رييس مجلس شوراي اسلامي:

دولت فعلي در حوزه اقتصادي مسير درستي را طي مي كند

رييس مجلس شوراي اسلامي گفت : ما نمي توانيم بدون رونق توليد ملي، مقاومت ملي را شكل دهيم و اگر مي خواهيم اقتصادمان مقاومتي شود و در مقابل ديگران مقاومت كنيم بايد رونق توليد در كشور راه بيافتد و رونق توليد تا حدودي منوط است به اينكه تسهيلات بانكها به طور جدي سمت گيري شان به سمت توليد باشد .

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد ،" علی لاربجانی " روز چهارشنبه 5 آذر ماه در جلسه شورای اداری استان یزد که در سالن شهید منتظر قائم استانداری برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به توانمندی های که در این استان وجود دارد ، باید برخی از مشکلاتی که پیش روی شماست با همت نمایندگان توانمند شما در مجلس شورای اسلامي حل شود .
رییس مجلس شورای اسلامی افزود: در دوره های پس از انقلاب اسلامی ما کمتر با وضعیت مشابه امروز روبرو بوده ایم که از یک جهت توانمندی های خوبی برای نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران است و از طرفی دیگر هم چالش هایی جلوی روی ما قرار دارد که باید خیلی واقع بینانه و درست این چالش ها را ارزیابی کرد و از این توانمندی ها استفاده نمود .
وی با تاکید بر این که یکی از نقاط قوت ایران نیروی انسانی می باشد اظهار داشت: ما افراد تحصیل کرده و قوی در کشور داریم که این یک ظرفیت مهم است و همچنین در ایران منابع معدنی خیلی خوبی اعم از نفت , گاز و سایر معادن داریم که این خود یک توانمندی بسیار ارزشمندی است .
لاریجانی ادامه داد: تحول انقلاب اسلامی و خصوصیات الهام بخش آن شرایطی را برای کشور به وجود آورد و یک جایگاه رفیعی را برای ایران ترسیم نمود و همچنین پیشرفتهایی ایران از نظر صنعت خود یک اقتدار برای ایران به حساب می آید.
وی تصریح نمود: آشفتگی که ما از نظر اقتصادی با آن رو برو هستیم، این هست که شرایط اقتصادی ما به صورت متوازن پیش نرفته است و این یک واقعیت است ودر گذشته هم این وضعیت وجود داشته که مثال آن اتکای به نفت یا به عبارت دیکر اتکای بلا وجه به نفت است ، یعنی وقتی ما نفت را در توسعه صنعت و توسعه کشور استفاده می کنیم و یا وقتی که پول نفت را در بودجه جاری مصرف می نماییم بنابراین مبنایی که وجود دارد این است که این موضوع یک آشفتگی بزرگ است .
رییس مجلس شورای اسلامی بیان نمود: بودجه ریزی در کشور ما دچار آشفتگی می باشد و بخش های ما کمتر به دنبال این هستند که منابعی را تولید نمایند تا این منابع به یک ظرفیت جدید تبدیل شود .
وی در ادامه گفت: یکی دیگر از آسیب های اقتصادی کشور که می توان به آن اشاره نمود این است که 80 درصد از بودجه کشور بودجه ی جاریست بنابراین چیزی برای عمران کشور باقی نمانده است . مخصوصا در چند سال اخیر که شرایط وضعیت بدتری پیدا کرده است .
لاربجانی افزود: آسیب دیگری که در اقتصاد کشور می توان نام برد ، این است که اقتصادکشور تا حد زیادی دولتی می باشد ، بنابراین اقتصاد دولتی نتوانسته است رقابت لازم را در کشور به وجود آورد . البته در برخی از زمینه ها از جمله در بخش کشاورزی و دامداری تقریبا مردم میدان دار هستند و بخش کمی از آن دولتی است، اما در بحث صنعت و معدن زمینه ی دولتی شدن بسیار زیاد می باشد .
این مقام مسئول ادامه داد: با وجود اینکه اصل 44 قانون اساسی ابلاغ شده و قانون آن در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است، هنوز اکثر بخش های ما دولتی می باشند و به دلیل اینکه درست اجرا نشده همچنان یک آفت می باشد و بهره وری را به شدت پایین می آورد و چون از انحصارات دولت می باشد رقابت در آن وجود ندارد و تلاش هم صورت نمی گیرد تا کیفیت محصول بالا رود. بنابراین چون تلاشی نمی کنند تحقیقی صورت نمی گیرد و موتور دانشگاه ها به راه نمی افتد و نتیجه آن این می شود که چرخه ی غلطی در کشور ما شکل گرفته است. .وی افزود: دولت فعلی راه های درستی را برای حل این آسیب ها دنبال کرده است و در حوزه اقتصادی مسیر درستی را طی می کند در واقع تلاش می کند؛ تا این اشکالات و تلاطم های که به وجود آمده است را کنترل نماید .
رییس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان نمود: یکی از بخش هایی که در بودجه سال گذشته به آن توجه ی خاصی شد، مسئله سلامت و وضع بهداشت بود ، به همین منظور در مجلس به لایحه ی دولت اظافه کردیم که یک درصد از در آمدهای مالیات بر ارزش افزوده و همچنین مقداری از درآمد یارانه ها به موضوع سلامت و بهداشت کشور اختصاص یابد .
وی ادامه داد: در سال گدشته نیز توجه خاص به این نکته شد که بودجه ی عمرانی متناسب با تمام محدودیت هایی که موجود است گذاشته شود تا بتوان بخش عمران را نیز فعال نمود. بنابراین با توجه به اینکه شرایط نسبتا سختی در جامعه حکم فرما است تلاش شده تا حتما بودجه های عمرانی به استان ها داده شود تا بتوانیم کنترلی بر روی وضعیت تورم که یک وضعیت کنترل نشده داشت صورت دهیم که خوشیختانه جلوی این تورم گرفته شد و نظم بیشتری پیدا کرد ،اگر چه هنوز تورم در جامعه وجود دارد ولی آن رشد هیجانی که قبل داشته کنترل شد و امیدواریم در آینده با تمهیداتی که صورت می گیرد این مسیر باز هم اصلاح شود.
لاریجانی تصریح کرد: رشد منفی اقتصاد کشور تا حد زیادی کنترل و شرایط آن در بعضی از بخش ها کاملا مثبت شده است و در بعضی از جاها وضعیت رو به بهبود دارد . بنابراین با شرایطی که قبلا حاکم بوده رشد منفی8/5- درصد در توسعه بوده است و از آن مسیر جدا شده و در مسیر درستی پیش می رود . بنابراین این اقدامات لازم و درستی بوده هر چند در بعضی از جاها ضعفهای نیز داشته است .
وی ادامه داد: باید به استان ها توجه بیشتری صورت گیرد و همچنین باید حالت تمرکز از کشور هم در ساختار بودجه ریزی و هم در اجرا برداشته شود . بنابراین ما ضمن آنکه یک توانمندیهای خوبی داریم ،با یک نقص نسبتاً بزرگی در اقتصاد روبرو هستیم که خوشبختانه در این دولت مسیرهای که دارد طی می شود مثبت و درست است .
لاریجانی افزود: در مورد اینکه بخشی از در آمدهای معادن به صورت عوارض در اختیار استان قرار دهیم مفید می باشد وما در حال بررسی هستیم تا این موضوع در بودجه کشور به صورت دائمی اجرا شود و تلاش می کنیم تا از مختصات آیین نامه راهی برای توجه به این موضوع پیدا کنیم .
وی تاکید نمود: یکی از معضلاتی که در کشور ما به چشم می خورد این است که سنتهای بومی در معماری و شهر سازی را در سال های اخیر تغییر داده اند و یک آشفتگی از نظر اجتماعی و فرهنگی به وجود آورده اند و هر استانی یک مختصات بومی مطلوبی داشته است . استان شما هم همین طور یعنی یک زیبای های در شهر سازی و معماریش داشته و یکی از ویژگی های استان شما این است که بلند مرتبه سازی ندارد و این موضوع، فضای استان یزد را مفرح کرده است و این یک حسن نیست که ما برویم به سمت ساختمان های بلند مرتبه و کنار هم و اقتباسی کنیم از کشورهایی که این کار را کرده اند .
رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: باید تلاش کنید تا این ساختار و خصوصیتی که در استانتان هست تخریب نشود ولی متاسفانه در بعضی از استانهای ما ساختمانهایی را در کنار هم ساخته اند که این با خصوصیات فرهنگی ما سازگار نیست. که خوشبختانه هنوز این بیماری در شهرسازی استان شما سرایت نکرده است و تا این ویروس سرایت نکرده است جلوی آن را بگیرید و مراقب باشید توسعه استان متناسب با مختصات بومی شما و میراث فرهنگی گذشته و آنچه مثبت هست صورت گیرد .
وی تاکید نمود: در ایجاد مسکن مهر نباید طوری ساختمان سازی شود که موجب آزار مردم گردد و باید به این موضوع توجه شود و مدیران باید آن را یک ارزش خوب دانسته و حفظش کنند.
لاریجانی در ادامه گفت: با توجه به وضعیت فعلی که در کشور حاکم است ، با هر روشی که بتوانيد از نیروی مردم برای توسعه استفاده کنید ، حتما حمایت لازم را می نماییم و راههایش را باز می کنیم و همچنين براي انتقال آب از خليج فارس و جاي ديگر در صورت اينكه امكان پذير باشد با كمك بخش خصوصي ماهم از طريق صندوق توسعه ملي كمك خواهيم كرد .
وي ادامه داد: در بخش صنايع و معادن اگر در قانون مشكلي وجود دارد ما مي توانيم مشكل آن را حل نمايیم و در اين خصوص با وزير صنعت صحبت شده است . چون نبايد كسي دست روي معدن بگذارد و معدن را حبس نمايد . معدن بايد درصورتي كه تاريخ بهره برداري آن مشخص مي شود به افراد داده شود .
رييس مجلس شوراي اسلامي اظهارداشت : اگر معادن را يك مقدار باز كنيم و از آن استفاده نمايیم با توجه به اينكه اكثر شهرها به نوعي از معدن بهره مند هستند ،خود يك شكوفايي در كشور ايجاد مي كند و اگر در بحث معدن ، مواد خام فروش شود، اين يك اشكال هست و بايد حل شود و اصل موضوع اين است كه ما چه صنعت و چه در معدن بخش خصوصي را انگيزه مند نمايیم و در اين زمينه بايد بخش هاي مختلف من جمله صندوق توسعه ملي تسهيلات لازم را در اختيار بخش خصوصي قرار دهد .
وي تاكيد نمود: در شرايط امروز ايران، بخش بانكي بايد نيز به توليد كشور كمك نمايد ، اگر چه وضعيت تا حدودي منظم تر شده است ولي بايد همتي كرد و بخش اعظمي از اعتباراتشان را به توليد اختصاص دهند ، چون اين يك نياز ملي است .
لاريجاني ادامه داد: ما نمي توانيم بدون را دستیابی به توليد ملي، مقاومت ملي را شكل دهيم و اگر مي خواهيم اقتصادمان مقاومتي شود و در مقابل ديگران مقاومت كنيم بايد رونق توليد در كشور راه بيافتد و رونق توليد تا حدودي منوط است به اينكه تسهيلات بانكها به طور جدي سمت گيري شان به سمت توليد باشد . لذا در اين خصوص دولت بايد توجه خاص نمايد .بنابراين خود بانكها بايد در اين زمينه تلاش كنند تا ما مجبور نشويم در مجلس قانون بگذاريم كه چه مقدار از تسهيلات بانكي را حتما بايد به توليد اختصاص دهند .
وي در پايان اظهار داشت: اميدواريم كه از اين گردنه اي كه كشور در مقابلش است با همدلي و همبستگي و توجه به منافع كشور و گذشت از برخي حاشيه ها شرايطي فراهم شود كه اين انرژي ها متمركز شود؛ تا ايران اسلامي با سر افرازي از اين مسيري كه ديگران در مقابلش سنگ اندازي كرده اند عبور نمايد و اين موضوع نياز به همت بلند در حوزه اقتصاد كشور دارد .

 

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات