استاندار یزد:

نیازمند مشارکت مردم در خروج از بحران کم آبی هستیم

استاندار یزد روز دوشنبه 27 دی ماه در شورای هماهنگی مدیریت بحران استان که با حضور معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران برگزار شد، گفت: در نظر است با جلب مشارکت مردم برای شیرین‌سازی و انتقال آب به استان یزد اقدام کنیم.

به گزارش دفتر استاندار و روابط عمومی استانداری یزد، شورای هماهنگی مدیریت بحران استان با حضور استاندار یزد، معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، مدیرکل دفتر استاندار و روابط عمومی استانداری، مدیرکل مدیریت بحران استان و جمعی از فرمانداران، شهرداران، بخشداران و مدیران استان در تالار اندیشه استانداری برگزار شد.
استاندار یزد در این نشست ضمن تسلیت هفتمین روز از درگذشت حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی عمدۀ بحث‌های استان در خصوص بحران‌های طبیعی را مربوط به بحران خشکسالی و به تبع آن بحران کمبود آب بیان کرد و سیلاب، زلزله، طوفان، سرمازدگی، طغیان آفات و شیوع بیماری‌ها را از دیگر عوامل بحران‌زا دانست.
«سیدمحمد میرمحمدی» نخستین راهکار برون‌رفت از بحران‌های طبیعی را آشنایی با قوانین و قواعد حاکم با طبیعت دانست؛ به‌گونه‌ای که بتوان با مسائل و مشکلات مقابله کرد.
وی ادامه داد: در خصوص بحران خشکسالی و کمبود آب یکی از راهکارهایی که کشور به آن رسیده بحث انتقال آب از دریاهای آزاد و آب‌های غیرمتعارف است که تلاش‌های اولیه، مطالعات و مسیریابی انجام شده و مستلزم سرمایه‌گذاری است که این مقوله نیزاز قدرت یک تیم، گروه و شرکت خارج است و باید به صورت عمومی‌تری انجام گیرد.
استاندار یزد با بیان اینکه کمبود آب مسئله‌ای همگانی است و باید عموم مردم در آن مشارکت کنند، گفت: اگر مشارکت مردم در این رابطه جلب شود و مردم نیز برای شیرین‌سازی و انتقال آب با استان مشارکت کنند این مشکل رفع خواهد شد.
میرمحمدی ادامه داد: دولت تأمین آب را یکی از ضرورت‌های استان‌های کویری می‌داند و می‌توان ضمن تأمین هزینه‌ها با مشارکت مردم، از طریق صندوق توسعۀ ملی نیز این موضوع را دنبال و برای ادامۀ کار وام بدون بهره دریافت کرد؛ به‌طوری‌که حق‌آبۀ هر فرد به عنوان سهامی که ارزش افزودۀ بالایی دارد، محفوظ بماند.
استاندار یزد اظهار امیدواری کرد: مردم با مشارکت خود در مدت پنج سال کمک شایانی به تأمین آب استان و خروج از بحران کمبود کم‌آبی کنند.
رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران استان استفاده از تکنولوژی‌های نوین و طرح‌ها و برنامه‌های پیشگیری از بروز بیماری‌ها و آفات را از راهکارهایی دانست که استان برای برون‌رفت از حوادثی مانند سیلاب، زلزله، طوفان، گرمازدگی، سرمازدگی، طغیان آفات، شیوع بیماری مالاریا و دیگر حوادث در دستورکار قرار داده است.


ضرورت توجه به بحران‌های سیاسی و بین‌المللی


استاندار یزد در بخش دیگری از سخنان خود بحران‌ها را فقط ناشی از حوادث طبیعی ندانست و گفت: آسیب بحران‌های اقتصادی، سیاسی، بین‌المللی، اجتماعی و فرهنگی کمتر از بحران‌های طبیعی نیست و لازم است راهکارهای پیشگیری از این بحران‌ها نیز بررسی شود.
میرمحمدی افزود: باید در نظر داشت که نه تنها برای برون‌رفت از حوادث طبیعی بلکه برای خروج از دیگر بحران‌ها به‌ویژه بحران‌‎های بین‌المللی نقش مؤثری داشت و موقعیت کشور را در سطح بین‌المللی در شرایط مناسبی قرار داد.
استاندار یزد در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: خوشبختانه در دولت تدبیر و امید بحران‌های کشور به‌خوبی مدیریت شده است و امیدواریم همّت، حضور و مشارکت همه‌جانبه در همۀ امور تقویت شود؛ به‌طوری‌که بتوانیم نظام جمهوری اسلامی ایران را با همان اهداف استقلال و آزادی رو به جلو ببریم.
گفتنی است در این نشست وضعیت بندهای آبی خاکی، دفع آب‌های سطحی، زلزله، ریزگرد، خشکسالی و آفات کشاورزی استان  توسط اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران استان تشریح شد.در پایان این نشست با اهدای لوح تقدیر و هدایایی از امدادگران برتر استان در حوزۀ مدیریت بحران تجلیل شد.
گفتنی است در سفر دو روزۀ معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به استان یزد مشکلات سه شهرستان ابرکوه، مهریز و تفت در حوزۀ بحران‌های طبیعی و خشکسالی بررسی و در مورد بحران‌های این شهرستان‌ها و نیز دیگر بحران‌های استان تصمیم‌گیری شد.


 

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات