معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار:

سازمان هاي مردم نهاد بايد در عرصه مبارزه با دخانيات وارد عمل شوند

معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار يزد خاطر نشان كرد: يك نگراني در خصوص مقابله با قليان وجود دارد و آن اينكه استفاده از قليان پس از برخورد به عرصه هاي زير زميني راه يابد و كانون هاي زير زميني شكل گيرد كه بايد تدبير لازم صورت پذيرد.

به گزارش اداره كل روابط عمومي استانداري يزد، "محمد علي طالبي" در كارگروه تخصصي سلامت و امنيت غذايي استان كه صبح شنبه 15 آذرماه در سالن شهيد موحدين برگزار شد با اشاره به مشكلات مرتبط با استفاده از قليان در سطح جامعه، اظهار داشت: از چند سال گذشته كه بحث كنترل دخانيات مطرح شده است، از يك طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي هم نظر نبودند كه اين مشكل هم اكنون نيز ادامه دارد.
وي افزود: وزارت كشور تاكيد دارد كه نبايد برخورد سلبي در اين خصوص صورت پذيرد و بايد اين پديده به تدريج حذف گردد، نياز به طرحي است كه در كميته مرتبط دنبال شود و به صورت تدريجي قليان كنار گذاشته شود.
طالبي يادآور شد: در جواب آنچه از استان به وزارت كشور در اين خصوص منتقل شده، وزارت كشور مجاز بودن عرضه قليان توسط قهوه خانه ها و سفره خانه هاي سنتي داراي پروانه كسب و بهره برداري تا اطلاع ثانوي و همچنين ممنوع بودن مكان هايي كه داراي مجوز نيستند يا تداخل صنفي دارند و ممنوع بودن صدور مجوز جديد را ارائه داده است.
وي خاطر نشان كرد: يك نگراني در خصوص مقابله با قليان وجود دارد و آن اين است كه استفاده از قليان پس از اين برخورد به عرصه هاي زير زميني راه يابد و كانون هاي زير زميني شكل گيرد كه بايد تدبير لازم صورت پذيرد.
اين مقام مسئول گفت: سازمان هاي مردم نهادي كه درعرصه مبارزه با دخانيات فعاليت داشته باشند و همچنين در خصوص اطلاع رساني حوزه سلامت اندك هستند.
وي تاكيد كرد: كميته دخانيات فعاليت خود را در راستاي اينكه به سمت حذف قليان پيش برود و همچنين از ايجاد فضاهاي زير زميني در اين زمينه جلوگيري شود، آغاز نمايد.
معاون استاندار هم افزايي و تعامل همه دستگاه ها در خصوص مبارزه با مصرف قليان را خواستار شد و گفت: برخي ناهماهنگي ها در خصوص جمع آوري قليان اتفاق افتاده كه بايد اين روند اصلاح شود.
وي در ادامه جلسه اقدامات صورت گرفته حوزه استانداري در خصوص كنگره گراميداشت شهيد سيد رضا پاكنژاد را نيز يك وظيفه دانست و گفت: درخصوص اجراي اين طرح اتفاقات خوبي روي داد كه يك نمونه از ان آمدن رييس مجلس شوراي اسلامي به استان يزد بود كه نتايج خوبي را به دنبال داشت.
در اين جلسه حمايت شوراي سلامت و امنيت غذايي استان و دستگاه هاي اجرايي در خصوص مبارزه مرحله اي با استفاده از قليان، تشكيل منظم كميته استاني دخانيات و اجراي برنامه آموزشي مرتبط و آموزش و توجيه روساي اتحاديه ها، متصديان اماكن عمومي به اجراي آيين نامه صنفي كنترل مصرف مواد دخاني در استان توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مورد تاكيد قرار گرفت.
در پايان جلسه يك دوره از كتابهاي شهيد سيد رضا پاكنژاد از طرف دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي (ره) به معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار يزد به دليل تلاش هاي وي در عرصه سلامت استان اعطا شد.
گفتني است گزارشي از نظام نامه استاني سلامت در اين جلسه مطرح شد كه طي آن به مسائلي همچون اينكه بايد در سال 1404 با كاهش 25 درصدي مرگ هاي زودرس و نا بهنگام جامعه و كاهش سال هاي سپري شده با ناتواني و ناخوشي برسيم و عوامل بيماريهاي منجر به مرگ و مير در استان كاهش يابد، اشاره شد.
لازم به ذكر است با عنايت به گسترش پديده استعمال قليان و عرضه مواد دخاني و به منظور تعيين راهكارهاي كاهش و كنترل مواد دخاني، موضوع در شوراي سلامت استان مطرح گرديد كه در اين گزارش ضمن اشاره به اسناد بالادستي از جمله سياست هاي كلي نظام سلامت، ابلاغي توسط رهبر معظم انقلاب، قانون جامع كنترل و مبارزه ملي با دخانيات و ساير قوانين مربوط، گزارشي از وضعيت عرضه و استعمال مواد دخاني تاكيد بر قليان ارائه كه متاسفانه نگراني از اين است كه سن شروع مصرف مواد دخاني (استعمال قليان) در حال كاهش مي باشد و اين امر مي تواند اثرات زيان باري را به دنبال داشته باشد.

 

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات