در ادامه به تعریف ۱۰۰۰ میلیارد تومان پروژه کوتاه مدت برای تامین آب پایدار استان یزد خبرداد و تصریح کرد: این پروژه ها پس از جمع بندی، جهت تخصیص اعتبار به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اعلام می شود و نتیجه اجرای پروژه های تعریف شده این است که در صورت قطع آب انتقالی، استان دچار مشکل و معضل نشود.
استاندار یزد خاطرنشان کرد: به منظور انعکاس دغدغه ها و نکات مربوط به حوزه آب استان به رئیس جمهور، در حال تهیه و ارسال نامه مشترکی با نماینده ولی فقیه در استان و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی هستیم؛ همچنین حرف اول و آخر ما در سفر ایشان به استان، مسئله آب است.
وی همچنین با اشاره به تخصیص حدود 140 میلیون مترمکعب آب شیرین به استان یزد در قالب خط دوم انتقال آب، اظهارداشت: اجرای این پروژه به 15 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تامین 50 درصد هزینه آن برعهده استان و 50 درصد مابقی آن برعهده دولت است.
دکتر فاطمی در ادامه به پروژه انتقال آب دریای عمان و تخصیص 250 میلیون مترمکعب آب به استان یزد در قالب آن اشاره و تصریح کرد: بستر برای اجرای این پروژه با مشارکت بخش خصوصی فراهم شده و نقش ما در این مسیر حمایت، تسهیلگری و همراهی کامل با بخش خصوصی خواهد بود.
استاندار یزد با بیان اینکه که در کنار تولید و تامین آب، «مدیریت و اصلاح الگوی مصرف» یکی از موضوعات مهم و حیاتی محسوب می شود، اظهارداشت: در این راستا در حال پیگیری اقداماتی نظیر جداسازی آب شرب از آب فضای سبز، تکمیل رینگ شهر یزد، ترویج کشت های کم آبخواه و زود بازده هستیم؛ از طرفی اجرای طرح ایجاد مزارع خورشیدی که یک صنعت پاک تلقی می شود می تواند اقتصاد را متحول کند.
دکتر فاطمی ادامه داد: بحث آب استان قابل حل است و این اطمینان خاطر را می دهیم که آب شرب و بهداشت استان را تامین و کیفیت آن را افزایش خواهیم داد و در این راستا نباید هیچ دغدغه ای برای مردم وجود داشته باشد.
وی در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت حفظ محیط زیست اشاره کرد و گفت: محیط زیست مانعی برای توسعه و پیشرفت یزد نیست بلکه اجرای پروژه های صنعتی با رعایت الزامات زیست محیطی بلامانع است با این حال توسعه صنعت آلاینده را نمی پذیریم مگر اینکه این صنایع در پهنه های صنعتی جدید مستقر و از تکنولوژی های پیشرفته جهت کاهش مسائل زیست محیطی استفاده کنند.

 استاندار یزد به لزوم تعریف صنایع پاک در استان و حرکت به سمت تحقق اقتصاد دانش بنیان پرداخت و اظهارداشت: در این راستا لازم است جلسات توحیهی جهت اقناع سازی به سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در صنایع پاک برگزار شود چراکه در صورت عدم حرکت در این مسیر نه تنها با مشکل کمبود کارگر روبرو خواهیم بود بلکه همچنان با مسئله آمار بالای فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار مواجهه خواهیم بود.

دکتر فاطمی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مهاجرپذیر نیروی کارگری و مهاجرفرست نیروی نخبگانی به دیگر استان ها و حتی خارج از کشور هستیم، خواستار آسیب شناسی روند حرکت ۳۰_۴۰ساله صنعت استان جهت ریل گذاری جدید استان متناسب با سرمایه ارزشمند انسانی استان شد.
وی با بیان اینکه تکریم صنعتگر و کارآفرین و پیگیری مسائل آن ها در کوتاه ترین زمان ممکن، به مدیران استان تاکید شده است، اظهارداشت: صنعتگران و کارآفرینان خط قرمز ما هستند و خود را موظف به رفع موانع موجود بر سر مسیر توسعه صنعتی استان و فکر بلند بخش خصوصی جهت توسعه، پیشرفت و تعالی یزد می دانیم.
استاندار یزد خاطرنشان کرد: در راستای ریل گذاری اقتصادی استان مبتنی بر نظرات بخش خصوصی و برنامه ریزی برای ایجاد تحول اقتصادی، صنعتی و تولیدی استان باید شورای ویژه اقتصادی متشکل از نمایندگان این بخش تشکیل شود.
دکتر فاطمی در بخش پایانی سخنانش بر مشارکت بخش خصوصی در بازنگری سندآمایش استان و  تهیه و تدوین آن و نیز  برنامه ریزی جدی برای  افزایش بهره وی و نوآوری در صنایع تاکید کرد.

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات