کلیدواژه‌هایی برای ادامه مسیر انقلاب و ترسیم آینده

مقام معظم رهبری(دام ظله) روز پنج‌شنبه، 28 بهمن ماه سال جاری در ارتباط تصویری با مردم آذربایجان شرقی - که به مناسبت سالگرد قیام بیست‌ونهم بهمن مردم تبریز در سال ۱۳۵۶ برگزار شد - بیاناتی داشتند. در این دیدار علاوه بر پرداختن به موضوع حضور مردم آذربایجان و تبریز در صحنه‌های مختلف انقلاب، به نکاتی تأکید نمودند که لازم است مورد دقت مضاعف قرار گیرد. کلیدواژه‌هایی که ضروری است برای ادامه مسیر انقلاب و در راه رسیدن به هدف بزگ تمدن نوین اسلامی، همواره مد نظر تمام مسئولین و آحاد مردم باشد. لذا در این یادداشت مختصر، به صورت گذرا به برخی از این کلیدواژه‌ها خواهیم پرداخت.

 حضور مردم در عرصه و میدان، عامل پیروزی

رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) ضمن اشاره به این‌که «پیروزی این انقلاب به خاطر حضور مردم در عرصه و در میدان و در خیابان بود.»، بار دیگر مردمی بودن انقلاب را یادآوری نموده و با بیان این نکته که «این انقلاب نه با تفنگ، نه با سیاسی‌کاری، نه با حزب‌بازی پیروز نشد؛ با حضور مردم پیروز شد.»، بر نقش ویژه مردم در تشکیل پایه‌های انقلاب و پیروزی نهایی آن تأکید مجدد نمودند.

از سوی دیگر معظم له به عبارت‌هایی مانند: «پیش‌ران وحدت ملّی و ایستادگی ملّی» و «مرکز مهم برای تعلیم ایستادگی مردم»  پرداختند که از این امر می‌توان برداشت نمود؛ برای ایجاد انسجام و وحدت ملی و تاب آوری عمومی برای دست‌یابی به اهداف مطلوب کشور، نیاز به الگو و پیشرو می‌باشد.

ادامه‌ی حرکت و استمرار حرکت، رمز پیروزی

بدیهی‌است هر آغازی با استمرار، تلاش و پشتیبانی مستمر است که به غایت و اهداف مطلوب نهایی منجر خواهدشد. رهبر معظم انقلاب(دام عزه) با عنوان اینکه «ادامه‌ی حرکت و استمرار حرکت، رمز پیروزی هر حرکتی است.»، به روند آن در پیروزی انقلاب اسلامی پرداخته و موضوع «استمرار» را مسأله مهم تلقی نمودند. ایشان با اشاره به این‌که استمرار در منطق امام(ره) یکی از امّهات سیاست‌های انقلابی معمار کبیر انقلاب بود، اهتمام ایشان به موضوع استمرار حرکت انقلابی حتی در دوران بیماری ومحدودیّتهای فراوان جسمی را یادآور شده و آن را موجب خنثی شدن ترفندهای دشمنان و زنده نگه داشتن انقلاب برشمردند.

لذا حضور آحاد مردم در تمامی صحنه‌های جامعه، خلق الگو و استمرار حضور آن‌ها، موجب خواهد شد جامعه در مسیر اهداف انقلاب حرکت کرده و از آسیب‌های احتمالی برحذر باشد.

هدف‌های انقلاب و وظایف آحاد جامعه (مسئولین و مردم)

رهبر معظم انقلاب(دام ظله) از «پیشرفت، عدالت اجتماعی، اقتدار، تشکیل جامعه‌ی اسلامی و در نهایت رسیدن به تمدّن نوین اسلامی و تمدّن بزرگ اسلامی» به عنوان «اهداف انقلاب» یاد نموده و مهمتر از آن با پرداختن به چه باید کردها و مسئولیت کسانی که باید برای دستیابی به اهداف یادشده تلاش نمایند، مسیر حرکت به سوی اهداف آتی را تبیین نمودند.

ایشان در این خصوص فرمودند: «باید دید برای رسیدن به این هدف‌ها، برای رسیدن به عدالت اجتماعی، برای رسیدن به پیشرفت واقعی کشور نه پیشرفت‌های پوشالی و ادّعایی؛ پیشرفت‌های همه‌جانبه، مادّی و معنوی  و برای رسیدن به جامعه‌ی اسلامی که احکام اسلام به معنای واقعی در آن پیاده بشود و مردم بهره‌مند بشوند از تحقّق این احکام و در نهایت برای رسیدن به تمدّن نوین اسلامی، چه کارهایی لازم است، آن کارها را در حدّ توانمان [انجام بدهیم]؛ هر کسی در حدّ توان خودش؛ بنده یک جور، آن مسئول یک جور، آن دانشجو یک جور و امثال این‌ها ....».

آنچه با ژرف‌نگری به این بخش از فرمایشات معظم له حاصل می‌شود اینکه ایشان در دست‌یابی به اهداف انقلاب، برنامه‌ها و فعالیت‌های لازم برای دستیابی به این اهداف، با دید جامع نگر، کل آحاد جامعه اعم از رهبر تا بخش نخبگانی کشور را مد نظر قرار داده‌است و حتی از نقش رهبر جامعه در این سیر تکاملی غفلت ننموده‌اند. به عبارت دیگر؛ ایشان در دست‌یابی به اهداف انقلاب، با تأکید بر نقش و وظایف کلیه کنشگران مرتبط، مشارکت اجتماعی (اعم از رهبر و مسئولین تا آحاد مردم) در پیشرفت و توسعه واقعی را لازم تلقی و به نحو احسن ترسیم نموده‌اند.

داشتن افق برای تلاش‌ها

رهبر معظم انقلاب(دام عزه) با برشمردن برخی از مصادیق تلاش‌های مستمر و تلاشگران برای دستیابی به اهداف انقلاب، این تلاش‌ها را دو نوع عنوان نمودند: بخشی از این تلاش‌ها مربوط به مسائل روز و بعضی‌ها مربوط به مسایل آینده. مسایل روز قابلیت درک سریع و اقدام به‌هنگام را در پی دارد؛ لیکن آن‌چه شاید از آن غفلت شود، تلاش برای پاسخ به نیازهای آتی‌است و درصورت نداشتن افق و برنامه برای آینده و غفلت از تلاش‌های مرتبط، ما را در آینده دچار چالش‌هایی می‌نماید که فائق آمدن بر آن‌ها، شاید با هزینه‌های گزاف ممکن باشد.

دشمنیِ اقتصادی، دشمنیِ رسانه‌ای

تبیین میدان مبارزه کنونی توسط فرمانده کل قوا و مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)، بخش دیگری از نکات مهم در این دیدار بود و حکایت از دو حوزه‌ای دارد که توسط دشمنان انقلاب و اسلام مورد هجمه واقع شده‌است. تحریم و مسایل اقتصادی ایجادشده از سوی استکبار از یک سو و اقدامات گسترده‌ی دستگاه‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی آن‌ها از سوی دیگر، سعی در ایجاد مشکل در مسیر دستیابی به اهداف نهایی انقلاب دارد که معظم له با تبیین وظایف هر بخش، راهکارهای مقابله‌ای و خنثی سازی اهداف دشمنان را یادآور ‌شدند.

در این راستا فشار اقتصادی با تلاش داخلی، خنثی کردن تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولید و تحرّک اقتصادی داخلی در کنار تلاش دیپلماسی و از بین بردن تحریم‌ها میسر خواهدشد.

لجن‌پراکنی‌ها و تهاجم رسانه‌ای دشمن نیز با فعالیت جهادگران عرصه تبیین و آگاهی بخشی دقیق و به‌هنگام، خنثی خواهدشد.

به‌هر حال می‌توان گفت: حضور مستمر مردم و مسئولین در کلیه عرصه‌های جامعه (با توجه به وظایف و مسئولیت‌های مربوطه)، داشتن افق و برنامه برای تلاش‌های جاری و آتی، تلاش مستمر جهادگران عرصه اقتصاد و تبیین، ضمن بی‌اثر نمودن برنامه‌های دشمنان و بدخواهان نظام انقلاب اسلامی، جامعه را در دستیابی به اهداف متعالی انقلاب و پیشرفت همه‌جانبه، مستمر و پویا، یاری خواهدنمود.

به امید تحقق آرمان‌های مقدس نظام جمهوری اسلامی ایران، با مسئولیت پذیری آحاد جامعه

معاونت پیشگیری

دفتر تبلیغات هوشمندانه و مشارکت‌های مردمی

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات