مشروح سخنان استاندار یزد در برنامه زنده شبکه استانی تابان

استاندار یزد، در برنامه زنده سه شنبه شب شبکه استانی تابان حضور یافت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، " سید محمد میرمحمدی" سه شنبه شب 4 شهریورماه ، به مناسبت فرارسیدن هفته دولت، در گفتگوی زنده با شبکه استانی تابان، اهم اقدامات و عملکرد صورت گرفته از سوی دولت در استان یزد در مدت زمان حضور خود در استان را در بخشهای گوناگون اقتصادی، صنعتی، فرهنگی، کشاورزی، منابع طبیعی، سیاسی و اجتماعی تشریح کرد.

متن کامل سخنان استاندار یزد به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم
ابتدا خدمت همه بينندگان محترم سيماي استان يزد سلام عرض مي كنم و هفته دولت را به همه مردم عزيزمان در سراسر ايران اسلامي بويژه مردم متدين و شريف و سختكوش استان يزد تبريك عرض مي نمايم.
گرامي مي داريم ياد و خاطره شهداي عزيز انقلاب اسلامي بويژه شهداي دولت، شهيد عزيز رجايي و شهيدعزيز باهنر كه الگويي از ارزشهاي مديريتي جمهوري اسلامي را تداعي مي كنند و با نام و يادشان مديران جمهوري اسلامي به مسئوليتهاي خود بيشتر توجه مي كنند.


انتخاب دولت تدبیر و امید از سوی ملت، لبیک به ندای رهبری در خلق حماسه سیاسی بود


اميدوارم به لطف الهي همه ايام براي مردم عزيزمان ايام پرخير و بركتي باشد بويژه ايام هفته دولت با انتخابي كه مردم عزيز داشتند و با حضور حماسي خودشان دولت تدبير و اميد را انتخاب كردند و به نداي رهبر انقلاب در خلق حماسه سياسي پاسخ بسيار زيبنده اي دادند و زمينه آرامش و اميد در مردم شكل گرفت و با استقرار اين دولت خوشبختانه اين آرامش و اميد را شاهد هستيم و اين يكي از نعمتهايي است براي مديران و مسئولان امروز كشور و كاركنان عزيز دولت كه با عشق و علاقه بيش از پيش در خدمت به مردم تلاش كنند و بتوانند در راه پيشرفت و تعالي كشور كوشش مجدانه داشته باشند و كشور خودشان را به بهترين وجهي بسازند و در تحقق اهداف عالي نظام از هيچ كوششي دريغ نكنند.


قدردانی از زحمات همه همکاران در استان


من لازم مي دانم صميمانه از همه همكاران عزيزم و همه مديران كل در دستگاههاي اجرايي استان كه در طول اين يكسال صميمانه همكاري داشتند و صادقانه خدمت كردند و با انسجام و همدلي خوبي برنامه هاي مصوب را به اجرا گذاشتند و عليرغم تنگناهايي كه در بعضي زمينه هاي اعتباري وجود داشت تلاش خودشان را داشتند تشكر و قدرداني بكنم و آرزوي توفيق برايشان داشته باشم و اظهار اميدواري كنم كه انشاءا... با عشق و علاقه بيشتر در ادامه كار موفق باشند.


اصلی ترین اقدام دولت تدبیر و امید، مهار تورم و کاهش آن بود


اصلي ترين مسئله اي كه دولت مدنظر قرار داد، مسئله مهار تورم و كاهش نرخ تورم بود. چون تورم شتابنده اي كه وجود داشت و به 45 درصد رسيده بود اين به اين معنا بود كه ما مرتب با يك افزايش قيمتهاي سرسام آور در هزينه هاي زندگي مواجه هستیم. براي مردمي كه از حقوق ثابتي استفاده مي كردند كه قشر وسيعي از كارگران عزيزمان، كارمندان گرامي و كشاورزان زحمتكش را تشکیل می داد، اينها در واقع اقشاري بودند كه از يك درآمدهاي ثابت و پاييني برخوردار بودند و اين نرخ تورم بسيار براي آنها آزاردهنده بود و در زندگيشان بسيار با دشواري و سختي مواجه بودند. بنابراين دولت در مهار ، كنترل و كاهش تورم سياستهايي را اتخاذ كرد كه خوشبختانه كاهش نرخ تورم در اين يكساله از 45درصد به 25 درصد رخ داد كه اين رقم تا پايان سال كاهش بيشتري بر اساس اظهار نظر رياست جمهور خواهد داشت.


همه تلاش دولت در بخش اقتصادی، اطمینان دهی به سرمایه گذاران است


كاهش نقطه به نقطه تورم كه امسال خوشبختانه به 8/14 درصد رسیده و اين نشان از تيم اقتصادي هماهنگ و هم افزاي دولت تدبير و اميد دارد كه اينها تمام سعي وكوشش خودشان را گذاشتند تا يك ثبات اقتصادي مناسب در بازار و در امر صادرات و واردات حاكم كنند تا يك اطميناني به سرمايه گذاران داده بشود كه سرمايه گذاري اشان را اينجا سرمايه گذاري كنند و اين تيم تا كنون نشان داده است كه سياستهايي را كه اتخاذ كرده خوشبختانه توفيق آميز بوده و ما اميدواريم كه با توفيقات بيشتري هم مواجه باشيم .


اصلي ترين مسئله اي كه مي تواند در امنيت و آرامش جامعه نقش بارزي ايفا كند بحث قانون مداري است


محور بعدي بحث قانونمداري بود كه تأكيد دولت در همه امور بر قانون مداري است و در همه زمينه ها ، مواردي كه مغاير قانون جايي اتفاق افتاده بود آنها را تعقيب كرده و سعي نموده بهرحال موارد خلاف قانون جايي ديده نشود و اگر هم وجود داشته بنحو ممكن برطرف شود و اين روحيه قانون مداري خوشبختانه در جامعه هم كم كم در حال جا افتادن است چون اصلي ترين مسئله اي كه مي تواند در امنيت و آرامش جامعه نقش بارزي ايفا كند بحث قانون مداري است. قانون مداري در واقع رعايت حقوق همديگر در زمينه هاي مختلف است. هيچكس به حقوق ديگري تجاوز نمي كند. هيچكس حق ديگري را پايمال نكند. هيچ كس بيش از حقوق خودش درخواست نداشته باشد و خود اين آرامش ايجاد مي كند. وجدان وقتي راضي باشد انسان از يك آرامش روحي برخوردار مي شود. چه كسي وجدانش آرامش دارد؟ چه كسي وجدانش راحت است؟ كسي كه قانون را رعايت كرده و كسي كه حق كسي را ضايع نكرده است. بنابراين اين بهترين صورت است كه اين محور الآن خوشبختانه درحال تقويت شدن است تا بصورت فرهنگ عمومي اشاعه پيدا كند و روز بروز شاهد قانون مداري در همه امور باشيم و موارد خلافي هم كه وجود داشته است با برخوردهاي ارشادي و در صورت تكرار برخوردهاي قاطعانه و تشويق و تنبيه بهرحال دنبال شود كه قانون مداري لطمه نبيند.


در هفته دولت، پروژه های شهری و روستایی مناسبی در استان بهره برداری شده است

 

پروژه هايي كه دنبال شده است در استان خوشبختانه همه مردم نقطه به نقطه استان مشاهده مي كنند و شاهد هستند در استان يزد شهردار محترم و همكارانشان و شوراي محترم شهر تلاشهايي را دنبال كردند استانداري كمكها و حمايتهايي كه داشته در مجموعه سبب شده ما امروز شاهد بعضي پيشرفتهايي در استان باشيم. امروز همه بهره برداري زيرگذرهاي ابوذر و حضرت ابوالفضل0ع) و شهید حكيميان را در یزد شاهد هستند. امروز شاهد هستند كه موانع بلوار فضيلت بخوبي رفع شده و مشكلات آن برطرف شده است .بلوار ولايت به همچنين كه سالها با مشكل مواجه بود براي اينكه ديواري خراب شود يا زميني بهرحال به اين بلوار ملحق شود، زمان برد كه خوشبختانه با تدابيري كه اتخاذ شده و همكاران ما علاقه و محبتي كه در اين زمينه نشان دادند و همكاريهايي كه بين دستگاهها ايجاد شده اين مسايل مرتفع گرديده است. و ما در شهر و روستا شاهد اقدامات بسيار خوبي هستيم. در روستاها 98 كيلومتر آسفالت جاده هاي دسترسي داشتيم كه خب بسيار مناسب بوده من از همه عزيزان تشكر مي كنم.

 

با رویکرد عقلانی، استدلالی و مشاوره ای ، کارها سر و سامان می یابد


اعتقادم اين است كه با رويكردهاي عقلاني و استدلالي و مشاوره اي مجموعه كارها سر و سامان خواهد گرفت و بهتر از پيش انجام خواهد شد براي اينكه اگر ما نتوانيم از عقلانيت و از افكار و از انديشه هاي مجموعه استفاده كنيم و تكروي كنيم يك جاي كارمان لنگ است تمام تلاش اين است كه از ظرفيتهاي فكري و تجربي و علمي همه بهره مند بشويم و كاريكه انجام مي شود بهترين صورت داشته باشد و از كمترين عيب برخوردار باشد.


گسترش تعاملات و مناسبات بین المللی از دیگر دستاوردهای دولت تدبیر و امید است


يكي ديگر از مسائلي كه در اين دولت بسيار چشمگير است، گسترش تعاملات و مناسبات بين المللي است. بهرحال امروز در همه مجامع عمومي كه رئيس جمهور محترم ايران حاضر مي شود با وجهه بسيار وزین و ارزشمند و يك موضع بسيار قوي و در عين حال اديبانه و محترمانه و انديشمندانه حاضر مي شود بصورتي كه بيانات ايشان هم مقبول واقع مي شود و هم توجه اعضاي مجامع را بخود معطوف مي كند و در واقع تبلیغات منفی كه از فرهنگ ايران اسلامي مي شود اينها با اين چهره، خودبخود زدوده مي شود و احساس مي شود كه ملت ايران يك ملت اخلاقي متمدن فرهيخته و با فرهنگ و بسيار ملت شايسته اي هستند. در صورتيكه اگر نماينده ملت در اين مجامع صورتهاي منفی ديگري به كار خود مي داد خب طبيعي بود كه منعكس كننده فرهنگ ملي ما بود و خب اين يكي از توفيقات خوبي است كه الحمدا... ملت در انتخاب خود داشته است.


ذخیره سازی مناسب کالاهای اساسی از ایجاد تنش در بازار جلوگیری کرده است


موضوع ديگر كه قابل ذكر است پيشگيري از نوسانات قيمت كالاهاي اساسي در بازار است. دولت با تدابيري كه اتخاذ كرد تلاش كرد در زمينه كالاهاي اساسي مثل گندم برنج ذرت و خوراك دام و طيور گوشت و مرغ وتخم مرغ و چيزهايي كه نياز روزمره مردم است ، با ذخيره سازي و تأمين اطمينان بازار بصورتي عمل كند كه بازار هيچ وقت با تنش مواجه نشود و احساس كمبود نكند چون احساس كمبود در بازار موجب افزايش قيمت مي شود ولي وقتي اطمينان باشد كه سه چهارماه ديگر هيچ مسئله اي نيست و به همين ترتيب ذخاير حفظ و جايگزين شود. طبيعي است در بازار تنش ايجاد نمي شود و اين يكي از مواردي بود كه خوشبختانه دولت موردتوجه قرار داد و موفق شد.


مهار تورم به منزله کاهش شتاب افزایش قیمت در بازار است


ذکر این نکته ضروری است که مهار و كاهش تورم به اين معنا نيست كه قيمتها كاهش پيدا مي كند، بلکه به این معنی است که قيمتها با آن شتاب گذشته افزايش پيدا نمي كند. يعني بجاي اينكه 45% افزايش پيدا كند 20% افزايش پيدا مي كند. بنابراین اگر بيشتر مهار و كنترل شود و كاهش پيداكند به ده درصد برسد به اين معناست كه ده درصد اضافه مي شود آنهم نه روي همه كالاها، بلکه متوسط در بعضي كالاها ممكن است بيشتر باشد در بعضي كالاها كمتر. اين نکته هم بايد مورد عنايت قرار بگيرد. اين واقعا قابل توجه است فكر نكنند تورم كه از 45% به 25% رسيد ، ديگر گرانی نیست. نه! 25% افزايش داشته است دولت بايد تلاشهاي بيشتري كند اين تورم را كاهش بدهد در حدي كه يك قيمت نسبي با ثباتي به بازار حاكم شود كه اين خط مشي دولت در حال دنبال شدن است .


شفافیت در همه امور توسط دولت، از بروز فساد جلوگیری می کند


يكي از مسائلي كه دولت دنبال مي كند و از سياستهاي اتخاذي دولت است، شفافيت در امور است براي اينكه از آب گل آلود است كه عواملي ماهي مي گيرند. بنابراين هرچه آب صاف باشد در اين آب معلوم است که ماهي كجاست و چه كسي سراغش مي رود. بنابراين دولت سعي كرده است با اين رويكرد زمينه هاي بروز و ظهور فساد را مهار كند و در مورد اين رويكرد بعضي مسائل و مشكلاتي كه وجود داشته است آنها را پيگيري مي كند تا خداي نكرده حقوق مردم اگر ضايع شده بتواند جلوگيري كند و به مردم برگرداند.


عدم ورود به حواشی از سوی دولت، موجب آرامش جامعه و خدمتگزاری بیشتر به مردم می شود


يكي ديگر از ويژگيهاي اين دولت هوشمندي اين دولت در عدم كشيده شدن به حواشي است. چون مي دانيد معمولا" در جريان سياسي يك حاشيه سازي هايي دنبال مي شود و طبيعي است كساني كه يك مقداري هنوز از پختگي لازم برخوردار نيستند ممكن است بلافاصله به حاشيه كشيده شوند ولي كساني كه پختگي دارند و در مدارج زيادي فعاليت داشتند و كار كردند و موقعيتهاي مختلفي را تجربه كردند در بحثهاي متعددي در سطح ملي و بين اللملي حضور داشتند طبيعي است كه يك ديد بسيار وسيع و يك ظرفيت بسيار بالايي دارند. بنابراين اين دولت تمام سعي اش اين است كه وقتش را براي حاشيه ها صرف نكند تمام وقت و فكر و انديشه اش روي اين متمركز است كه چكاري بايد براي اين ملت انجام دهد و براي اين كشور انجام دهد كه ملت آرامشش حفظ شود و زندگيش سامان بهتري داشته باشد و كشور پيشرفت بيشتري كند و بتواند در دنيا حرفي براي گفتن داشته باشد و خودش را بنحو شايسته اي معرفي كند.


دولت تدبیر و امید، با سعه صدر با نقدها و حتی تحریب ها مواجه می شود و اعلام می کند که كشور نياز به همفكري و همدلي دارد و نه به اختلاف و چنددستگي و تحقير يك ديگر


موضوع ديگر ويژگي اين دولت انتقادپذيري است. دولت در ارتباط با انتقاداتي كه مطرح مي شود يك بردباري لازم را دارد و از خود استقلال نشان مي دهد و در مواردي هم كه انتقادها انتقاد نيست و تخريب است باز هم آنجا با سعه صدر برخورد مي كند و بنحوي عمل مي كند كه كساني كه در اين زمينه به راه انحرافی مي روند و كج روي دارند اينها را در مسير صحيح و مطلوب و پيشرفت قرار دهد و بنحوي به اينها يادآوري كند كه آن راه به جايي نمي رسد و كشور نياز به همفكري و همدلي دارد و نه به اختلاف و چنددستگي و تحقير يك ديگر. بنابراين ملت ما امروز اين فرمول را كاملا احساس كرده است كه رمز پيروزي اش وحدت و انسجام و اتحاد ملي است. اين دولت روي اين محور دارد تلاش مي كند و پذيراي همه گونه انتقاد است و در عين حال دست كمك به همه دراز مي كند و دست همه رامي فشارد تا همكاري بيشتري براي خدمت بيشتر به مردم و كشور نمایند.


تلاش ما تعامل با همه طیف ها و گروه های سیاسی است


در مورد طيف هاي مختلف سياسي هم دولت تلاشش اين بوده است كه با همه تعامل داشته باشد چون بهرحال همه اين طيف هاي سياسي سرمايه هايي براي كشور هستند و تشكلهاي مؤثر و سازنده مي توانند باشند بنابراين هرچه تعامل في مابين بيشتر باشد بهره گيري به نفع مردم بيشتر است. در خيلي از موارد ممكن است در مباحث و تعاملاتي كه وجود دارد راهكارهايي پيدا شود كه بتواند بسياري از گره ها و مشكلات را حل كند و دولت از اين موقعيت هم داره بهره برداري مطلوب مي كند .


سعي دولت بر اين است كه زمينه هاي افراط و تفريط را محدود كند


سعي دولت بر اين است كه زمينه هاي افراط و تفريط را محدود كند يعني به اين زمينه ها دامن زده نشود. اگر يكجا افراط ديد خيلي به آن بها ندهد اگر يك جا برخوردهاي انفعالي ضعيف ديد آن را بنحوي فعال و خلاق و مؤثر كند و در جريان پيشرفت كشور قرارش دهد و اين رويكردها هم به نظر من براي كشورما هم ضروري و هم بسيار مؤثر است.


همه تلاش ما توسعه سرمایه گذاری بخش خصوصی در استان یزد است


موضوع ديگر تلاش دولت براي توسعه بخش خصوصي است خوشبختانه دولت امروز در تلاش است كه زمينه هاي توسعه بخش خصوصي را فراهم كند چون رويكرد ما علاقمندي ببه گسترش بخش خصوصي است. يك مقوله اين است كه ما براي توسعه بخش خصوصي بسترهاي لازم را فراهم كنيم. بسترهاي لازم نیز براي توسعه بخش خصوصي اول زمينه وضع قوانين و مقررات مناسب است. بايد قوانين و مقرراتي داشته باشيم كه بخش خصوصي را پشتيباني كند و موضوع بعدي حمايتهاي قانوني است كه از بخش خصوصي انجام گیرد و ضمانتهاي لازم براي اطمينان به سرمايه گذاري بشود. اين موارد را دولت دنبال مي كند تا بخش خصوصي با اطمينان لازم به ميدان بيايد و با عشق و علاقه سرمايه گذاري كند و در محيط هاي مختلف هم بايد اين بسترها فراهم شود . سرمايه گذار جايي مي رود كه اطمينان به سرمايه گذاري اش داشته باشد ما همه تلاشمان اين است كه سرمايه گذار به استان بیاید. باید ببینیم چه سفره اي برايش پهن كرده ايم؟ چكار براي او مي كنيم؟ اين موارد را بايد دنبال كنيم بسترهاي لازم را فراهم كنيم امكانات لازم را طراحي كنيم و در برنامه ها ببينيم و در عين حال مردم هم از اين سرمايه گذاري منفعت ببرند و استفاده كنند. براي اينكه سرمایه گذاری اشتغال و درآمد به همراه دارد و زندگي را سروسامان مي دهد و سودي هم اگر داشته باشد تقسيم مي شود. بخش خصوصي هم سهام دارد و اگر هم تقسيم نشود براي بعضي كارهاي خير مصرف مي شود. تشكر مي كنيم از خيرين بزرگوار كه در خيلي زمينه ها همراه هستند همكاري مي كنند در مدرسه سازي در مسجد و حوزه و در دانشگاه و در بيمارستان و در زمينه هاي مختلف مي بينيم الحمدا... خيرين حضور دارند و تلاش مي كنند اگر پول نداشته باشند نمي توانند خرج كنند بنابراين ما بايد به سمت درآمدهاي مشروع و هزينه كردهاي مطلوب برويم.


تيم مذاكره كننده هسته ای ايران در مذاكرات تاكنون به اعتراف همه توفيق داشته است


مورد دیگر بحث توانمندي دولت در مذاكرات هسته اي است. چون بهرحال تيم مذاكره كننده ايران در مقابله با تيمهاي مذاكراتي 5 كشور پيشرفته دنياست با پيشرفتهايي كه مي دانيد در زمينه هاي مختلف دارند كار ساده اي نيست كه بتواند از پس مذاكرات بخوبي بربياد و موفق عمل كند. خوشبختانه تيم مذاكره كننده ايران در مذاكرات تاكنون به اعتراف همه دست اندركاران و مسئولين عزيز توفيق داشته و بخوبي در دفاع از حقوق ملت ايران وكشور ايران و حق هسته اي كه مي توانيم داشته باشيم عمل كرده است و هيچ جا كوتاه نيامده و امتيازي نداده است و در بالانس مسايل بسيار خوب جلو رفته و خوشبختانه اين اميدواري را ايجاد كرده که در ادامه مذاكرات هم موفق باشد و بتواند تحريم ها را بكلي لغو كند و مناسبات متقابل كه با رعايت حقوق همديگر است آن را برقرار كند و ما آرزوي توفيق برايشان داريم.

گسترش تشکلهای مردم نهاد از اهداف دولت تدبیر و امید است


موضوع ديگر بحث گسترش انجمن های مردم نهاد است. دولت در ارتباط با مشاركت عمومي سعي اش اين است كه تشكل هاي مردم تهاد را توسعه دهد. ما در استان يزد در ارتباط با تشكلهاي سياسي 8 مورد مجوز صادر كرديم در طول كمتر از يكسال تشكلهاي دولتي و صنعتي و كارگري داشتيم و تشكلهاي مختلفي بوده كه در استان خوشبختانه بنابر رويكرد دولت اين كارها را انجام داده ايم.


دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در یزد هفته آینده افتتاح می شود


قراردادي با وزارت محترم امورخارجه منعقد كرديم كه نمايندگي وزارت امورخارجه در استان يزد داير شود و مقررشد در هفته دولت افتتاح شود انشاءا... در هفته آينده اين مركز نمايندگي افتتاح مي شود و كارش را شروع مي كند. امتيازاتي كه اين نمايندگي دارد در ارتباط با امور كنسولي كساني است كه از استان يزد به خارج سفر دارند و از خارج از کشور مي آيند نسبت به صدور گذرنامه ها و در ارتباط با خدمات كنسولي و مسايل دانشجويي كه در خارج از كشور هستند در موارد مختلفي كه خود وزارت امور خارجه دنبال مي كند اين دفتر در استان خدمات مي دهد و براساس نمايندگي هايي كه در خارج است ارتباطشان برقرار مي شود مي توانند خبرها را منتقل كنند، اطلاعات را بگيرند، سريعتر دسترسي به اطلاعات پيدا كنند و به واردكننده ها و صادر كننده ها اطلاع رساني كنند.


شعبه ای از موسسه رویان در یزد افتتاح خواهد شد


با موسسه پژوهشي دانش بنيان رویان كه معرف حضور همه هست قراردادی امضاء کردیم تا در استان يزد شعبه اي را داير كند چون بهرحال اين مؤسسه بنيان گذارانش هم از يزد سرچشمه گرفته اند و خوشبختانه محبت كردند و قرار شد شعبه اي از رويان در استان يزد تشكيل شود و قراردادش هم بسته شد و دنبال هستيم كه هرچه زودتر در استان برقرار شود.


354 طرح عمرانی و صنعتی در استان در هفته دولت بهره برداری می شود


در هفته دولت افتتاح 354 طرح عمراني و صنعتي را داريم كه براي هر يك از شهرستانها تعداد آن مشخص است و ريز آن معلوم است و مبلغ 637 ميلياردتومان اعتباراتي است كه براي اين طرحها و پروژه ها هزينه شده است. در استان 300پروژه عمراني و 8 پروژه صنعتي و 46 پروژه كشاورزي است .


اصلی ترین دغدغه ما در استان یزد، بحث مقابله با بحران بی آبی است


عمده ترين موضوع در استان موضوع آب است. در مورد مقوله آب خوشبختانه جلسات متعددي كه در وزارت نيرو و وزارت كشور و شوراي محترم عالي آب كشور تشكيل شد، نهايتا" تصويب شد 150 ميليون مترمكعب آب جديد به استان يزد تخصيص دهند و 98 ميليون مترمكعب قبلي كه جمعا" 248 ميليون مترمكعب مي شود ساليانه به استان يزد داده خواهد شد و انتقال آب قرار شد از سد بهشت آباد باشد براي اينكه آبي كه ما الآن از تونلهاي كوهرنگ مي گيريم كه به سد زاينده رود مي ريزد و ما از سد زاينده رود مي گيريم چون عنوان زاينده رود در طرح است كشاورزان عزيز اصفهاني فكر مي كنند كه حقابه هاي آنهاست در صورتي كه اين آب انتقالي از حوزه ديگري است كه از طريق تونل به زاينده رود منتقل مي شود و ما از آب انتقالي 250ميليون مترمكعبی 98 ميليون مترمكعب را از زاينده رود مي گيريم. اين آب زايندرود نيست آب سرچشمه هاي كارون است كه از طريق تونل به زاينده رود مي آيد و به ما تخصيص داده شده است بنابراين براي اينكه اين شبهه و اين ذهنيت نادرست برطرف شود قرار براين شد 248 ميليون مترمكعب آب ساليانه موردنياز ما از سد بهشت آباد با دو خط مستقل تأمين شود. این خطوط انتقالی سه مجری دارد: يكي شركت آب منطقه اي اصفهان، شركت آب منطقه اي يزد و شركت آب منطقه اي كرمان. وزات نيرو براي اينكه سرعت عمل بكار داده شود شركت توسعه منابع آب و نیروی ایران را مجري قرار داد تا هر سه مورد را اعم از احداث سد و تونل 12 كيلومتري و هم خطوط انتقال را دنبال كند.


در برنامه مطالعاتی برای انتقال آب از خلیج فارس به استان یزد جلو تر از برنامه هستیم


انتقال آب از خليج فارس به استان موضع بعدی است. با عده ای از علاقمندان سرمايه گذاري در اين زمينه چندين جلسه داشتيم و يك تفاهم نامه اي منعقد كرديم ولي كار زيادی در پیش است چون براي اينكه اين آب از خليج فارس منتقل شود اول بايد سايت شيرين سازي آب احداث شود و مسيرسازي مشخص شود. مطالعات در اين مورد خوشبختانه انجام شده است. هم وزارت نيرو و هم مؤسسه كوثر و شركت انتقال آب از خليج فارس به كرمان و يزد مطالعه كرده است و از نظر مطالعات خوشبختانه تا حدودي جلوتر از برنامه هستیم. منتهي اينكه آبي كه به استان می رسانند خريدار آن كيست؟ آيا وزارت نيروست يا بخش خصوصي است يا افراد خاصي هستند در اين زمينه داريم مذاكره مي كنيم كه در صورت امكان آب شرب را وزارت نيرو تضمين خريد بدهد و واحدهاي صنعتي علاقمند و نيازمند هم نسبت به خريد آب اعلام آمادگي كنند و ما بتوانيم اين قرارداد را بنحوي منعقد كنيم كه هرچه زودتر كار انتقال آب از خليج فارس هم به ياري خدا راه بيفتد. اين پروژه در واقع جزو پروژه هاي بزرگ است. بعضي مواقع براي همين مجوزهايي كه اخذ مي شود مثلا براي گل گهر و چادر ملو كه قبلا" اقدام كردند دوسال كار آن طول كشيده است ولي هنوز كاري براي انتقال شروع نشده. شايد 5يا6 سال زمان ببرد و طول بكشد. مثلا" تونل 3 بهشت آباد به اصفهان 21سال طول كشيده است در صورتيكه خوشبختانه تونل بهشت آباد به طول 68 كيلومتر براي ما حذف شد و جاي آن تونل 12كيلومتري داريم كه صورت كار و رويه كار تغيير كرد تا سرعت كار را بيشتر كنيم.


حفر چاه های اضطراری در استان، در مواقع اضطراری کمک کار تامین آب استان است


20حلقه چاه اضطراري در اين مدت در استان حفر شد كه خوشبختانه در همين هفته جواب داد براي اينكه مشكلي كه براي انتقال آب در اصفهان پيش آمد قطعي آب حدود 24 ساعت و بيشتر داشت ولي يزد خوشبختانه قطعي آب نداشتيم چون اين 20 چاه اضطراري را وارد مدار كرديم. يك كمي فشار آب استان كم شد ولي قطعي آب خوشبختانه نداشتيم و خوشبختانه اين ايراد برطرف شد و مشكل كلا رفع شد ولي حسن قضيه چاههاي اضطراري اين است كه بموقع مي توانيد وارد مدار كنيد كه مردم با مشكل مواجه نشوند. اگر این 20 حلقه چاه را نداشتيم به قطعي مي خورديم ولي خوشبختانه ما از ابتدا دنبال قضيه را گرفتيم من در دومين ماه حضور در استان بود كه دستور را از وزير محترم نيرو گرفتم كه چاه اضطراري را حفركنيم چون همان موقع اين مشكل را احساس مي كردم بهرحال آب ما آب انتقالي است و آسيب پذير است بنابراين بايد اين فكرها را بكنيم و تعداد اين چاهها بيشتر و مشكلاتمان كمتر خواهد شد .

 

طرح مدیریت مصرف آب کشاورزی در استان اجرا می شود


يكي از موارد دیگری كه دنبال كرديم طرح مديريت مصرف آب كشاورزي است. ما در استان بيشترين آب مصرفي را در كشاورزي داريم . بنابراين اگر در این بخش 15تا 20درصد صرفه جويي كنيم رقم بالايي خواهد بود و خيلي مي تواند كمك كند هم به ترميم سفره هاي آب زيرزميني و بيلان منفي آب را جبران كند و هم مي تواند تخصيص هاي جديدي براي كارهاي صنعتي و ضروري پيدا كند . هدف ما بيشتر براي اين است كه این آب براي جبران بيلان منفي آب سفره هاي زيرزميني تخصيص داده شود.


3 طرح آبخیزداری در استان اجرا شده است

طرحهاي آبخيزداري و پخش سيلاب را نيز در دستور كار قرار داديم كه 3 مورد از طرح ها خوشبختانه تدوين شده و به تصويب رسيده است و به مرحله اجرا رسيده است كه يكي در حسن آباد بافق است و اعتبار آن حدود سه ميلياردتومان است، يك در نيوك ميبد است با 4 ميلياردتومان و ديگري در خاتم است که 5/3ميلياردتومان اعتبار براي آن منظور شده است.


شهر یزد به عنوان شهر نمونه گردشگری در سازمان همکاری های اسلامی مصوب می شود


موضوع بعدي در استان که بسيار قابل توجه است، بحث ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري است. اولاً در ارتباط با بحث مطالعاتي كه براي ثبت فاز يك بافت تاریخي بود اين امر مورد تأييد سازمان ميراث فرهنگي قرار گرفت. موضوع ثبت شهر يزد بعنوان شهر نمونه گردشگري به تصويب رسيد كه در سال 2017 ميلادي در سازمان همكاري هاي اسلامي به تصويب برسد و بهرحال كشورهاي اسلامي هم بيشتر با شهر ما آشنا شوند و رفت و آمد بيشتري پيدا كنند . راه اندازي مجدد پروژه ميرچقماق كه مدتها متوقف بود ، راه اندازي شده و شروع بكار كرده است. بدنه سازي خيابان قيام كه كار آن شروع شده و بعضي جاها بصورت طبيعي در حال بازسازي است. بدنه سازي و كف سازي در بافت قديم هم شروع شده و در حال انجام است. افتتاح هتل ارگ و باغ صدری (باغ نمير) و خانه گردشگري كه انجام شد و ما الآن يك NGO مردم نهاد در مورد پشتيباني از گردشگري و بافت ميراث فرهنگي داريم . اين مواردي بود كه در زمينه ميراث فرهنگي اقداماتي شده و خوشبختانه امسال تعداد گردشگران ما 4 برابر گذشته بوده ، چون هتلهايمان رزروهاي طولاني مدت دارند، خوشبختانه استقبال براي حضور در يزد خيلي زياد شده است و ما انشاءا... بايد زمينه هاي گردشگري را توسعه دهيم و تقويت كنيم و بتوانيم خدمات گردشگري را با حضور بخش خصوصي فراهم كنيم بخش خصوصي هم خوب وارد شده است و ما هم تمام تلاشمان اين است كه به آنها كمك كنيم در زمينه هاي تسهيلات اعتباري و امكانات پشتيباني و اداري اين مسائل فراهم كنيم در زمينه كسب مجوزها تسهيل كنيم در زمينه ها تلاشهايي دنبال شود.


از 14 مورد مشکلات صنایع استان، تقریبا تمام آن حل و فصل شده است

خوشبختانه موانع و مشكلاتي كه صنعتگران ما در استان داشتند با جلساتي كه با خانه صنعت و معدن و انجمن صنعتگران و با اتاق بازرگاني و صنعت و معدن تجارت داشتيم تمام مسائل و مشكلات آنها را دسته بندي كرديم و در جهت رفع آنها تلاش شد. طي نامه اي كه به ما اعلام شد از 14 مورد مشکلات صنعت استان، تقريبا" همه موارد در اين جلسات رفع شد. يكي بحث ماليات بود كه بهرحال با مساعدت رئيس محترم سازمان مالياتي و اقتصاد و دارايي سعي كرديم برطرف شود. بهرحال ما بايد بنحوي عمل كنيم كه صنعتگر ما بتواند حتما" توليدش را داشته باشد من به دوستان عرض كردم اگر صنعتگر ما توليد نداشته باشد و درآمد نداشته باشد شما از چه چیز ماليات مي توانيد بگيريد؟ اگر جايي صنعتگر ما نياز به نقدينگي دارد و شما بخواهيد از او ماليات بگيريد و اين اخذ ماليات سبب شود كه افت توليد داشته باشد بهتر است وقفه اي در اخذ ماليات داشته باشد دوماه عقب بياندازيد تا مشكل اين برطرف شود و درآمدش كم نشود و کارگاهش تعطيل نشود و با مشكل مواجه نگردد. مديران بايد ديد اقتصادي حتما" داشته باشند يا مثلا" جايي نقدينگي ندارد . با بانكها صحبت كرديم تا در سيستم بانكي اينگونه موارد يك مهلت شش ماهه بدهيد كه كمك كنيد بهرحال بايد قسط خودتان را بگيريد اگر شخص درآمد نداشته باشد معوقه هاي بانكي شما بالا مي رود بايد راهكارهايي را دنبال كنيد صنعت بچرخد توليد داشته باشد درآمد داشته باشد بتواند قسط مالياتش را بدهد و جريان اقتصادي را شما در نظر بگيريد نه بحث قسط فقط مدنظرتان باشد.
خوشبختانه اين موارد در استان با همدلي كه بين مديران در بخشها مختلف نشان دادند صورت گرفت و من صميمانه از همه آنها واقعا تشكر مي كنم. ما احساس مشكل نمي كنيم هيچ كجا نيست كه الآن مديري نسبت به بخش ديگر احساس مسئوليت نكند در حل مشكل مشاركت دارد .


امیدواریم با توسعه پارکهای علم و فناوری مشکل اشتغال فارغ التحصیلان بیکار استان را حل کنیم

چون استان ما يك استان صنعتي است بايد نسبت به آلودگي زیست محیطی مقداری حساسيت داشته باشيم. بيشترين تلاش ما اين است كه به سمت صنايع هايتك و پاركهاي علم و فناوري برويم كه بتواند هم اشتغال براي فارغ التحصيلان ایجاد کند چرا كه بيشترين درصد بيكاري ما آنها هستند گرچه در استان مي دانيد رقم بيكاري ما 5/6 درصد است و كمتر استاني اين رقم بيكاري را دارد واقعا" جايگاه ويژه اي داريم و ما اميدواريم با توسعه پاركهاي علم و فناوري بتوانيم اين مشكل بيكاري فارغ التحصيلان را برطرف كنيم. با تشكيل شوراي راهبردي فناوري اطلاعات استان اين شورا تشكيل شده است كه خيلي به مسائل علم و فناوري كمك مي كند.
افتتاح مركز توسعه فناوري آب را در خردادماه گذشته در استان داشتيم که يكي از مراکز مشكل گشاي ما براي مسئله آب خواهد بود .

همه ادارات استان به شبکه دولت متصل هستند


در خصوص پروژه هاي شبكه اختصاصي دولت مربوط به شبكه الكترونيك دولت خوشبختانه در استان همه ادارات در مركز و شهرستانها با هم مرتبط هستند و تمام مكاتبات آنها از طريق سيستم الكترونيكي با ضريب امنيت بالا است كه خيلي كارها را تسريع كرده و سرعت عمل را بالا برده است و با صرفه جويي در وقت ، بروكراسي حذف شده است .


منطقه ویژه علم و فناوری در استان شروع به کار می کند


منطقه ويژه علم و فناوري در استان داير شده و شروع بكار مي كند و اميدواريم با كمك وزراي محترم بتوانيم اين زمينه را گسترش دهيم و بستر لازم براي تحصيل كرده ها فراهم کنیم تا كارهاي پژوهشي و علمي را دنبال كنند و خلاقيت را بالا ببرند و ارزش افزوده را براي مسايل مختلف ايجاد كنند .


در مبحث منابع طبیعی، همه تلاش، توسعه فضای سبز است

در بحث منابع طبيعي و محيط زيست تلاشمان اين است هرجا امكاني داريم و استفاده از آن نمي شود در ارتباط با توسعه فضاي سبز قرار دهيم. خوشبختانه اين ارتباط امسال سبب شد با همت همكاران در اداره كل منابع طبيعي 500 هكتار درختكاري داشته باشيم و در واقع فضاي سبز ايجاد كنيم. احداث يك پارك تفريحي كه به چشمه تامهر معروف است خوشبختانه شروع شد الآن 70 هكتار درختكاري انجام شده است و آلاچيق هاي آن نصب شده و تا سيصد هكتار طرح توسعه آن را داريم. اين هم يكي از كارهايي است كه انشاءا... در آينده در خدمت مردم عزيز استان يزد براي تفريح و استراحتشان قرار مي گيرد.


طرح های موثری در زمینه مبارزه با آلایندگی زیست محیطی در استان در حال اجراست

اجراي طرح كربن به عنوان يكي از طرحهاي مهم براي جلوگيري از آلودگي هوا و حفظ محيط زيست و در مراكز صنعتي مي تواند كمك مؤثري را ايجاد كند. كميته نظارت بر واحدهاي صنعتي را داشتيم كه بتواند واحدهاي صنعتي را كه آلودگي دارند و مجهز به فيلتر نشده اند آنها را شناسايي كرده و با سازمان صنايع وارد مذاكره شويم تا اشكال و ايرادات را رفع كنند انشاءا... بتوانيم بحث آلودگي محيط زيست را مرتفع كنيم.


ده متقاضی جهت احداث نیروگاه خورشیدی در یزد اعلام آمادگی کرده اند

در ارتباط با انرژي خورشيدي هم كه يكي از رويكردهاي ما در استان بود خوشبختانه با تلاشهايي كه شده است امروز ما ده متقاضي براي احداث نيروگاه انرژي خورشيدي در يزد داریم که براي ما ضروري هست و اگر بخواهيم توسعه صنعتي داشته باشيم نيروي برق نياز داريم و چه بهتر از منبع لايزال الهي استفاده كنيم. خوشبختانه با آقايان جلسات توجيهي برگزار شده است و استقبال كردند و اولين قدم را هم خود وزارت نيرو برخواهد داشت و دومين قدم را هم يكي از شركتهاي سرمايه گذاري بانك صنعت و معدن دنبال مي كند و بقيه هم به ترتيب وارد جريان اجرايي خواهند شد و سايت هايشان مشخص شده است و اين زمينه ها فراهم و آماده شده است.

از صدا و سیما و اصحاب رسانه استان در پوشش برنامه های دولت قدردانی می کنم


در بحث فرهنگ و هنر هم که يكي از رويكردهاي ما بود، در اين زمينه اقدامات زيادي شده است . در اين رابطه جلسات و ملاقاتهايي كه در زمينه هاي مختلف با افراد داشتم از 900 موردي كه در این مدت بوده ، قریب 470 مورد در مسايل فرهنگي بوده است و در سطح رسانه ها هم اين موارد مشاهده مي شود و اينجا لازم مي دانم از رسانه ملي بخصوص از صداوسيماي استان يزد كه واقعا " در همه ايام بويژه در هفته دولت همكاريهاي صميمانه داشتند و در اطلاع رساني و ارتباطات بيشتر دولت و مردم تلاش مجدانه كردند صميمانه تشكر كنم و از همه رسانه ها و خبرنگاران عزيز كه در اين زمينه تلاش وافري از خود نشان دادند قدرداني كنم و آرزوي توفيق براي همه شما داشته باشم.


طرح ساماندهی مهاجرین و اتباع بیگانه استان با محوریت مقابله با اتباع غیر مجاز اجرا می شود

لازم مي دانم از همه مردم عزيز و از روحانيت گرامي تشكر كنم . همكاريهاي جامعه روحانيت استان با ما در پيشبرد مسايل فرهنگي بسيار خوب بوده است. جلساتي كه ما با ائمه محترم جمعه و جماعات داشتيم، بحثهايي كه در آنجا مطرح شده است و همكاري هايي كه در ارتباط با پيشبرد برنامه ها داشتند خيلي مؤثر است. من اميدوارم كه در طرح ساماندهي مهاجرين استان هم اين همكاريها را توسط كانون مساجد و بسيج و روحانيت گرامي ببينيم و شاهد باشيم چون طرح ساماندهي مهاجرين را ما تهيه كرديم و تدوين شده است و مراحل پيش بيني هاي اجرايي و اعتباري آن را دنبال مي كنيم كه به نظر من عن قريب آماده اجرا خواهد شد كه نياز به مشاركت مردم و مشاركت دست اندركاران دارد چون ما مي خواهيم كه اولا" اتباع بيگانه غيرمجاز در استان نداشته باشيم كه مستلزم اين است كه خود مردم هم همكاري كنند موضوع دوم اينكه ما براي پايش قضيه اي كه اتباع خارجي غيرمجاز را نداشته باشيم در مناطق مختلف كميته هاي محلي را پيش بيني كرديم كه در همه محلات يك كميته پايش براي كمك به اين امر باشد و اين افراد غيرمجاز نيايند حقوق افراد مجازي را كه اينجا زندگي مي كنند خداي نكرده ناديده بگيرند و اقداماتي انجام دهند كه نسبت به اتباع عزيز مجاز بدبيني ايجاد شود. ما خيلي تدابيري را دنبال كرديم كه حرمت و امنيت اتباع خارجي مجازمان كه در استان زندگي مي كنند حفظ شود و مردم نسبت به آنها بدبين نباشند و كارهايي كه اتباع غيرمجاز انجام مي دهند به حساب آنها گذاشته نشود . اقدامات متعددي را در طرح پيش بيني كرديم كه هم نياز به كمك روحانيت و كانون مساجد و كمك بسيج داريم و هم نياز به كمك مردم و اهالي معتمد محلات داریم. انشاءا... اميدوارم با اجراي اين طرح هم از مشكلاتي كه الآن در ارتباط با اتباع بيگانه مطرح مي شود حل و فصل شود و هم در ارتباط با اتباع مجازي كه بهرحال زندگي وتلاش و كار مي كنند و برادران ديني ما هستند حرمتشان حفظ شود و يك زندگي بسيار مسالمت آميز و شرافتمندانه في مابين باشد و ساير مهاجرين هم كه در استان زندگي مي كنند به همين نحو خداي نكرده حرمت آنها ناديده گرفته نشود و آنها هم بهرحال تحت نظر باشند كه هرجايي خداي نكرده دست به تخلفي زدند به آنها تذكر داده شود و هدايت شوند و با آنها مشورت شود و ارشاد شوند و ما يك جامعه بسيار سالم و شريفي داشته باشيم چرا که مثلي كه بوده است که يزد دارالعباده است، همين طوري نيست كه درالعباده گفته شود. دارالعبادگی يزد بايد در همه رفتارها در همه حركات مردم و جامعه ديده شود و هركس اينجا به استان يزد مي آيد تحت تأثير فرهنگ ما قرار گيرد و فرهنگ ما قويتر باشد نه اينكه مردم ما تحت تأثير فرهنگ بيگانه قرار گيرند.


شرمنده محبتها و الطاف مردم استان یزد هستم

از همه شما و دست اندركاران عزيز صدا و سيما تشكر مي كنم. لطف و بزرگواري زيادي داريد واقعا" هرچه كه بيشتر امكان اين باشد كه ما به مردم اطلاع رساني كنيم مردم روشن تر و به كارآشناتر مي شوند و زحمات عزيزاني كه خدمت مي كنند بيشتر درك مي كنند و آنها هم قدرداني بيشتري خواهند كرد. من هم شرمنده همه مردم عزيز هستم كه بسيار لطف و بزرگواري نسبت به من نشان دادند و من اميدوارم بتوانم با تلاش ، همه همّ و غم خود را براي پاسخگويي به اين همه محبت و بزرگواري مردم اين استان بگذارم.
 

Ostand.jpg Ostand 1.jpg

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات