استاندار يزد:

فعالين عرصه آموزش و پرورش استان، نقش موثري در ارتقاء سطح فرهنگي اين ديار دارند

استاندار يزد گفت: همچنان که ظاهر شهرها، بخش ها و محلات از اهمیت برخوردار است توجه به رویدادهایی که در زیر پوست جامعه جاریست نیز از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و باید سطح دارالعباده و دارالعلم بودن استان را در ارتباط با اتفاقات زیر پوست جامعه محک بزنیم و بدانیم که با تعریف و تمجید نابجا، مشکلات حل نمی شود و جامعه راه خود را خواهد رفت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، نشست مشترک جمعی از پیشکسوتان عرصه آموزش و پرورش استان و استاندار یزد، عصر شنبه 19 اردیبهشت ماه در سالن زنده یاد حمیدیا برگزار شد.
استاندار یزد در ابتدای این نشست ضمن تشکر از حضور پیشکسوتان عرصه آموزش و پرورش استان در این نشست، با اشاره به برخی آمارها و اخبار واصله، فضای موجود فرهنگی استان را نسبت به شاخص های دارالعباده و دارالعلم بودن استان، نا متناسب دانست و وجود این مسائل در استان را آسیب زننده ذکر کرد.
وی گفت: ما در استان یزد، سمبلی از امانت داری، صداقت، درستی، پاکی، نجابت، قناعت، تلاش و سختکوشی بودیم، منتهی برخی آمار که با آن مواجهیم و حوزه های جرمی چون سرقت، اعتیاد، طلاق و ... را در بر می گیرد، نشان می دهد که این مباحث دور از شان و منزلت دارالعباده و دارالعلم بودن استان است و با این اوصاف به دنبال یافتن راهکار موثری هستیم تا بتواند در مسیر پیشگیری و کاهش این آسیب ها ما را یاری دهد.
وی سپس در ادامه به تشریح روند شکل گیری اتاق فکر توسعه فرهنگی و ایجاد شبکه پودمانی فرهنگی در استان پرداخت و آنگاه خاطر نشان کرد: در این حوزه عمده ظرفیتهای ما در استان داشته هایی است که از ناحیه فرهنگیان و فعالین عرصه آموزش و پرورش داریم که می تواند ما را در تکمیل این ساختار و یا روشهایی که ما را در دستیابی بهتر به معنویت، بهبود شرایط زندگی و کاهش آسیبها رهنمون می شود، یاری دهد و نقش اساسی را در شکل گیری این ساختار، چهره های فرهیخته و مجرب فرهنگی ایفاء می کنند.
"میر محمدی" آنگاه بر لزوم پیشگیری از روند نا مناسب گسست نسل ها و دور شدن مجربین جامعه از جوانان تاکید کرد و ابراز داشت:باید فضایی ایجاد شود تا با نزدیک شدن به جوانان به آنان احساس عزت ببخشیم و با شنیدن حرفهای نسل جوان، احساس احترام را در وجودشان برانگیزانیم و نقش بهتری در انجام امور و در مسیر مشارکت جویی بدانها تفویض کنیم و اینجاست که نقش فرهنگیان و پیشکسوتان عرصه آموزش و پرورش در برقراری این ارتباط پررنگ جلوه می کند.
عالی ترین مقام اجرایی استان خاطر نشان کرد: در جریان این شبکه پودمانی فرهنگی که شهرستان، بخش ها و حتی محلات را هم در بر می گیرد اقشار مختلف مردم هر یک نقش خود را ایفاء می کنند و در جهت استحکام این ساختار، همچون تار و پود قالی عمل نموده و ساختار منسجمي را ایجاد می کنند.
استاندار یزد حضور فرهنگیان، نخبگان، ادیبان و اهل فکر و فرهنگ منطقه در این شبکه پودمانی فرهنگی را یادآور و تاکید نمود: هر کدام از این اقشار باید به نحوی با هم تلفیق شوند که نقش سازنده ای را در قبال کاهش و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فرهنگی ایفاء کنند و جامعه را با فضای مناسب فرهنگی آشنا نمایند و جوانان را بیش از پیش به سمت علم، ادب، اخلاق و صداقت و درستی رهنمون سازند.
"میر محمدی" هدف از تشکیل این نشست را بهره گیری از نظرات، نقدها و پیشنهادات جمع حاضر در این مسیر دانست و اظهار داشت: شما باید به ما کمک کنید تا مسائل فرهنگی، اجتماعی استان را بهبود بخشیم و برند دارالعباده و دارالعلم بودن استان یزد را مفهومی متعالی تر و عینی تر ببخشیم.
وی افزود: همچنان که ظاهر شهرها، بخش ها و محلات از اهمیت برخوردار است توجه به رویدادهایی که در زیر پوست جامعه جاریست نیز از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و باید سطح دارالعباده و دارالعلم بودن استان را در ارتباط با اتفاقات زیر پوست جامعه محک بزنیم و بدانیم که با تعریف و تمجید نابجا، مشکلات حل نمی شود و جامعه راه خود را خواهد رفت.
استاندار یزد در پایان با بیان این امر که باید با همفکری این آسیبها را از جامعه دور کنیم، گفت: معتقدیم که اصلی ترین بستر سازندگی هر جامعه ای، حوزه فرهنگ است و اگر این عرصه را تقویت و ارتقاء بخشیم، جامعه را به سمت بهبود پیش برده ایم و امیدواریم با استفاده از نظرات و پیشنهادات شما پیشکسوتان عرصه آموزش وپرورش استان، در کاهش آسیب های اجتماعی و فرهنگی استان گام برداریم.
گفتنی است در ابتدای این نشست که با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار برگزار شد، شیرزاد مدیر کل آموزش و پرورش استان، ضمن تشکر از استاندار یزد، در ارتباط با برگزاری این نشست گفت: آنچه معلمین جوان ما باید از پیشکسوتان این عرصه بیاموزند این است که معلمی کردن آسان نیست و همراه با رنج و سختی است و حرکت در این مسیر انسان ساز، صبر، تجربه و مطالعه می خواهد و انبیائی شدن شغل معلم و ارزشمند بودن این مقام، به خاطر تحمل همین رنج ها و این تلاشهاست.
لازم به ذکر است پس از سخنان استاندار یزد، هر یک از پیشکسوتان حاضر در این نشست به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات خود در زمینه شبکه پودمانی فرهنگی استان و مباحث فرهنگی و اجتماعی پرداختند.
بحث استفاده از عناصر تاثیر گذار اجتماعی، فرهنگی جهت ارتباط با نسل جوان، فراهم کردن زمینه آسیب شناسی رفتار جوانان، توجه مسئولین به مسائل و مشکلات آموزش و پرورش ،ایفاء نقش اجتماعی هر یک از اقشار جامعه به صورت مناسب در مواجهه با مسائل اجتماعی، فرهنگی الگو سازی عملی برای مردم در عرصه فرهنگ و اخلاق، ایجاد مراکز فرهنگی و تفریحی برای جوانان و خانواده ها، تقویت حوزه های پرورشی در مدارس، تقویت امنیت روانی و معیشت معلمان و اصحاب فرهنگ، تقویت نقش سازمان های مردم نهاد در ارتقاء سطح فرهنگ در جامعه ، تحول در برنامه های آموزشی و پرورشی مراکز علمی ، مدارس و دانشگاهها از جمله نکاتی بود که حاضرین در این نشست در جهت ارتقاء سطح فرهنگی استان و رفع آسیبها و معضلات فرهنگی و اجتماعی ایراد کردند.

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات