استاندار یزد در نشست ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست رئیس جمهور تشریح کرد:

مولفه های موثر بر قرارگیری یزد در زمره نخستین استان های درگیر با کرونا طی دو سال اخیر/ اقدامات صورت گرفته به منظور کنترل و مقابله با این بیماری

استاندار یزد در نشست ستاد ملی مقابله با کرونا به تشریح مولفه های موثر بر قرارگیری یزد در زمره نخستین استان های درگیر با کرونا و  قدامات صورت گرفته به منظور کنترل و مقابله با این بیماری پرداخت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، دکتر مهران فاطمی در نشست ستاد ملی مقابله با کرونا که به ریاست رئیس جمهور و با حضور ویدئو کنفرانسی استانداران کشور برگزار شد، به تشریح مولفه های موثر بر قرارگیری یزد در زمره نخستین استان های درگیر با کرونا پرداخت و گفت: یکی از دلایل ورود زودهنگام استان یزد به موج های کرونا ارائه خدمات مناسب و ارزان قیمت سلامت است که این موضوع منجر به حضور تعداد قابل توجهی از بیماران سرپایی و بستری از استان های جنوبی و جنوب شرقی کشور در این استان می شود.
استاندار یزد ادامه داد: 40 درصد مراجعین مراکز بهداشتی و ۱۱ درصد بستری های بخش های کرونا بیمارستان های استان غیر یزدیِ غیر مقیم هستند که گاه در برخی از شهرستان ها درصد بستری های بخش های کرونا به 50 درصد نیز می رسد.
وی در ادامه به نقش کارگران غیربومی در وضعیت کرونای استان اشاره و خاطرنشان کرد: در استان یزد حدود ۷۱ هزار کارگرغیر بومی که دائما با استان زادگاه خود در ارتباط هستند، مشغول به کار هستند که این موضوع نیز پایداری وضعیت کرونا در استان را تحت الشعاع قرار می دهد.
دکتر فاطمی همچنین جمعیت اتباع افغان مقیم یزد را ۱۰ درصد از کل جمعیت استان عنوان کرد و گفت: حضور 120 هزار تبعه افغانستانی مجاز و غیرمجاز در استان یزد نیز سبب افزایش آمار بستری ها و درگیری های استان می شود.
استاندار یزد در ادامه  قرارگیری یزد در مرکز کشور و برخورداری از جاذبه های گردشگری، آمار بالاتر از میانگین کشوری بعضی از بیماری های زمینه ای نظیر دیابت، سرطان، چاقی و بیماری های قلبی و عروقی در استان یزد را را از عوامل موثر بر افزایش آمار کرونا در یزد دانست.
وی همچنین بافت تقریبا سنتی و خانواده محور یزد و گردهمایی های آن ها و لزوم بستری برای دریافت هزینه های بیمه از سوی بیمه را از دیگر عوامل موثر بر افزایش آمار کرونا در یزد دانست.
وی در بخش دوم سخنانش به آخرین وضعیت واکسیناسیون کرونا در استان یزد اشاره و خاطرنشان کرد: ضریب پوشش نوبت اول واکسن در افراد بالای 12 سال استان 92/4 درصد و ضریب پوشش نوبت دوم واکسن در این گروه 81/2 درصد است.
دکتر فاطمی با بیان اینکه 24/8 درصد از جمعیت بالای 18 سال استان دوز سوم واکسن خود را دریافت کرده اند، گفت: بر اساس آمار، ۴۴ درصد افراد واجد شرایط دریافت دوز سوم واکسن در استان، علیه این ویروس واکسینه شده اند.
استاندار یزد در ادامه به اقدامات و فعالیت های خاص انجام شده در استان در زمینه کنترل و مدیریت بیماری کرونا اشاره و از جمله این اقدامات را حضور میدانی اعضای ستاد استانی مقابله با کرونا در شهرستان های درگیر، افزایش رصد، بیماری یابی و مراقبت از بیماران و افراد در تماس با آن ها در قالب طرح شهید سلیمانی و شناسایی افراد واکسینه نشده استان و اقناع ان ها به تزریق واکسن به صورت فعال و با تماس تلفنی از طریق مراکز بهداشتی عنوان کرد.
وی همچنین به مقایسه آمار نمونه گیری های پی سی آر در استان در بازه زمانی دوم تا هشتم بهمن ماه امسال نسبت به مدت مشابه ماه قبل پرداخت و اظهارداشت: تعداد نمونه گیری های انجام شده در این مدت دو برابر شده و تعداد افراد رهگیری شده در این قالب از 5000 نفر به 16000 نفر رسیده است.
دکتر فاطمی در بخش دیگری از سخنانش از اعمال محدودیت هایی در مناطق قرمز استان خبرداد و گفت: در این راستا به مدت یک هفته مراکز آموزشی تعطیل و آموزش ها به صورت غیر حضوری دنبال می شود.
وی افزود: محدویت هایی نظیر تعطیلی تالارها و  فعالیت رستوران ها و کافی شاپ ها مشروط ارائه غذا به صورت بیرون بر در مناطق قرمز اعمال شد.
وی در پایان خواستار افزایش اختیارات استان ها برای اعمال محدودیت ها متناسب با وضعیت شیوع بیماری، اعمال محدودیت در تردد های بین شهری توسط ستاد ملی پیشگیری و مقابله با کرونا؛ براساس وضعیت بیماری و تسریع در راه اندازی سامانه طرح جامع هوشمند کرونا شد.

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات