مدیرکل دفتر شهری، روستایی و امور شوراهای استانداری:

شهرداری‌ها در توسعۀ کتابخانه‌ها نقش به‌سزایی دارند

مدیرکل دفتر شهری، روستایی و امور شوراهای استانداری یزد در نشست مشترک شهرداران با نهاد کتابخانه‌های عمومی بر نقش شهرداری‌ها در توسعۀ کمی و کیفی کتابخانه‌ها تأکید کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی استانداری یزد، نشست مشترک شهرداران و مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان با حضور مدیرکل دفتر شهری، روستایی و امور شوراهای استاندارای، شهرداران استان و مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان در سالن شهید موحدین استانداری برگزار شد.
«محمود شاکری‌شمسی» در این جلسه بیان کرد: بر اساس مادۀ شش قانون تأسیس و نحوۀ ادارۀ کتابخانه‌های عمومی، شهرداری‌ها موظف هستند نیم درصد از کل درآمد خود را به حساب انجمن کتابخانه‌ها واریز کنند و شهرداری‌های استان نیز برای ارتقای توسعۀ کمی و کیفی همکاری لازم را با نهاد کتابخانه‌های عمومی داشته و دارند.
مدیرکل دفتر شهری، روستایی و امور شوراهای استانداری افزود: شهرداری‌های استان در سال 94 بالغ بر یک میلیارد و 500میلیون تومان به نهاد کتابخانه‌ها پرداخت کرده‌اند و علاوه بر این مقدار، نزدیک به 400 میلیون تومان به طور غیر نقدی از سوی شهرداری‌ها به این نهاد پرداخت شده است.
وی با ذکر این مطلب که شهرداران تمایل خاصی به ارتقای سطح فعالیت‌ها و شاخص‌های فرهنگی استان دارند، گفت: تمایل به مطالعه و کتابخوانی در افزایش سطح فرهنگی شهروندان نقش مؤثری دارد و همکاری‌های مشترک میان این دو نهاد، استان را در بسیاری از شاخص‌ها در رتبۀ بالایی قرار داده است.
شاکری‌‌شمسی ضمن تشکر از شهرداران، از آنان درخواست کرد به دلیل اهمیت مباحث فرهنگی حمایت‌های بیشتری از نهاد کتابخانه‌های عمومی استان داشته باشند.
مدیر نهاد کتابخانه‌های عمومی استان نیز در این نشست با بیان وضعیت کتاب و کتابخوانی در استان بیان کرد: قانون پرداخت نیم درصد شهرداری‌ها برای تأمین هزینه‌های جاری کتابخانه‌های عمومی هر شهر تصویب شده است و پرداختی‌های هر شهرداری طبق قانون در همان شهر و منطقه هزینه می‌شود.
«رقیه دوست‌فاطمی‌ها» همچنین گزارشی از میزان هزینه‌های جاری و ضروری کتابخانه‌ها و عملکرد این نهاد در هزینه‌کرد نیم درصد شهرداری‌های استان ارائه کرد.
«محمدرضا عظیمی‌زاده» شهردار یزد نیز در این جلسه با اشاره به مشکلات شهرداری‌ها برای تأمین بودجۀ پیش‌بینی‌شدۀ خود خواستار تعامل بیشتر در نحوۀ پرداخت سهم نیم درصد از محل سرجمع درآمدهای شهرداری‌‌ها به نهاد کتابخانه‌های عمومی استان شد.
گفتنی است، طبق تفاهم‌نامۀ سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و نهاد کتابخانه‌های عمومی باید نیم درصد درآمد شهرداری‌ها برای توسعۀ کتابخانه‌ها و فرهنگ کتابخوانی هزینه شود.
 

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات