ديدار صميمانه استاندار يزد با دانش آموزان نخبه استان

استاندار یزد مشاركت دانش آموزان در رفع مشكلات و نارسائي هاي مدارس را از نقاط قوت دانست و با بیان اینکه "با مشاركت شما بسیاری از ضعف ها برطرف خواهد شد" گفت: احساس تشريك مساعي در كار از نيازهاي اوليه كارهاي جمعي است و باید همواره بکوشیم تا فرهنگ کار جمعی را در میان خود تقویت کنیم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، " سید محمد میرمحمدی" در دیدار با دانش آموزان نخبه استان که پیش از ظهر سه شنبه 8 اردیبهشت ماه در سالن زنده یاد حمیدیا برگزار شد، اين نشست را تمرين همفكري، تعامل و هم انديشي دانست و با اشاره به اداره جلسه از سوی خود دانش آموزان حاضر گفت: همانگونه که این نشست را خود شما اداره کردید، به همین منوال هم باید انجام امور را سخت نگیرید و یکی از اهداف برگزاری این نشست هم این است که فضای ذهنی شما به سمت آرامش سوق پیدا کند و بتوانید به راحتی حرف خود را بزنید.
استاندار یزد آنگاه به دیگر اهداف برگزاری این نشست اشاره نمود و خاطر نشان کرد: با هدف آشنایی بیشتر با شما دانش آموزان نخبه استان، این نشست را ترتیب دادیم و همچنین مقرر شد تا از مدارس استثنایی استان هم، نمایندگانی حضور یابند تا به این مدارس توجه شود.
وی افزود: تمامی هدایایی که افراد مختلف لطف کرده و در ابتدای حضور در استانداری اهداء نمودند را به مدرسه استثنایی استان تقدیم کردم تا توجه همگان را به این مدارس معطوف کنم و روشن شودکه این عزیزان استثنایی نیز از ظرفیت بالایی برخوردارند و نگاه مثبت به آنها داشته باشیم.
عالی ترین مقام اجرایی استان با اشاره به حضور دو تن از دانش آموزان استثنایی در این نشست گفت: همین عزیزان نشان دادند که از چه ظرفیت بالایی از سخنوری، فرهنگ، ادب و ذکاوت برخوردار هستند و این نشان می دهد که همه انسانها من جمله معلولین ذهنی نیز از ظرفیتهای خوبی برخوردارند چرا که این امر ریشه در فطرت انسان دارد و ما به دنبال این امر هستیم که با یافتن راهکارهای مناسب، از این ظرفیتها بهره مند شویم و همه توجهمان اين است كه اين ظرفيتها را چگونه شكوفا سازیم.
"میرمحمدی" سپس به صحبت یکی از دانش آموزان مبنی بر ارائه قول مساعد جهت براورده نمودن خواسته های مطروحه اشاره کرد و با بیان این امر که " هيچ گاه به دادن قولی که عملی نباشد مبادرت نمی کنم" خاطر نشان ساخت: به جای قول، عمل می کنم چرا که همه ما وظایفی داریم که باید آنها را به درستی انجام دهیم.
استاندار افزود: ما دانش آموزان نخبه را از ظرفيتهاي مهم استان و کشور مي دانيم که توانسته اند استعدادها و قابلیت های خود را نشان دهند و یکی دیگر از اهداف این نشست نیز گفتگوی صميمانه با شما عزیزان است تا در فرایند آن بهتر با نظرات شما آشنا شویم و نگاهتان به آینده استان و کشور را بدانیم و خوشبختانه شما نیز نظرات بسيار ارزشمندي مطرح كردید كه در جاي خود بسيارمفید و قابل استفاده است.
وی با بیان این موضوع که این نشست به هیچ وجه جنبه نمادین و ظاهری ندارد گفت: هرگز به این امر که جلسات جنبه صوری داشته باشد، مایل نیستم و بیشتر به دنبال راهكارهايي براي پيشرفت كشورهستم که اگر این امر اتفاق بیفتد، پیشرفت استان را نیز در پی دارد و این مهم را باید در ارتباط با مباحثی ببینیم که نیروهای جوان از ظرفیت بالایی برخوردارند و این ظرفیتها در خلاقیت و استعداد و توان فکری و نبوغ امثال شما نمایان می گردد و از دیگر اهداف این نشست نیز این است که سایردانش آموزان نیز به جنبه هایی که شما را ممتاز و نخبه نموده توجه کنند و با الگو گرفتن از شما همین مسیر را دنبال نمایند و از خود بپرسند که چه چیز باعث نخبگی و ممتاز بودن شما شده و در همین راه حرکت کنند و این آرزوی ماست که همه دانش آموزان، خلاق و ممتاز و مبتکر باشند.
عالی ترین مقام اجرایی استان از دیگر اهداف برپایی این نشست را، انجام گفتمانی صميمي از سوی دانش آموزان نخبه با مسئولين رده بالای استان دانست تا در مسیر آن احساس نشود که به عنوان مثال، استاندار تافته ای جدا بافته از شماست چرا که ما در قبال همه شما و مردم مسئوليم و همواره باید به دنبال راهکارهایی باشیم که جواني كه مي خواهد با انرژی و استعداد بالا آينده ساز كشور شود به نحوي انگيزه ، علاقه و ميدان ايفاي نقش وسيعتري پيدا كند و بتواند نقش بارزتر و بالاتري را در جامعه ايفا نماید و اينگونه مجالس به همین منظور برپا می شود و اگر تشويقي نیز صورت می گیرد نباید از آن بهره برداری سوء شده و به عنوان مثال موجب برند سازی برای یک مدرسه و در نهایت افزایش شهریه آن شود اما اگر این برند در راستای عمومیت یافتن ویژگیهای شما و در جهت کمک به حل مشکلات کشور شکل بگیرد، از آن حمایت می کنیم.
استاندار یزد در ادامه این نشست اظهارداشت: اداره جلسات و هم اندیشی و هم کاری یکی از نیازهای دانش آموزان است و با بیان این امر که" همفکری باعث خلاقیت بیشتر در شما خواهد شد " خاطر نشان نمود: يكي ديگر از اهداف ما از برپایی این نشست اين بود كه شما بعنوان دانش آموزان ممتاز این استان بتوانید راحت در جلسات صحبت کنید چرا که بسیاری از حرفهای ارزشمند به دلیل عدم اعتماد به نفس کافی و معضل کم رویی در جلسات بیان نمی شود.
" میرمحمدی" از دیگر اهداف برپایی این نشست را آشنایی با نقاط ضعف و قوت آموزش و پرورش از نگاه دانش آموزان نخبه استان دانست و تاکید کرد: امروز در خلال صحبتهای شما به برخی از این نقاط ضعف و قوت پی بردیم و باید تلاش کنیم که از ضعفها کاسته و بر نقاط قوت بیافزاییم.
" دستیابی به راه های چگونگی برقراری رابطه صميمي و دوستانه بين دانش آموز و معلم" از دیگر اهداف برگزاری این نشست بود که استاندار یزد بدان اشاره نمود و گفت: اگر بتوانیم این رابطه را گسترش داده و هر چه بیشتر صمیمانه کنیم ، به حاکمیت فضای آرامش در مدارس کمک کرده ایم و رابطه ای تعاملی و سازنده بین دانش آموز و معلم ایجاد نموده ایم چرا که اگر ارتباط بین این دو قشر صمیمانه و مستحکم نباشد، عدم طرح برخی مسائل بین دانش آموز و معلم به این دلیل، سبب بروز برخی مشکلات دیگر خواهد شد و این امر یکی از مهمترین مباحثی است که باید در مدارس بدان توجه شود.
استاندار یزد مشاركت دانش آموزان در رفع مشكلات و نارسائي هاي مدارس را از نقاط قوت دانست و با بیان اینکه "با مشاركت شما بسیاری از ضعف ها برطرف خواهد شد" گفت: احساس تشريك مساعي در كار از نيازهاي اوليه كارهاي جمعي است و باید همواره بکوشیم تا فرهنگ کار جمعی را در میان خود تقویت کنیم.
وی گسترش صميمت و رفاقت بين دانش آموزان را از دیگر ثمرات چنین نشستهایی دانست و با بیان این موضوع که" هرچه اين جلسات بيشتر باشد احساس انس و الفت بيشتري حاصل مي شود و هرچه في مابين دانش آموزان رفاقت وصميمت بیشتر شود نشان از حاکمیت فرهنگ بالای دوستی و صمیمت میان دانش آموزان است" تاکید کرد: باید بتوانیم در عمل، فرهنگ دارالعباده و دارالعلم را معنی و مفهوم ببخشیم و با رفتار شایسته و نه سرزنش دیگران، به اصلاح هم روی بیاوریم و همه این موارد میتواند از مدرسه آغاز شود.
" میرمحمدی در پایان ضمن قدردانی مجدد از حضور دانش آموزان نخبه استان در این نشست و ابراز خوشحالی از دیدار با ایشان گفت: حضور دانش آموزان در جلسات مختلف باعث می شود که بسیاری از مسائلی که ممکن است از چشم مسئولین پنهان بماند، توسط آنان شناسایی و عنوان شود و همین امر به شکوفایی و پیشرفت سازمان و در نهایت جامعه کمک می کند.
گفتنی است در ابتدای این دیدار صمیمی هر یک از دانش آموزان حاضر در جلسه به بیان دیدگاههای خود، پیشنهادات و انتقادات پرداختندو خواستار رسیدگی به مشکلات مطرح شده توسط استاندار یزد شدند که این پیشنهادات و انتقادات به شرح ذیل می باشد.
نماینده دانش آموزان استثنایی ـ فاطمه موحدی فر
پیشنهادات :
1 ـ افزايش حمايت آموزش وپرورش از دانش آموزان تلفيقي – تأمين هزينه سرويس اياب و ذهاب و منشي امتحانات
2 ـ مناسب سازي فضاهاي شهري و وسايل نقليه عمومي براي تردد اين افراد
3 ـ تلاش براي پذيرش اجتماعي دانش اموزان تلفيقي در مدارس توسط معلمين و دانش آموزان و بطور كلي جامعه
4 ـ پررنگ ترشدن امكان رقابت دانش آموزان استثنايي با دانش آموزان عادی
5 ـ قيمت بالاي كتب درسي و وسايل جانبي براي آموزش دقيق تر
6 ـ تأخير در ارسال كتب درسي نابينايان و كمبود كتب كمك آموزشي براي آنان
7 ـ اهداي تسهيلات و وام به برخي از خانواده هاي دانش آموز بي بضاعت
8 ـ تلاش در مساعدت خانواده هاي معلولين در جهت تهيه دارو و سمعك و ويلچر و واكر و عينك هاي مخصوص و هزينه عملها و كاشت حلزون و ...
9 ـ كمبود وسايل ورزشي و كم كيفيت بودن وسايل در دسترس
10 ـ عدم وجود ورزشگاه مناسب كه موجب كمرنگ شدن ورزشهاي معلولين گرديده است
11 ـ - تلاش براي الزامي شدن مشاوره خانواد هاي معلولين از سوي آموزش وپرورش در جهت چگونگي رفتار صحيح با فرزندان و چگونگي حضور دانش آموزان در جامعه در جهت رشد اجتماعي
12 ـ تلاش براي احداث مكانهايي براي انجام كار خلاقانه و اشتغال زايي دانش آموزان كم توان ذهني و جسمي پس از فارغ التحصيلي
13 ـ تلاش براي افزايش ساعات پرورشي جهت رشد و شكوفايي استعدادهاي دانش آموزان با نيازهاي ويژه
14 ـ تلاش براي ساخت وبازسازي مدارس استثنايي براساس قوانين و استانداردها متناسب با معلوليت آنها
اميرحسين زارع رئيس شوراي مدرسه جسمي و حركتي ضرابي :
انتقادات :
1- زمینی که به ما دادند برای ساخت مدرسه كلنگ نخورده است.
2- فضاهايي كه مي رويم براي بچه هاي معلول مناسب نيست .خيابانها مناسب نيست.
3- كم بودن بودجه و عدم توانايي خانواده ها در پرداخت سرويس
پیشنهادات :
1- بهره گيري از حضور بچه هاي معلول در استقبال از رياست جمهوري و مقام معظم رهبري تا توانايي و مفيد بودن براي كشورمان را ببینند.
اقبالي - المپياد مدال طلا در رشته ادبي و دانش آموز دبيرستان شهيدصدوقي :
انتقادات :
1- بودجه ناچیز و اختصاص درصد پايين بودجه به استعدادهاي درخشان
2- برنامه ها بايد چهارساله باشد نه برنامه ده روزه و طبقه بندي زماني نادرست
محمدرضا دهقان جشنواره جوان خوارزمي رتبه اول :
انتقادات :
1- در زمينه ساخت دستگاهها واختراعات چون در نمونه آزمايشگاهي است به قطعات ريز نياز دارد كه بصرفه شان نيست كه اينكار را انجام دهند و براي اينكار حمايت نمي كنند .
2- حمايت از دانش آموزان نبايد به عكس يادگاري خلاصه شود.
3- حمايت از اختراعات براي تجاري سازي .
4- حمايت از طرف بنياد نخبگان. فقط به ثبت اختراع ختم مي شود و در حد يك گواهينامه.
زارع بيدكي - ريس شوراي دانش آموزي – رتبه دوم خوشنويسي :
پیشنهادات :
1 ـ اگر خود دانش آموز دنبال كار نرود كه كارش را انجام دهد كمتر حمايت مي شود و باید در این زمینه فرهنگ سازي شود.
ميرجليلي – رئيس شوراي دانش آموزي ناحيه دو - رتبه پنجم خوارزمي رشته فيلمسازي و تكنيك سايه :
پیشنهادات :
1- هر انساني نياز به تشويق دارد. بد نيست در زمينه هاي قرائت و حفظ قرآن و خوارزمي و المپياد تشويقاتي صورت گيرد.
2- نظارت بر روي باشگاه علمي و پژوهشي جوان و بنياد ملي نخبگان از نظر هزينه و منابع مالي بچه ها در مضيقه نباشند.
3- توجه مسئولين استاني به شوراهاي دانش آموزي
عرفان دهقان :
انتقادات :
اينكه استاندار از ما دانش آموزان دعوت كرده است خيلي خوب است اما اين حركت كه انجام داديد. بيشتر جنبه نمادين نباشد و واقعا عمل كنيد به راهكارهايي كه ما مي گوييم .حرفهاي ما چون خيلي وقتها با استاندار و فرماندار و معاون وزيركشور جلسه داشتيم فقط گفتن و شنيدن بوده و هيچ وقت عمل نبوده است.
درد ما اين است كه فقط در مدارس آموزش است و پرورش نيست و ما فقط براي كنكور سراسري مي خوانيم نه براي كنكور زندگي . درس زندگي خيلي مهمتر از درسي است كه تا پيش دانشگاهي مي خوانيم و كنكور مي دهيم. دانش آموز زبان و كامپيوتر مي داند و لي توانايي نان گرفتن ندارد.چرا؟ چون فقط آموزش است و پرورش و تعليم نيست.
هداوندي اقليت زرتشت مذهبي - مجلس دانش آموزي :
بیان بعضی مشکلات همان ملزومات اوليه دانش آموزان بود كه بدون آن تحصيل خيلي سخت است كه ما بین ما مشترك بود بين چندين مدرسه مخصوصاً در اشكذر .
استان يزد از نظر علمي پيشرفت شاياني دارد.
دشتي زاده – عضو شوراي دانش آموزي مدرسه و رتبه كشوري انشاي نماز سال گذشته :
انتقادات :
رتبه گرايي و مدال گرايي سبب می شود که بچه ها ی شرکت کننده که مدال نگرفتند سرخورده شوند با اينكه توانايي دارند ولي بهردليلي موفق به كسب رتبه نشدند و رغبت براي شركت دوباره را كم مي كند. ايجاد سرخوردگي مي كند.
مسابقات پرسش مهر- ساغر احراميان پور- رتبه اول كشوري – شعر :
انتقادات :
اين همه شاعر خوب داريم و كساني را مي شناسم كه به هيچ جا دعوت نشدند من در خانواده شاعر بزرگ شدم. بقيه چه كنند؟ با برگزاري اردوهاي دانش آموزي نه فقط نخبه ها . دانش آموزان شاعر بيايند. بتوانند بيايند حرف بزنند . من به نمايندگي همه آمدم كه چرا فقط يك نفر چرا چهار نفر ديگر را تأمين نمي كنيم نه از لحاظ مادي از همه لحاظي – بعضي ها جايي را ندارند كه بروند شعر خودش را بخوانند.
فرزاد رشيدي دانش آموز دبيرستان شهيد صدوقي – نمايشگاه ژنو – اختراعات دنيا – مدال نقره :
انتقادات :
مركز نوآوري در اختيار يك شركت خصوصي است نمي خواهم تند صحبت كنم چون بالاخره خودم از همانجا كار را شروع كردم. شده اسباب سودجويي بعضي افراد از بودجه دولتي فقط براي كسب درامد بيشتر. بنياد ملي نخبگان مي گويد كار ما حمايت از طرح نيست. حمايت از طرح ساخته شده است كه به مرحله تجاري سازي برسد كه آنهم متأسفانه آنطوري كه بايد و شايد انجام نمي شود. پيشنهاد دارم همين پارك اصلاح شود يا اگر در وضعي نيست كه قادر به ترميم آن نيستيم به يك ارگاني برويم حمايت از طرحها و ايده هاي پروژه هايي كه شروع كارشان است . نه اينكه بعدش حمايت كنيم و صداوسيما و اسم وارد روزنامه كنيم. دليل آن چشم و هم چشمي مدارس است . سمت كنكور رفتن مدارس دليل آن مدرسه و استان نيست. سيستم غلط آموزش و پرورش است.
ميرحسيني :
مدرسه ما امسال بودجه كافي براي معلمان ندارد. سرباز معلم داريم كه تجربه خوبي ندارد. يك معلم قديمي داريم. رسيدگي شود.
خانم دهقاني :
مشكل اصلي و مشكلات زيادي كه مطرح شد به فرهنگ سازي در ايران بيشتر مربوط مي شود. از خودمان بايد شروع كنيم.از خانواده خودمان و اول خودمان. معلمان مدارس خوبند. چندسالي است در استان يزد قانون شده که تدریس آقايان در مدارس دخترانه ممنوع شده است. بيشتر در يزد است . اگر فرهنگ سازي كنيم كلاسها تشكيل بدهيم كه مشكل خاصي پيش نيايد.دبير فيزيك گله دارند.خانمها نمي گويم توان ندارند ولي در رشته هاي تخصصی آقايان بيشتر است.مدارس كه آشنا بيشتر دارند معلم مرد دارند .براي مقطع پيش دانشگاهي فكري كنيد.
قول بدهید به بچه ها كه از اين جلسه رفتيم ما را رها نكنيد.

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات