استاندار یزد:

مدرسه کانون گفتگو، پرسشگری، پویایی و تحول اندیشه در مسیر انسان سازی است

استاندار یزد وجود امكانات لازم براي تعليم و تربيت فرزندان را ضروري دانست و گفت: محيط مدارس هرچه مطلوبتر طراحي شده باشد در روحيه فرزندان اثر مثبت دارد و لازم است كه محيط مدارس و كلاسها فضايي داشته باشد كه دانش آموزان در آن احساس خمودگي نكنند و بتوانند با بهره گيري از اين فضا ، افكار باز و سازنده اي را داشته و از قلبهايي بزرگ و دلهايي دريايي بهره ببرند و اين امر اثبات مي كند كه نمي توان نسبت به محيط مدرسه بي تفاوت بود.

به گزارش اداره كل روابط عمومي استانداري يزد، " سيد محمد ميرمحمدي در مراسم بهره برداري رسمي از مدرسه خيّري شاهد - " حسين و فاطمه "-، که پیش از ظهر چهارشنبه 30 مهر در محله چاه قلعه یزد برگزار شد، مدارس را اصلي ترين كانونهاي اجتماعي دانست كه رسالت تربيت و ارشاد نسل جديد را به عهده دارند و افزود: كودكان پس از اينكه در دل خانواده مورد هدايت پدر و مادر قرار گرفتند به مدارس سپرده مي شوند تا آموزش و پرورش تكميلي در خصوص ايشان اعمال شود.
استاندار يزد با بيان اين نكته كه " در مدارس نيز اين رسالت به عهده معلمان و مديران مدرسه است " خاطر نشان كرد: معلمان و مربيان در مدارس ، بايد با شناخت كافي از فرزندان ما، در جهت تكميل مباحث تربيتي و رفع نواقص و مشكلات روحي و رواني آنها بكوشند و با درك اين موضوع كه كودكان و نوجوانان مانند ظرفي هستند كه گنجايش پذيرش ادراكات و مفاهيم را دارند، در جهت پر نمودن اين ظرف از مظروفي ارزشمند، آگاهي بخش و تحول آفرين بكوشند.
وي با اشاره به اين موضوع كه كتب آموزشي مدارس، تنها بخشي از موارد مورد نياز فراگيري فرزندان ما را تامين مي كنند گفت: فراگيري بقيه موارد به رفتار ، اعمال ، كردار و تمام شرايط محيطي كه فرزندان درآن قرار مي گيرد بر مي گردد و مجموع اين عوامل محيطي است كه فرزندان را خوشبين يا بدبين و اميدوار يا نااميد مي كند و در ايشان بالندگي يا ضعف ايجاد مي نمايد و از اين منظر است كه رسالت معلمان بسيار سنگين است.
ميرمحمدي وجود امكانات لازم براي تعليم و تربيت فرزندان را ضروري دانست و گفت: محيط مدارس هرچه مطلوبتر طراحي شده باشد در روحيه فرزندان اثر مثبت دارد و لازم است كه محيط مدارس و كلاسها فضايي داشته باشد كه دانش آموزان در آن احساس خمودگي نكنند و بتوانند با بهره گيري از اين فضا ، افكار باز و سازنده اي را داشته و از قلبهايي بزرگ و دلهايي دريايي بهره ببرند و اين امر اثبات مي كند كه نمي توان نسبت به محيط مدرسه بي تفاوت بود.
رييس شوراي آموزش و پرورش استان، تركيب فرهنگي و اجتماعي دانش آموزان در مدارس را نيز مهم دانست و خواستار برنامه ريزي براي دقت نظر در مديريت اين موضوع توسط معلمين و مربيان مدارس شد و افزود: معلمين بايد با شناختي كه از دانش آموزان خود پيدا مي كنند و به تناسب تنوع دانش آموزان از نظر اخلاقي ، فرهنگي و اجتماعي همدلي ها را تقويت كنند و احساس اختلاف و تفرقه فرهنگي و اخلاقي را از بين ببرند .
استاندار يزد سپس به موضوع بهره برداري رسمي از اين مدرسه و هزينه هاي صورت گرفته اشاره كرد و تاكيد نمود: مهم اين است كه هزينه انجام شده به جاي صرف در امور سطحي و ناپايدار در امور زيربنايي، رشد مباني علمي و تربيتي و تحول و سازندگي مثبت خرج شود.
وي تاكيد نمود : مدرسه در واقع كانون درس و بحث ، گفتگو ، آموزش و تربيت است و كسانيكه مدرسه مي سازند در واقع اقدام به تأسيس كانوني كرده اند كه سرمايه انساني را در كشور گسترش مي دهد و اصلي ترين سرمايه براي هر كشور، سرمايه انساني است و انسانها اگر فارغ از تعليم و تربيت باشند سرمايه هاي راكدي هستند كه هيچگونه بازدهي مثبتي ندارند چرا كه سرمايه هايي كه زايش داشته و ارزش افزوده ايجاد کرده و رشد مي كنند ، سرمايه هايي است كه از منابع انساني سرچشمه مي گيرند .
ميرمحمدي با بيان اين نكته كه "براي اصلاح جامعه راهي جز بهره گيري از خود مردم نداريم"، گفت: برجسته ترين افراد در جامعه كساني هستند كه از نظر علمي ، معنوي و از منظر فضائل و كمالات برترند و تأثيرگذاري آنها در جامعه بيش از ديگران است.
استاندار يزد سپس با بيان اين نكته كه " چهره هاي شاخصي در استان داريم كه همه به يك صورتي تأثيرپذيري خاص خود را دارند " ادامه داد: هر كدام از اين بزرگان، جذابيتها و خصوصيات خاص خود را دارند به نحوي كه به عنوان مثال چهره يكي از اين عزيزان سبب شكل گيري انرژي مثبت و ايجاد تحول در ما مي شود، ديگري از نظر علمي بر جامعه تاثير مي گذارد و مطلبي كه از سوی فردی دیگر بيان مي شود جمع وسيعي را تحت تاثیر قرار می دهد و برایشان مقبولیت دارد و اين نشان مي دهد كه هر يك به نحوي تاثير خاص خود را بر جامعه دارند.
وی با بیان این موضوع که " اين افراد شهير و عالم و فاضل يا در حوزه هاي علميه تحصيل کرده اند و يا در مدارس " افزود: امروز نیز خوشبختانه مدارس صرفا" جنبه دولتي ندارد و خود مردم وارد عمل شده اند و زمينه هاي خودگرداني را تجربه مي كنند و خوشبختانه مجددا جامعه به سمت و سويي مي رود كه مردم خود وارد ميدان شوند و نقش ايفا كنند.
استاندار با نام بردن از انجمن اوليا و مربيان ، معلمان و مديران و خانواده ها خاطرنشان نمود: همه اينها در رشد و تربيت فرزندان ما و در تعالي جامعه و همچنین در بهبود شرايط فرهنگي و اخلاقي جوانان ما نقش دارند و اگر جوانان ما بعضاً دچار سستی هایی در زمینه های اخلاقی می شوند، ریشه آنرا باید در همین مدارس و دانشگاه ها جست و برای همین است که بر فضای این اماکن قوائدی حاکم است و هر کس وارد این فضا می شود باید قوائد و قوانین اخلاقی خاص آنرا رعایت نماید.
رییس شورای آموزش و پرورش استان یزد سپس با اشاره به نقش محوری والدین در کنار مدارس در تربیت فرزندان گفت: اگر از اول پدر و مادر در خصوص تربیت فرزندان توجه لازم را مبذول دارند و رعایت قوائد اخلاقی و تربیتی از خانه شروع و در مدرسه تداوم یابد، دیگر مشکلی پیش نخواهد آمد.
وی سپس در پایان ضمن تشکر از " امراللهی" خیّر مدرسه سازی که این فضای آموزشی با همت او ساخته شده، از همه مسئولين آموزش و پرورش استان نیز قدردانی کرد و با تقدیر از خدمات خیّران مدرسه ساز استان خاطر نشان نمود: در استان یزد، 63 باب مدرسه نا تمام وجود دارد که با توجه به وضعیت درامدی فعلی کشور و دولت، تنها با همت خیرین به اتمام خواهد رسید و من امیدوارم که افراد نیک اندیش و آینده نگر، سرمایه مالی خود را با تکمیل این مدارس به اندوخته ای جاودان در نزد خدای متعال بدل کنند.
گفتنی است مدرسه " حسین و فاطمه " با صرف هزینه ای بالغ بر 35 میلیارد ریال با همت خیّر محترم جناب آقای امراللهی و به یاد پدر و مادر مرحومش و به نیت امام حسین(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) ساخته شده است.

 

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات