معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد:

در بحث توسعه انسانی و محیط سالم برای زندگی نقش زنان بسیارمشخص و برجسته است

معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد گفت : بحث توسعه پایدار یک مفهوم به هم پیوسته است که هم توسعه انسانی و هم ارتقاء سطح زندگی در آن نقش برجسته ای دارد و همچنین در بحث توسعه انسانی و محیط سالم برای زندگی، نقش زنان بسیارمشخص و برجسته است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، " محمد علی طالبی " روز سه شنبه 23 دیماه در جلسه کار گروه زنان و خانواده با هدف هماهنگی در خصوص برگزاری اولین دوره نمایشگاه های منطقه ای زنان در توسعه پایدار با تاکید بر اقتصاد مقاومتی ویژه دهه فجر ، ارائه برنامه های ایام ا... دهه مبارك فجر و بحث و تبادل نظر در خصوص طرح های کلیدی پیشنهادی توسعه استان در خصوص کار گروه تخصصی امور بانوان و خانواده که در سالن شهید موحدین استانداری یزد برگزار شد، گفت:استعداد های زیادی در جامعه زنان ما وجود دارد که چندان شناخته نشده ، بنابراین مسئولیت همه ادارات و سازمان های مختلف خصوصا اداره کل بانوان و خانواده استانداری یزد این است که برنامه هایی در جهت عرضه توانمندیهای زنان استان در بخش های مختلف داشته باشند چون عرضه توانمندی ها موجبات رشد بیشتر جامعه زنان را فراهم می نماید.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد افزود: نمایشگاه های منطقه ای زنان فرصتی بسیار خوبی است برای عرضه توانمندیها و استعدادهای موجود در ميان بانوان.
وی ادامه داد: این نمایشگاه اهمیت خاصی دارد که اهمیت آن در درجه اول به موضوع نمایشگاه تحت عنوان توسعه پایداربا تاکید بر اقتصاد مقاومتی بر می گردد و دراین دو موضوع جایگاه و نقش زنان برجسته است.
این مقام مسئول اظهار داشت: بحث توسعه پایدار یک مفهوم به هم پیوسته است که هم توسعه انسانی و هم ارتقاء سطح زندگی در آن نقش برجسته ای دارد و همچنین در بحث توسعه انسانی و محیط سالم برای زندگی، نقش زنان بسیارمشخص و برجسته است.
طالبی با بیان اینکه بحث اقتصاد مقاومتی یکی از سیاست های کلی نظام است و امروز در اولویت اول فعالیتهای نظام و دولت قرار دارد و همچنین با توجه به اینکه مقام معظم رهبری با توجه به شرایط حاکم بر کشور بر این موضوع تاکید نموده اند گفت: در بحث اقتصاد مقاومتی نقش زنان غیر قابل انکار است چرا که بخش عمده ای از سیاستهای اقتصاد مقاومتی مستلزم فرهنگ سازی و ارائه آموزه های لازم است که در این زمینه نقش و جایگاه خانواده بر همگان روشن است.
وی ادامه داد:اقتصاد خانوار در مباحث مربوط به اقتصاد مقاومتی از جایگاه برجسته ای برخوردار است و از آنجایی که مدیریت اقتصاد خانوار بر عهده زنان است خود موضوع نمایشگاه نمایانگر نقش و جایگاه برجسته زنان و کمکی است که می توانند در زمینه تحقق توسعه پایدار و اقتصاد مقاومتی در کشور داشته باشند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد تصریح کرد: مشارکت خوب استان یزد در این نمایشگاه با مساعدت هایی که همه دستگاه ها از لحاظ پشتیبانی و اجرایی خواهند داشت شرایطی را فراهم می کند تا استان یزد نمود بسیار خوبی در برگزاری این نمایشگاه داشته باشد و همچنین یک تجربه بسیار مناسبی برای برگزاری نمایشگاه های استانی حاصل شود.
وی با اشاره به این نکته که استان یزد در بحث نمایشگاه های استانی خصوصا در حوزه بانوان و خانواده ضعیف عمل نموده است گفت:باید همه دستگاه ها با تعامل و همکاری با یکدیگر به سمت برگزاری نمایشگاه هایی برای عرضه توانمندیهای زنان حرکت كنند .
طالبی در خصوص نقش زنان در برنامه های ایام ا... دهه مبارك فجر تصریح کرد: زنان در انقلاب اسلامی نقش برجسته ای را ایفا نمودند و اگر نمود مشارکت بانوان را در صحنه مبارزات خود در پیروزی انقلاب اسلامی ببینیم نقشی کمتر از 50 درصدی را نمی توانیم برای جامعه زنان قائل باشیم .
وی ادامه داد: نقش آفريني زنان به طور مستمر در رویدادهای پس از انقلاب تکرار شده است ، حتی در زمان جنگ تحمیلی که احساس بر این بود که جنگ یک صحنه مردانه است اما حضور بانوان در صحنه های مختلف جنگ نشان دهنده مشارکت خوب آنها در دفاع مقدس و صحنه های سازندگی آن است .
این مقام مسئول تاکید نمود: بايد نقش و مشارکت بانوان در همه ی صحنه های انقلاب و پس از آن به نمایش گذاشته شود که دهه فجر یکی از فرصت هایی است که می توان با برنامه های مختلف این جایگاه را به نوعی برای همه ی مردم تدوین نمود.
وی افزود: برنامه های ایام ا... دهه فجرباید شکل مردمی به خود گیرد و این برنامه ها باید به شکلی دنبال شود که مشارکت مردم در اجرای برنامه ها چشمگير باشد و اگر جایی قرار است درخصوص اجرای برنامه های ایام ا... دهه فجر پشتیبانی صورت گیرد قطعا برنامه هایی که به حوزه بانوان و خانواده مرتبط است در اولویت قرار می گیرد.
طالبی تصریح کرد: ما باید شرایطی را فراهم نمایيم تا نقش زنان همیشه زنده و پویا به نمایش گذاشته شود و انگیزه ی برای مشارکت بیشتر بانوان در همه ی صحنه های اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی در استان ایجاد شود.
معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد در خصوص برنامه ششم توسعه و نکاتی که باید در مورد بانوان دنبال شود گفت: دفتر دفترامور بانوان و خانواده استانداری باید همکاری های لازم را با مشاورین و مجریان تهیه برنامه توسعه استان و همچنین دستگاه های مرتبط داشته باشد تا شاهد تقویت نقش و جایگاه زنان در مواردی که در این برنامه پیش بینی شده است باشیم وما باید از تمام ظرفیتهای استان جهت ایفای نقش بانوان در همه ی عرصه ها استفاده كنيم.
در ابتدای اين جلسه " فخر السادات خامسی هامانه" مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد ازبرپايي اولین نمایشگاه منطقه ای توانمندیهای زنان در توسعه پایدار با تاکید بر اقتصاد مقاومتی در هفت منطقه کشور خبر داد و هدف از برگزاری نمایشگاه را زمینه سازی موثر برای توسعه اشتغال و کارآفرینی در کشور با تاکید بر حرکتهای جهادی توسط بانوان فعال ، ایجاد روح همکاری ملی و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در زنان در جامعه ، تقویت تعامل بین دستگاهی با توجه به مقتضیات منطقه ای در استان ، توجه به توسعه اشتغال در سطح منطقه به ویژه مناطق محروم و تقویت بنیه اقتصادی خانوار ها با تاکید بر خانواده های زن سرپرست خانوارعنوان نمود.
وی ادامه داد: این نمایشگاه در ایام ا... دهه فجر در شیراز با حضور استان های یزد، کرمان کهگلویه و بویر احمد و فارس برگزار می شود.
خامسی تصریح کرد: دبیر اجرایی این نمایشگاه سازمان صنعت، معدن و تجارت با نظارت و هماهنگی دفاترامور بانوان و خانواده استانداری ها است.
وی افزود: هدف از برگزاری این نمایشگاه نمایش دادن توانمندیهای زنان در هر استان است که عدم حضور بعضی از ادارات و حوزه ها می تواند به معنای عدم وجود زنان توانمند در حوزه های مختلف تلقی شود.
این مقام مسئول گفت: با توجه به اینکه در این نمایشگاه قرار بر این است که برترین توانمندیها انتخاب و در نمایشگاهی که در هفته زن با حضور سه قوه درتهران برگزار می شود به نمایش گذاشته شود، تاکید بر این است که بانوان ما حضور فعال در این نمایشگاه داشته باشند.
وی درادامه تصریح کرد: ستاد راهبردی در جهت برگزاری این نمایشگاه متشکل از مشاوران وزرا در امور زنان و خانواده در وزارت خانه های مختلف است که حضور این مشاوران در ستاد راهبردی به این معنا است که همه ی ادارات به نوعی در برگزاری نمایشگاه دخیل هستند .
مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری در خصوص هزینه های نمایشگاه افزود: با توجه به اهمیت موضوع و اینکه می توان در این نمایشگاه حضور زنان فعال استان را به نمایش گذاشت از مدیران عامل شرکتهای برق منطقه ای و آب منطقه ای و همچنین شهرداری خواسته شد تا بخشی از هزینه های نمایشگاه را بر عهده بگیرند و همچنین از طریق رایزنی های که درسطح کشوری با صندوق قرضه الحسنه مهر امام رضا(ع) صورت گرفته قرار بر این شد که به بانوانی که در این نمایشگاه شرکت می نمایند با معرفی نامه از سوی دفاتر امور بانوان و خانواده استانداری ها وام ده میلیونی با سود سه درصد و بازپرداخت سه ساله تعلق گیرد که این امر انگیزه ای برای شرکت فعال تر بانوان در نمایشگاه ایجاد می نماید.
وی ادامه داد: مقرر شد سازمان صنعت ، معدن و تجارت نیز که از طریق اتاق اصناف خود حمایت های ویژه ای در خصوص تامین بخشی از هزینه ها با توجه به پتانسیل های که در این زمینه دارد عهده دار شود و همچنین با صحبت های که با معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد صورت گرفت قرار بر این شد که بودجه ای از طریق شورای برنامه ریزی و توسعه استان برای نمایشگاه در نظر گرفته شود.
خامسی در خصوص برنامه ها ی ایام ا... دهه فجرگفت: تاکید ما بر بحث برنامه های مشارکتی بین ادارات با اولویت بحث های تخصصی ، علمی و آموزشی است، بنابراین آن چیزی که در برنامه های دهه فجر به آن تاکید داریم مردمی بودن برنامه ها ، هماهنگی بین دستگاه ها، همکاری های غیر بخشی و برنامه های مشارکتی است .
وی افزود: با همکاری و تعامل، هزینه ها و کارها تقسیم می شود و همچنین بحث وحدت و اتحاد که پیام انقلاب بود نمود پیدا می کند و این امر باعث می شوداز بحث موازی کاری در بین ادارات جلوگیری شود و امید است که با همکاری مدیران ادارات ، نمایندگان زن دستگاه ها بتوانند برنامه مشارکتی خوبی در ایام ا... دهه فجر به نمایش بگذارند.
مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری در پایان اظهار داشت: در برنامه های نقشه راه توسعه استان در برنامه ششم توسعه درحوزه بانوان سه پیشنهاد در زمینه تبدیل استان یزد به پایلوت خانواده سالم و پیاده کردن استراتژی هاي آن ، برگزاری مراسم سالیانه تجلیل از بانوان فرهیخته و توانمند در حوزه های مختلف و استقرار پایگاه خدمات مشاوره خانواده با اولویت محلات پر جمعیت استان مطرح شده است.

 

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات