به گزارش روابط عمومي استانداري يزد،"محمد رضا بابايي" روز چهارشنبه در اين نشست كه با حضور مديران جهاد كشاورزي، صنعت ، معدن و تجارت، شركت شهرك هاي صنعتي و مديران كل معاونت برنامه ريزي به مناسبت دهه مبارك فجر برگزار شد ضمن تبريك اعياد ماه ربيع و دهه فجر، ياد و خاطره حضرت امام (ره)وشهداي انقلاب و دفاع مقدس را گرامي داشت.
وي در ابتداي سخنان خود به فعاليت مثبت و به جاي رسانه ها در استان اشاره كرد و ضمن قدرداني از تلاش آنها گفت: وجود رسانه هايي با حضور افراد متعهد و شريف، افتخار بزرگي براي استان محسوب مي شود.
وي به تشريح وظايف و اهداف معاونت برنامه ريزي استانداري پرداخت و خاطر نشان ساخت: تمامي اقدامات بر اساس برنامه تنظيم و اجرا مي شود چراكه عدم برنامه ريزي، حاصلي جز انحراف از اهداف ندارد.
معاون استاندار به چشم انداز و سند توسعه استان اشاره كرد و گفت: بر اساس اين سند برنامه ريزي ها در سه برش منطقه اي، بخشي و دستگاهي صورت مي پذيرد.
بابايي پس از تشريح مفهوم سندهاي منطقه اي، بخشي و دستگاهي اظهار داشت: بيش از 30 سند بخشي مدون يا بازنگري شده كه سر لوحه بخش هاي استان قرار گرفته است.
وي ادامه داد: براي به فعليت رساندن ظرفيت هاي موجود در استان گرايش هايي را تعيين كرده ايم كه احداث بارانداز و بورس مواد معدني كشور، احداث ديتا سنتر ملي كشور، بندر خشك يزد و احداث ذخاير استراتژيك سوخت و انرژي استان از جمله اين گرايش ها مي باشد كه اقدامات خوبي هم در اين زمينه صورت گرفته است.
بابايي در بخش ديگر سخنان خود گزارشي از عملكرد دستگاه هاي استان در حوزه تامين آب اشاره كرد و افزود: ميزان برداشت كلي از تمامي منابع آبي استان 1ميليارد و 500 ميليون متر مكعب و ميزان ذخاير استان 1 ميليارد و 250 ميليون متر مكعب است و اين بيانگر كمبود آب در استان است.
بابائي در خصوص تلاش هاي صورت گرفته در زمينه تامين آب مورد نياز استان به طرح انتقال آب از خليج فارس اشاره كرد و گفت: پيگيري هاي خوبي در اين زمينه صورت پذيرفته است.
معاون برنامه ريزي استاندار يزد اظهار داشت: در افق 1405 ميزان آب مورد نياز استان 16 متر مكعب در ثانيه پيش بيني شده است و اقدامات در راستاي عملياتي شدن آن در حال انجام مي باشد.
بابايي در خصوص توانمندي هاي استان در حوزه برق گفت: ميزان قدرت برق نصب شده در استان 1260 مگاوات است در حالي كه اوج مصرف استان 938 مگاوات مي باشد.
معاون استاندار به قدرت تابش خورشيد در استان يزد اشاره كرد و افزود: 30 هزار مگاوات قدرت تابش خورشيد در استان برآورد شده است كه بر همين اساس پيگيري ها براي معرفي يزد به عنوان اولين پايگاه ايجاد نيروگاه خورشيدي در حال انجام است.
ارائه گزارشي اقدامات حوزه راه، بخش ديگري از سخنان بابايي در اين نشست بود.
وي گفت: تمامي ورودي هاي استان در حال ترميم و بازسازي است.
محمدرضا بابايي همچنين خاطر نشان كرد: مسافت بين شهرستان ها تا مركز استان نيز يا بهبود يافته يا در دست اقدام است.
معاون استاندار به روند گازرساني به روستاهاي استان نيز اشاره كرد و اظهار داشت: در حال حاضر 101 روستا از نعمت گاز برخوردار شده اند.
بابايي تعداد واحد هاي توليدي و صنعتي گازدار شده را 3200 واحد و تعداد گلخانه هاي برخوردار از نعمت گاز را 1179 و تعداد شهرهاي گازدار شده را 16 شهر اعلام كرد.
بابايي گفت: در حال حاضر 3 هزار و 373 واحد صنعتي در استان در حال فعاليت است كه تعداد 815 واحد آن طي دولت نهم و دهم به بهره برداري رسيده و بيش از نهصد واحد هم در حال راه اندازي است.
معاون استاندار در راستاي معرفي واحد هاي توليدي و صنعتي بزرگ استان كه بخشي از نياز داخل و حتي بيرون از كشور را تامين مي كند به واحدهاي توليد شيشه، كاشي و سراميك، آهن و فولاد و سيمان اشاره كرد.
وي گفت: 290 هزار تن از شيشه كشور در اردكان يزد توليد مي شود كه يكي از بزرگترين واحدهاي توليد شيشه در خاورميانه است.
وي اظهار داشت: در حوزه توليد آهن و فولاد استان به ميزان 9 ميليون تن ظرفيت سازي شده كه در حال حاضر 3 ميليون و500 هزار تن توليد صورت مي گيرد.
بابايي ادامه داد: استان يزد رتبه ششم در توسعه صنعتي كشور و رتبه اول در توليد كاشي و سراميك كشور را به خود اختصاص داده است.
وي تعداد واحدهاي فعال توليد كاشي وسراميك استان را 43 واحد و تعداد واحدهاي در دست اجرا را 46 واحد اعلام كرد.
وي در خصوص وضعيت اشتغال در استان گفت: بعضي از واحدهاي صنعتي در استان توانايي جذب نيروي بومي را ندارند و مجبور مي شوند تا نيروي غير بومي جذب كنند در حالي كه جوانان جوياي شغل در استان مي توانند با تحمل سختي كار در اين واحدها شاغل شوند.
بابايي در تشريح جايگاه صنعت نساجي استان گفت: 27 درصد محصولات نساجي كشور در استان يزد توليد مي شود و اين استان رتبه دوم كشور را به خود اختصاص داده است.
وي همچنين تعداد معادن فعال استان را 399 معدن اعلام كرد.
معاون استاندار در توضيح اقدامات شركت شهرك هاي صنعتي گفت: در 8 سال گذشته 600 واحد به بهره برداري رسيد كه 13 هزار نفر اشتغال ايجاد كرده است.
وي در بخش ديگر سخنان خود به اوضاع خوب صادرات استان اشاره كرد و گفت: كشور عراق به تنهايي 41 درصد صادرات استان را دريافت مي كند.
كاشي و سراميك، شيشه، پسته و مغر پسته، قير و كابل هاي مخابراتي از محصولات عمده صادراتي استان به ديگر كشورها است.
بخش بعدي سخنان معاون استاندار به حوزه بنگاه هاي زود بازده و بخش كشاورزي اختصاص داشت.
بابايي گفت: در طول دولت نهم و دهم 580 ميليارد تومان تسهيلات در حوزه بنگاه هاي زود بازده پرداخت شده است.
وي به بازار بورس استان نيز اشاره كرد و افزود: بازار بورس استان به نسب سرانه جمعيتي در كشور در جايگاه اول است.
بابايي اظهار داشت: حجم معاملات بازار پول و سرمايه استان در سال 90 ، يك ميليارد و 586 ميليون سهم بوده است كه از منظر حجم معاملات، استان يزد رتبه هفتم كشور را به خود اختصاص داده است.
وي گفت: در حوزه كشاورزي با وجود وضع نامناسب آب در استان، توليد گوشت مرغ به 40 هزار تن و توليد محصولات گلخانه اي به 305 هزار تن رسيده است كه بخش عمده آن نيز صادر مي شود.
بابايي ادامه داد: استان يزد در توليد رناس رتبه اول، در توليد پسته رتبه دوم، و در توليد بادام و محصولات گلخانه اي رتبه سوم را در كشور كسب كرده است.
معاون استاندار در پايان سخنان خود گفت: با توجه به اقدامات و حمايت هاي صورت گرفته در راستاي توسعه بخش كشاورزي در آينده، 15 هزار تن به توليد مرغ، 51 هزار تن به توليد محصولات گلخانه اي، 22 ميليون شاخه به توليد گل و 24 هزار تن به ظرفيت سردخانه هاي استان افزوده مي شود.
در ادامه اين جلسه خبرنگاران سوالاتي را مطرح كردند كه معاون استاندار و مديران دستگاه هاي مرتبط به اين سوالات پاسخ دادند.
در ابتداي اين جلسه مشاور استاندار و مدير كل روابط عمومي استانداري يزد ضمن تبريك سالروز ولادت نبي مكرم اسلام(ص) و امام صادق(ع) و گراميداشت دهه فجر از همكاري معاون استاندار، مديران دستگاه هاي مرتبط و خبرنگاران استان قدرداني كرد.
"سيد عبدالمجيد قائم محمدي" گفت: با همكاري خوب مسئولان استان و رسانه ها از ابتداي سال جاري تاكنون 14 نشست مطبوعاتي برگزار شده است.
وي همچنين از برگزاري دو نشست ديگر با حضور معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار و معاون توسعه مديريت و منابع انساني استاندار در دهه فجر خبر داد.