رييس مجلس شوراي اسلامي:

سيد رضا پاكنژاد در صراط مستقيم قرار گرفت لذا خداوند بهترين هديه را به او داد و به مقام رفيع شهادت نائل آمد

رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: تربيت اسلامي يك هدف مهمي دارد كه انسان مسئوليت پذير را تربيت مي كند و اگر ما طراز تربيت اسلامي را بخواهيم درست محور بندي كنيم، محور غالبش اين است كه يك انسان مسئوليت پذير تربيت كند.

به گزارش اداره كل روابط عمومي استانداري يزد، "علي لاريجاني" روز پنج شنبه 6 آذرماه در كنگره بزرگداشت شهيد دكتر "سيد رضا پاكنژاد" اظهار داشت: براي بنده سعادتي است كه در چنين كنگره اي كه به ياد يك شهيد بزرگوار كه چه قبل از پيروزي انقلاب و چه بعد از آن منشا خدمت و رفاقت در مسائل مختلف با مردم بودند و يك ارتباط صميمانه در همه ي صحنه ها با مردم داشتند، شركت داشته باشم.
وي گفت: خوشبختانه شما نمايندگان خوبي هم در مجلس داريد، كه فعال هستند، پر تلاش هستند و من از نزديك تلاش هاي آنها را شاهد هستم و اميدوارم با همت آنها كه پاره اي از مشكلات استان كه من در اين يك روز ديدم و پيرامون آن مقداري بحث كرديد، مرتفع شود.
رييس قوه مقننه ادامه داد: يكي از ويژگي هاي كه در زندگي نامه اين شهيد نقل شد و الان هم در همين ميزگرد بعضي ها اشارتي داشتند، همين خصوصيت مردمي بودن و توجه به ابعاد مختلف نيازهاي يك انسان است كه استاندار يزد هم به آن تاكيد داشتند.
وي افزود: كمتر هستند افرادي كه جميع خصوصيات مثبت را داشته باشند، در سنت اسلامي البته اين طور بود و شهيد پاكنژاد همان سنت اجداد طاهرين خود را دنبال كردند.
اين مقام مسئول گفت: يكي از شاخص هاي پزشكي در سنت ما "ابن سينا" است كه البته ايشان جلودار طب در كل جهان بود، آن زماني كه ايشان كتاب قانون را نوشت و برخي از مطالعات نظري خودش را مطرح كرد، در اروپا اين طرز فكر علمي هنوز شكل نگرفته بود، شايد يكي دو تا دانشگاه مطرح بود، چه در فلسفه و چه در علم طب در هر دو بخش يك حالت ركود در اروپا وجود داشت.
لاريجاني ادامه داد: دوران قرون وسطي براي اروپا دوران خيلي سختي بود، وقتي كه تفكرات ابن سينا مطرح شد يك حركتي در اروپا به وجود آمد و حتي يك جريان در غرب به وجود آمد كه همان نهله "ابن سينايي" هستند، حكمت ابن سينا جا باز نمود و تعداد زيادي پيرو پيدا كرد، سال هاي سال در دانشگاه هاي طب اروپا كتاب قانون او را تدريس مي كردند، اما نكته ي مهم در روش ابن سينا است كه به عنوان يك پزشك و يك صاحب نظر اسلامي اين دو تا مقام را با هم داشت.
وي افزود: حتي كتاب موسيقي او هم كتاب بسيار ممتازي است، كتابي كه در رياضيات نوشته در شان خودش يك كتاب بسيار ممتاز است، در فلسفه كه شخص تقريبا بي نظيري است، حتي بعد ها كه مرحوم "ملا صدرا" مشرب فلسفي را تا حدي از من حج مشايي جدا كرد باز هم حكمت ابن سينا از نظر استدلال و متانت و قدرت همچنان جايگاه خودش را دارد.
اين مقام عالي رتبه اظهار داشت: امروز كه علوم خيلي تخصصي شده، هر كسي در يك رشته اي تخصص پيدا مي كند و تقريبا نسبت به بقيه فنون عوام است، فقط در همين رشته عالم است، شايد در سرعت علمي چاره اي نبوده ولي نقصي به وجود آمد كه الان بحث ميان رشته اي ها مطرح مي باشد، چرا بحث ميان رشته اي ها مطرح است؟ چون حقيقت يك امر پيوسته اي است كه ما آن را تكه تكه مي كنيم، يك تكه اش را مورد مداقه قرار مي دهيم، اما حقيقت يك امر پيوسته است، آن قسمتهايي كه ما مورد مداقه قرار نمي دهيم هست، ما دريافتي از آن نداريم، لذا بحث ميان رشته اي ها مطرح شده كه حالا بين اموري كه يك پزشك از نظر سلسله اعصاب و وضع كار مغز و اينها بررسي مي كند با كاري كه يك مهندس الكترونيك انجام مي دهد، دو شعبه است اما بهم خيلي مربوط است، پس بايد اينها را متمركز كنيم.
وي ادامه داد: اين سنتي كه در گذشته بود شايد يك مقدارش به خاطر محدوديت علم بود ولي نقطه اي در درونش بود كه علماي ما حقيقت را امر پيوسته مي دانستند، به همين دليل وقتي به كارنامه يك فيلسوف نگاه مي كنيد، مي بينيد كه راجع به علم طب هم بحث دارد، راجع رياضيات هم بحث دارد و اين سنت كشيده شد تا به امروز، حضرت آيت الله "حسن زاده آملي" كه خداوند انشاالله ايشان را حفظ بكند و طول عمر به ايشان بدهد، از جمله كساني است كه اين سنت را حفظ كرده است، عارف اهل فلسفه و فيلسوف است، در علوم انساني صاحب نظر مي باشد ولي در طب هم صاحب نظر است.
لاريجاني با اشاره به اينكه اين سنت علماي ما بوده است و امروز هم اين يك نياز است، اظهار داشت: مرحوم شهيد پاكنژاد از كساني بود كه تا حدي مي خواست اين فكر را در زندگي خودش دنبال كند، پزشك بود اما تلاش مي كرد كه تعاملات نظري در حوزه اسلامي هم داشته باشد، كتابهاي زيادي نوشته كه من شنيده ام كه ايشان در نوجواني يك خوابي هم ديده بود كه در آن خواب به او القا شده بود كه آثار قلمي زيادي خواهد داشت.
وي افزود: آن زمان كتابهاي ايشان خيلي خوب بود براي نسل جواني كه مي خواهد جوياي اسلام هم باشد، حالا دانشجواني كه مي خواهد يك فهمي از معارف اسلامي داشته باشند، كتابها ساده بيان شده، تنوع موضوعات دارد و جذاب است و اين نشان مي دهد كه دغدغه داشت.
اين مقام مسئول ادامه داد: يك وقتي آقاي صدوقي هم مي گفتند كه ايشان در بين مردم خيلي محبوبيت داشت به خاطر اينكه به درد مردم مي رسيد، اگر كسي به او رجوع مي كرد، ويزيت از آن نمي گرفت و اگر محتاج بود با داروخانه ها هم ارتباط داشت و دارويش را هم تامين مي كرد، يعني دردمند است، مسئله اش اين نيست كه بايد يك كاري را امروز به عنوان يك شغل انجام بدهد، درد دارد و اين درد را مي كشد كه يك زماني خدمت كردن به يك بيمار است و در خصوص دانشجويان مثلا نيازهاي فكري دارند كه براي آنها كتاب مي نويسد، اين يك انسان دردمند مسئوليت پذير است.
لاريجاني خاطر نشان كرد: دست خطي از مرحوم آيت الله العظمي "ميلاني" ديدم كه از ايشان خواسته بود درباره "ولايت" هم كتاب بنويسد، چون ديده بودند بيانشان آن بياني است كه دلنشين است، از ايشان خواسته بودند در مورد ولايت بنويسند كه ايشان در مورد "سقيفه" هم كتاب نوشتند، خوب اين يك نكته ي بسيار مهم است يعني زندگي انسان اگر از سر مسئوليت پذيري باشد ممكن است فراز و فرود داشته باشد اما هميشه همراه با لذت است، يك لذت معنوي در درونش هست كه اين تربيت اسلامي است.
وي بيان كرد: تربيت اسلامي يك هدف گيري مهمي دارد كه انسان مسئوليت پذيري را تربيت مي كند، حالا اگر او رفتگر شهرداري هم است، بايد مسئوليت پذير باشد، اگر رييس جمهور كشوري هم است بايد مسئوليت پذير باشد، اگر ما طراز تربيت اسلامي را بخواهيم درست محور بندي كنيم، محور غالبش اين است كه يك انسان مسئوليت پذير تربيت كند، قطعا اين مسئوليت پذيري چند مولفه مهم دارد، اول نسبت انسان است به خدا، اين مهمترين مسئوليت است كه انسان اين را بشناسد و مسئوليت خودش را نسبت به خدا درست انجام بدهد، ممكن است در بعضي از نظام ها تربيتي نباشد يا مفقود باشد كه ضرر مي بينند چون مهم ترين حقيقت خداوند است، انسان را مي گذارند جلو حقايق كوچك تر و مسئوليت خودشان را نسبت به آن حقايق تعريف مي كنند، در سنت اسلامي اصل حقيقت خداوند است پس مهم ترين مسئوليت انسان شناخت خداوند و شناخت مسئوليت خودش نسبت به خداوند است.
رييس قوه مقننه ادامه داد: محور ديگر مسئوليت نسبت به مردم و ديگران است، در اين زمينه كشورهاي ديگر خوب كار كرده اند، نوعي تربيت را شكل دادند كه افراد وظايف خودشان را نسبت به ديگران بشناسند، ممكن است اين نظام نقص داشته باشد، شكل مكانيكي داشته باشد، شكنندگي در آن باشد، اما متناسب با تعريفي كه در باره زندگي كرده اند اين مسئوليت را توانستند باز تعريف كنند و بر اساس آن تربيت را شكل بدهند، در كشور ما حتما اين متفاوت است يعني نگاهي كه ما نسبت به والدين خود داريم مثل آنها نيست، نگاهي كه نسبت به فرزندانمان داريم مثل آنها نيست، نگاهي كه به همسايه هايمان داريم مثل آنها نيست، پس بايد نظام مسئوليت شناس در تربيت خودمان تعريف كنيم و يك بخش هم مربوط به خودمان است.
لاريجاني اضافه كرد: انسان صرفا يك موجود مادي نيست، در تفكر اسلامي اگر ما معرفت درستي نسبت به خودمان داشته باشيم، آن وقت مي توانيم معرفت كامل تر را پيدا كنيم، بنابراين يك بخش مسئوليت نسبت به خودمان داريم، حالا چه در زندگي محدود اين دنيا و چه در زندگي جاودانمان.
وي گفت: تربيت كه سه مولفه مهم در آن است مي تواند انسان را در مسير و جاده اي كه حالا ما مي گوييم صراط مستقيم قرار دهد و اگر اين شناخت نسبت به اين مولفه نباشد ما صراط را به درستي تشخيص نداده ايم، مرحوم شهيد دكتر پاكنژاد در زندگيش در اين صراط قرار گرفت، اين صراط احتياج ندارد كه حتما افراد علامه "حلي" باشند بلكه يك كارگر هم ميتواند در اين صراط مستقيم قرار بگيرند به شرطي كه اين صراط را درست بشناسيم، شهيد پاكنژاد در اين صراط قرار گرفت لذا خداوند بهترين هديه را به او داد، شهادت را به هركس نمي دهند، اين مقام بزرگي است، سعادت بزرگي است، اينكه در روايات است كه مقام شهيد اينطوري است كه هر وقت در بهشت قرار ميگيرد، پيامبران از مركب هايشان پياده مي شوند و اولياي خدا وقتي كه وارد بهشت مي شوند به عظمت شهدا از مركبشان پياده مي شوند، اين خيلي مقام بزرگي است، يا در حديث داريم كه اولين قطره خون شهيد كه بر روي زمين مي ريزد، خداوند به او خطاب ميكند اين تو و اين بهشت هر جا كه ميخواهي انتخاب كن، يا در حديث داريم كه هر شهيد مي تواند شفيع چهل نفر باشد، مقام و شفاعت را به هركس نمي دهند، براي اولياي خاص است، چون شهيد پاكنژاد در صراط قرار گرفت به او اين درجه داده شد.
لاريجاني اظهار داشت: شهيد پاكنژاد از نظر زندگي خودش يك زندگي خيلي ساده داشت كه يك الگو براي ماست، اينكه مردم دار بود، با مردم زندگي مي كرد، دردمند بود، مسئوليت شناس بود، همه اينها خصوصياتي هست كه برجسته است، بعد از انقلاب هم در مجلس نقش آفرين بود، يك عنصر فعال بود، بعضي از خطبات ايشان در مجلس خيلي شيرين و تاثير گذار است و اما اوايل انقلاب كه پارلمان شكل گرفته بود، خيلي از بزرگان سياسي كشور در پارلمان بودند، رهبرمعظم انقلاب هم آن زمان نماينده مجلس بودند، خيلي از رجال سياسي در پارلمان بودند، پارلمان بسيار پر تحركي بود، آن زمان ها بعضي از خطبا خيلي تاثير گذار بودند و من ديدم در سابقه كار مجلس، مرحوم شهيد پاكنژاد در خطباتش در مجلس در واقع بايد بگويم يك اصولگراي به معناي واقعي بود، مبنايي حرف مي زد، اين هم يك نوع نمايندگي از جنس خاص است كه فقط مطالبات مردم نيست، از سر تفكر ديني برداشت ها را مي نوشت.
وي در پايان در خصوص برگزاري كنگره شهيد پاكنژاد نيز گفت: اين سنت بسيار ارزشمندي است كه ما براي بزرگان خودمان قدرشناس باشيم، جلسه تشكيل بدهيم، ابعاد زندگيشان را بشناسيم، اين براي ما خوب است كه در اين جلسات به تامل بنشينيم كه آن بزرگان كه در نزد خداوند مقام رفيعي داشتند از اين گفتگو ها در زندگي آنها دريافت هاي درست تري داشته باشيم.

 

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات