معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد خواستار شد:

همگرایی استانی در شکوفایی سازمان‌های مردم‌نهاد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد گفت: شکوفایی سازمان‌های مردم‌نهاد نیازمند حمایت، تلاش و ارادۀ جدی استان است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی استانداری یزد،  نشست هم‌اندیشی ارتقای حوزۀ فرهنگی و اجتماعی استان با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، نمایندۀ مردم یزد و اشکذر در مجلس  شورای اسلامی و مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در دفتر نمایندۀ مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
«محمدعلی طالبی» مشارکت مردم را سرآغاز ارتقای فعالیّت‌های فرهنگی و اجتماعی دانست و بیان کرد: لازم است استان برای برندسازی در حوزۀ فرهنگی و اجتماعی و تقویت این برند تکاپو کند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار افزود: تلاش برای کسب برند «یزد، شهر خلاق یونسکو» یکی از فرصت‌های استان برای برجسته شدن در حوزۀ فرهنگی و اجتماعی است و شایسته است با حمایت همه‌جانبۀ استان شاهد برندسازی از این دست و برگزاری جشنواره‌های ملی و منطقه‌ای در استان باشیم.
وی بیان کرد: اگر بتوانیم برگزاری جشنواره‌هایی از این دست را تثبیت کنیم و شاهد حضور گروه‌های فرهنگی، هنری و قرآنی به مناسبت‌ برگزاری این جشنواره‌ها در استان باشیم، زمینۀ خوبی برای شناساندن و برندسازی یزد فرآهم خواهیم کرد.
طالبی از کم‌توجهی بنگاه‌های اقتصادی و شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهرها در قبال توسعۀ انسانی اظهار گله‌مندی کرد و گفت: در گذشته بنگاه‌های اقتصادی که منابع مالی در اختیار دارند حمایت‌های جالب توجهی از برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی می‌کردند؛ در حالی‌که اکنون نقش آنان کم‌رنگ شده است و اقدام درخور شایسته‌ای در این حوزه نکرده‌اند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار ادامه داد: در همۀ دنیا اولویت شهرداری‌ها فعالیّت‌های اجتماعی است؛ در حالی‌که شهرداری‌ها در کشور ما از نظر ساختار و نوع گفتمان بر حوزۀ عمرانی تأکید دارند و دغدغۀ مسائل اجتماعی و فرهنگی را ندارند.
وی با بیان اینکه یزد در حوزۀ فرهنگی و اجتماعی جزو استان‌های شاخص بوده و دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری نیز اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده است، گفت: لازم است برای پیشتازی در این دو حوزه با عزم جدی گام برداریم.


ضرورت تشکیل خانۀ تشکل‌ها در استان


مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد با بیان اینکه استانداری و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی قادر به انجام فعالیّت‌های مشترک بسیاری در حوزۀ اجتماعی و فرهنگی هستند، گفت: ترویج و تشویق جامعه به انجام فعالیّت‌های داوطلبانه و گفتمان‌سازی فعالیّت‌ها از اقدامات در حال انجامی است که باید همۀ بخش‌های فرهنگی و صنعتی استان برای تحقق آن تلاش کنند تا در جامعه نهادینه شود.
«مجید جوادیان‌زاده» سازمان‌های مردم‌نهاد را یکی از گروه‌هایی دانست که گنجایش درخور توجهی برای فرهنگسازی دارند و با تأکید به لزوم حمایت از آنها افزود: سازمان‌های مردم‌نهاد در دو بخش نیاز به شفاف‌سازی دارند که مجلس شورای اسلامی می‌تواند در این‌باره همکاری کند.
وی ادامه داد: تعیین مرجع صدور مجوز و معافیت مالیات سمن‌ها با توجه به شخصی نبودنِ فعالیّت‌های آنها مواردی است که باید عادلانه شفاف‌سازی شود تا فعالیّت‌های این گروه‌ها را آسان کند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری بر ضرورت تشکیل خانۀ تشکل‌ها با هدف همگرایی، هم‌افزایی و شبکه‌سازی آنها تأکید کرد و گفت: انتظار ما تشکیل خانۀ تشکل‌ها در مرکز استان و هر یک از شهرستان به طور جداگانه است تا از پراکندگی سمن‌ها جلوگیری و باعث تعامل آنها شود.
جوادیان‌زاده با بیان اینکه انسان‌ محورِ توسعه و توسعه در خدمت انسان است، افزود: شهر یزد باید به سمتی پیش برود که توسعۀ همه‌جانبه به مفهوم انسانی را محقق کند و برای توسعۀ انسانی لازم است مسائل اجتماعی و فرهنگی بیش از این در سند توسعۀ استان لحاظ شود.
وی گفت: لازم است فعالان اقتصادی در قبال استفاده از منابع عمومی و تجدید ناپذیر پاسخ‌گو باشند و دست‌کم با حمایت مالی به توسعۀ انسانی توجه کنند.


صنعت و اقتصاد در خدمت فرهنگ و اجتماع


نمایندۀ مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با توجه به فراوانی تعداد و شدّت اثرگذاری ائمۀ جمعه و حوزه‌های علمیه لازم است برای فرهنگسازی و گفتمان‌سازی اجتماعی و فرهنگی به‌ویژه بحث آب با آنها تعامل شود.
«سید ابوالفضل موسوی بیوکی» ادامه داد: بعضأ گنجایش‌هایی در بخش فرهنگی و اجتماعی وجود دارد که می‌تواند به کمک صنعت و اقتصاد بیاید پس طبیعی است باید فعالیّت‌های متقابلی در این‌باره انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: در بحث ارتقای بهداشت و روان و کاهش آسیب‌های اجتماعی فعالیّت‌های درخور توجهی در استان انجام شده؛ هرچند ناکافی اما در حال انجام است.
نمایندۀ مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی دربارۀ دو بحث تعیین مرجع صدور مجوز و معافیت مالیاتی سازمان‌های مردم‌نهاد توضیح داد: هر سازمان که به درآمدزایی منجر شود موظف به پرداخت مالیات است و باید در نظر داشت که فعالیت‌های اقتصادی در پایگاه‌ اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی کشور شفاف‌سازی می‌شود؛ بااین حال، اگر مجموع درآمدها و هزینه‌‌ها در سازمان‌های مردم‌نهاد صفر باشد، طرحی تهیه و ارائه شود تا این موضوع را بررسی کنیم.
 

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات