خود را متعهد به برقراری عدالت بین شهرستان ها می دانیم/با هیچ یک از مدیران استان عقد اخوت نبسته ایم/ برکناری مدیران ضعیف در امر مدیریت حوزه محوله/ تغییر مدیران ادارات کل استان، در حیطه اختیارات استانداران نیست/ استانداران پیشنهاد دهنده گزینه های مدیریت ادارات کل و پیگیری کننده این موضوع هستند/ «میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی»؛ یکی از مهم ترین محورهای توسعه استان/ یکی از دلایل افزایش نرخ تورم استان مشکلات در شبکه توزیع اقلام در مناطق روستایی است/ رسانه ها چشم خود را بر اقدامات انجام شده در حوزه های مختلف نبندند/ وصول 52 هزار نامه و درخواست مردمی در جریان سفر رئیس جمهور به استان/ برنامه هایی جهت حمایت از رسانه ها در دستور کار قرار دارد/ تکمیل زنجیره ارزش؛ یکی از استراتژی های استان در حوزه معادن

رسانه ها یکی از پایه های حکمرانی هستند/ نقد سازنده؛ بهترین هدیه از سوی مردم و رسانه‌ها به مجموعه‌ی مدیران/ جدیت استان در برخورد با معادنی که از انتقال حساب های بانکی به استان استنکاف می کنند/ «تامین آب»؛ فصل مشترک مطالبات مردم استان یزد/ مسئله آب استان یزد باید در دولت سیزدهم حل شود/ تامین اعتبار اجرای پروژه های آبی استان یزد با دو سازوکار واگذاری معدن و فروش زمین

نشست خبری استاندار یزد با حضور اصحاب رسانه استان برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، دکتر مهران فاطمی در نشست خبری با اصحاب رسانه و اندیشه استان که همزمان با هفتمین روز از ماه مبارک رمضان برگزار شد ضمن پاسخگویی به سوالات خبرنگاران به تبیین بخشی از دستاوردها و برنامه های استان پرداخت.
استاندار یزد در این نشست به نقش و جایگاه رسانه ها در جامعه اشاره کرد و گفت: دنیای امروز دنیای رسانه است و یکی از پایه های حکمرانی رسانه ها بشمار می روند.
وی نقد سازنده را بهترین هدیه از سوی مردم و رسانه‌ها به مجموعه‌ی مدیران دانست و افزود: معتقدیم نقد باید سازنده، کارشناسانه، عالمانه و بدون سوء گیری باشد.
دکتر فاطمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مطالبات مردم و رسانه ها در خصوص مرز شهرستان ها، اظهارداشت: حل مشکلات مرزی فرآیندی پیچیده و زمان بر است و تصور حل مشکلات مرزی ۴۰ ساله در عرض ۶ ماه به دور از واقعیت است، با اینهمه استان کارهای کارشناسی و پیگیری های لازم را انجام خواهد داد.
استاندار یزد همچنین به هدفگذاری و برنامه ریزی استان برای تولید 2000 مگاوات برق خورشیدی در طول چهار سال اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر 81/5 مگاوات آن وارد مدار شده و در شهرستان های بافق، بهاباد، یزد و اردکان اقداماتی در حال انجام است.
وی تصریح کرد: تحقق هدفگذاری انجام شده مستلزم سرمایه گذاری بخش خصوصی است و نقش دولت در این حوزه بسترسازی و تسهیلگری است.
دکتر فاطمی با اشاره به ضرورت عودت یک درصد سهم فروش سالیانه معادن و مبلغ ۲۰ درصد تخفیف حقوق دولتی معادن به استان؛ طبق قانون، گفت: در این راستا قریب به 4 جلسه شورای معادن، به انضمام ده ها جلسه کارشناسی با نهادهای نظارتی برگزار، سهم یک درصدی فروش سالیانه معادن و تخفیف 20 درصدی حقوق دولتی معادن احصاء و مدل عملیاتی وصول آن ها مشخص شد.
استاندار یزد همچنین به شکل گیری صندوق پیشرفت و عدالت استان ها در سال جاری خبرداد و گفت:  براساس قانون بودجه، بخشی از حقوق دولتی معادن به استان بازگردانده می شود.
وی با بیان اینکه انتقال حساب بانکی و گردش مالی صنایع و معادن به استان ها؛ مورد تاکید دولت و از مصوبات دولت و کارگروه اقدام استان است، اظهارداشت: تمامی صنایع و معادن موظف به انتقال حساب های بانکی خود به استان هستند و آن دسته از مجموعه هایی که به نوعی از انجام این اقدام سرباز زنند در گام اول ضمن عدم تمدید پروانه واحدشان، به آن ها سوخت و مواد ناریه داده نمی شود.
دکتر فاطمی خاطرنشان کرد: در صورت استنکاف مجموعه ها از انجام این اقدام، در گام دوم خدمات آب، برق و گاز آن ها قطع خواهد شد.
استاندار یزد در ادامه «تامین آب» را فصل مشترک مطالبات مردم استان یزد عنوان و تصریح کرد: پیشرفت و تعالی آینده استان در همه بخش ها از جمله صنعت و معدن و کشاورزی متوقف بر مسئله آب است و باید این مسئله در دولت سیزدهم حل شود.
دکتر فاطمی با  بیان اینکه اجرای خط دوم انتقال آب یزد در پروسه‌ی سه ساله؛ نیازمند اعتبار ۲۴ هزار میلیارد تومانی و اجرای خط انتقال آب از دریا به استان نیازمند اعتبار 80 هزار میلیارد تومانی است، گفت: تامین این اعتبارات هرگز در بودجه های سنواتی و ملی جای نمی‌گیرد لذا یکی از سازوکارهای استان برای تامین اعتبار مورد نیاز پروژه های آبی استان واگذاری یکی از معادن استان در قالب مزایده محدود است.
وی با تاکید بر اینکه به هیچ وجه نسبت به تامین خوراک واحدهای استان بی تفاوت نیستیم، افزود: پیگیری آزادسازی بعضی از پهنه های پر پتانسیل و دارای مشکلات منابع طبیعی با رعایت ملاحضات محیط زیستی و انرژی اتمی و تشکیل کارگروه اقدام به منظور اولویت بخشی به تامین خوراک واحدهای فولادی و به ویژه واحدهای آهن اسفنجی استان، از جمله این اقدامات است.
وی مسیر دوم تامین هزینه پروژه های آبی استان را واگذاری زمین عنوان و اضافه کرد: موسسه کوثر را متعهد کردیم که ۸۰ کیلومتر خط دوم انتقال آب در سال 1401 را اجرا و این پروژه متوقف شده را احیا کند.
استاندار یزد با اشاره به دغدغه های مردم پیرامون آلایندگی هوا در محور مهریز-اردکان، خاطرنشان کرد: در راستای حفظ سلامت مردم علاوه بر ممنوعیت استقرارصنایع آلاینده و پرآبخواه در محور مذکور، مقرر شد مجوزهای صادر شده بدون پیشرفت فیزیکی متوقف و با انجام یک مطالعه علمی سهم آلایندگی هر بخش مشخص شود.
دکتر فاطمی در ادامه معادن را یکی از مزیت های استان یزد عنوان کرد و گفت: یکی از استراتژی های استان در حوزه معادن تکمیل زنجیره ارزش معادن به منظور جلوگیری از خام فروشی است لذا جهت تحقق این مهم باید واحدهای پایین دستی در کنار واحدهای بالا دستی راه اندازی شوند.
وی با اشاره به توسعه نامتوازن شهرستان های استان از سالیان گذشته و سکوت نسبی رسانه ها در برخورد با این مسئله، اظهارداشت: کاهش فاصله زیاد ایجاد شده بین شهرستان ها در گرو توجه ویژه به شهرستان های کمتر برخوردار و سامان اقدامات لازم برای توسعه آن ها است. ما خود را متعهد به برقراری عدالت بین شهرستان ها می دانیم.
استاندار یزد در بخش دیگری از سخنانش مبنای تغییر و تحولات مدیران استان را توان کارشناسی و مدیریتی آن ها، شایستگی، طهارت اخلاقی و اقتصادی و صداقت عنوان کرد و گفت: با هیچ یک از مدیران منصوب شده در استان عقد اخوت نبسته ایم و در صورتیکه بنا بر هر دلیلی از عهده مدیریت حوزه مربوطه بر نیایند آن ها را تغییر می دهیم.
دکتر فاطمی با بیان اینکه تغییر مدیران ادارات کل در حیطه اختیارات استانداران نیست، تصریح کرد: استانداران صرفا پیشنهاد دهنده گزینه های مدیریت ادارات کل و پیگیری کننده این موضوع هستند و وزرای مربوطه باید مدیران کل را تغییر دهند.
استاندار یزد ادامه داد: اگر در برخی از بخش ها هنوز تغییری ایجاد نشده است به منزله عدم پیگیری استان نیست بلکه ممکن است کار در وزارتخانه مربوطه مانده باشد.
وی با بیان اینکه تغییر و تحولات در ادارات کل و فرمانداری ها با لحاظ تمام جوانب و با مصلحت اندیشی انجام می شود، تاکید کرد: تمام هم و غم ما عدم توقف جریان توسعه و پیشرفت است و انتظار می رود رسانه ها مطالبه گر و حامی ما در برقراری عدالت و سرعت بخشی به جریان توسعه و پیشرفت باشد.
دکتر فاطمی در بخش دیگری از سخنانش از «میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی» به عنوان یکی از مهم ترین محورهای توسعه استان یادکرد و گفت: صنعت گردشگری و صنایع دستی از جمله صنایع پاک، کم هزینه، پردرآمد و فرهنگی است و خوشبختانه همه شهرستان های استان از این ظرفیت های بی بدیل در عرصه های طبیعی، معماری، شهرسازی و تاریخی بهره مند هستند.
استاندار یزد با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت های این حوزه، بیان کرد: گردشگری و صنایع دستی از محورهای تحولی استان بشمار می آیند.
وی در ادامه به برخی از دلایل افزایش نرخ تورم در استان اشاره و تصریح کرد: براساس بررسی های انجام شده در کارگروه تنظیم بازار استان، یکی از دلایل افزایش نرخ تورم استان مشکلات در شبکه توزیع اقلام در مناطق روستایی است که برای مدیریت این موضوع اقداماتی انجام شده و در حال انجام است.
استاندار یزد یکی از سیاست های استان در بحث محصولات تنظیم بازار را قرارگیری در زمره پنج استان ارزان قیمت کشور دانست و گفت: برای بررسی وضعیت بازار به صورت میدانی از محل های عرضه اقلام مورد نیاز مردم بازدید و تصمیمات لازم اتخاذ می شود.
دکتر فاطمی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع سرمازدگی محصولات باغی برخی از شهرستان های استان و خسارات های سنگین تحمیل شده به کشاورزان اشاره کرد و گفت: علی رغم اطلاع رسانی های انجام شده در خصوص کاهش معنادار دما در استان اما به دلیل سازوکارهای سنتی، کشاورزان نتوانستند اقدامات قابل توجهی را انجام دهند، به هر حال به محض وقوع این اتفاق تلخ، تیم هایی جهت برآورد خسارت های وارده به بخش کشاورزی، به شهرستان ها اعزام و بررسی های لازم انجام شد.
وی ادامه داد: پس از بررسی و ارزیابی های کارشناسی از میزان خسارت وارد آمده به بخش کشاورزی استان، راهکارهای مکتوب و مشخصی آماده و در دیدار با  معاون اول رییس جمهور ارائه و دکتر مخبر نیز دستورات لازم را برای پیگیری و طرح پیشنهادات به منظور تصویب در نشست هیئت دولت صادر کرد.
دکتر فاطمی افزود: همچنین در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان، طی تماس تلفنی  با وزیر کشور، درخواست های استان طرح و وزیر کشور نیز با استقبال از این پیشنهادات، قول پیگیری و تحقق موارد خواسته شده را داد.
استاندار یزد اضافه کرد: پیرو پیگیری های به عمل آمده، با وزیر جهاد کشاورزی نیز، گفتگو و مقرر شد تیمی متشکل از کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی و صندوق بیمه کشاورزی به استان یزد سفر و خسارت های به وجود آمده ناشی از سرمازدگی اخیر به کشاورزان استان را ارزیابی کنند.
وی در بخش دیگری از سخنانش به گزارش منتشرشده در روزهای اخیر در خصوص تنزل جایگاه استان در شاخص عملکرد سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت: نقشه پهنه بندی اعلامی مربوط به پیش از ارزیابی های به عمل آمده از، پیش از تابستان 1400 بوده که در تابستان آن سال تهیه شده، لذا مربوط به دولت سیزدهم نمی شود.
دکتر فاطمی با بیان اینکه نقشه ترسیم شده برآیند حدود 38 شاخص است، اظهارداشت: با مقایسه  اجمالی مشاهده می شود در این نقشه هیچ نقطه سبزی در سراسر کشور مشاهده نمی شود و این، به منزله تاثیر شاخص های ملی در ارزیابی نهایی است از طرفی فاصله بسیار اندک  برخی استانها در این شاخص باعث شده، حفظ جایگاه استان در خوشه اول، از رتبه استانی مهم تر قلمداد شود که خوشبختانه این مهم حاصل آمده است.
استاندار یزد از جمله عوامل دخیل در کاهش اندک امتیاز استان را چک های برگشتی، افزایش نرخ مواد اولیه و تاثیر مستقیم قطعی های مکرر برق بر استانی که 75 درصد مصرف برق آن در صنایع است، عنوان کرد.
دکتر فاطمی اضافه کرد: یکی از وظایف رسانه ها، ارائه تحلیل در کنار آمار و ارقام اعلامی است.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اظهار گلایه نسبت به عدم انعکاس پر رنگ طوفان اخیر یزد توسط رسانه های استان؛ که سخت ترین طوفان یک دهه اخیراستان بود، گفت: انتظار ما از رسانه های استان انعکاس موضوعات مهم استان و نیز معرفی ظرفیت ها و پتانسیل های استان در تراز ملی و بین المللی، در کنار انتقاد است.
استاندار یزد با بیان اینکه نباید رسانه ها چشم بر اقدامات انجام شده در حوزه های مختلف ببندند، افزود: حاشیه ها در متن و متن در حاشیه قرار نگیرد در غیر اینصورت، رسانه جایگاه واقعی خود را از دست می دهد.
دکتر فاطمی با اشاره به اقدامات انجام شده در استان جهت استقبال از گردشگران و مسافران نوروزی، اظهارداشت: با فراهم سازی بستر واکسیناسیون عمومی علیه کرونا در سال گذشته و در پرتو رعایت پروتکل های بهداشتی، استان یزد امسال میزبان بیش از ۹۰۰ هزار گردشگر و مسافر نوروزی بود و جزء استان های برتر کشور در حوزه ی رضایتمندی مسافرین نوروزی قرار گرفت.
وی در ادامه به برخی از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از مصوبات سفر، اختصاص ۲۵۰ میلیارد تومان به منظور تامین سیستم گرمایشی  راه آهن یزد اقلید و انجام اقدامات تکمیلی لازم، جهت راه اندازی این خط است.
استاندار یزد پیگیری اجرای تقاطع محور حادثه خیز مهریزانار با هرات مروست، دو بانده سازی قطعه 20 کیلومتری از جاده یزدطبس و تکمیل کنارگذر زارچاشکذر؛ برخی از پروژه های مصوب جاده ای در سفر رئیس جمهور به استان دانست.
دکتر فاطمی به عزم جدی استان به تکمیل پروژه های بیمارستانی نیازمند اعتبار اشاره کرد و گفت: تکمیل و راه اندازی بیمارستان های مهریز، خاتم، اردکان، بیمارستان بحران یزد و اورژانس تفت و اشکذر نیز از جمله مصوبات سفر بود که درحال پیگیری است.
وی راه اندازی تالار مرکزی یزد بعد از ۱۰سال تعطیلی، تخصیص اعتبار برای تکمیل مجتمع فرهنگی_ هنری بافق و مروست، راه اندازی موزه ی مرکزی یزد و پیگیری مباحث مربوط به سیستم پایش آلودگی هوا در اشکذر بخشی از پروژه های مصوب این سفر عنوان کرد.
استاندار یزد با بیان اینکه در جریان سفر رئیس جمهور به استان 52 هزار نامه وصول شد، تصریح کرد: در این راستا 20 هزار نامه به دستگاه های اجرایی ارجاع داده شد و 9 هزار نفر به بانک ها، 15 هزار به صندوق کارآفرینی امید و 8 هزار نفر برای دریافت مساعدت به دستگاه های مربوطه معرفی شدند.
دکتر فاطمی در ادامه از طراحی اپلیکیشن موبایلی جهت ارزیابی عملکرد کارمندان دولت توسط مردم و بخش خصوصی استان خبرداد.
استاندار یزد در پایان به دغدغه های رسانه ها اشاره کرد و اظهارداشت: برنامه ریزی های لازم جهت حمایت از رسانه ها در زمینه بیمه، معیشت و دیگر زمینه ها انجام و به مرور اجرایی خواهد شد.

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات