معاون اول رییس جمهور در نشست استانداران تاکید کرد:

رویکرد دولت تدبیر و امید در تبعیت از مقام معظم رهبری بی نظیر است/ اقتصاد مقاومتی نسخه ای شفابخش برای اقتصاد کشور است

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه دولت تدبیر و امید و شخص رییس جمهور در مقایسه با روسای جمهور قبلی مظلوم ترین رییس جمهور تاریخ ایران است، گفت: متاسفانه به گونه ای رییس جمهور را مورد تهاجم قرار داده اند که در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بی سابقه است آنهم رییس جمهوری که در دوره اول ریاست جمهوری خود گره های بزرگی را از مشکلات کشور باز کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رییس جمهوری ؛ دکتر اسحاق جهانگیری عصر امروز (شنبه) در همایش بررسی راهکارهای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و توسعه منطقه ای که با حضور استانداران سراسر کشور برگزار شد، اظهار داشت: این شیوه تخریب برای رییس جمهوری که شخصیتی روحانی، مجتهد و عضو مجلس خبرگان رهبری و سابقه طولانی حضور در شورای عالی امنیت ملی را دارد و امروز نیز رییس این شورا است،‌بسیار زننده است و حرفهایی که برخی افراد درباره ایشان مطرح می کنند سخنانی سخیف است که درباره شخصیت دوم کشور به زبان می آورند.
معاون اول رییس جمهور گفت: کسانی که ما نجابت می کنیم و نمی گوییم که در دوران مسئولیت خود چه کرده اند، کم کم دارند طلبکار می شوند و گویا فراموش کرده اند که چه حجم منابعی در اختیار آنها بود و با این منابع چه کردند و چه تورم و رکودی را بر کشور حاکم ساختند و چه فضای بین المللی و سیاست داخلی را در کشور به راه انداختند.
وی افزود: این افراد شخصیت های بزرگ کشور و ستون های انقلاب را که سال های طولانی در کنار یکدیگر بودند، در سالهای گذشته رو در روی هم قرار دادند اما پس از آنکه دولت تدبیر و امید با ریاست دکتر روحانی کار خود را آغاز کرد، در مدت کوتاهی کشور به ثبات و آرامش رسید. در قوای سه گانه همدلی به وجود آمد و دیگر دولت، مجلس و قوه قضاییه رو در روی هم نیستند. البته ممکن است که در برخی موارد اختلاف نظر در برخی موضوعات وجود داشته باشد که با همفکری حل و فصل می شود.
دکتر جهانگیری همچنین با یادآوری دستاورد دولت تدبیر و امید در پرونده هسته ای و برقراری تعامل در فضای بین المللی خاطرنشان کرد: دولت دکتر روحانی بزرگترین پروژه تاریخی ایران در عرصه بین المللی را با مدیریت صحیح به انجام رساند و البته ممکن است که غربی ها براساس رویکرد استکباری خود آنطور که باید در قبال برجام عمل نکنند اما این موضوع چیزی از دستاورد دولت کم نمی کند و دولت تا به نتیجه رسیدن تمام تعهدات طرف مقابل پیگیری لازم را ادامه خواهد داد.
معاون اول رییس جمهور رویکرد و جهت گیری دولت تدبیر و امید را در تبعیت از مقام معظم رهبری بی نظیر توصیف کرد و افزود: ما بسیار خوشحال می شویم که اگر گاهی از مسیر اصلی فاصله می گیریم با یک تذکر و توصیه رهبر معظم انقلاب دوباره در مسیر صحیح قرار می گیریم و حاضر نیستیم هزینه ای بر دوش مقام معظم رهبری بگذاریم و دولت مسئولیت همه تصمیمات خود را بر عهده می گیرد.
وی ادامه داد: اگر موفقیتی باشد متعلق به جمهوری اسلامی ایران است و اگر کاستی و نواقصی وجود داشته باشد، دولت با شجاعت مسئولیت عملکرد خود را می پذیرد و در صدد اصلاح آن بر می آید.
دکتر جهانگیری با اشاره به توفیقات حاصل شده در بخش صادرات نفت متاثر از فضای پسابرجام اظهار داشت: هم اکنون نسبت به سال گذشته 2.2 برابر میزان تولید و صادرات نفت افزایش یافته و آرامش مناسبی در روابط ایران با جهان برقرار است و جمهوری اسلامی ایران از موضعی عزت مند در روابط بین المللی برخوردار است.
معاون اول رییس جمهور همچنین با یادآوری توفیقات دولت در بخش اقتصاد خاطرنشان کرد: دولت از ابتدای کار، اولویت ها را به خوبی شناسایی کرد و بر موضوع تورم و رکود متمرکز شد و خوشبختانه آرامش و ثبات بسیار قابل قبولی در شاخص های کلان اقتصاد کشور بوجود آمد و امروز شاخص های اقتصادی برای فعالان اقتصادی قابل پیش بینی است.
وی افزود: برخی از کشورهای نفت خیز نظیر ونزوئلا و نیز کشورهای نفت خیز منطقه تحت تاثیر کاهش بهای نفت با مشکلات بزرگی روبرو شدند اما ایران فقط در تداوم و استمرار رشد اقتصادی 3 درصد که در سال 93 ایجاد شده بود با قدری کندی روبرو شد.
دکتر جهانگیری سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را نسخه ای شفابخش برای اقتصاد کشور توصیف کرد و گفت: دولت تدبیر و امید با تمام وجود برای عملیاتی کردن این سیاست ها اقدام و برنامه ریزی کرده است و آثار آن در این مدت مشخص شده است و برخلاف نظر برخی افراد که تصور می کردند تورم و رکود بیشتر می شود، شاهد آثار خوبی در این زمینه هستیم.
معاون اول رییس جمهور افزود: دولت از ابتدای سال جاری اولویت هایی را برای تحقق اقتصاد مقاومتی تعیین کرد و بخشی از این اولویت ها را برای سال 95 در نظر گرفته ایم و بخش دیگر را به صورت دراز مدت دنبال می کنیم.
وی با اشاره به تشکیل مستمر و مداوم جلسات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفت: خوشبختانه استانداران نیز در این زمینه فعال شده اند و ستادهای استانی اقتصاد مقاومتی را راه انداخته اند و اقتصاد کشور به تحرک وا داشته شده است.
دکتر جهانگیری همچنین با اشاره به پذیرش مسئولیت وزیر کشور برای مدیریت و اجرای اقتصاد مقاومتی در سه استان کشور، افزود: این تجربه، کاری جدید بود که نتایج خوبی هم به همراه داشته است و می تواند در استان های دیگر با مسئولیت سایر وزرا ادامه پیدا کند.
معاون اول رییس جمهور گفت: دولت برای سال 95 در حدود 120 طرح را مشخص کرده است و برای دستگاه های اجرایی تقسیم کار شده تا در سال 95 بر این طرح ها تمرکز کرده و آن را اجرایی کنند.
وی با یادآوری سخنان مقام معظم رهبری در ابتدای سال 95 و تاکید ایشان برای راه اندازی تولید و چرخ اقتصاد کشور، تصریح کرد: طرح ها و برنامه هایی که دولت برای سال 95 به عنوان اولویت انتخاب کرده است براساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب بوده و دولت طرح هایی را در اولویت قرار داده که در بخش تولید و اقتصاد کشور موثر باشد و این اولویت ها باید از سوی همه دستگاه ها و نهادها مدنظر قرار گیرد.
دکتر جهانگیری گفت: در بخش راه اندازی تولید قرار است 7500 واحد تولیدی راکد و یا نیمه فعال راه اندازی شود و صادرات غیرنفتی کشور نیز به حرکت درآید به گونه ای که به میزان 10 میلیارد دلار نسبت به سال گذشته افزایش داشته باشد.
معاون اول رییس جمهور بر لزوم فعال شدن بخش مسکن، مبارزه با قاچاق کالا و واگذاری طرح های نیمه تمام به بخش خصوصی تاکید و این برنامه ها را از اولویت های دولت برشمرد و افزود: بررسی شاخص های اقتصادی کشور در 4 ماهه نخست سال جاری نشان می دهد که تحرک خوبی در تولید کشور آغاز شده است و رشد 44 درصدی اعطای تسهیلات نظام بانکی نیز نشان دهنده آن است که بانک ها پای کار آمده اند.
وی همچنین با اشاره به افزایش وزنی صادرات غیرنفتی در 4 ماهه اول سال 95 به میزان 36 درصد و افزایش ارزشی به میزان 21 درصد نسبت به سال قبل، گفت: اتفاقات خوبی نیز در کاهش میزان قاچاق رخ داده است و دولت بر 10 قلم اصلی فهرست کالاهای قاچاق تمرکز کرده و نیروهای امنیتی نیز فعال تر به برخورد با پدیده قاچاق پرداخته اند و با اصلاح تعرفه ها و سایر اقدامات، میزان قاچاق کاهش یافته است.
دکتر جهانگیری یکی دیگر از شاخص های مثبت کشور را افزایش مصرف برق صنعتی در استان های کشور عنوان کرد و گفت: براساس گزارش وزیر نیرو در 4 ماهه اول سال میزان مصرف برق صنعتی در 22 استان از رشد قابل توجهی بین 5 تا 38 درصد برخوردار بوده است که بیانگر اتفاقی مثبت در بخش صنعت و تولید است.
معاون اول رییس جمهور ادامه داد: مجموعه شاخص های اقتصادی نشان دهنده آن است که حرکتی امیدوار کننده و رو به رشد در اقتصاد کشور آغاز شده که باید این حرکت استمرار یابد. درست است که اقتصاد باید به سمت اقتصاد آزاد حرکت کند اما هم اکنون در مقطعی هستیم که اقتصاد باید مدیریت شود بدین معنا که از اقتصاد مراقبت شود و بخش خصوصی احساس کند که دولت از او حمایت می کند.
وی با اشاره به سخنان برخی افراد که سعی می کنند وانمود کنند اقتصاد کشور راه نیفتاده است و دلیل آن را انباشت تقاضا عنوان می کنند، خاطرنشان کرد: انباشت تقاضا به خصوص درباره فرصت های شغلی یک امر طبیعی است زیرا در این کشور حجم متراکم بیکاری در سال های گذشته با وجود دوران پردرآمدی وجود داشته است و هر سال به میزان بیکاری اضافه شده است اما در این دولت بر این موضوع تمرکز ویژه ای معطوف کرده ایم و برای رشد اقتصادی و افزایش تولید هدف گذاری خوبی صورت گرفته است.
دکتر جهانگیری افزود: برای اینکه کارها دقیق تر دنبال شود گلوگاه های اصلی را شناسایی و اصلاحات جدی در سال 95 را دنبال کرده ایم که یکی از این اصلاحات، اصلاح نظام بانکی است که مجموعه ای کاردان و متخصص برای این موضوع برنامه ریزی کرده اند و بانک مرکزی این اصلاحات را اجرا خواهد کرد.
معاون اول رییس جمهور با یادآوری انتقادات غیرمنصفانه برخی افراد درباره مدیران عامل بانکهای کشور گفت: تا می خواهیم از مدیران بانکی کشور حمایت کنیم عده ای با یادآوری برخی موارد تخلف سعی می کنند نظام بانکی را تخریب کنند اما مدیران بانکی کشور افرادی کاربلد هستند که باید از آنها دفاع شود.
وی از نظام بانکی کشور به عنوان تامین کننده 87 درصد منابع مالی اقتصاد کشور یاد کرد و گفت: اینکه به این مجموعه با این مسئولیت خطیر تهاجم شود در حقیقت ظلم به کشور است. مجموعه ای که قرار است حجم قابل توجهی از منابع مالی را به اقتصاد کشور تزریق کند باید به مشکلاتش نیز رسیدگی کنیم.
دکتر جهانگیری با اشاره به گزارشات ارائه شده در این نشست و مطالب مطرح شده از سوی استانداران گفت: برخی موارد که در این جا مطرح و موافقت مسئولین مربوط به آن اعلام شد، به زودی ابلاغ می شود و برای سایر موارد و مشکلات مطرح شده کارگروهی متشکل از دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، معاون نظارت و هماهنگی معاون اول رییس جمهور، معاون اقتصادی وزیر کشور، استاندار برگزار کننده کارگروه و دستگاه ذیربط تشکیل خواهد شد تا ظرف دو هفته آینده موضوعات مورد اختلاف را بررسی و آن بخش که به اقتصاد کشور کمک می کند و به سایر بخش ها آسیب نمی زند را مورد توافق قرار خواهند داد.
وی همچنین با اشاره به جلسه ای که با حضور مدیران عامل بانکها در روزهای گذشته برگزار شد، خاطرنشان کرد: در آن جلسه از مدیران بانکها خواسته ایم که هر بانک متعهد شود در هر استان تسهیلات مورد نیاز واحدهای تولیدی راکد و نیمه فعال را تامین کند تا بدین ترتیب ظرف مدت محدودی شاهد راه اندازی واحدهای تولیدی نیمه فعال و راکد باشیم.
در این نشست دبیران کارگروه های چهارگانه امور زیربنایی و محیط زیست، کارگروه بررسی مشکلات بخش تولید، کارگروه امور بانکی و کارگروه واگذاری طرح های تملک دارایی های سرمایه ای به بخش غیردولتی، گزارشی از جلسات برگزارشده و چالش های موجود ارائه و راهکارهای پیشنهادی خود را نیز مطرح کردند.
وزیر نیرو نیز در این مراسم با بیان اینکه برای اولین بار در تاریخ مدیریت منابع آب، دولت موفق شده است هم در بخش آب های سطحی و هم در بخش آب های زیرزمینی برنامه ریزی دقیقی را به تفکیک حوزه آب ریز، استان ها و دشت های مختلف انجام دهد، گفت: این برنامه ریزی به زودی ابلاغ خواهد شد.
مهندس چیت چیان خاطرنشان کرد: وزارت نیرو اولویت ویژه ای برای بخش صنعت قائل شده است چرا که معتقد هستیم ارزش افزوده و اشتغال قابل توجهی در بخش صنعت وجود دارد و سهم بخش صنعت که هم اکنون 2 درصد است در برنامه ریزی ها پیش بینی شده که به 3.5 درصد افزایش پیدا کند.
وزیر کشور هم در این همایش با بیان اینکه جنب و جوش و فعالیت خوبی در استان ها برای اقتصاد مقاومتی آغاز شده است، گفت: باید نگاه خود را مردم محور کنیم چرا که اگر مشارکت واقعی مردم نباشد، کارها و برنامه ها با منابع دولتی آن طور که باید پیش نمی رود.
دکتر رحمانی فضلی گفتمان سازی و جریان سازی اقتصاد مقاومتی را پراهمیت دانست و گفت: اقتصاد مقاومتی باید به دغدغه اصلی مردم تبدیل شود و ما باید سعی کنیم بصورت مستمر اقدامات انجام شده و موفقیت ها را به مردم گزارش دهیم تا مردم برای مشارکت تشویق شوند.
رییس کل بانک مرکزی هم در این نشست با اشاره به اینکه بانکها با تنگنای مالی و محدودیت تسهیلات مواجه هستند، گفت: سال گذشته 417 هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی نظام بانکی ارائه شد که این تسهیلات در سه ماهه نخست سال 95 نسبت به سال قبل 44 درصد افزایش داشته است.
دکتر سیف افزود: یکسان سازی نرخ ارز در سال 95 از سوی بانک مرکزی با جدیت دنبال می شود و بانک مرکزی هم اکنون پیش نیاز های اجرای این برنامه را دنبال می کند

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات