در نشست مشترك شوراي مديران استان و فرمانداران صورت گرفت؛

استاندار يزد، ابعاد مختلف تدفين شهداي گمنام را تشريح كرد

استاندار يزد ضمن تشريح ابعاد مختلف تدفين شهداي گمنام که مغایر ضوابط و مقررات در ميدان اميرچخماق يزد صورت گرفت، به سوالات و ابهامات مطروحه از سوي مردم در اين خصوص اشاره نمود و از ارائه گزارش لازم به مقامات ذيربط خبر داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، " سید محمد میر محمدی " در جلسه مشترک شورای مدیران استانداری و فرمانداران سراسر استان که در سالن زنده یاد حمیدیا برگزار شد ، ضمن تشکر از هماهنگی و هم افزایی چشمگیر مدیران استان در انجام وظایف محوله ، این امر را بسیار امیدوار کننده و تاثیر گذار دانست و آنگاه با اشاره به مناسبتهای پیش رو گفت : در خصوص روزهای خاطره انگیز 9 و 12 دیماه و هفته وحدت ، همه مسئولین باید مراقبت لازم را داشته باشند تا این مناسبتها برگزار و اقدامات لازم به عمل آید و جهت گیری همگان حول محور وحدت و انسجام ملی باشد و منافع و مصالح عمومی در نظر گرفته شود.
استاندار یزد آنگاه با اشاره به در پیش بودن ایام ا... دهه مبارک فجر ، ابراز امیدواری نمود تا از هم اکنون با برنامه ریزی مناسب و اندیشیدن تمهیدات لازم از سوی مدیران جهت اجرای برنامه های مرتبط با این ایام ، مراسم امسال به مراتب با شکوه تر از قبل بر پا شود و مردم نیز حضور پر شکوهی در این برنامه ها داشته باشند.
وی افزود: در اجرای چنین برنامه هایی باید مباحث به گونه ای طراحی شود که بالاترین میزان مشارکت مردمی صورت پذیرد و هیچگونه مواجهه خطی و سیاسی در کار نباشد ، بلکه همه اقدامات برای تقویت روحیه انقلابی و در راستای حفظ نظام جمهوری اسلامی باشد .
میر محمدی خاطر نشان کرد: حضورچشمگیر مردم در صحنه ، نمادی از اقتدار ملی و خنثی کننده توطئه های دشمنان است و امیدوارم با فراهم کردن زمینه این حضور ، با انسجام و اقتدار در مبحث مذاکرات 1+5 نیز مقتدر تر از قبل عمل گردد و در ارتباط با مبادلات و مناسبات با دیگر کشورها نیز ، این حضور و مشارکت مردمی تاثیر مثبت خود را نشان دهد و مباحث به گونه ای مدیریت شود که همه زیر چتر وفاق و اتحاد ملی قرار گیرند.
استاندار یزد سپس با اشاره به اصل 11 قانون اساسی جمهوری اسلامی به وظیفه دولت در زمینه حفظ اتحاد و انسجام اشاره نمود و خاطر نشان کرد: طبق حکم الهی در قرآن کریم كه مي فرمايد " ان هذه امتکم امته واحده و انا ربکم فاعبدون "، همین معنا از کتاب آسمانی ما نیز برداشت می شود و بر همین اساس همه مباحث باید حول این محور شکل گیرد .
عالی ترین مقام اجرایی استان تصریح کرد : همواره باید بکوشیم تا در اعمال مدیریت ، این محور و مسیر را گم نکنیم و در مواجهه با مباحث گوناگون نه احساسی برخورد کنیم و نه هیجان زده شویم ، بلکه با تدبیر کار را به سرانجام نیکو رهنمون گردیم.
میر محمدی سپس به مباحث و رخدادهای پیش آمده اخیر در جریان تدفین شهدای گمنام والامقام در یزد اشاره کرد و ابراز داشت: انتظار این بود که از همان ابتدا از سوی متولیان امر، ورود و حضور این عزیزان در یزد با اطلاع رسانی مناسب و شکوه فراوان همراه باشد و مردم نیز بتوانند در مراسم استقبال از این شهدای والامقام حضور چشمگیر داشته و مشارکت کنند اما متاسفانه در این خصوص دوستان دست اندرکار در کمیته جستجوی مفقودین، اطلاع رسانی مناسبی انجام ندادند و تنها به ارسال پیامکهایی به برخی افراد خاص بسنده شد، بنابراین مردم یزد از فیض استقبال از این شهدا محروم شدند در صورتیکه اگر هماهنگی با مسولین استان و اطلاع رسانی مناسب صورت گرفته بود ، شهدا از فرودگاه مورد استقبال با شکوه مردم قرار می گرفتند و همه تمهیدات لازم از سوی مدیریت استان در این امر به کار گرفته می شد منتهی به دلیل ضعف در اطلاع رسانی ، حضور این شهدا از ابتدا در یزد غریبانه بود و استقبالی که می توانست در کشور نمونه و سر آمد باشد ، به این دلیل شکل نگرفت و این امر به هیچ وجه مورد قبول و پسند ما نبود .
استاندار یزد افزود: به هر صورت لازم می دانم از حضور چشمگیر مردم در مراسم تشییع این شهدا و همچنین مراسم بزرگداشت سومین روز خاکسپاری این عزیزان که به دعوت استانداری ، نماینده ولی فقیه و نماینده مردم استان در مجلس خبرگان برگزار شد صمیمانه تشکر و قدردانی کنم .
وی در ادامه با اشاره به این امر که" سوالاتی بعضاً در زمینه چگونگی تدفین شهدای گمنام و حضور این عزیزان در استان مطرح می نمایند که باید بدانها پاسخ داده شود" گفت : از جمله این سوالات این است که چرا مراسم استقبال از این شهدا اطلاع رسانی نشد و دلیل این امر چه بود ؟ و چرا این امر بدون هماهنگی با مسئولین استان صورت گرفت در صورتیکه در هیچ جا چنین اتفاقی رخ نمی دهد؟
وی افزود: همچنین مردم می پرسند که چرا برخی موضوع تدفین شهدا را به مسائل سیاسی گره زدند؟
میر محمدی ادامه داد: این شهدا کسانی بودند که در راه دفاع از اسلام و میهن جان خود را از دست دادند و حداقل کاری که می شد در حرمت نهادن به آنها انجام داد، پرهیز ازموج سواری و بهره برداری سیاسی از تدفین این عزیزان بود که توسط برخی از جریانات سیاسی رعایت نشد.
استاندار یزد با بیان این امر که " شهدا عزیزتر از آنند که چنین برخوردهایی با آنها بشود " به دیگر سوالات مردم در این خصوص اشاره کرد و افزود: مردم می پرسند که چرا برخی در جریان تدفین شهدای گمنام ، به قوانین و مقررات پایبند نبودند و بر خلاف مبانی نظام که همان مسیر رعایت قانون و ضوابط است عمل نمودند و دلیلی وجود ندارد که قوانین کشور ، آنهم از طریق واحدهایی که رسمی و مسئولند نادیده گرفته شود.
وی افزود: شهدا برای حاکمیت قانون و حفظ نظم و امنیت جامعه جان خود را اهداء كردند ولي برخي مطرح می کنند که این قوانین ، مصوب پیش از انقلاب است منتهی به این امر واقف نیستند که تا زمانیکه این قوانین جاری و ساری است و قانونی در جهت نقض آن مصوب نشده طبق فرمان امام خمینی ( ره )، رعایت این قوانین هم شرعی است و هم قانونی و در همین راستا قوانین حاکم بر حفظ و حراست از میراث فرهنگی کشور نيز باید محترم شمرده شود .
رییس شورای تامین استان آنگاه با بیان این مطلب که "مردم سوال می کنند که علیرغم نظرات مخالفی که در خصوص تدفین شهدای گمنام در محل جلوی میدان امیر چخماق وجود داشت ، چرا برخی بر این امر اصرار داشتند که این موضوع حتما باید در این محل اتفاق بیفتد؟" خاطر نشان کرد: حتی امام جمعه محترم یزد پیشنهاد کردند که شهدای گمنام در محل مصلای جدید که در نظر است احداث گردد به خاک سپرده شوند منتهی بسیارعجیب است که عده ای تنها با اصرار قصد آن داشتند که نظر خود را ملاک عمل قرار دهند .
میرمحمدی پرسش دیگر مردم در این خصوص را " عمل خلاف تعهد انجام شده از سوی برخی از کسانیکه متعهد به رعایت نظرات شورای تامین استان شده بودند" ، عنوان کرد و خاطر نشان نمود: باید پرسید که وقتی در جلسه ای با حضور مسئولین استان به تفاهم می رسند و اتفاق نظر حاصل می شود و محل تدفین این شهدا معین و اعلام می گردد ، چرا بر خلاف تعهد عمل می نمایند؟ و چرا مبحث مهم اخلاقی وفای به عهد را رعایت نمی کنند؟ و چه توجیهی در این خصوص وجود دارد؟
استاندار یزد آنگاه به خاکسپاری دو تن از شهدا به صورت مخفیانه و پنهانی که دور از شان و منزلت شهدا بود اشاره و اظهار داشت: سوال دیگری که مردم در این خصوص از عاملین این رویداد تلخ دارند این است که چرا دو تن از شهدای گمنام مخفیانه و پنهانی به خاک سپرده شدند و چرا چنین بی حرمتی آشکاری به این شهدا شد و مگر این عزیزان نیز نبایستی در مراسمی باشکوه و با حضور مردم تشییع و خاکسپاری می شدند ؟
وي در ادامه به دستور سر لشکر فیروزآبادی به مسئولين كميته جستجوي مفقودين در روز دوشنبه اول دیماه مبنی برتدفین این شهدا در محلی خارج از حسینیه امیر چخماق اشاره کرد و خاطر نشان نمود: مردم می پرسند که چرا این افراد حتی به دستور مقام مافوق خود نیز توجه نکرده اند و با دفن مخفیانه این دوشهید عزیز گمنام خواستند تا ایشان را با یک عمل انجام شده مواجه سازند و آیا جنین رفتاری با اخلاق و سیره نبوی و ائمه اطهار (س ) همخوانی دارد ؟
میر محمدی آنگاه ، با بیان این امر که " چرا این افراد از مقام معظم رهبری جهت رسیدن به هدف خود هزینه کردند ؟" خاطر نشان نمود: متاسفانه در یک اقدام خلاف اخلاق ، اعلام کردند که برای خاکسپاری شهدا در میدان امیر چخماق، از مقام معظم رهبری استفتاء شده که این موضوع توسط نماینده محترم ولی فقیه در استان استعلام شد و مشخص شد که هیچ فتوایی از سوی معظم له در این خصوص صادر نشده است .
استاندار یزد تصریح کرد: کسانیکه مرتکب این رفتارها شدند و حرمت شهدا را حفظ نکردند و مردم را از تشییع دو تن از این شهدا محروم نمودند و ضوابط و مقررات را نادیده انگاشتند، چه پاسخی در قبال سوالات مردم در این خصوص دارند؟
وی افزود: کسانیکه مرتکب این رویداد شدند و آنهایی که عهد شکنی کردند باید به ابهامات و سوالات مردم پاسخ دهند و مردم را از چرایی این اتفاقات با خبر سازند بر این اساس که تمام تلاش ما باید معطوف به حفظ حرمت و عزت شهدا و مشارکت هر چه با شکوه تر مردم در مراسم مربوط به تشییع و تدفین این عزیزان باشد.
میر محمدی تاکید کرد: در این خصوص از سوی مدیریت اجرایی استان ، تمام تمهیدات لازم اندیشیده شد تا قصوری رخ ندهد اما برخی اقدامات از سوی افرادی صورت گرفت که تا کنون نیز پاسخ روشنی بدانها داده نشده است .

استاندار یزد در پایان با اشاره به ارائه گزارش وقایع اخير به مقامات و دستگاهای ذيربط اظهار امیدواری نمود که این اتفاق تجربه ای برای همگان باشد تا در سایر موارد مشابه چنین مباحثی روی ندهد تا هم عشق و علاقه و اتحاد مردم تقویت شود و هم زمینه ابهام و طرح مباحث غیر شفاف در جامعه فراهم نگردد.
گفتنی است در این جلسه معاونین "سیاسی ، امنیتی و اجتماعی" و "برنامه ریزی و اشتغال" استاندار و "مدیر کل امنیتی ـ انتظامی استانداری" نیز به تشریح برخی از ابعاد آنچه رخ داده پرداختند و سپس تعدادی از حاضرین نظرات خود را در خصوص مباحث استان و شهرستانها و مطالب عنوان شده بیان داشتند.

 

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات