استاندار یزد خواستار شد؛

اجراي سند آموزشي مديريت بحران استان با فرآگيري قابل توجه

استاندار یزد در جلسۀ شورای هماهنگی مدیریت بحران استان بر همكاري برای اجرای برنامۀ چهار سالۀ «سند راهبردها، اهداف و برنامه‌های آموزشی اداره‌کل مدبربت بحران استان» تأکید کرد.

به‌گزارش اداره‌کل روابط عمومی استانداری یزد، جلسۀ شورای هماهنگی مدیریت بحران استان روز دوشنبه با حضور استاندار یزد، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، مدیرکل مدیریت بحران استان و اعضای این شورا در سالن مدیریت بحران استانداری یزد برگزار شد.
استاندار یزد در این جلسه پس از شنیدن گزارش‌ وضعیت استان در خشکسالی و تأثیر آن بر منابع مالی و نیز گزارشی از وضعیت خشکسالی، سرمازدگی و مخاطرات بخش کشاورزی بیان کرد: گزارش‌های ارائه شده به‌ویژه در بخش‌ خشکسالی بسیار تکان‌دهنده و لازم است با همکاری و همفکری به گوشه‌ای از این مشکلات بپردازیم زیرا بسیاری از اینها در دست ما نیست.
«سیدمحمد میرمحمدی» افزود: کاهش 96درصدی روانآب رقم قابل توجهی است که نشان می‌دهد شرایط خشکسالیِ استان رو به تشدید است.
وی ادامه داد: وضعیت خشکسالی ما را به‌یاد داستان آبیاری کوزه‌ای می‌اندازد و این احساس که این شیوۀ آبیاری زمینۀ تحمیل شرایط خشکسالی به مردم بوده و این روند برای ما نگران‌کننده است.
میرمحمدی دربارۀ تأثیر خشکسالی‌ها با بیان اینکه اکنون بسیاری از روستاهای ما بدون آب هستند گفت: در بازدیدی که از باغ‌ها داشتیم مشاهده کردیم شاخه‌های بالایی در بسیاری از درخت‌ها خشک شده‌اند که لازم است با تلاش همگانی، صرفه‌جویی و پیشگیری از هدررفت آب بتوانیم برای بهبود این وضعیت گام برداریم.
استاندار یزد دربارۀ سندآموزشی مدیریت بحران که در این جلسه گزارشی از روند آن ارائه شد، بیان کرد: پوشش‌دهی 25درصد جمعیت استان معادل 250هزار نفر از مردم یزد در سال نیاز به همکاری بیشتر دارد و لازم است از شیوه‌های متعدد اطلاع‌رسانی برای آگاهی مردم دربارۀ آموزش فراگیر مدیریت بحران استفاده کرد.
وی با اشاره به تأثیر پایلوت‌بودنِ یزد در طرح آموزش فرآگیر مدیریت بحران برای پیشگیری و کاهش خطرات، گفت:  جمع‌آوری اطلاعات و امکانات مردمی و استفاده از تجارب 20سال گذشته براي شرایط آماده‌باش از نکات جالب‌توجه در این طرح است.
میرمحمدی با اشاره به برخی شیوه‌های مناسب در اطلاع‌رسانی، خاطرنشان کرد: خوشبختانه ظرفیت‌های آموزش همگانی در استان وجود دارد و می‌توان از امکانات دستگاه‌های مختلف برای تحقق آن بهره گرفت.  
وی ضمن تشکر از کسانی که در تدوین این سند همکاری کرده‌اند، گفت: وزیر کشور نیز بر اجرای این سند در استان تأکید کرده‌ است و اميدواريم در اين طرح از تجربيات حوادث گذشته نيز استفاده شود.
استاندار یزد دربارۀ بحث بیمۀ واحدهای مسکونی بیان کرد: بیمه شدنِ خانه‌ها اقدام خوبی است امّا باید توجه کرد که تعداد مشخصی خانه بیمه شوند تا مشکل‌ساز نشود.
میرمحمدی در پایان سخنان خود تأکید کرد: دربارۀ علّت بروز بحران‌ها بیشتر کار شود و تأکید بر پیشگیری باشد.


عملکرد مدیریت بحران در پنج ماه نخست امسال


مدیرکل مدیریت بحران استان نیز در این جلسه از جمله عملکرد‌های اداره‌کل مدیریت بحران استان در پنج ماه نخست امسال را پیگیری اعتبارات ابلاغ‌شده از محل منابع ماده 10و12، امضای تفاهم‌نامه با دفتر امور شهری، روستایی و شوراهای استانداری برای بیمۀ واحدهای مسکونی، ارسال اطلاعیه‌ها و اخطاریه‌ها به مدیران برای اطلاع‌رسانی به مردم و آماده‌باش در شرایط بحران، تمهید تسهیلات کشاورزان خسارت‌دیده، پیگیری تخصیص اعتبارات طرح خطرپذیریِ زلزله، سیل، خشکسالی و گردوغبار، اجرای الگوی اتاق امن در شهرستان بهاباد به‌طور پایلوت، پیگیری طرح اتاق مانیتورینگ اداره‌کل مدیریت بحران بیان کرد.
«هادی هادی‌نسب» تعداد پروژه‌ها و اعتبارات مصوب و میزان تخصیص آنها و خسارت‌های ناشی ازحوادث در سال آبی 94و95 را در گزارشی بیان و عملکرد کارگروه‌های تخصصی 14گانۀ مدیریت بحران را به‌طور مقایسه‌ای تشریح کرد.
وی بحث سیل‌بندهای حفاظتی و مسیل شهر یزد، خط لوله و مخابرات انتقال مواد سوختی و اعلام مخاطرات و اتخاذ تدابیر امنیتی، تحلیل وضعیت فرونشست‌ها، شریان حیات راه‌ها و نقاط حادثه‌خیز استان را از مباحثی دانست که مدنظر این شوراست و در جلسۀ بعد شورا بررسی می‌شود.
گفتنی است در این جلسه خلاصه گزارشی از وضعیت خشکسالی استان در سال آبی 94و95 و تأثیر آن بر منابع آبی استان و نیز گزارشی از وضعیت خشکسالی، سرمازدگی و مخاطرات بخش کشاورزی استان  ارائه شد.
 

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات