مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد:

«خانوادۀ سالم و بالنده» برند اجتماعی یزد شود

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد در جلسۀ ستاد ساماندهی امور جوانان استان از تلاش استان برای برندسازی خانوادۀ یزدی سخن گفت.

به‌گزارش اداره‌کل روابط عمومی استانداری یزد، جلسۀ ستاد ساماندهی امور جوانان استان با هدف آسیب‌شناسی طلاق و بیان پیامدهای آن با حضور مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری، معاون مطالعات و پژوهش‌های جوانان مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان، مدیرکل ورزش و جوانان استان، مدیران و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و نمایندگان تشکل‌های اجتماعی مرتبط با ازدواج در سالن مدیریت بحران استانداری برگزار شد.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد در این جلسه بر تقویت پژوهشگران محلی برای انجام پژوهش‌های اجتماعی تأکید کرد و گفت: یکی از آسیب‌های پژوهش این است که پایتخت نشینان اجرا یا مدیریت پروژه‌های اجتماعی را انجام می‌دهند؛ درحالی‌که پژوهش‌های اجتماعی متأثر از ذهن پژوهشگر است و در نتایج تأثیر بسیاری می‌گذارد.
«مجید جوادیان زاده» با اشاره به طرح یزد شهر خانوادۀ سالم و بالنده، بیان کرد: پیشینۀ استان یزد در توسعۀ نهاد خانواده موجب ارائۀ این پیشنهاد شده است که «خانواده» برند اجتماعی یزد قرار گیرد و برای این برندسازی تلاش شود.
وی با اشاره به طرح‌های موفقی که بعضأ به‌طور چشمگیر آمار طلاق را کاهش می‌دهد، افزود: واقعیت این است که بحثی داریم به نام بروکراسی طلاق و باید توجه کرد کاهش آمار ثبتی طلاق با توجه به آنچه در واقعیت رخ می‌دهد نیاز به تأمل دارد.


هنوز شیب طلاق در یزد تند نیست


معاون مطالعات و پژوهش‌های جوانان مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان در جلسۀ ستاد ساماندهی امور جوانان استان گفت: نرخ طلاق در یزد نشان‌دهندۀ این است که اگر آگاه‌سازی و فرهنگسازی شود شاهد کاهش نرخ طلاق در این استان خواهیم شد.
«حسن کلاشکو» در این جلسه که به‌مناسبت قرارگیری در هفتۀ ازدواج برگزار شد، به بیان نتایج پژوهش‌ علمی با موضوع طلاق در بین جوانان ایرانی، عوامل تعیین کننده، پیامدها و آسیب‌ها پرداخت و با اشاره به آمار طلاق در جامعه و دو برابر شدن نسبت طلاق به ازدواج، بیان کرد: معتقدم باید از سیاه‌نمایی پرهیز و طلاق را آسیب‌شناسی کرد و نباید این آمارها را تنها به دستگاه‌های اجرایی داد، بلکه جوانان نیز باید این آمارها را بدانند.
کلاشلو به عوامل اجتماعی و جمعیتی مؤثر بر نگرش‌ها و تمایلات جوانان به طلاق اشاره کرد و افزود: برخی آمارهای پژوهش‌های انجام شده در خصوص نگرش‌ها و تمایلات جوانان به پدیدۀ طلاق نگران‌کننده است.
وی افزایش ازدواج‌های بین‌فرهنگی، کم‌رنگ شدن ازدواج‌های سنتی و علل فردی و اجتماعی را از علل کیفی طلاق جوانان نام برد و به اهمیت هر یک از موارد در طلاق طبق نتایج پژوهش‌های وزارت ورزش و جوانان پرداخت.
کلاشکو ادامه داد: مشکلات اقتصادی و فقر مالی، اختلافات فرهنگی و نبود تفاهم، تنوع‌طلبی، نارضایتی جنسی، بی‌اعتمادی به ادامۀ زندگی در چارچوب شکل سنتی خانواده، تمایلات استقلال‌طلبانه و شهرنشینی و زندگی مدرن به ترتیب از عوامل طلاق در کشور بوده‌اند.
معاون مطالعات و پژوهش‌های جوانان مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان گفت: بیشترین میزان طلاق مربوط به زوج‌هایی است که کمتر از یک‌سال یا بین یک و دو سال از زمان زندگی مشترک آنها گذشته و 42درصد از طلاق‌ها نیز در پنج سال نخست زندگی رخ داده است.
وی با بیان اینکه در یزد هنوز هم شیب طلاق تند نیست، بیان کرد: آمار طلاق از 350 طلاق در سال 80 به هزار و 482 طلاق در سال 94 رسیده است.
کلاشلو افزود: سال گذشته بیشترین سن طلاق در استان یزد برای مردان 35 سال و برای زنان30 سالگی بوده است.
وی با اشاره به پررنگ شدن تمایلات فردگرایی و استقلال‌طلبانه در بین جوانان یزد، گفت: نرخ طلاق در یزد نشان‌دهندۀ این است که اگر فرهنگسازی شود شاهد کاهش نرخ طلاق در این استان و کشور خواهیم شد.
گفتنی است در پایان این جلسه مصوبات پیشنهادی از سوی اداره‌کل ورزش و جوانان استان بیان شد و حمایت ویژه از تشکل‌های اجتماعی فعال در حوزۀ ازدواج جوانان، تقدیر از متأهلین با مهریۀ 14 سکه و کمتر و هدیه به کارمندان مجردی که تا پایان سال 95 ازدواج می‌کنند از مصوبات این جلسه بود.
 

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات