استاندار يزد:

آموزش و پرورش بايد در آموزش سبك زندگي به دانش آموزان توجه بيشتري نمايد

عالي ترين مقام اجرايي استان با اشاره به شعر معروف " توانا بود هر كه دانا بود" و درج آن در تابلوي دبيرستان شرف اردكان گفت: وقتي كتاب "جابجايي قدرت " اثر آلوين تافلر را كه ترجمه شهيندخت خوارزمي و در دوجلد است خواندم، ديدم كه دوجلد كتاب و شرح و تدوين آن، سرتا پا در همين بيت شعر خلاصه شده كه " توانا بود هركه دانا بود زدانش دل پير برنا بود"، بنابراين ما اگر از اول اين توجه را داشته باشيم به دنبال توانايي مي رويم چرا كه توانايي دانايي است.

به گزارش اداره كل روابط عمومي استانداري يزد، " سيد محمد ميرمحمدي" صبح چهارشنبه 9 ارديبهشت ماه همزمان با سالروز ميلاد با سعادت امام محمد تقي(ع) از دبيرستان ماندگار شرف و موزه فرهنگ اردكان بازديد كرد.
استاندار يزد در اين بازديد، در صبحگاه دانش آموزي اين دبيرستان خطاب به دانش آموزان حاضر، با قرائت آيه اي از قرآن كريم گفت: خداوند متعال بر بندگان خود وافراد مؤمن منت نهاده و ميان آنان رسولاني فرستاده تا آيات الهي را معرفي كنند و بشناسند و جامعه را از آلودگي ها پاك كنند و به آنها تعليم و تربيت بياموزند .
"سيد محمد ميرمحمدي" افزود: بر اين اساس مكانهاي آموزشي و پرورشي اعم از دبيرستانها از يك معنويت خاص الهي برخوردارند و جزو اماكني هستند كه ما را متوجه آيات حق تعالي مي كنند و اميدوارم كه ما اين توجه را به جايگاه و مكان تحصيل خود داشته باشيم.
عالي ترين مقام اجرايي استان گفت: " لازم مي دانم از همه عزيزاني كه مربي و مسئولين دبيرستان ما بودند و امروز در بين ما نيستند و اسير خاكند ياد كنم و ياد و خاطره آنها را گرامي داشته و همچنين ياد وخاطره شهداي دانش آموز دبيرستان و همه شهداي عزيزمان را گرامي بدارم.
وي افزود: در اين دبيرستان 52 شهيد دانش آموز و 2 شهيد معلم داريم كه در بين دبيرستانهاي كشور رتبه اول را از نظر توجه به اعزام به جبهه نشان داده اند و اين امر نشان از ظرفيت ايماني و دفاعي فرزندان اين آب و خاك دارد و بيان اين آمار معاني و مفاهيم عميقي دارد كه بايد به آن توجه كنيم و بدانيم كه در منطقه ما و در استان يزد، مردم و جوانان هم از منظر ايمان قوي هستند و هم از منظر عرق ملي و با همه وجود از دين و از مرزهاي كشورشان در موقع لزوم دفاع مي كنند و اين يكي از نقاط قوت مردم اين سرزمين است.
استاندار يزد آنگاه با هدف توجه دانش آموزان به آمادگي جهت تحصيل در هر شرايطي به ذكر خاطره اي از دوران تحصيل خود پرداخت و گفت: در كلاس دوازده و در همين دبيرستان و در بين سه تن از ما - يعني من و آقايان آيت اللهي و برخورداري- جهت قبولي در كنكور رقابت بود . باهم درس مي خوانديم و رقيب بوديم و براي اولين سال، دبيرستان شرف در دانشگاه قبولي داشت.يعني تا قبل از سالي كه ما فارغ التحصيل شديم از خود دبيرستان بين فارغ التحصيلان كسي به دانشگاه راه نيافته بود. رقابت، تلاش و همت ما سبب شد كه در كنكور قبول شويم. براي تحصيل در دانشگاه مشهد هر سه راهي شديم. اتوبوسهاي آن زمان در پشتي صندلي مقابل خود، چراغ مطالعه داشتند. يادم هست كه چراغ مطالعه صندلي مقابل من خراب بود و مي ديدم كه دو نفر از دوستان من مشغول مطالعه هستند و من از قافله عقب مانده ام. به همين دليل از نفر پشت سر خود خواهش كردم كه جاي خود را با من تعويض كند تا من نيز بتوانم از اين فرصت براي تحصيل بهره بگيرم.
" ميرمحمدي"افرود: اين خاطره را بيان كردم كه بدانيد در درس خواندن و تحصيل، اينگونه رقابت ها بين شما لازم است اما هرگز نبايد يك موضوع يادتان برود و آن اين است كه براي شما كه انرژي سرشاري داريد، هيچ وقت كار دشوار نيست و همه دشواريها ساده است چون صاحب انرژي و فكر و انديشه، قدرت وتلاش هستيد و امكان فعاليت بالايي داريد. بنابراين هيچ گاه مأيوس نشويد وهمواره بدانيد كه موفق هستيد و بكوشيد كه با نگرش مثبت به همه چيز نگاه كنيد كه آن موقع توفيقات شما بيشتر خواهد شد.
عالي ترين مقام اجرايي استان سپس با اشاره به شعر معروف " توانا بود هر كه دانا بود" و درج آن در تابلوي دبيرستان شرف اردكان گفت: وقتي كتاب "جابجايي قدرت " اثر آلوين تافلر را كه ترجمه شهيندخت خوارزمي و در دوجلد است خواندم، ديدم كه دوجلد كتاب و شرح و تدوين آن، سرتا پا در همين بيت شعر خلاصه شده كه " توانا بود هركه دانا بود زدانش دل پير برنا بود"، بنابراين ما اگر از اول اين توجه را داشته باشيم به دنبال توانايي مي رويم چرا كه توانايي دانايي است.

وي آنگاه با طرح اين پرسش كه " دانايي از چه طريق ميسر مي شود؟ " گفت: دانايي از مسير تعليم و تربيت به دست مي آيد و ما بايد در پيمودن اين مسير، قدردان همه اساتيد و دبيران بزرگوار خود باشيم و من شخصاً همواره خود را مديون اساتيد بزرگواري مي دانم كه زحمات زيادي برايم كشيدند كه از جمله اين بزرگواران جناب آقايان سنائي وجعفري هستند و درسهايي كه اين عزيزان به من آموختند، هنوز در ذهن من نقش بسته است و من هميشه دعاگو ومديون معلمان خود هستم و حتي امروز عكسي از خدمتگزار عزيز مدرسه را ديدم كه يادم هست چه قدر مراقب بود تا در حياط مدرسه به ما آسيبي وارد نشود و اين مباحث هرگز از يادم نخواهد رفت و همواره قدردان زحمات اين عزيزان خواهم بود.
استاندار يزد با اشاره به اين امر كه " صرفاً نبايد در بحث آموزش وپرورش به قبولي كنكور دلخوش باشيد " خاطر نشان ساخت: در همه ابعاد زندگي بايد رقابت سالم داشته باشيد و آموزش و پرورش نيز بايد در آموزش سبك زندگي به دانش آموزان توجه بيشتري نمايد اما متاسفانه شاهديم كه اكنون مدارس ما مخصوصاً در مقطع دبيرستان روي دروسي متمركز مي شوند كه بتوانند دانش آموزان را در قبولي كنكور موفق بدارند غافل از اينكه ما بايد در زندگي آزموده شده و براي زندگي و مواجهه با بسياري از مسائل ومشكلات آن آماده شويم و توان حل اين مشكلات را داشته باشيم و راهكار مناسب براي برون رفت از دشواريها را آموخته باشيم.
"ميرمحمدي" تاكيد كرد: همه ما سبك زندگي سالم را از معلمان و دبيرانمان و با تاسي به اخلاق، رفتار و منش آنها ، صبر و تحمل و بردباري آنها، مناعت طبع و وسعت نظر آنها ومحبتشان آموخته ايم وهمين موارد سبب شده تا ما شيفته اين ويژگي ها باشيم و آنها را در وجود خود تقويت كنيم و همواره بدانيم كه آنچه داريم از پدر ومادر و معلم و آموزگار است و اميدوارم شما گلهاي باغ اميد من بتوانيد شايستگان و آينده سازان موثر و كارسازي در پيشبرد اين كشور باشيد.
استاندار يزد در پايان ضمن تشكر از همه دست اندركاران و برگزار كنندگان اين مراسم خطاب به دانش آموزان گفت: چرخه زندگي همواره در حركت است و زماني معلمين و اساتيد شما در جاي شما ايستاده بودند و فردا شما در جايگاه اساتيدتان خواهيد ايستاد و آخرين نقطه زندگي ، آرامش در جوار رحمت الهي است و چه جايي بهتر از آنجا و مهم آن است كه اين فرايند را چگونه طي كنيم تا از آسيبها و بلاياي اجتماعي در امان بمانيم.
گفتني است دبيرستان ماندگار شرف اردكان كه جايگاه تحصيل بسياري از مفاخر و نخبگان اين شهرستان از جمله " حجه الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي" و " فيلسوف فرهنگ استاد رضا داوري اردكاني" است، امروز هشتادمين سال تاسيس خود را جشن گرفته بود.
استاندار يزد در اين بازديد، با حضور در كلاسهاي درس اين دبيرستان و اهداء شاخه گل، از زحمات معلمان شاغل در اين مركز آموزشي- پرورشي تجليل كرد.
حضور نمادين استاندار در كلاس درس به همراه همكلاسيهاي دوران تحصيل خود و تدريس معلم بازنشسته ايشان، از ديگر برنامه هاي جانبي اين بازديد بود.
استاندار يزد سپس از موزه فرهنگ اردكان وابسته به آموزش و پرورش بازديد كرد. در اين بازديد" نادر پيري اردكاني" مدير اين موزه، توضيحات لازم را پيرامون عكسها، اسناد و وسايل تاريخي موجود در اين موزه ارائه نمود و آنگاه " سيد محمد ميرمحمدي" با درج يادداشتي در دفتر يادبود اين موزه، از زحمات و خدمات صورت گرفته در جمع آوري و نگهداري از اين اسناد تقدير و تشكر نمود.
در بازديد امروز، شيرزاد مدير كل آموزش و پرورش استان نيز استاندار يزد را همراهي مي كرد.
 

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات