معاون سیاسی، امنيتي و اجتماعی استاندار در نشست شورای اسلامی استان مطرح کرد؛

بی صداقتی برخی افراد در جریان تدفین شهداي گمنام

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار يزد با اشاره به بی توجهی هاي گذشته به شوراها، تاکید کرد: دولت فعلی نگاهی سازنده و تعاملی به شوراها دارد؛ تلاش ما بر این است که به کمک شوراها بهبود وضعیت استان را رقم بزنیم و در این راه به نقش سازنده و اثرگذار شوراها بیش از پیش نیازمندیم.

به گزارش اداره كل روابط عمومي استانداري يزد، "محمد علي طالبي" روز دوشنبه 8 دي ماه در جلسه شورای اسلامی استان یزد با بیان اینکه عده ای در راستای سیاست های خود با مطرح کردن بحث اتباع بیگانه قصد فشار بر استانداری یزد را دارند، گفت: در حالی که در 8 سال گذشته آمار حضور اتباع بیگانه در یزد، افزایش قابل توجهی نداشته، اما برخی تریبون ها در جهت فشار بر استانداری و دولت به این بحث دامن می زنند، این در حالی است که در مواردی دیده شده افرادی که این بحث را مطرح می کنند، خود با به کارگرفتن اتباع بیگانه، شرایط اشتغال آن ها را فراهم کرده اند.
طالبی با اشاره به تصویب طرح سامان دهی اتباع بیگانه در شورای تامین و اجرایی شدن آن، در تشریح این طرح بیان کرد: ساماندهی اتباع بیگانه در سه محور اسکان و اشتغال اتباع مجاز و اخراج اتباع غیرمجاز پیگیری می شود که در این راستا مقرر شد بافت تاریخی یزد از حضور اتباع بیگانه تخلیه شود و با مکان یابی مناسب در شهرهای مختلف، مهمان شهرهایی نيز برای اسکان اتباع بیگانه ایجاد شود.
وي با بیان اینکه امکان اخراج همه اتباع بیگانه از یزد وجود ندارد، افزود: در استان یزد نیاز به برنامه ای راهبردی برای اسکان اتباع بیگانه وجود داشت که در این راستا متمرکز کردن جمعیت آن ها در مهمان شهرها و هم چنین جداسازی مدارس اتباع بیگانه به دلیل تفاوت های فرهنگی و نیاز به آموزش های ویژه برای آن ها در دستور کار قرار گرفت.
وي افزود: سیاست کلی دولت بر این است که همه اتباع بیگانه حتی آن هایی که به صورت غیرمجاز در کشور هستند، شرایط تحصیل داشته باشند چرا که این موضوع در دراز مدت در جهت پیشبرد اهداف نظام سودمند خواهد بود.
طالبی با اشاره به اینکه در قانون، شغل های خاصی برای اتباع بیگانه در نظر گرفته شده است، بیان کرد: تلاش ما بر این است که اتباع مجاز را به سمت شغل های قانونی هدایت کنیم و از طرفی در جهت تنگ کردن عرصه اشتغال برای اتباع غیرمجاز به وسیله گشت های سرزده به کارخانجات و محلات حرکت کرده ایم.
وی با بیان اینکه در 9 ماه اخیر، آمار اخراج اتباع بیگانه از یزد 50 درصد افزایش یافته است، عنوان کرد: حفظ حقوق بشر و کرامت انسانی اتباع بیگانه یکی از دغدغه های مسئولین استان است که در این زمینه نیاز به دوراندیشی و در نظرگرفتن همه جوانب کار است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد هم چنین با اشاره به اتفاقات رخ داده پیرامون تدفين شهدا در میدان امیرچخماق یزد، گفت: متاسفانه در این موضوع شاهد بی صداقتی برخی افراد بودیم، در موضوع دفن شهدا، مصوبات خودشان را ناديده گرفتند و در حالي كه قرار بود پيگير اخذ مجوز از میراث فرهنگی باشند اما به يكباره مسئولین كميته جستجوی مفقودین بدون هماهنگی اعلام کردند، قصد انتقال شهدا و دفن آن ها در میدان امیرچخماق را دارند.
طالبی افزود: در این راستا، بدون آنكه شوراي شهر مصوبه اي داشته باشد، از بیانیه صادره که ضمن حمايت از تدفين شهدا در اميرچخماق، از مسئولان خواسته شده بود طبق شرع مقدس و ضوابط موجود اقدام كنند، به نفع ديدگاه خود بهره برداري كردند و بدون موافقت و هماهنگی با اداره میراث فرهنگی و مسئولین استان اقدام نمودند.
او با اشاره به مطرح شدن فتوای مقام معظم رهبری در تایید تدفین شهدا در میدان امیرچخماق، بیان کرد: در این راستا نه نامه ای از سوی دفتر مقام معظم رهبری ارائه شد و نه دستخط معظم له، حتی در تماسی که برخي مسئولين و بزرگان با دفتر ایشان داشتند، صدور فتوا از سوی مقام معظم رهبری رد شد.
طالبی با بیان اینکه با دفن دو تن از شهدا به صورت ناگهانی و بدون تشییع، جایگاه شهدا مورد بی احترامی قرار گرفت، افزود: تمام تلاش مجموعه استانداری بر این بود که تدفین شهدا در شرایطی آرام و با تعامل سازنده مسئولین انجام شود، اما برخی از افراد که در جلسه تصمیم گیری شورای تامین در مورد تدفین شهدا در ضلع شرقی میدان امیرچخماق حاضر بودند و موافق آن هم بودند، پس از پایان جلسه به گونه ای دیگر عمل کردند و حتی اجازه ندادند مسئولین با مالکین زمین مورد نظر وارد مذاکره شوند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار با اشاره به بی توجهی هاي گذشته به شوراها، تاکید کرد: دولت فعلی نگاهی سازنده و تعاملی به شوراها دارد؛ تلاش ما بر این است که به کمک شوراها بهبود وضعیت استان را رقم بزنیم و در این راه به نقش سازنده و اثرگذار شوراها بیش از پیش نیازمندیم.
رییس شورای اسلامی استان یزد نیز در این نشست با اشاره به جایگاه مردمی شورای اسلامی استان و لزوم دخالت نمایندگان مردم برای حل مشکلات، گفت: با توجه به مشکلاتی که مردم استان در حوزه مسائل سیاسی و اجتماعی با آن دست به گریبان هستند از معاون سیاسی اجتماعی استاندار دعوت کردیم تا در جلسه شورای استان، مشکلات را در میان بگذاریم و راه کارهای معاونت سیاسی اجتماعی برای مشکلات موجود را بررسی کنیم.
"احمد زارع پور اشکذری" اتباع بیگانه در یزد را یکی از مشکلات اساسی استان دانست و افزود: با توجه به زیاد بودن درصد جمعیتی اتباع بیگانه در یزد نیاز به هم فکری و همراهی همه مسئولین برای مقابله با این مشکل است تا هم کرامت انسانی اتباع بیگانه حفظ شود و هم در راستای جامعه پذیری و قانون مداری اتباع بیگانه تلاش شود.
وي در پایان گفت: در راستای وظایف شورا و با هماهنگی معاونت سیاسی، امنيتي و اجتماعی استاندار یزد مقرر شد طرح سامان دهی اتباع بیگانه در اختیار شورای استان قرار گیرد تا با بررسی آن، نظرات اعضا برای بهبود این طرح مد نظر قرار گیرد.

 

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات