استاندار یزد:

فصل سوم قانون اساسی به عنوان میثاق ملی، محور حفظ حقوق شهروندی است

استاندار یزد با طرح این سوال که " اگربانویی چادر را به عنوان حجاب خود برگزید، آیا به صرف همین اقدام، عفاف و حجاب را در همه ابعاد رعايت کرده است؟ " افزود: گرچه این اقدام بسیار ارزشمند است اما عفاف و حجاب تنها در پوشش چادر خلاصه نمي شود بلکه در اخلاق و رفتار، برخورد مناسب، در كار وتلاش ، تربيت اصولی فرزند ، در همسرداري و در انواع و اقسام موارد مثبت جلوه گر است و دلخوش كردن فقط به يك بعد، كار را درست نمي كند بلکه باید به همه ابعاد توجه کرد و اخلاق را دنبال نمود چرا که اگر افراد اخلاقي شدند، خيلي از مباحث خود به خود درست خواهد شد.

به گزارش اداره كل روابط عمومي استانداري يزد،" سيد محمد ميرمحمدي" در اولين نشست ستاد صيانت از حريم امنيت عمومي و حقوق شهروندي در دولت تدبير و اميد در استان كه در سالن زنده ياد حميديا برگزار شد، با بيان اين موضوع كه " در بحث ماهيت اين ستاد، دو مسئله ترويج عفاف و حجاب و پاسداشت حريم امنيت عمومي و حقوق شهروندي محوريت دارد"، گفت: بحث عفاف و حجاب هم خارج از بحث حريم امنيت عمومي و حقوق شهروندي نيست و در همان قالب است منتهي به اين دليل جداگانه طرح شده كه اهميت بيشتري بدان داده شود.
استاندار يزد خاطر نشان كرد: لازم است تا همه مديران در راستاي ايفاء وظايف خود به نحو احسن در اين ستاد، ابتدا با فصل سوم قانون اساسي در موضوع حقوق شهروندي كاملاً آشنا شوند چرا كه حقوق شهروندي جنبه عام دارد و حريم امنيت عمومي نيز همه موارد را در بر مي گيرد و اگر تعريف درستي از اين مباحث صورت نگيرد و چارچوب آن مشخص نشود، عملاً از اين ستادها و جلسات خروجي مناسبي به دست نخواهد آمد.
وي با بيان اين موضوع كه" بايد متولي مباحث مشخص شود و هر دستگاه شرح وظايف خود را به طور كامل در اجراي موضوعات مربوط به اين ستاد بداند" تاكيد كرد: بايد اين جلسات به نتيجه مشخص ختم شود و وقت ارزشمند مديران كه بايد صرف برنامه ريزي و رفع مشكلات مردم شود، بدون دليل در چنين جلساتي هدر نرود.
ميرمحمدي در ادامه عنوان كرد: در راستاي پاسداشت حريم امنيت عمومي هر دستگاهي بايد وظيفه خود را به درستي انجام دهد و شفافيت را در وظايف و تكاليف خود بروز دهد چرا كه هرچه عملکرد دستگاهها شفاف تر باشد، بهتر قابل ارزيابي است.
استاندار يزد سپس به لزوم تفكيك شيوه اجراي وظايف در حوزه پاسداشت حقوق شهروندي در ادارات و ارگانهاي مختلف- با توجه به ماهيت و شرح وظايفشان- تاكيد كرد و گفت:
دستگاههاي نظارتي و بازرسی نیز باید بر مبنای ضوابط و مقررات موجود، عملکرد دستگاه ها در این خصوص را براورد کنند و نقاط ضعف و قوت را مشخص نمایند تا با عنایت به رعایت دستورالعملهای لازم، تشویق و تنبیه نیز بر همین اساس صورت گیرد.
رییس ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی استان در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه های یازده گانه ترويج عفاف و حجاب و دوازده گانه حريم امنيت عمومي و حقوق شهروندي- مندرج در قانون- اشاره کرد و ضمن اینکه از همه مدیران خواست تا پیشنهادات تکمیلی خود را جهت ارتقاء این برنامه ها ارائه نمایند، خواستار تشكيل جلسات ستاد به طور ماهیانه شد و اعلام کرد: شخصاً نیز هر سه ماه یکبار در جلسات شرکت میکنم و دستاوردهای جلسات قبل را مورد بررسی قرار خواهم داد.
وی با بیان این موضوع که " نباید در برگذاری جلسات به گونه ای عمل شود که وقت مدیران بیهوده هدر رود"، خواستار شفافیت در عملکرد مدیران و دستگاه های مربوطه شد و خاطر نشان نمود: باید به گونه ای عمل شود تا هر سیستم و دستگاهی پاسخگوی عملکرد خود به طور شفاف باشد و به عنوان مثال، دستگاه های فرهنگی، انتظامی و اقتصادی، با شفافیت، مسئولیت امور خود را به عهده گرفته و پاسخگو باشند.
میرمحمدی همفکری و هم اندیشی در میان دستگاه های مختلف در قالب يك شوراي هماهنگي براي طرح مسائل كلان و كلي استان و یافتن راه حل مناسب در موضوعات مختلف را بسیار راهگشا دانست
و با اشاره به لزوم رعایت اخلاق در مباحث اداری و برخورد با پرسنل سازمان در راستای رعایت حقوق شهرندی تصریح کرد: اعتقادم اين است که در ادارات و در برخورد با پرسنل بايد از حالتهاي تحكمي خارج شد و به حالتهاي انساني و عاطفي و قالبهای احترام آميز روی آورد و اطمینان دارم اگر براي هم احترام قائل شويم، آنگاه هيچ كس به عرف اجتماعي و قوانين و مقررات بي توجه نخواهد بود چرا که وقتي همه خود را اعضاي يك خانواده ببينند، حرمت ، عظمت وسرافرازي دستگاه متبوع خود را، سرافرازي خودشان می دانند و طبيعي است که برای اجرای قانون در آن به بهترين صورت همكاري مي كنند.
استاندار یزد ادامه داد: اگر در اجرای طرح عفاف و حجاب در ادارات به همین گونه عمل کردیم، هيچ مشكلي در خصوص بي توجهي به حجاب نخواهيم داشت زیرا بانوان همکار در ادارات خود را در اين مجموعه مي بينند و حرمتشان را با حرمت مجموعه يكي شده می انگارند.
عالی ترین مقام اجرایی استان آنگاه به نوع طرح تذکر در این خصوص اشاره کرد و خواستار دقت نظر در این مبحث شد و ضمن تاکید بر پرهیز از اعمال زور و اجبار در اجرای چنین طرح هایی تاکید نمود: همواره باید در این مسیر توجه کنیم که اصلاح ظاهر به تنهایی راهگشا نخواهد بود بلکه باید بيشتر به باطن كار توجه كنيم و به ظاهر دلخوش نباشیم .
وی در ادامه با طرح این سوال که " اگربانویی چادر را به عنوان حجاب خود برگزید، آیا به صرف همین اقدام، عفاف و حجاب را در همه ابعاد رعايت کرده است؟ " افزود: گرچه این اقدام بسیار ارزشمند است اما عفاف و حجاب تنها در پوشش چادر خلاصه نمي شود بلکه در اخلاق و رفتار، برخورد مناسب، در كار و تلاش ، تربيت اصولی فرزند ، در همسرداري و در انواع و اقسام موارد مثبت جلوه گر است و دلخوش كردن فقط به يك بعد، كار را درست نمي كند بلکه باید به همه ابعاد توجه کرد و اخلاق را دنبال نمود چرا که اگر افراد اخلاقي شدند، خيلي از مباحث خود به خود درست خواهد شد.
میرمحمدی با بیان این امر که "بايد افراد اخلاقي تربيت شوند"، اخلاق را مانع اين دانست كه انسان خطايي كند و یا نسبت به حلال و حرام بی توجه باشد و آنگاه ادامه داد: بايد اخلاق را در جامعه ترويج كرد وگرنه دلخوش بودن به جلوه های صوري و ظاهری، در ارتقاء سطح فرهنگی و اخلاقی جامعه نتیجه بخش نخواهد بود.
استاندار یزد گفت: باید دید صداقت چگونه در جامعه عموميت پيدا مي كند وحفظ يا احترام به حقوق ديگران با چه مكانيزمي عملي مي شود تا این راه ها را دنبال كنيم و آنگاه مشخص خواهد شد که به عنوان مثال در ادارات یا محیط عمومی چگونه باید در حفظ و صیانت از حقوق افراد کوشید و آنها را تأمين نمود.
میرمحمدی در پایان، ابتدایی ترین مسئله در امر صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی را بحث آشنايي و شناخت ضوابط و مقررات موجود و فصل سوم قانون اساسي و باور و عمل به آن دانست و با بیان این نکته که " آنچه در اصول قانون اساسي بعنوان ميثاق ملي و آنچه به عنوان سياستهاي دولت و نظام است و طبق آيين نامه و دستورالعمل ابلاغ مي شود را بايد باور كنيم و عملي نماییم " تاکید کرد: پیشنهاد این است که همه فرمانداران و مدیران دستگاههای اجرایی و ستادی در يك برنامه آموزشي با قوانين و مقررات مربوطه در حوزه این ستاد آشنا شوند چرا که هرچه شناخت بيشتر باشد ، بهتر و مسلط تر مي توان به انجام كار پرداخت و دستاوردها را به نظاره نشست.

 

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات