استاندار یزد:

مردم محور مشارکت در حفظ محیط زیست هستند

استاندار یزد با طرح موضوع استقرار صنایع در محور مهریز – عقدا عنوان نمود: در این محور، واحدهای صنعتی به درست یا نادرست در طی سالهای گذشته مستقر شده اند و اکنون باید یافتن راهکارهای کاهش آلایندگی این واحدها در دستور کار قرار گیرد که یکی از این اقدامات طرح احداث کمربند سبز در اطراف شهرهای این حوزه است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، " سید محمد میرمحمدی" در دیدار رییس و معاونین سازمان حفاظت از محیط زیست استان یزد که صبح سه شنبه 8 اردیبهشت در دفتر استاندار انجام شد، پس از استماع گزارش ارائه شده، کار در حوزه حفاظت از محیط زیست را بسیار حساس و ارزشمند دانست و گفت: البته به نظر می رسد اهمیت این حوزه آنگونه که شایسته است در ذهن عامه مردم جا نیفتاده و دلیل این امر هم عدم اطلاع رسانی مناسب و نیاز به فرهنگ سازی بیشتر در عرصه حفاظت از محیط زیست است.
استاندار افزود: هرگاه مردم به منافع بلند مدت اقدامات در حوزه های مختلف واقف باشند و همچنین به زیان و ضرر بی توجهی های امروز در آینده پی ببرند، بسیار بهتر مسائل را می پذیرند و همین امر نیاز به اطلاع رسانی و فرهنگ سازی عمومی در این عرصه را بیش از پیش نشان می دهد.
وی از مدیران سازمان حفاظت محیط زیست استان خواست تا در آموزشها و ارتباطاتی که با مردم در زمینه حفاظت از محیط زیست دارند، از جنبه های همگرایی و همفکری بهره گیرند و از تحکم و یکجانبه نگری پرهیز کنند چرا که در این صورت مردم نیز بهتر و با میل و رغبت بیشتر به میدان می آیند.
عالی ترین مقام اجرایی استان آنگاه با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی رییس سازمان حفاظت محیط زیست استان، از وی خواست تا مطالبات این سازمان را به صورت مدون و با توجیه منطقی و قانونی ارائه نماید تا قابل بررسی و پیگیری باشد.
"میرمحمدی" آنگاه با اشاره به موضوع پرورش و تکثیر ماهی تیلاپیا در استان یزد، خواستار ارائه راهکار از سوی سازمان حفاظت محیط زیست استان در این رابطه شد و خاطر نشان نمود: تخصص به ما می گوید که چه باید بکنیم و چگونه راهکار انجام کار را بیابیم و در این مورد نیز متخصصان سازمان باید راه انجام این امر را بیابند تا از این ظرفیت بزرگ در استان بیش از پیش بهره ببریم.
استاندار یزد آنگاه به لزوم بررسی اجرای طرح تکثیر و پرورش هوبره در سایتهای مربوطه در زیستگاه این پرنده با ارزش اشاره کرد و خواستار بررسی این امر و ارائه نتایج تحقیقات شد و افزود: در خصوص پرورش گوزن زرد در سایت خاتم نیز، باید راهی برای آزادسازی تعدادی از این گوزنها در جنگلهای تحت حفاظت خاتم بیابید تا از این طریق بتوان در تکثیر و پرورش این گونه ارزشمند نیز در این ناحیه اقدام کرد و بهتر با خطرات تهدید کننده آن نیز آشنا شد.
وی با اشاره به وجود مناطق قرق در سطح استان، وجود این مناطق را یک ضرورت دانست و خواستار مشارکت بیش از پیش مردم در توسعه و بهره برداری بیشتر و بهتر از این مناطق شد.
عالی ترین مقام اجرایی استان سپس به وجود برخی درختان کهنسال و با ارزش در استان اشاره کرد و ضمن نام بردن از سرو ابرکوه و مهریز، خواستار مراقبت و حفاظت بیشتر از این دو گونه گیاهی ارزشمند استان شد و گفت: متاسفانه از این درختان همانگونه که از گونه های معمول نگهداری می شود، مراقبت می گردد که این امر جای نگرانی است و باید شرایط خاص و ویژه ای برای حفاظت از این گونه های گیاهی در نظر گرفته شود.
وی سپس به طرح تعطیلی کوره های آجر پزی سنتی در استان اشاره نمود و با تاکید بر لزوم حفظ سلامت مردم و کاهش آلایندگی هوای استان ، شرایط موجود در ارتباط با کوره های آجر پزی در استان را نسبت به دو سال قبل، مطلوب تر ارزیابی کرد و بر ساماندهی و رفع آلایندگی این اماکن تاکید کرد.
استاندار یزد سپس با طرح موضوع استقرار صنایع در محور مهریز – عقدا عنوان نمود: در این محور، واحدهای صنعتی به درست یا نادرست در طی سالهای گذشته مستقر شده اند و اکنون باید یافتن راهکارهای کاهش آلایندگی این واحدها در دستور کار قرار گیرد که یکی از این اقدامات طرح احداث کمربند سبز در اطراف شهرهای این حوزه است که با همکاری اداره کل منابع طبيعي استان، در 2 سال گذشته اقدامات موثری در این زمینه صورت گرفته که آبیاری آن هم از محل فاضلاب و به وسیله سیستم آبیاری قطره ای انجام می شود که اگر اینکار از یک دهه قبل و همزمان با استقرار صنایع در این محور صورت گرفته بود، اکنون شاهد وجود بیش از 5 هزار هکتار فضای سبز در این منطقه بودیم که بسیار در کاهش آلایندگی هوا موثر بود.
"میرمحمدی" بر لزوم نصب فیلتر در واحدهای آلاینده و به روز کردن تکنولوژی موجود در برخی صنایع به منظور کاهش آلایندگی و استفاده کمتر از آب تاکید کرد و سپس با اشاره به تفاهم نامه امضاء شده بین استانداری یزد و سازمان حفاظت محیط زیست کشور در سفر اخیر معصومه ابتکار به استان خاطر نشان کرد: باور من این است که در واقع توجه به محيط زيست، توجه به حيات انساني است و از هر اقدامی که در پشتيباني و حمايت از اجرای برنامه های حفاظت از محيط زيست لازم است دریغ نخواهیم کرد.
عالی ترین مقام اجرایی استان در پایان این دیدار، اصلي ترين محور مشاركت در امر حفظ محیط زیست را حضور مردم دانست و از اجرای طرح منارید به عنوان مثال بارز این امر یاد کرد و تاکید نمود: هر چه محیط زیست غنی و با نشاط تری داشته باشیم، گردشگری مطلوب تری نیز خواهیم داشت و از منظر گسترش مناطق زیست محیطی میتوانیم به رشد اکوتوریست در استان نیز کمک کنیم که از جمله محورهای توسعه استان، بحث رونق گردشگری در کنار حفاظت از محیط زیست است.
گفتنی است در ابتدای این دیدار، موسوی رییس سازمان حفاظت محیط زیست استان، با ارائه گزارشی اهم برنامه ها و اقدامات سازمان محیط زیست استان در عرصه های مختلف محیط زیست طبیعی و مبارزه با پسماندها و آلاینده های زیست محیطی را تشریح کرد و همچنین به بیان چشم انداز و اهداف این سازمان در آینده پرداخت.

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات