بهره گیری از ظرفیت تمامی صاحب‌نظران برای تدوین برنامه هفتم توسعه استان

استاندار یزد با اشاره به ضرورت همکاری همه جانبه برای تدوین برنامه هفتم توسعه استان و تشکیل اتاق فکری در این زمینه گفت : قطعا با حضور صاحب نظران، مدیران ذی ربط، هم افزایی با نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و به خدمت گرفتن و همراهی بخش خصوصی و تشکل های غیر دولتی و دریافت دیدگاه ها و نظرات آن ها برای تدوین برنامه هفتم توسعه استان، اتفاقات خوبی در این زمینه رقم می خورد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، دکتر طالبی در نشست ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان که با حضور اعضای کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام از جمله حسین دادخواه، مشاور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و جمعی از اعضای ستاد برگزار شد، با بیان اینکه در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه قرار داریم، گفت: باید یک ارزیابی و نگاه آسیب شناسانه ی دقیق از اجرای برنامه های توسعه قبلی در استان یزد صورت گیرد تا به پشتوانه این نگاه، چارچوب های مناسبی برای برنامه هفتم توسعه در استان تدوین شود.
دکتر طالبی با اشاره به اهمیت تغییر جهت ریل گذاری توسعه استان یزد، اظهارداشت: با توجه به الزاماتی که امروز با آن مواجه هستیم و مشکلات و محدودیت هایی همچون محدودیت منابع آبی، مسائل مربوط به محیط زیست و اطلس بیکاری و اشتغال استان ایجاب می کند در جهت گیری های توسعه استان تغییراتی ایجاد شود.
وی به بیان اینکه طی دو سال گذشته رویکردهای جدیدی برای توسعه استان یزد در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: به عنوان نمونه، راهبرد اقتصاد دانش بنیان یکی از اولویت های اصلی و اساسی در زمینه توسعه استان قرار گرفته و این راهبرد باید در برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گیرد.
استاندار یزد ادامه داد: رونق گردشگری استان از دیگر اولویت های مهم توسعه استان به شمار می آید.
دکترطالبی عنوان کرد: برای اینکه بعضی از مفاهیم، راهبردها و اولویت های استان به خوبی در این برنامه منظور شود، باید در این زمینه کاری جدی و اثرگذار صورت گیرد.
وی خاطرنشان کرد: قطعا با حضور صاحب نظران، مدیران ذی ربط، هم افزایی با نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و به خدمت گرفتن و همراهی بخش خصوصی و تشکل های غیر دولتی و دریافت دیدگاه ها و نظرات آن ها برای تدوین برنامه هفتم توسعه استان، اتفاقات خوبی در این زمینه رقم می خورد.
استاندار یزد با بیان اینکه در قانون برنامه هفتم توسعه اولویت های استان یزد باید به صورت جدی مورد پیگیری قرار گیرد، تصریح کرد: بعضی از مشکلات و موانع زیر ساختی برای توسعه متوازن در استان یزد وجود دارد که متاسفانه در مقطعی از زمان به این زیرساخت ها توجه لازم نشده، بنابراین باید با جدیت پیگیر این خلاء ها بوده و در بحث تامین زیرساخت ها اقدمات اساسی صورت گیرد.
دکترطالبی با اشاره به لزوم توسعه صنایع کم آبخواه و هایتک، مطابق اطلس بیکاری استان، افزود: از یک سو موضوع نرخ بیکاری در استان یزد مطرح می شود و از سوی دیگر صنایع، معادن و واحدهای اقتصادی برای تامین نیروی کار خود با مشکل روبرو هستند.
وی ادامه داد: مسئله مذکور نشان می دهد تعادلی بین اطلس بیکاری استان و نیاز واحدهای اقتصادی آن، برای توسعه بیشتر وجود ندارد.
استانداریزد خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه یکی از چالش های استان یزد، بیکاری فارغ التحصیلان و بانوان است، لذا باید این جهت گیری در برنامه ریزی های استان و در قالب برنامه توسعه لحاظ شود تا مشکلات این بخش از جامعه مرتفع شود.
دکترطالبی در ادامه با تاکید بر اینکه در برنامه هفتم توسعه استان یزد، باید نیازهای کلان استان مورد توجه قرار گیرد، اظهارداشت: موضوع انتقال آب از منابع دریای عمان و خلیج فارس و نیز تامین آن از سرچشمه ها و سرشاخه های زاگرس مرکزی برای استان یزداهمیت ویژه ای داشته و لازم است مسائلی که در این زمینه در حال پیگیری است، در برنامه هفتم توسعه استان دیده شود.
استاندار یزد خاطرنشان کرد: منابع آبی خوبی در کشور موجود است که با تقویت نگاه ضرورت تامین آب فلات مرکزی ایران، می توان با دغدغه کمتر نسبت به مسائل مربوط به حوزه آب، موضوعات  توسعه ای استان را دنبال کرد.
دکترطالبی اظهارداشت:  ضروری است از ظرفیت قانون برنامه هفتم توسعه استان، برای تمرکز بر رفع برخی موانع قانونی که فرا راه دستگاه ها وجود دارد، استفاده و آن ها را برطرف کنیم.
وی با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه بعضی از موضوعاتی که نیازمند یک راهبرد جدی در سطح ملی است، باید تعیین تکلیف شوند، تصریح کرد: از جمله این موضوعات می توان به مباحث مربوط به مهاجرت و اتباع بیگانه و مسائل حوزه های اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد چراکه این موضوعات در تدوین برنامه های توسعه کمتر مورد توجه و اهتمام قرار گرفته است.
دکتر طالبی همچنین بر ایجاد ارتباط و تعامل خوب بین نخبگان استان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، دبیرخانه آن و کارگروه های مختلف برای پیشبرد اهداف به خصوص در حوزه تدوین برنامه هفتم توسعه تاکید کرد.
استانداریزد تصریح کرد: در دانشگاه ها و تشکل های غیر دولتی استان نیز چنین فضای تعامل و همکاری حاکم است. وی ادامه داد: یزد از عصاره ای از دیدگاه ها، نظرات، توان ملی و منابع انسانی شایسته برخوردار است و امیدواریم ارتباط و تعامل در سطح استان یزد با مجمع تشخیص مصلحت نظام تقویت شود.
وی با اشاره به تجربه خوب استان در تعامل و هماهنگی دولت و بخش خصوصی طی دو سال گذشته، خاطرنشان کرد: در این مدت تشکل های بخشی خصوصی در کنار مجموعه استان قرار گرفتند.
دکترطالبی در ادامه عنوان کرد: مدیران استان باید با جسارت، پیگیر مسائل و مشکلات مردم و رفع آن ها باشند.
استاندار در بخش دیگری  سخنان خود و با اشاره به تعامل دستگاه های نظارتی استان با مدیران اذعان کرد:  شورای دستگاه های نظارتی استان یزد یکی از فعال ترین شوراهای کشور است که اهتمام ویژه ای نسبت به حل مشکلات و برداشتن موانع پیش روی دستگاه های دولتی دارد.
دکتر طالبی در پایان خاطرنشان کرد: نوع تعاملی که امروز بین دستگاه های قضایی با مجموعه دستگاه های دولتی استان یزد برقرار است در مناطق دیگر کمتر دیده می شود و حتی در برخی موضوعات، دستگاه های قضایی استان جلوتر از دستگاه های دولتی برای رفع مشکلات موجود حرکت می کنند.

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات