معاون توسعه روستايي و مناطق محروم كشور در یزد مطرح کرد:

اختصاص اعتباری بالغ‌بر 20 هزار میلیارد ریال به آب آشامیدنی روستاهای کشور

معاون توسعه روستايي و مناطق محروم كشور گفت: اعتبارات قابل هزینه در حوزه آب‌رسانی آب آشامیدنی به روستاهای کشور با 10 برابر افزایش نسبت به سال 93 به مبلغی بالغ‌بر 20 هزار میلیارد ریال در سال 94 رسیده است.

 به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری يزد، روز چهارشنبه 6 آبان ماه، نشست مشترك استاندار يزد و معاون توسعه روستايي و مناطق محروم كشور با فرمانداران، بخشداران و دهياران استان با هدف تشریح طرح مشارکت مردم در راه اندازی واحد های تولیدی در روستا ها در سالن زنده‌یاد حميديا استانداري یزد برگزار شد.
در اين نشست «ابوالفضل رضوی» افزود: در سال گذشته 6 هزار و 700 روستا با تانکر آب‌رسانی می‌شد که امسال به 7 هزار و 200 روستا رسیده است ولی خوشبختانه با مساعدت ریاست محترم جمهوری، اعتبارات اختصاصی این حوزه 10 برابر افزایش داشته است.
وی بابیان اينكه توجه به روستاها در دولت تدبير و اميد چند برابر قبل شده است ادامه داد: دولت در برنامه ششم سیاست‌های راهبردي نظام روستا را كانون توليد و ارزش‌آفرینی دانسته است و به تبعيت اين تعريف و مبحث سياست اقتصاد مقاومتي، اشتغال‌زایی و توسعه روستاها در دستور كار دولت قرارگرفته است.
وی 26 درصد توليد ناخالص كشور، 5/93 درصد ارزش‌افزوده بخش كشاورزي، 54 درصد ارزش‌افزوده توليد را متعلق به روستاها دانست و تصريح كرد: بااین‌حال 86 درصد خدمات در شهرها و تنها 14 درصد در روستاها ارائه می‌شود كه اميدواريم پس از اجراي برنامه‌های دولت به شرايطي بهتر دست پيدا كنيم.
رضوی افزود: در تعريف جديدي كه از روستا ارائه كرديم روستا را واحدي توليدي، فرهنگي و ميراثي می‌دانیم و با اين تعريف اميدواريم شاهد تخليه روستاها نباشيم.
این مقام مسئول بابیان اينكه روستا يك واحد توليدي است و توليدات متنوعي دارد تصريح كرد: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در روستاها مستقر شوند و روي توليدات آن منطقه كار كنند تا روند توليد بهبود يابد.
وي اضافه كرد: شرکت‌های دانش‌بنیانی كه در روستاها مستقر شوند با آورده 15 درصدي می‌توانند از تسهيلات 85 درصدي دولت با كارمزد 3 درصد استفاده كنند.
اين مقام مسئول نقش دانشگاه را در توسعه روستايي كشور بااهمیت دانست و تأكيد كرد: نگاه برنامه‌ریزی ما با انقلاب متحول نشده و بيشتر به نگاه شهري توجه داشته و كار را به‌جایی رسانده كه حركت را مختل كرده است و تمامي شهرهاي ما دچار حاشیه‌نشینی شده‌اند.
معاون توسعه روستايي و مناطق محروم كشور با اشاره به اينكه هرکجا مردم نقش خود را ايفا کرده‌اند موفق شده‌ایم، خاطرنشان كرد: نمونه‌های موفقي از حضور مردم در انقلاب اسلامي و هشت سال دفاع مقدس وجود دارد و بايد اين روند در برنامه‌ها تسري پيدا كند.
رضوي بابیان اينكه بايد زمينه مشارکت مردم در امور فراهم شود تأكيد كرد: توسعه وقتي اتفاق می‌افتد كه درون‌زا باشد و اين نياز به ايجاد خودباوري در مردم دارد.


پرداخت تسهیلات با کارمزد 3 درصد در قالب طرح مشارکتی در روستاها


وي در ادامه با اشاره به راه‌اندازی واحدهاي توليدي در روستاها توسط اهالي آن روستا عنوان كرد: در دولت تدبير و اميد به اين نتيجه رسیده‌ایم كه اگر واحدهاي روستايي را به داخل روستاها ببريم و از روستائيان مشاركت بگيريم دستاوردهاي بهتري خواهیم داشت.
وي در تشريح اين طرح بيان كرد: در اين طرح که با مشاركت خانوارهای روستايي با آورده‌ای حداقل معادل 20 درصد و حداكثر معادل 40 درصد صورت می‌گیرد، تسهيلاتي با كارمزد 3 درصد پرداخت می‌شود كه هرچه تعداد خانوارها افزايش داشته باشد طبق جدولي مشخص، آورده روستائيان كاهش و بر تسهيلات دولتي افزوده می‌شود.
رضوي ضمانت تسهيلات ارائه‌شده از سوي دولت را تنها کارت ملی و امضاء تعهدنامه از سوی مشارکت‌کنندگان دانست و تأكيد كرد: اين تسهيلات پس از واريز آورده و اخذ مجوزهاي لازم پرداخت و در بازه زماني 3 تا 5 سال پس از 2 سال تنفس بازپرداخت می‌شود.
وي در پايان يكي از بخش‌های مهم اين طرح را آموزش دانست و ابراز اميدواري كرد كه با آموزش‌های حين اجراي مشاركت و پس‌ازآن نقاط ضعف برنامه‌ها كاهش يابد.

گفتنی است در ادامه سفر معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور کلنگ احداث اولین واحد تولیدی مستقر در روستاهای استان یزد با مشارکت مردم به زمین خورد. این طرح نیروگاه خورشیدی 2 مگاواتی است که با مشارکت 200 خانوار روستایی در «گردکوه» شهرستان مهریز اجرایی می شود.
 

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات