معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد:

امانت‌دار ميراث گذشتگان براي انتقال به آينده باشيم

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد گفت: حفاظت از بافت تاریخی وظیفه‌ای است که بر دوش همه مردم و مسئولان می باشد و باید امانت دار میراث گذشتگان برای انتقال به آینده باشیم.

به گزارش اداره‌كل روابط عمومي استانداري يزد، روز چهارشنبه سوم شهريورماه نشست هم‌انديشي ثبت جهاني بافت تاريخي يزد با حضور استاندار يزد، معاون هماهنگي امور عمراني استاندار، ارزیاب سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد یونسکو، معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور، مديركل حوزۀ استاندار، مديركل دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استانداري، مدیرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان، شهردار یزد و مديران و مسئولان مرتبط با اين حوزه برگزار شد.
معاون امور هماهنگي عمراني استانداري يزد با تبريك هفته دولت و تشكر از زحمات يكساله استان در اين حوزه گفت: شهر يزد شهري است كه قرن‌ها پيش تشكيل شده و طي اين قرن‌ها دست به دست و سينه به سينه حفظ شده است.
«سيدمحمدرضا سيدحسيني» ادامه داد: آنچه ما را براي ثبت جهاني بافت تاريخي ترغيب كرد ارزش‌هاي تاريخي و فرهنگی است که با زندگي مسالمت‌آميز بین اديان مختلف حفظ و به نسل‌های امروز منتقل شده است.
سيدحسيني افزود: با جاذبه‌هاي گردشگري متعدد و مديريت يكپارچه‌اي كه در بافت تاريخي داريم، مي‌توانيم اين ارزش را به دنيا ارائه و از معماري و فرهنگ خود در دنيا دفاع كنيم.
وي گفت: حفظ آثاري كه از گذشته براي ما به‌جا مانده بسيار مهم است و موظف‌ايم آثار و فرهنگ را همان طور كه تحويل گرفته‌ايم به نسل‌هاي آينده تحويل دهيم و اعتقاد ما اين است كه اين آثار ارزشمند به قدري براي ما مهم است كه بايد در عرصه جهاني معرفي شود.


بافت تاریخی یزد از اصالت و ارزش منحصر به فردی برخوردار است


ارزیاب سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد(یونسکو) در اين جلسه گفت: با هر سفر من به ایران  بیش از پیش به این کشور علاقه‌مند می‌شوم و نه تنها در خانه‌ها بلکه در میدان و محلّه‌های یزد خوشامدگویی، اشتراک‌گذاری و مهمان‌نوازی مردم را احساس کردم که این موضوع برای من ارزش بالایی دارد.

«ماریا کورن» ادامه داد: مردمي كه اين ميراث را به وجود آورده‌اند خود نيز از آن مراقبت مي‌كنند در این میان، نقش شما براي حمايت از يك سكونت‌گاه به‌عنوان مسئول اين زيرساخت‌ها حياتي است و اگر در قالب تيمي كار كنيد نتيجه بهتري خواهد داد.
وی افزود: بافت تاريخی وقتي جهاني شد، ارزشي خواهد بود كه به جهان تعلق دارد و براي معرفي و حفظ اين بناها آموزش و پرورش و دانشگاه نقش بسيار مهمي دارند؛ چون از سنين كم مهندس، دانشگاهيان، خبرنگاران و افراد را تربيت مي‌كنند تا براي حفظ این ميراث كار كنند.
کورن بيان كرد: موقعيت و وظيفه شما خيلي مهم و سنگين است زيرا علاوه بر حفظ كالبد فيزيكي بايد به نسل‌هاي آينده نيز آموزش دهيم كه چگونه ارزش‌ها را منتقل کنند تا بافت برای آينده زنده بماند.
گفتنی است در این نشست اعضای جلسه به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود دربارۀ شهر یزد و ظرفیت‌های ثبت جهانی آن در یونسکو پرداختند.
 

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات