با حضور مدیر کل دفتر امور روستايی و شوراها؛

اولین جلسه کمیته اجرایی طرح مشارکت مردم در راه اندازی واحدهای تولیدی مستقر در روستاها برگزارشد

اولین جلسه کمیته اجرایی طرح مشارکت مردم در راه اندازی واحدهای تولیدی مستقر در روستاها با حضور مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراها استانداری یزد و جمعی از اعضای کمیته در سالن شهید موحدین استانداری یزد برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، روز چهارشنبه 30 اردیبهشت ماه اولین جلسه کمیته اجرایی طرح مشارکت مردم در راه اندازی واحدهای تولیدی مستقر در روستاها به منظور مرور طرح و تبادل نظر در خصوص چگونگی اجرای بهینه و موفق طرح در استان یزد، انجام هماهنگی های لازم در خصوص نحوه تشکیل جلسات کمیته اجرایی طرح و نحوه رسیدگی به طرح های واصله از شهرستانها و نیز بررسی فرم الگویی طراحی شده جهت ابلاغ به شهرستانها برای ثبت نام از متقاضیان در قالب این فرم با حضور مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراها در سالن شهید موحدین استانداری یزد برگزار شد.
در این جلسه " هادی مقیمی" مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهاي استانداری یزد، فرآیند پیشنهادی بررسی طرح در استان یزد را به ترتیب ارائه طرح و مدارك توسط متقاضيان به بخشداري ، ارائه طرح و مدارك توسط بخشداري به فرمانداري ، ارائه طرح توسط بخشدار درجلسه كميته منتخب برنامه ريزي شهرستان،تصويب طرح در كميته منتخب برنامه ريزي شهرستان ، ارائه طرح و مدارك توسط فرمانداري به كميته اجرايي طرح مشاركت ، تصويب طرح در كميته اجرايي طرح مشاركت و معرفي متقاضي به صندوق مهرامام رضا(ع) توسط كميته اجرايي طرح مشاركت عنوان نمود.
وی افزود: مدارک پیشنهادی مورد نیاز جهت دریافت تسهیلات ، تکمیل فرم خلاصه اطلاعات طرح توجیهی، طرح توجیهی ، مدارک و مستندات شرکت ، اسناد محل اجرای طرح، مجوزهای قانونی مورد نیاز از مراجع ذیربط برای انجام فعالیت مورد نظر ، گواهی از مراجع ذیصلاح برای استفاده از اولویت ایثارگران ، مددجویان کمیته امداد حضرت امام خمینی ( ره ) و بهزیستی ، نداشتن بدهی معوق بانکی ، بدهی بیمه و بدهی مالیاتی ، نامه معرفی متقاضی توسط بخشداری به فرمانداری ، مصوبه کمیته منتخب برنامه ریزی شهرستان و مصوبه کمیته اجرای استان می باشد.
مقیمی اظهار داشت: محل اجرای طرح باید در روستاهای کشور و سایر نقاط جمعیتی کمتر از 20 هزار نفر باشد که اولویت پرداخت تسهیلات با فعالیتهای جمعی با مشارکت روستائیان به ویژه ساکنین محلی می باشد.
وی در ادامه گفت : واجدین شرایط دریافت تسهیلات اشخاص غیر دولتی از قبیل شرکتهای سهامی خاص ، شرکتهای تعاونی و ... هستند.
این مقام مسئول تصریح کرد: در این طرح سه نوع فعالیت از قبیل طرح مشارکتی ، غیر مشارکتی و طرح های روستاهای مرزی وجود دارد که طرح روستاهای مرزی شامل استان یزد نمی شود.
وی در ادامه شرایط و ضوابط اعطاء تسهیلات به طرحهای مشارکتی که حداقل 200 عضو، متقاضی اجرای آن باید باشند را نرخ سود تسهیلات 3 درصد، حداقل میزان سرمایه گذاری 4 میلیاردریال، سهم آورده متقاضی 20 درصد از سرمایه گذاری ، سقف تسهیلات در طرح های مشارکتی متناسب با سهم آورده و بدون سقف بیان نمود.
مقیمی افزود : در طرح مشارکتی ضمانت بازپرداخت تسهیلات برای متقاضی کارت یارانه با ارئه موافقت کتبی بانک عامل مبنی بر برداشت خانوار، امکان تضمین دسته جمعی سهامداران، اسناد مالکیت مربوط به محل اجرای طرح، مستحدثات آتی الاحداث، اموال ، ضمانت نامه صندوق تعاون ، دستگاه ها و تجهیزات خریداری شده از محل تسهیلات عنوان کرد .
وی ادامه داد: در طرح های مشارکتی سهم آورده هر سرپرست خانوار در طرح های مشارکتی نبایستی کمتر از سه و يك دهم یارانه خانوار باشد.
مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری یزد در ادامه شرایط و ضوابط اعطاء تسهیلات به طرح های غیر مشارکتی را نرخ سود تسهیلات 10 درصد، حداقل میزان سرمایه گذاری 2 میلیارد ریال ، سهم آورده متقاضی 25 درصد سرمایه گذاری عنوان نمود.
وی خاطر نشان کرد: ضمانت بازپرداخت تسهیلات در طرح های غیر مشارکتی وثایق مورد نیاز بانک هست که سقف تسهیلات جهت طرح های غیر مشارکتی 40 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.
مقیمی تصریح کرد: طرح های غیر مشارکتی در صورتی از مزایایی این دستور العمل بهره مند می گردند که اولا نیروی انسانی مورد نیاز خود را از نیروهای محلی بکار گیرند و ثانیا آثار ارجای طرح در منطقه محسوس و ملموس بوده و به اقتصاد روستا کمک نماید.
وی دوره مشارکت طرح را حداکثر دوسال متناسب با طرح و شروع آن از اولین پرداخت و دوره تنفس طرح را بعد از اتمام دوره مشارکت به مدت یکسال از زمان بهره برداری بیان کرد و گفت: چنانچه دوران مشارکت طرح کمتر از دوره در نظر گرفته در قرارداد باشد، مدت زمان صرفه جویی شده به عنوان دوره تنفس منظور خواهد شد.
مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهاي استانداری یزد دوره بازپرداخت طرح را حداکثر 5 سال بعد از دوره تنفس اعلام کرد.
وی در خصوص معافیت مالیاتی طرح اظهارداشت: کلیه طرح های ایجاد شده از محل این تسهیلات به مدت 10سال از معافیت مالیاتی بر خوردار می باشند.
مقیمی افزود: در واحدهای ایجاد شده موضوع این دستور العمل حق بیمه سهم دولت، سهم کارفرما و سهم کارگر به استناد بند 1 ماده قانون تامین اجتماعی به ترتیب 13 درصد، 10 درصد و 7 درصد تعیین می گردد.
وی شرایط پرداخت تسهیلات به فعالیتهای توسعه ای و نیمه تمام را تسهيلات به كليه فعاليتهاي توسعه اي و نيمه تمام كه فاقد بدهي معوقه بوده اند را عنوان نمود و گفت: طرح نيز مطابق با استعداد و قابليتهاي منطقه به تاييد مرجع مصرح در اين دستورالعمل رسيده باشد، از مزايا و معافيت هاي مقرر در اين دستورالعمل بهره مند ميگردد.
وی در پایان اعضای کمیته اجرایی طرح مشارکت در استان یزد را مديركل دفتر امورروستايي وشوراها(رئيس كميته)،مدير كل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل، مدير صندوق كارآفريني اميد، مديركل جهاد كشاورزي، مديركل صنعت,معدن وتجارت، مديرعامل شركت شهركهاي صنعتي، مديركل تعاون,كارورفاه اجتماعي، مديركل ميراث فرهنگي,صنايع دستي وگردشگري، مديركل كميته امداد امام خميني(ره)، مديركل سازمان تعاون روستايي، مديركل آموزش فني وحرفه اي، فرمانداران وبخشداران مربوطه و دیگردستگاههای مرتبط با طرح را اعلام نمود.
گفتنی است در این جلسه هر یک از اعضای کمیته نواقص موجود در طرح و همچنین پیشنهادات خود را جهت بهتر اجرا شدن طرح عنوان کردند.

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات