استاندار یزد:

از ویژگی های شهید پاکنژاد جامع نگری در عرصه پزشکی بود

استاندار یزد در دومین روز کنگره بزرگداشت شهيد دكتر پاكنژاد، ضمن خیرمقدم به مدعوین و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس گفت:دکتر پاکنژاد به عنوان یک پزشک علاوه بر توجه به طب نوین به طب سنتی نیز توجه داشت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد"سید محمد میرمحمدی" که روز پنج شنبه 6 آذر ماه درکنگره بزرگداشت شهید پاکنژاد سخن می گفت افزود: دکتر پاکنژاد ضمن اینکه به طب جدید توجه می کرد و در معالجات و درمان بیماران تلاش داشت طب سنتی را ترویج کند تا فرهنگ این طب در استان و جامعه شکل بگیرد.
عالی ترین مقام اجرایی استان یزد ضمن اشاره به طب سنتی در قدیم تاکید کرد: افرادی به عنوان حکیم در روستا ها و مناطق حضور داشتند که حافظ این فرهنگ بودند اما در عصر نوین امروزی این مهم در حال کم رنگ شدن و فراموشی است.
میرمحمدی با اشاره به اینکه استفاده از داروهای سنتی در صورت آگاهی داشتن از مضرات و فواید آنها می تواند در سلامتی و جلوگیری از پیشرفت بیماری ها موثر باشد، تصریح کرد: در زمان قدیم مادرها خودشان یک طبیب بودند و در مراقبت از فرزندانشان به عنوان یک پرستار دوره دیده عمل می کردند و با استفاده از ظرفیت شفا بخش دارو های سنتی و آموزه های انتقال یافته از مادرانشان، فرزندان خود را به سوی سلامتی سوق می دادند.
استاندار یزد تالیف در حوزه طب سنتی را از ویژگی های دکتر پاکنژاد دانست و افزود:ایشان علاوه بر حفظ طب سنتی با تالیف کتاب هایی در این حوزه مبحث طب سنتی را زنده نگه داشت و ترویج کرد به طوریکه هنوز هم از کتاب های ایشان به عنوان مرجع استفاده می شود.
وی در تشریح کتب به یادگار مانده از شهید دکتر پاکنژاد خاطرنشان کرد:در این کتاب ها سرفصل ها از میکروب شناسی شروع شده و به بیولوژی انسانی و حیوانی، بهداشت و سلامت تغذیه، موارد مربوط به بدن انسان و محیط زندگی انسان ختم شده است که نشان از دید جامع و وسیع ایشان به پزشکی است.
استاندار یزد یکی دیگر از ویژگی های کتب شهید پاکنژاد را جامع نگری دانست و گفت: روایات و آیات قران در حوزه بهداشت و سلامت انسانی به خوبی در کتب ایشان برجسته و تلاش شده با استدلال به این روایات به بحث بهداشت و سلامت پرداخته شود.
وی از خصوصیات بارز شهید دکتر پاکنژاد را توجه ایشان به بحث سلامت روح و روان عنوان کرد و بیان داشت: ما در رابطه با سلامت روح و روانمان که جنبه پیشگیری برای سلامت جسمی دارد تا حدودی غافل شده ایم در صورتیکه یکی از خلا هایی که در جامعه وجود دارد،مسائل روح و روان جامعه کنونی است.
میرمحمدی گفت: متاسفانه اگر فردی بخواهد به یک پزشک روان کاو یا روانپزشک مراجعه کند، با نگاه منفی مواجه می شود و ما باید این فرهنگ را عوض کنیم چراکه بسیاری از مشکلات ما ناشی از بیماری های روحی و روانی است و باید فرصتی فراهم شود تا مراجعه به این نوع پزشکان به حالتی عادی تبدیل شود.
وی در ادامه بسیاری از بیماری های جسمی افراد را ناشی از بیماری های روحی و روانی دانست و افزود: یقینا بسیاری از بیماری هایی نظیر قلب و عروق و مغز و اعصاب ناشی از بیماری های پنهان روحی و روانی است که با درمان آنها می توانیم بیماری های جسمی را کاهش دهیم.
استاندار یزد تاکید کرد: فکر می کنم امروز باید با تاسی از شهید دکتر پاکنژاد عرصه جدیدی را در ارتباط با توسعه پزشکی روح و روان داشته باشیم و همانطوری که استان یزد، امروز به عنوان قطب درمانی برای بیماری های مختلف قلبی و عروقی و انواع اقسام جراحی ها به حساب می آید از نظر سلامت روح و روان نیز باید بتواند چنین قطبی را تشکیل دهد و بتواند محل مراجعه عزیزانی باشد که در این رابطه نیاز به همکاری و مشاوره دارند.
وی در ادامه خواستار راه اندازی کانون های مشاوره پزشکی،روانی در استان شد و تصریح کرد: وقتی از افسردگی صحبت می شود، وقتی مشکلات جوانان مطرح می شود، وقتی ناهنجاری های اجتماعی مطرح می شود و کار به خودکشی می رسد، نشان می دهد که باید توجه بیشتری به این مقوله شود.
نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان یزد خاطرنشان کرد: امیدوارم به لطف خداوند و همت جامعه پزشکی استان کمبود های این حوزه برطرف شود و همانطوری که فرهنگ طب سنتی را احیا و گسترش دادیم طب روانشناسی و روانکاوی را ترویج دهیم تا کمک کنیم جامعه ای با نشاط و شاداب داشته باشیم.
وی تاکید کرد: شادابی را باید در خودمان تقویت کنیم و با کمک مراکز مشاوره روانشناسی و روانکاوی که توسعه پیدا خواهد کرد مشکلاتی را که قابل پیشگیری است را پیشگیری کنیم.
میرمحمدی در پایان تاکید کرد:انشاء الله بتوانيم اين روحيه منسجم اعتقادي را كه شهید پاکنژاد در زمينه پزشكي رواج داد را با کمک جوانان ترویج دهیم.

 

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات