استاندار یزد در برنامه زنده تلویزیونی به مناسبت بزرگداشت دهه فجر:

از تشریح دستاوردهای ۴۲ ساله انقلاب اسلامی در استان تا ترسیم چشم اندازهای روشن تا افق ۱۴۲۰

استاندار یزد با حضور در ویژه برنامه زنده تلویزیونی بزرگداشت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، دستاوردها و برنامه های موجود برای توسعه استان را تشریح کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، دکتر طالبی در ویژه برنامه زنده تلویزیونی بزرگداشت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، به دستاورد های پیروزی انقلاب اسلامی در استان اشاره کرد و گفت: با همه فراز و فرودها و اعمال فشارها و تحریم های ظالمانه در دوران مختلف تاریخ ۴۲ ساله انقلاب می توان به وضوح توسعه و پیشرفت یزد در تمامی حوزه ها را مشاهده کرد.
وی با اشاره به وضعیت علمی و آموزشی استان از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، اظهارداشت: نرخ باسوادی استان یزد پیش از انقلاب زیر ۵۰ درصد بود اما این استان در طول این سال ها، موفق به 26 سال صدرنشینی در کنکورسراسری و کسب عنوان چهارمین استان دانشگاهی کشور شده است.
دکترطالبی ادامه داد: در طول عمر 42 ساله انقلاب اسلامی پیشرفت های زیادی در حوزه های فرهنگی و اجتماعی استان یزد رقم خورده است.
استانداریزد با بیان اینکه در گذشته بیشتر صنعت استان یزد در حوزه نساجی خلاصه می شد، خاطرنشان کرد: با تلاش ها و اقدامات انجام شده در سال های گذشته، استان یزد به عنوان دومین استان معدنی کشور و چهارمین استان صنعتی کشور مطرح شده است.
وی با اشاره به حجم بالای سرمایه گذاری در بخش صنعت و معدن استان یزد تصریح کرد: حجم بالای سرمایه گذاری و درخواست سرمایه گذاری در این بخش ها از یک سو و محدویت در منابع آبی و ضرورت حفظ محیط زیست از سوی دیگر ما را ملزم به وضع محدودیت هایی در سرمایه گذاری های جدید در بعضی از بخش ها کرده است.
دکترطالبی اضافه کرد: در حال حاضر بیش از 10 هزار میلیارد تومان تقاضای سرمایه گذاری در استان یزد داریم که در این زمینه با نگاه به توسعه متوازن و همه جانیه استان اتفاقات خوبی در استان یزد صورت خواهد گرفت.
وی با اشاره به لزوم اصلاح ریل گذاری توسعه استان با اولویت بحث اقتصاد دانش بنیان، اظهارداشت: استان یزد به عنوان پیشروترین استان کشور در این حوزه، در حال سامان دادن اقدامات و فعالیت هایی در این زمینه هستیم، دولت و مجلس نیز پذیرفته اند که یزد باید به عنوان پایلوت اقتصاد دانش بنیان در کشور معرفی شود.
استانداریزد ادامه داد: به اتکا جایگاه کسب شده در زمینه اقتصاد دانش بنیان و زیر ساخت های مرتبط با اقتصاد دانش بنیان، استان یزد جز چهار استان اول کشور در شاخص های مختلف فناوری و از استان های برتر در بحث شرکت های استارت آپ، مراکز نوآوری، کارخانه نوآوری و شتاب دهنده ها است.
 دکترطالبی تصریح کرد: مجموع وضعیت اقتصاد دانش بنیان استان یزد و رویکرد استفاده از حوزه فناوری و نوآوری در صنعت ، چشم اندازی از یک اقتصاد متکی به دانش برای سال ده آینده یزد به ما ارائه می دهد که امیدواریم یزد با این چشم انداز، جایگاه واقعی خود در کشور را پیدا کند.
وی تاکید کرد: سرمایه اصلی استان یزد صنعت و معدن آن نیست بلکه فکر و اندیشه و نیروی انسانی توانمندش، مهمترین سرمایه های یزد هستند.


آب و برنامه ها و اولویت های استان در این حوزه


استانداریزد با اشاره به اقدامات انجام شده در استای تامین آب شرب مورد نیاز استان، عنوان کرد: موضوع انتقال آب شرب به یزد از ابتدای انقلاب مطرح بود که در دهه ۷۰  با افتتاح پروژه انتقال آب یزد، بخشی از آن به ثمر نشست.
وی با بیان اینکه آب شرب انتقالی به استان یزد ۵۰ درصد آب شرب مورد نیاز استان را تامین می کند، اظهارداشت: باتوجه به اینکه مابقی آب مورد نیاز استان از چاه هایی تامین می شوند و آب این چاه ها در گذر زمان، کیفیت خود را از دست داده اند، لذا تامین آب مورد نیاز از منابع خارج استان در دستور کار است.
دکتر طالبی به تاکید و حمایت رهبر معظم انقلاب از اجرای خط دوم انتقال آب به استان، در جریان سفر ایشان به یزد اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در حال حاضر علی رغم همه عدم همگرایی هایی که در رابطه با این پروژه در گذشته وجود داشت، همگرایی های لازم در حال شکلگیری است و منبع تامین آب استان مشخص شده و این پروژه شروع خواهد شد.
استانداریزد با اشاره به ضرورت پیگیری موضوع انتقال آب دریای عمان و خلیج فارس به یزد جهت پایداری آب استان، خاطرنشان کرد: پروژه انتقال آب از خلیج فارس به یزد در ابتدای سال آینده به بهره برداری می رسد.
وی با بیان اینکه سهمیه استان یزد از آب انتقالی از خلیج فارس20 میلیون مترمکعب است، گفت: با توجه به اینکه این میزان سهمیمه، مطابق با نیازهای استان یزد نیست، پیگیر تخصیص250 میلیون مترمکعب آب از دریای عمان شدیم و با انجام کارهای مطالعاتی در این زمینه و برپایی جلساتی با سرمایه گذاران، امیدواریم قبل از پایان دولت دوازدهم اجرای این پروژه که بسیاری از نیارهای استان یزد را در افق دراز مدت(سال1420) هم تامین می کند، شروع شود.
دکتر طالبی در بخش دیگری از سخنانش به اقدامات و فعالیت های انجام شده در زمینه مدیریت و بهره وری از آب در استان یزد اشاره و خاطرنشان کرد: استفاده از تکنولوژی های روز و برقراری سیستم های بازچرخانی آب در صنایع، استحصال آب از فاضلاب، استفاده از فاضلاب موجود در دریاچه پساب یزد و تصویب سندی به منظور کاهش بخش قابل توجهی از مصرف آب کشاورزی از جمله این اقدامات است.
استانداریزد با تاکید بر اینکه نگاه ما استفاده بهینه از منابع آب در بخش کشاورزی، بدون تاثیر در میزان تولیدات این بخش است، عنوان کرد: حرکت به سمت ایجاد گلخانه، کشت های با مصرف آب کمتر و اجرای سیستم های نوین آبیاری از رویکردهای بخش کشاورزی در زمینه مصرف بهینه آب است.
وی استان یزد را از استان های برتر در زمینه مدیریت و جلوگیری از هدر رفت آب دانست و گفت: تصفیه آب های بی کیفیت در بخش های مختلف به ویژه بخش صنعت نیز باعث شده تا مدیریت مصرف را در بعضی از بخش ها داشته باشیم.


ثبت جهانی یزد و فرصت توسعه صنعت گردشگری


دکتر طالبی در ادامه با بیان اینکه پس از ثبت جهانی یزد شاهد حضور قابل توجه گردشگران در سطح شهر و استان یزد بودیم، اظهارداشت: پس از این اتفاق یزد به عنوان یکی از قطب های گردشگری معرفی و دومین شهر غیرمذهبی گردشگرپذیر کشور شد.
وی به افزایش تمایل سرمایه گذاری سرمایه گذاران داخلی و خارجی در بخش گردشگری استان یزد اشاره کرد و گفت: با جهانی شدن یزد، زیرساخت های حوزه گردشگری گسترش یافت ولی کرونا به مانند سدی در مقابل بهره وری صنعت گردشگری قرار گرفت.
استانداریزد بخش گردشگری را آسیب پذیرترین بخش اقتصادی در دوران کرونا دانست و خاطرنشان کرد: نقطه امیدواری این بخش این است که با بهبود وضعیت کرونا، شروع واکسیناسیون علیه این ویروس و در سایه آن پیگیری سفرهای ایمن، بخش گردشگری می تواند با بهره گیری از ظرفیت های موجود به سرعت خود را بازیابی و خودش را برای تجربه روزهای پرفروغ گذشته آماده کند.
 دکترطالبی خاطرنشان کرد: در ارزیابی اخیر وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، یزد حائز جایگاه شهر دوستدار گردشگر که یکی از بالاترین درجه ها در حوزه گردشگری است، شد که این موضوع باعث افتخار است.
وی در ادامه با بیان اینکه بخش گردشگری در حمایت های اولیه دولت، مظلوم افتاده بود، تصریح کرد: با انعکاس مسائل و مشکلات این بخش، حمایت های ویژه ای از این بخش طریق اعطای تسهیلات، برخی معافیت ها و امهال تسهیلات صورت گرفت اما با توجه به حجم بالای آسیب های وارده به بخش گردشگری، این آسیب ها جبران نمی شود، امیدواریم که با رونق مجدد بخش گردشگری یا حمایت بیشتر به نوعی این آ سیب ها جبران شود.


اجرای بی نظیر کنگره ملی بزرگداشت 4000 شهید استان در یزد


استانداریزد در بخش دیگری از سخنانش به اهداف و فعالیت های انجام شده در قالب کنگره 4000 شهید استان یزد اشاره کرد و گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته، معتقدیم کنگره ملی بزرگداشت ۴۰۰۰ شهید استان ماندگار خواهد شد چراکه این کنگره به یک روز خاص محدود نشده و به نام شهدا و در قالب کنگره شاهد خدمت رسانی به مردم در حوزه های مختلف هستیم.
دکترطالبی ادامه داد: از حدود چهار ماه گذشته تاکنون برنامه های متعددی از جمله تامین جهیزیه برای زوج های جوان، طیف گسترده ای از فعالیت های عمرانی در شهرها و روستاها و... به نام شهدا اجرا می شود که این اقدامات یاد شهدا را جاودان می کند، لذااز این جهت کنگره متفاوتی در حال اجرا است.
وی اضافه کرد: اختتامیه کنگره در اوایل سال آینده و پیش از آغاز ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد.


بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی 849 پروژه در ایام دهه فجر


استاندار یزد در ادامه به پروژه های بهره برداری یا کلنگ زنی شده در دهه مبارک فجر امسال اشاره کرد و گفت: در دهه فجر امسال 815 پروژه با اعتباری بالغ بر 11 هزار و 400 میلیارد تومان آماده بهره برداری شد، که حجم و اعتبار این پروژه ها نسبت به سال های گذشته با افزایش قابل توجهی همراه بوده است.
دکترطالبی خاطرنشان کرد: در این ایام همچنین عملیات اجرایی 34 طرح با 183 میلیارد تومان اعتبار در شهرستان های استان آغاز شد.
وی با اشاره به قرارگیری در سال پایانی دولت دوازدهم، اظهارداشت: با توجه به تمرکز دولت به تکمیل پروژه های نیمه تمام و به نتیجه رساندن پروژه های آغاز شده در سال های اخیر، به نظر می رسد سال ویژه ای برای استان یزد رقم بخورد زیرا در هیچ مقطع زمانی در دولت های گذشته، چنین پروژه هایی در ماه های پایانی دولت در یک استان به بهره برداری نرسیده است.
استاندار یزد به بهره برداری از چندین ابرپروژه در استان یزد تا پایان سالجاری یا اوایل سال آینده اشاره کرد و گفت: از جمله این پروژه می توان به پروژه های انتقال آب خلیج فارس به یزد، طرح راه آهن یزد- اقلید، گندله سه چاهون بافق، بندرخشک پیشگامان، فرودگاه آموزشی مهریز و چندین کارخانه فولادی در شهرستان استان اشاره کرد.
وی به حمایت از سرمایه گذاری های چندین هزار میلیاردی در حوزه فولاد استان یزد اشاره کرد و گفت: در این حوزه به دنبال تکمیل زنجیره فولاد در استان و کسب بهره وری و ارزش افزوده بیشتر آن برای استان هستیم.
استاندار یزد ادامه داد: امیدواریم با مجموعه سرمایه گذاری های در حال انجام در استان و رعایت ملاحظات محیط زیستی، پایه گذار یک یزد توسعه یافته در اینده باشیم.
دکتر طالبی با بیان اینکه حفظ محیط زیست و منابع آبی برای ما بسیار مهم است، اظهارداشت: در این راستا چندین مجوز فولاد برای جلوگیری از استقرار صنایع آلاینده در دشت یزد اردکان را ابطال کردیم.
استاندار یزد به توجه ویژه استان به  مناطق محروم و کمتر برخوردار استان اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات شهرستان های محروم استان نبود برخی زیرساخت های سرمایه گذاری و توسعه ای بود که در همین راستا موضوع راه اندازی نیروگاه خورشیدی در بهاباد و خاتم در حال پیگیری است.
وی در پایان با بیان اینکه افق سرمایه گذاری در مناطق محروم استان بسیار روشن است، عنوان کرد: همچنین برای اولین بار از ظرفیت های بنیادها و نهادهای خیریه همچون بنیاد برکت، بنیاد علوی و ... برای توسعه هر چه بیشتر مناطق محروم استان بهره گرفته ایم.

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات