استاندار يزد:

به گزارش روابط عمومي استانداري يزد،"محمد رضا فلاح زاده" روز سه شنبه در افتتاحيه همایش بین المللی دانش سنتی مدیریت منابع آب كه با حضور 400  نفر از محققان ، پژوهشگران و كارشناسان صنعت آب داخلی و 32 كشور خارجی به مدت سه روز برگزار می شود، اظهار داشت: بهره مندي از تجربيات گذشتگان در مسأله مديريت منابع آب در اين مسير بسيار راهگشا خواهد بود كه امير المومنين حضرت علي(ع) فرمودند: "التجربه فوق العلم" .
وي افزود: در بسياري از كشورها،  منابع آبي رو به پايان اما نيازها رو به رشد است. لذا متوليان امر بايد به فكر مديريت منابع آب باشند تا توازني بين توليد منابع و مصرف آن برقرار شود.
استاندار يزد تصريح كرد: البته سيستمهاي سنتي هم خالي از ضعف نبوده است كه از آن جمله مي توان به آسيب پذير بودن قنوات به دليل طولاني بودن و نياز مداوم به مرمت اشاره كرد.
وي ادامه داد: تجربه مهار آبهاي سطحي و وجود كهن ترين سد قوسي در طبس مي تواند چراغ راه ما براي انجام كارهاي بهتر باشد  و جاي تاسف است اگر  بخواهيم تجربيات را به كناري  وا نهاده و تنها به علم خود متكي باشيم.
فلاح زاده در بخش ديگري از سخنان خود،با اشاره به اهميت حفظ قناتها، خواستار ثبت قنوات به عنوان مواريث جهاني شد.
عالي ترين مقام اجرائي استان گفت: استان يزد افتخار دارد كه اولين استاني است كه با داشتن 3 هزار رشته قنات، ثبت اين قنوات را در دستور كار خود قرار داده است.
معاون وزير نيرو در امور آب نيز در اين مراسم گفت: وظیفه همه متولیان صنعت آب است كه دانش سنتی مدیریت منابع ، سازه های آبی و ابداعات گذشتگان را در این بخش مهم به خوبی بشناسند و از آنها برای بهره گیری بهتر از منابع موجود استفاده كنند.
"محمد رضا عطار زاده" افزود: خوشبختانه با همت اسلاف و گذشتگانمان در زمینه دانش سنتی مدیریت منابع آب در سطح مناطق كشور ، نمونه های زیادی وجود دارد كه باید از آنها بهره گرفت .
وي  بر لزوم فعالیتهای جدی تحقیقاتی و اجرایی در اين زمينه  تاكید كرد .
عطار زاده گفت: در آمیختن دانش سنتی مدیریت منابع آب در قرن های گذشته در سطح دنیا و بخصوص ایران اسلامی با دانش روز یك امر حیاتی و تعیین كننده به شمار می رود.
این همایش از سوی مركز بین‌المللی قنات و سازه‌های تاریخی آبی (ICQHS) و با همكاری كمیسیون ملی و برنامه بین المللی آب‌شناسی یونسكو، وزارت نیرو، كمیته ملی آب‌شناسی كشور و تعداد دیگری از سازمان‌های مرتبط برگزار می شود.