استاندار یزد در اولین شورای برنامه ریزی و توسعه استان در سال جدید؛

به گزارش دلخوش نباشیم، هدف ما باید انجام کار درست و عملکرد صحیح باشد

استاندار یزد گفت: مدیر با مسئولیت کسی است که نسبت به اتفاقات حوزه مدیریتی خود بی تفاوت نباشد و هر چه که به او ارجاع شد، بدون مطالعه و بررسی امضاء نکند چرا که ما به ماشین امضا نیازی نداریم بلکه مدیرانی را می خواهیم که با آینده نگری از همه نیروها و زمان به بهترین نحو استفاده کنند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، اولین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان یزد در سال جدید به ریاست استاندار، صبح چهارشنبه 30 اردیبهشت ماه در سالن زنده یاد حمیدیا برگزار شد.
تشریح "سامانه ارزیابی توسعه و رصد آمایش ( ساترا )" و طرح پیشنهادی "نحوه ساماندهی آمار و اطلاعات دستگاههای اجرایی استان" دو موضوع مطرح شده در این نشست بود.
استاندار یزد در این نشست که با حضور رحمت نیا معاون آمایش و توسعه منطقه ای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برگزار شد، ارائه گزارشات تکراری بدون توجه به اقداماتی که باید صورت بگیرد را از نقاط ضعف سیستم مدیریتی دانست و با اشاره به نقش موثر شفافیت در ارائه آمار صحیح گفت: اگر شفافیت در ارائه آمار را دلیل پیشرفت بدانیم، باید شاخصه ها و مراحل دستیابی به این سطح از پیشرفت را نیز بیان کنیم.
وی ارائه آمار متفاوت و متناقض توسط برخی دستگاهها را نشان از ضعف مرکز آمار کشور دانست و خاطر نشان نمود: اگر باید آماری در کشور درست باشد می توان هر ساله کاهش و افزایش آمار در سطح مختلف را با توجه به پایه آماری صحیح سنجید و نقاط ضعف و قوت را شناسایی نمود و از ارائه گزارش بدون عملکرد مشخص خود داری کرد.
"میر محمدی" با انتقاد از برخی عملکردها در مرکز آماری کشور خاطر نشان نمود: اینکه می بینیم در گذشته با تغبیر تعریف بیکاری ، نرخ آمار در این حوزه تغییر می کرد اقدام بسیار نادرستی بود که تبعات منفی آن اکنون در حال بروز است.
استاندار یزد سپس بر لزوم داشتن آمار پایه در همه سازمانها و دستگاه ها اشاره کرد و گفت: باید همه دستگاه ها، فرمت آماری صحیح در اختیار داشته باشند و این فرمتها از سوی مرکز آمار سنجیده شود تا صحت آن تایید گردد و با ارائه دهندگان فرمت های آماری غلط برخورد شود.
"میر محمدی" با توصیه به مدیران به منظور داشتن اراده قوی ، تعهد، دلسوزی برای مردم و احساس مسئولیت در کار گفت: هدف ما نباید ارائه گزارش باشد، بلکه هدف نهایی همه ما باید انجام کار درست و عملکرد صحیح باشد.
وی خطاب به مدیران حاضر با طرح این سوال که "در امر پایش آماری چه کرده اید و به کدام دستگاه به خاطر مغایرت آمار ارائه شده تذکر داده اید؟" گفت: در جلسات مختلف دیده شده که گزارشی ارائه می شود و همه با روحیه تملق از آن تمجید می کنند اما اگر سوال شود که بر چه اساس از این گزارش تعریف می کنید پاسخی برای ارائه ندارند.
رئیس شورای برنامه ریزی و توسعه استان با بیان این که باید نگرش مدیران به مقوله ارائه گزارش و پذیرش نقد تغییر کند، افزود: گزارشات ارائه شده باید نقد شود تا نقاط ضعف آن مشخص شود چرا که باید در این مسیر حرکت کنیم که ضعفها و ایرادهای حوزه مدیریت پوشیده نماند و حتی برجسته شود که این به نفع ماست و کمک می کند تا بهتر، سریعتر و جامعتر به دنبال رفع نقاط ضعف باشیم .
استاندار در ادامه خطاب به مدیران حوزه آمار استان با طرح این سوال که چرا اکنون در پایان برنامه 5 ساله چهارم برای تشکیل کار گروه مربوطه اقدام می شود؟ گفت: اینها نمونه ای از عقب ماندگی هاست و مشکل بیش از آنکه به نبود امکانات و تجهیزات برگردد به بی دقتی ها و بی مسئولیتها در عرصه مدیریت باز می گردد.
"میر محمدی" ادامه داد: مدیر با مسئولیت کسی است که نسبت به اتفاقات حوزه مدیریتی خود بی تفاوت نباشد و هر چه که به او ارجاع شد، بدون مطالعه و بررسی امضاء نکند چرا که ما به ماشین امضا نیازی نداریم بلکه مدیرانی را می خواهیم که با آینده نگری از همه نیروها و زمان به بهترین نحو استفاده کنند.
وی در پایان از اداره کل آمار استانداری و همه دست اندرکاران امر آمار در استان خواست تا یک سال را به عنوان پایه آماری صحیح مشخص کنند و آمار را با تجزیه و تحلیل مناسب ارائه دهند و آنگاه افزود: اینگونه آمار است که ما را به سمت آینده ای روشن و هدفمند هدایت کرده و کمک می کند تا برنامه ریزی صحیحی در همه موارد داشته باشیم .
گفتنی است در ابتدای این جلسه، رحمت نیا، معاون امور آمایش و توسعه منطقه ای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در خصوص طرح ساترا توضیحات مبسوطی ارائه نمود.

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات