دکتر جهانگیری در مراسم افتتاح کتابخانه مرکزی یزد:

تاسیس کتابخانه در کشور جزو مهمترین اولویت‌ها و سیاست‌های فرهنگی دولت است

معاون اول رییس جمهور تاسیس کتابخانه در کشور را جزو مهمترین اولویت‌ها و سیاست‌های فرهنگی دولت دانست و تاکید کرد: برای نگینی همانند شهر یزد قابل قبول نبود که کتابخانه بزرگ مرکزی نداشته باشد و به همین دلیل تکمیل و راه اندازی این کتابخانه جزو اولویت‌های دولت و استانداری یزد بوده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد و به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهور، دکتر اسحاق جهانگیری روز شنبه در مراسم بهره برداری از کتابخانه مرکزی یزد با قدردانی از دست اندرکاران ساخت، تکمیل و راه اندازی این کتابخانه افزود: متوقف شدن روند تکمیل و راه اندازی این کتابخانه جز خسارت های بزرگ به کشور و استان یزد بود که خوشبختانه با تلاش ها و اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری یزد به بهره برداری رسید.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه تکمیل این کتابخانه و طولانی شدن روند ساخت آن تاکید کرد: افتخار این دولت این است که پروژه های بزرگ در حوزه پتروشیمی و فولاد را با وجود محدودیت ها در مدت زمانی کوتاه و چند ساله به بهره برداری رسانده است اما طولانی شدن روند ساخت این پروژه به مشکلاتی باز می گردد که در حوزه میراث تاریخی یزد قرار دارد.
دکتر جهانگیری تصریح کرد: یزد نگینی ارزشمند است که به عنوان یک شهر زنده وفعال به ثبت جهانی رسیده است و این مهم در ایران و دنیا بی نظیر است.
وی با ذکر خاطره ای از سفر مدیرکل یونسکو به شهر اصفهان در زمان استانداری دکتر جهانگیری دراین استان افزود: مدیرکل یونسکو در آن سفر با اشاره به برخی فعالیت های ساخت و سازی تاکید کرد که نگینی ارزشمند همچون اصفهان را نباید با کار آهنگری تراش داد بلکه باید چنین نگین ارزشمندی را با ابزار مخصوص خود تراش داد.
دکتر جهانگیری ادامه داد: یزد هم یک نگین تاریخی برای دنیا و ایران است و هر فعل و انفعالی که در این منطقه تاریخی انجام می شود باید با یک نگاه و جهت گیری به اصل تاریخی و فرهنگی بودن این شهر انجام شود.
معاون اول رییس جمهور خاطر نشان کرد: یزد یک نگین تاریخی و نمایانگر تمدن، اخلاص، قناعت و سخت کوشی است. ثبت جهانی یزد در دنیا بسیار موضوع مهمی است و ممکن است ما شهرهایی نظیر شهر سوخته داشته باشیم که ثبت جهانی شده اند اما مانند یزد شهر زنده، پویا و فعال نیستند که باید از این فرصت به بهترین نحو استفاده کرد.
وی مشکلات ارتفاع ساختمان کتابخانه مرکزی یزد را یکی از موانع بر سر راه تکمیل و راه اندازی این کتابخانه توصیف کرد و گفت: نباید با ارتفاع و بلند بودن یک ساختمان منطقه و بافت تاریخی اطراف این کتابخانه تحت تاثیر قرار گیرد و باید ساختمان سازی متناسب با جهت گیری تاریخی منطقه باشد.
دکتر جهانگیری تصریح کرد: ساخت ساختمان این کتابخانه با ارتفاع بلند می توانست با یک دستور رییس جمهور و وزیر انجام شود اما چنین اقدامی صورت نگرفت و این پیامی است به همه مسئولان اجرایی در کشور که فکر نکنند در منطقه بافت تاریخی می توانند اقدامی بر خلاف مقررات میراث انجام دهند.
معان اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه همه باید روی یزد به دلیل ارزش تاریخی و فرهنگی این شهر حساسیت نشان دهند گفت: تاسیس این کتابخانه برای یزد ضروری بود و از طرفی نیز اهمیت کتاب در فرهنگ ایرانی و اسلامی منحصر به فرد است، تا جایی که معجزه دین اسلام کتاب است.
وی با اشاره به اینکه وجود فضای مجازی نیز نمی تواند جایگزینی برای کتاب باشد، خاطر نشان کرد: کتاب مهمترین عامل برای انتقال فرهنگ و تمدن ها است.
دکتر جهانگیری با اشاره به اینکه فعالیت ها در یک کتابخانه تنها محدود به ساختمان این نهاد فرهنگی نبوده و باید با تمام کتابخانه های داخلی و خارجی ارتباط برقرار کند، افزود: امروز همه کتابخانه ها می توانند با ابزارهای مختلف با همه کتابخانه های معتبر داخلی و خارجی متصل شوند و این امکانی بسیار مهم برای تمامی محققین است.
معاون اول رییس جمهور درخصوص مشکلات حقوق و دستمزد کارمندان کتابخانه های عمومی در شهر یزد تاکید کرد: سال گذشته با وجود مشکلات تحریم اجازه استفاده از50 درصد فوق‌العاده به مدیران داده شد تا به مشکلات حقوق بگیران ثابت با وجود فشار و محدودیت های تحریمی توجه شود.
وی افزود: تمام مدیران دستگاه های اجرایی از این مزیت استفاده کردند و لازم است که مشکل کارکنان کتابخانه کشور و عدم استفاده از این مزیت و امتیاز پیگیری و حل شود.

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات