استاندار يزد عنوان كرد :

اصلاح نگاه ها در حوزه عفاف و حجاب ضروري است

استاندار يزد پيش از ظهر شنبه 12 تيرماه در ستاد صيانت استان گفت : شايسته است نگاه ها در حوزه عفاف و حجاب اصلاح و نگاه هاي اسلامي، انساني و همراه با دلسوزي رايج شود.

 به گزارش اداره كل روابط عمومي استانداري يزد ، جلسه صيانت از حريم امنيت عمومي و حقوق شهروندي استان با حضور استاندار يزد ، معاون سياسي ، امنيتي و اجتماعي استاندار ، مدير كل حوزه استاندار ، مدير كل دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استانداري، مديركل دفتر امور بانوان وخانواده استانداري و اعضاي اين ستاد در سالن زنده ياد حميديا استانداري يزد برگزار شد .
استاندار يزد در اين جلسه ضمن قدرداني از حضور باشكوه مردم استان در راهپيمائي روز جهاني قدس اظهار داشت : در ارزيابي جهاد دانشگاهي استان از دو محور عفاف و حجاب و حقوق شهروندي در دستگاههاي دولتي و خصوصي ، در برخي شاخص ها تنها ظاهر كار ديده شده و بعد نتيجه گيري شده است و برخي از ارزيابي ها نيز در اثر مشاهده يا  گزارش هاي دريافتي صورت گرفته كه اگر شما بر اساس شاخص هاي مشخص وارد شويد ، شايد به اصل قضيه و هدف موردنظر نرسيم.
"سيدمحمد ميرمحمدي" ادامه داد : آيا حجاب و عفاف تنها در پوشيدن چادر تعريف مي شود و فردي كه چادر پوشيد عفاف دارد و كسي كه چادر نداشت عفاف ندارد؟ اين ملاك ها درست نيست چون ممكن است خانمي چادر نپوشيده باشد اما عاقل و مودب  بوده ، حق الناس و حقوق ديگران را به خوبي رعايت كند يا رفتارهاي متين و درستي داشته باشد.
وي با اشاره به وسعت تعريف حجاب و عفاف تصريح كرد: بخشي از تعريف عفاف و حجاب به مسائل اخلاقي ، رفتاري و حقوقي برمي گردد، اگر زني با پوشش چادر هزار مشكل داشت يا خانمي باوقار و بامتانت مانتويي بود عفاف ندارد؟
ميرمحمدي افزود : اين ارزيابي ها عمدتا در ادارات كل دنبال شده اما بايد بررسي شود آثار آن ها در جامعه چه بوده و چه تاثيري در جامعه داشته است ؟ آيا تغيير رفتاري  در آن ها يا افزايش سطح اگاهي به امور صورت گرفته است ؟ آيا تابلوي حقوق شهروندي را كسي خوانده يا ديده است؟ خيلي سوالات وجود دارد كه نمي شود اين ها را براي عفاف و حجاب و حقوق شهروندي ملاك قرار داد.
وي عنوان كرد : عفاف  وحجاب يعني آنچه در وجود انسان نهادينه مي شود، وجدان را بيدار و ظاهر سازي را از انسان دور مي كند و ملاك قراردادن برخي از شاخص هاي اشتباه ، موجب مي شود  ظاهر سازي در جامعه افزايش پيدا كرده  و انسان ها به آن تشويق شوند، در نتيجه ظاهر خيلي خوب و باطن خيلي بد رواج پيدا مي كند كه هدف ما اصلا اين نيست.
ميرمحمدي تصريح كرد : بايد شاخص هاي ارزيابي به صورتي عنوان شود كه  درون را قوي كرده ، اراده ها تقويت شده و سپس ارزش ها را در وجودها  نهادينه كند تا آسيب پذير نشويم و با يك وعده و وعيد متزلزل نشويم .
وي با اشاره به ملموس بودن موضوع عفاف و حجاب در ادارات اظهار داشت : اين ملموس بودن بايد توام با شناخت ارزش  ها ، آداب و رفتار معرف حجاب و عفاف و متانت و استمرار در همه ميدان ها باشد نه اينكه فرد تنها در ادارات و به اجبار حجاب و عفاف  داشته باشد و در بيرون از اداره ظاهر ديگري  داشته و به دنبال عقده گشايي باشد .
استاندار يزد افزود : بايد بتوانيم نظارت الهي و باور اينكه خدا همه جا هست و همه مسائل را ضبط و ثبت مي كند و بايد پاسخگو باشيم را در مردم نهادينه كنيم و با اين فرهنگ كسي در نهان و آشكارهيچ گاه  احساس نكند كه ناظري بر افكار ، اعمال و نياتش نيست و بايد بداند كاري را نمي شود دور از منظر الهي انجام داد و خداوند بر ما اشراف دارد .
عالي ترين مقام اجرائي استان گفت: با تحقق اين مهم خودكنترلي و خودنظارتي در وجودمان تقويت شده، غفلت از بين رفته و به اهداف خود مي رسيم ولي اگر شيوه نادرست دنبال شود و فقط به صورت ها توجه شود ، تنها ظاهر سازي تقويت مي شود در حالي كه ما بايد به دنبال سيرت ها باشيم كه كار سخت و دشواري است .
ميرمحمدي تصريح كرد : اگر در ارزيابي ها روش خلاقانه براي موضوع حجاب و عفاف مشاهده نشده ، يعني كار صوري بوده و مشاركتي صورت نگرفته است چون اگر مشاركت بود ، خلاقيت  بروز و ظهور پيدا مي كرد .
وي خودجوشي در حوزه عفاف و حجاب را شاخص بسيار مهمي دانست و اظهار داشت : هر كس نسبت به ديگري بايد احساس مسئوليت كند و ضعف ديگري را ضعف خودش تلقي نمايد و اگر نقيصه اي وجود دارد بايد همه براي جبران آن تلاش كنند .
عالي ترين مقام اجرائي استان بيان كرد:  بايد شاخص هاي موثرتري براي ارزيابي عفاف و حجاب  مدنظر قرار گرفته شود و هدف اين است كه حريم ها رعايت شده ، حرمت ها گرامي داشته و احترام انسان ها حفظ شود ، نگاههاي اسلامي و انساني و دلسوزي رايج شود ، محبت خواهرانه و برادرانه افزايش پيدا كند و احساس مسئوليت براي رفع مشكل ديگري در نظر گرفته شود .
وي اصلاح ديدگاه در حوزه حجاب و عفاف را ضروري دانست و ادامه داد : اگر نگاه در حوزه حجاب و عفاف اصلاح شود همه چيز در اين خصوص درست مي شود ، اگر نگاهي به دور از نگاه جنسي ، منفعت  طلبي، حب و بغض به هم نوع خود داشته باشيم و حجاب و عفاف را مسئله سراسري و با نظارت الهي بدانيم ، مشكلات اين حوزه 100 درصد حل مي شود.
استاندار يزد در بخش ديگري از سخنان خود انتخاب جهاد دانشگاهي استان براي ارزيابي ادارات و نهادها را به دليل  بررسي با يك ديد علمي به اين موضوع مناسب دانست و گفت : اين ديد علمي براي دسترسي به اصل هدف كه ساختن  انسان با اراده و ارزش ها و ملاك هاي اسلامي و انساني مي باشد ، ضروري است  .
وي خواستار توجه بيشتر دانشگاهيان بر نحوه اصلاح ديدگاه ها در اين زمينه شد و خاطرنشان كرد :  بايد در ارزيابي هاي ادارات ، مباحث روانشناسي ، جامعه شناسي و ارتباطات نيز در نظر گرفته شود و نگاه عميق نسبت به قضايا و پرهيز از نگاه سطحي و ظاهرسازي مورد توجه قرار گيرد .
ميرمحمدي در پايان سخنان خود اظهار داشت : عفاف و حجاب را در استان بايد با توجه به ويژگي هاي دارالعباده و دارالعلم بودن يزد ببينيم و ارزيابي ها بر اساس شاخص هاي خود استان دنبال شود همچنين  نبايد كاملا روي ظاهر متمركز شويم و لازم است به مسائل باطني نيز توجه داشته باشيم .
"محمدعلي طالبي" معاون سياسي ، امنيتي و اجتماعي استاندار يزد نيز در اين جلسه ضمن تاكيد بر نگاه عميق و توجه ويژه به مسئله حقوق شهروندي و حجاب و عفاف پيشنهاد داد : طرحي جامع در خصوص غني سازي شيوه ارزيابي ها و خروج  از سطحي نگري در اين حوزه به ستاد صيانت وزارت كشور داده شود .
"مجيد جواديان زاده" مدير كل دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استانداري در اين جلسه ضمن ارائه گزارشي از فعاليتهاي ستاد صيانت از حريم امنيت عمومي و حقوق شهروندي استان گفت: يكي از محورهاي اصلي ستاد صيانت در كشور و استان ، بازرسي و رصد شرايط دستگاهها در حوزه حقوق شهروندي و حجاب و عفاف است كه اين بازرسي ها در سه سطح انجام مي شود .
"فخرالسادات خامسي هامانه" مدير كل دفتر امور بانوان وخانواده استانداري يزد نيز با انتقاد از نگاه جنسيتي به مسئله حجاب وعفاف يادآور شد: در بحث حجاب و عفاف اين نوع نگاه منصفانه نيست و بايد با تعريف جامع شاخص هاي ارزيابي به اين حوزه توجه همه جانبه داشت.
گفتني است در پايان اين جلسه  از دستگاههاي برتر دولتي و خصوصي در حوزه صيانت از حريم امنيت عمومي و حقوق شهروندي استان با اهداي لوح تقدير ، تجليل شد.

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات