گزارش تفصیلی سفر معاون اول رئیس جمهور به استان یزد

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور به همراه وزرای نیرو و فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظورافتتاح و بازدید از چند طرح مهم در زمینه های اقتصادی، گردشگری و فرهنگی و بهداشتی و بررسی خواسته های صنعتگران و تولید کنندگان استان و رفع مشکلات آن ها روز شنبه 16 اسفند ماه، به یزد سفر کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد؛در جریان سفر دکترجهانگیری که با همراهی دکتر طالبی؛ استاندار یزد صورت گرفت، پروژه های کتابخانه مرکزی یزد، بندر خشک پیشگامان، سد خوانسار هرات، قطعه اول خط آبرسانی شهرهای میبد واردکان، خط ۲۳۰ کیلو ولت ابرکوه_اسمالون و مرکز جامع سلامت احمد آباد مشیر به بهره برداری رسید و از نمایشگاه صنایع دستی و اشتغال روستایی بازدید به عمل آورد.
وی همچنین در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و جلسه مشترک با نخبگان، جوانان، برگزیدگان، فعالین سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استان شرکت کرد و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات موجود این حوزه ها و مطالبات صنعتگران و نخبگان استان یزد قرار گرفت.


یزد برای همه ایرانیان به عنوان مرکز مهم و الهام بخش در زمینه‌های مختلف بوده است


دکتر جهانگیری در بدو ورود به فرودگاه یزد در جمع خبرنگاران تاکید کرد: یزد برای همه ایرانیان به عنوان مرکز مهم و الهام بخش در زمینه های مختلف و پشتوانه بزرگ و مهم برای ایران در مقاطع مختلف و توسعه وسازندگی بوده است.
وی با تاکید بر پیگیری طرح ها و برنامه های دولت تا آخرین لحظات کار دولت همانند روزهای آغازین کار دولت، از استانداران و مسئولان کشور خواست تا طرح های توسعه و موانع پیش رو پیگیری شود.
دکتر جهانگیری یزد را از کانون های توسعه، اقتصاد دیجیتال و صنایع دانش بنیان کشور دانست و گفت: یزد به‌عنوان استان صنعتی و پایگاه صنعت ایران بوده است و طرح های مهمی در این استان در حال انجام است و باید با توجه به محدودیت آب در این استان اقدامات لازم برای ادامه روند توسعه در این استان در نظر گرفته شود.
دکتر جهانگیری همچنین ثبت جهانی یزد به عنوان اثر مهم جهانی را در دنیا و ایران بی نظیر توصیف و تاکید کرد: اینکه یک شهر زنده به عنوان اثر جهانی ثبت شود باید فعالیت ها متناسب با این امتیاز درنظر گرفته شود و به عنوان کانون جذب گردشگر در سطح جهان تبدیل شود.
دکتر جهانگیری در پایان با اشاره به اقدامات دولت در زمینه اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی عملکرد خود در تحریم و جنگ اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران نشان داد و تاب آوری کشور در برابر این تحریم های ظالمانه به خاطر اقتصاد مقاومتی بوده است.
دکترجهانگیری، معاون اول رئیس جمهور و دکتر صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای سفر خود به یزد عازم کتابخانه مرکزی شهر جهانی یزد شدند و با افتتاح این کتابخانه، به انتظار 25 ساله یزدی ها پایان دادند.
در ادامه سخنان معاون اول رئیس جمهور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را در آیین بهره برداری از این نهاد فرهنگی را از نظر می گذرانید.


تاسیس کتابخانه در کشور جزو مهمترین اولویت‌ها و سیاست‌های فرهنگی دولت است


دکتر اسحاق جهانگیری در مراسم بهره برداری از کتابخانه مرکزی یزد با حضور آیت الله ناصری، نماینده ولی فقیه در استان، استاندار یزد و جمعی از مسئولین مربوطه برگزار شد، با قدردانی از دست اندرکاران ساخت، تکمیل و راه اندازی این کتابخانه افزود: متوقف شدن روند تکمیل و راه اندازی این کتابخانه جز خسارت های بزرگ به کشور و استان یزد بود که خوشبختانه با تلاش ها و اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری یزد به بهره برداری رسید.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه تکمیل این کتابخانه و طولانی شدن روند ساخت آن تاکید کرد: افتخار این دولت این است که پروژه های بزرگ در حوزه پتروشیمی و فولاد را با وجود محدودیت ها در مدت زمانی کوتاه و چند ساله به بهره برداری رسانده است اما طولانی شدن روند ساخت این پروژه به مشکلاتی باز می گردد که در حوزه میراث تاریخی یزد قرار دارد.


یزد نگین تاریخی و نماد تمدن، اخلاص، قناعت و سخت کوشی است


دکتر جهانگیری تصریح کرد: یزد نگینی ارزشمند است که به عنوان یک شهر زنده وفعال به ثبت جهانی رسیده است و این مهم در ایران و دنیا بی نظیر است.
وی با ذکر خاطره ای از سفر مدیرکل یونسکو به شهر اصفهان در زمان استانداری دکتر جهانگیری دراین استان افزود: مدیرکل یونسکو در آن سفر با اشاره به برخی فعالیت های ساخت و سازی تاکید کرد که نگینی ارزشمند همچون اصفهان را نباید با کار آهنگری تراش داد بلکه باید چنین نگین ارزشمندی را با ابزار مخصوص خود تراش داد.
دکتر جهانگیری ادامه داد: یزد هم یک نگین تاریخی برای دنیا و ایران است و هر فعل و انفعالی که در این منطقه تاریخی انجام می شود باید با یک نگاه و جهت گیری به اصل تاریخی و فرهنگی بودن این شهر انجام شود.
معاون اول رییس جمهور خاطر نشان کرد: یزد یک نگین تاریخی و نمایانگر تمدن، اخلاص، قناعت و سخت کوشی است. ثبت جهانی یزد در دنیا بسیار موضوع مهمی است و ممکن است ما شهرهایی نظیر شهر سوخته داشته باشیم که ثبت جهانی شده اند اما مانند یزد شهر زنده، پویا و فعال نیستند که باید از این فرصت به بهترین نحو استفاده کرد.


فعالیت‌های توسعه‌ای در یزد باید با جهت گیری تاریخی و فرهنگی انجام شود


وی مشکلات ارتفاع ساختمان کتابخانه مرکزی یزد را یکی از موانع بر سر راه تکمیل و راه اندازی این کتابخانه توصیف کرد و گفت: نباید با ارتفاع و بلند بودن یک ساختمان منطقه و بافت تاریخی اطراف این کتابخانه تحت تاثیر قرار گیرد و باید ساختمان سازی متناسب با جهت گیری تاریخی منطقه باشد.
دکتر جهانگیری تصریح کرد: ساخت ساختمان این کتابخانه با ارتفاع بلند می توانست با یک دستور رییس جمهور و وزیر انجام شود اما چنین اقدامی صورت نگرفت و این پیامی است به همه مسئولان اجرایی در کشور که فکر نکنند در منطقه بافت تاریخی می توانند اقدامی بر خلاف مقررات میراث انجام دهند.


همه باید روی یزد به دلیل ارزش تاریخی و فرهنگی این شهر حساسیت داشته باشند


معان اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه همه باید روی یزد به دلیل ارزش تاریخی و فرهنگی این شهر حساسیت نشان دهند گفت: تاسیس این کتابخانه برای یزد ضروری بود و از طرفی نیز اهمیت کتاب در فرهنگ ایرانی و اسلامی منحصر به فرد است، تا جایی که معجزه دین اسلام کتاب است.
وی با اشاره به اینکه وجود فضای مجازی نیز نمی تواند جایگزینی برای کتاب باشد، خاطر نشان کرد: کتاب مهمترین عامل برای انتقال فرهنگ و تمدن ها است.
دکتر جهانگیری با اشاره به اینکه فعالیت ها در یک کتابخانه تنها محدود به ساختمان این نهاد فرهنگی نبوده و باید با تمام کتابخانه های داخلی و خارجی ارتباط برقرار کند، افزود: امروز همه کتابخانه ها می توانند با ابزارهای مختلف با همه کتابخانه های معتبر داخلی و خارجی متصل شوند و این امکانی بسیار مهم برای تمامی محققین است.
معاون اول رییس جمهور درخصوص مشکلات حقوق و دستمزد کارمندان کتابخانه های عمومی در شهر یزد تاکید کرد: سال گذشته با وجود مشکلات تحریم اجازه استفاده از50 درصد فوق‌العاده به مدیران داده شد تا به مشکلات حقوق بگیران ثابت با وجود فشار و محدودیت های تحریمی توجه شود.
وی افزود: تمام مدیران دستگاه های اجرایی از این مزیت استفاده کردند و لازم است که مشکل کارکنان کتابخانه کشور و عدم استفاده از این مزیت و امتیاز پیگیری و حل شود.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: یزد یکی از کانون های فرهنگ مکتوب ایران اسلامی است


سیدعباس صالحی  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ادامه با اشاره به اینکه یزد یکی از کانون های فرهنگ مکتوب ایران اسلامی است، اظهار داشت: امروز شاهدیم که در آستانه بهار طبیعت، بهار اندیشه نیز در این شهرستان شکوفه زده و ثمرات آن بیش از پیش بر این محیط و این منطقه پرتو افشانی خواهد کرد.
وی افزود: علمی عمل کردن در فعالیت ها یکی از رویکردهای مهم وزارت ارشاد است و یکی از اتفاقات خوب در این زمینه، انجمن های علمی کتابخانه های عمومی کشور بود که بیش از هزار نفر از متخصصان حوزه علمی کتابخانه در این محفل حضور دارند و پشتوانه جریانهای علمی خواهند بود.
صالحی عنوان کرد: یک نگاه علمی کمک می کند که هم موقعیت فعلی را بهتر بشناسیم و با آینده نگری و آینده نگاری، فعالیت ها را به پیش ببریم.
وزیر ارشاد ادامه داد: اینکه کتابخانه از یک مرکز قرائت خانه و امانت کتاب به یک باشگاه فرهنگی مبتنی بر کتاب تبدیل شود نیز یکی از رویکردهای ماست که با این نگاه اتفاقات مهمی هم در برنامه کتابخانه ها و هم معماری کتابخانه ها اتفاق افتاده است.
صالحی یادآور شد: در برنامه های روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه حدود ۳۰۰ هزار برنامه با همین نگاه اجرا شده و شاید بیش از ۴ میلیون نفر در این باشگاه اجتماعی کتابخانه ای حضور داشتند.
در ادامه دکترجهانگیری راهی جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی یزد شد، جلسه ای که با حضور وزیر نیرو، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از مسئولان استانی و صنعتگران تولیدکنندگان استان برگزار و ضمن مرور ظرفیت های حوزه تولید و صنعت استان، فرصت مناسبی را برای بیان بی پرده مسائل و مشکلات پیش روی این بخش فراهم کرد.


اقتصاد مقاومتی موجب افزایش تولید داخلی و عدم اتکا به بودجه نفت شده است


دکتر اسحاق جهانگیری در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه هنگام نام بردن از توسعه پایدار و همه جانبه باید از همه ظرفیت ها و سازوکارهای لازم در این زمینه برخوردار باشیم، گفت: یزد دارای چنین ظرفیتی است و با ماهیت جغرافیایی، ظرفیت های مادی، معنوی، نیروی انسانی، جوانان تحصیلکرده و زنان فعال فرصت های زیادی پیش روی خود دارد.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه یزد برای ایران نقطه ای بسیار دلگرم کننده است و پس از سفر به این استان دستاوردها و تجارب خوبی به دست می آوریم، به ویژگی های منحصر بفرد این استان اشاره و تاکید کرد: یزد شهر مدارا و همزیستی است که در تاریخ گواه زیادی برای این مهم وجود دارد.
وی ادامه داد: یزد شهر گفت و گو است و برای حل هر مسئله ای و رسیدن به نتایج مطلوب راهکار گفت و گو را بر می گزیند.
دکتر جهانگیری همچنین صبوری و قناعت مردم یزد را از مهمترین شاخص های اخلاق توسعه ای برشمرد.
معاون اول رییس جمهور در ادامه با اشاره به سیاست های اعلامی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری در 24 بند و پنج رویکرد و ابلاغ این رویکردها توسط دولت به تمام دستگاه های حکومتی و نهادهای ذیربط در قوای سه گانه تاکید کرد: باید این رویکردها و سیاست های مقام معظم رهبری دستورالعمل همه دستگاه ها قرار گیرد.
وی با بیان اینکه هر دستگاه در صورت لزوم باید امور را برون سپاری کند و دانش و عدالت در همه سطوح کشور حاکم شود، افزود: باید تعامل با دنیا برای پیشرفت امور، حداقل در ارزیابی درنظر گرفته شود.
دکتر جهانگیری تصریح کرد: بخش خصوصی نیز باید سیاست ها و رویکردهای اقتصاد مقاومتی را الگوی خود قرار دهد و در صورت لزوم نیازهای داخل یک کارخانه برون سپاری شود.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه 24 بند سیاست های اقتصاد مقاومتی اعلامی توسط مقام معظم رهبری براساس شرح وظایف ابلاغ شده است، ادامه داد: هدف مهمی که برای سیاست های اقتصاد مقاومتی ترسیم شده این است که اقتصاد کشور در مقابل تکانه های بیرونی وارد می شود از هم نپاشد.
وی کاهش قیمت و صادرات در سال 93 و همچنین تحریم ها و جنگ اقتصادی آمریکا در سه سال گذشته را بعنوان دو نمونه از تکانه های اقتصادی توصیف و تصریح کرد: دوره جدید تحریم ها بسیار استثنایی و جنگ اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران و دلیل تمام نشدن آن هنوز برای مردم کامل توضیح داده نشده است.
دکتر جهانگیری خاطر نشان کرد: اگر آمریکا تحریم های ضد انسانی و ضد حقوق بین المللی علیه مردم ایران را بردارد و از این مسیر غلط بازگردد قطعا جمهوری اسلامی ایران نیز به تعهدات برجامی خود باز می گردد.
معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه در این جنگ اقتصادی نمی توانستیم مطالب را باز کنیم چرا که دشمن در صدد بود با استفاده از این موضوع و نقطه ضعف برای اعمال فشار خود علیه جمهوری اسلامی ایران بهره برداری کند، افزود: بارها از ما خواسته شده که شفاف مطالب را مطرح کنیم که چه اتفاقاتی در این دوره تحریمی بر سر کشور و مردم ایران آمد.
وی تصریح کرد: اقدامات انجام شده در زمینه اقتصاد مقاومتی نتیجه و بازدهی و عملکرد خود را به خوبی نمایانگر ساخت.
دکتر جهانگیری با اشاره به اینکه آمریکایی ها فکر می کردند گلوگاه های فشار بر اقتصاد ایران را شناسایی کرده اند، گفت: آنها براساس کتاب هنر تحریم که توسط ریچارد نفیو نوشته شد به دنبال این بودند تا احساسات مردم را در زمان تحریم ها برانگیخته کنند.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه امروز این فرد بعنوان معاون وزیر خارجه آمریکا انتخاب شده است، گفت: تلاش آمریکایی ها این بود که در شرایط سخت و دشوار اقتصادی کاری کنند که ورود کالاهای لوکس و تجملاتی به راحتی امکانپذیر باشد و از ورود کالاهایی که نیاز عمومی مردم است ممانعت بعمل آورند تا مردمی که در شرایطی سخت قرار دارند از دیدن مانور خودروهای لوکس گران قیمت در خیابان ها آزرده شوند و از مدیران خود همواره این پرسش را مطرح کنند که چرا در این ارگان وضعیت به این گونه است.
وی با بیان اینکه دولت به لحاظ قانونی نمی توانست مانع از ورود کالا به کشور شود و در این خصوص دستش بسته بود اما با توسل به سیاست های اقتصاد مقاومتی توانستیم راهکاری را در پیش بگیریم که سیاست های تحریمی آمریکا خنثی شود. در این خصوص ابتدا واردات خودروهای 2500 سی سی بالاتر را به کشور ممنوع کردیم و در مرحله تحریم ها ورود هر نوع خودرو خارجی به کشور متوقف شد.
دکتر جهانگیری تصریح کرد: سیاستگذاران اقتصادی این دولت معتقد به اقتصاد بسته نیستند و این یک واقعیت است که نمی توان اقتصاد را به دور از سازوکار های علمی و با دستورالعمل های اداری هدایت کرد. این ممنوعیت ها برای دوران جنگ و دشواری اقتصادی تدوین و اجرا شده و در دورانی که شرایط عادی شود حتما باید این مقررات تصحیح شود.
معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی توانمندی کشور را افزایش داده است، گفت: تا تابستان سال جاری با وجود کرونا و فشار تحریم ها که در نقطه اوج آن قرار داشت براساس گزارش بانک مرکزی رشد اقتصادی کشور با نفت و بدون نفت بالای 1.3 تا 1.5مثبت شد و رشد کارگاه های بزرگ صنعتی که بالای 100 نفر نیرو داشتند به 10.8 درصد رسید. حتی ریزش شغل و بیکاری که در بهار 98 به نسبت سال قبل از آن به یک میلیون و 400 هزار شغل رسیده بود در تابستان امسال در بخش صنعت تقریبا به صفر رسید و بخش صنعت و کشاورزی به عنوان بخش های مولدی براساس جهت گیری های اقتصاد مقاومتی توانستند با وجود فشارها خود را اداره کنند.
وی افزود: البته در بخش خدمات با توجه به ممنوعیت های حاکمیتی، مشاغل دچار آسیب شدند، شغل هایی که وابسته به حوزه گردشگری نظیر حمل و نقل عمومی، رستوران ها و بوم گردی هستند دچار مشکل شده اند که باید برای برطرف کردن آن نیز برنامه ریزی کرد.
دکتر جهانگیری از درون زایی به عنوان ویژگی دیگر اقتصاد مقاومتی یاد کرد و گفت: رونق جهش تولید داخلی در سال 99 قابل توجه بوده است به طوری که همه وزرا در بخش های مختلف با افتخار می گویند که چندین قلم از کالاهایی که در فهرست اقلام وارداتی قرار داشت امروز در خطوط تولید کارگاه های کشور تامین می شود. هنگامی که ترامپ از برجام خارج شد فکر می کرد اقتصاد ایران نمی تواند در برابر همان شوک اول مقاومت کند اما سیاست های ارزی که در سال 97 تدوین شد در کنار مجموعه سیاست های دیگری نظیر راه اندازی سامانه نیما و گروه بندی کالاها برای مواجهه مناسب با تقاضای ارز باعث شد که ما از آن مرحله به خوبی عبور کنیم.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه پس از اتخاذ سیاست گذاری های ارزی و تجاری در جلسه ستاد مقابله با تحریم با حضور سران تصمیم گرفته شد که قیمت ارز 4200 تومان ثابت بماند البته در همان روز نیز قیمت ارز در بازار 4250 تومان بود و فاصله چندانی با نرخ ارز دولتی نداشت. این تصمیم برای تامین زندگی مردم و واردات کالاهای مورد نیاز عموم اتخاذ شد.
وی با بیان اینکه به وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز اجازه داده شد تا ورود برخی کالاها به کشور را ممنوع کند، گفت: از برنامه سوم توسعه تصمیم گرفته شد دولت حق دخالت و ورود در موضوع واردات کالا نداشته باشد اما به دلیل تحریم ها در ابتدا ورود 1000 قلم و در ادامه 2000 و در نهایت 2500 قلم کالا به کشور ممنوع شد. تنها در بخش خودرو اگر ممنوعیت وجود نداشت 2 میلیارد دلار تقاضای ارز ایجاد می شد و در بخش های دیگر نیز همینطور، اما در پی این ممنوعیت ها بازار داخلی در اختیار تولید کنندگان داخلی قرار گرفت و هر سال بر میزان تولیدات کشور اضافه شد.


کمتر از ۹ هزار میلیارد تومان از بودجه ۵۷۰ هزار میلیارد تومانی امسال درآمد نفت بوده است


دکتر جهانگیری تامین مالی در دوران تحریم را نیز موضوعی مهم توصیف کرد و گفت: یکی از سیاست های اقتصاد مقاومتی کاسته شدن اتکا بودجه کشور به نفت بود، این تصمیم راهبردی در شرایطی اتخاذ شد که 30 درصد بودجه کشور به نفت متکی بود و رییس جمهور نادان به حقوق بشر و نژاد پرست آمریکایی ها پا روی خطوط لوله برای قطع شدن صادرات نفت گذاشت.
معاون اول رییس جمهور گفت: امروز کسی نیست که بگوید بودجه کشور در این ایام دچار تلاطم شدید شده است، امسال و تا اوایل اسفند 570 هزار میلیارد تومان بودجه کشور بوده که هزینه شده است و کمتر از 9 هزار میلیارد تومان آن از درآمد نفت بدست آمده است. کشور در این شرایط اداره شده است.
وی گفت: تا این مقطع 70 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی پرداخت شده و نگذاشتیم که طرح های عمرانی متوقف شود.
دکتر جهانگیری تصریح کرد: نگویند نتایج اقتصاد مقاومتی چه بوده و چه کارکردی داشته است. اقتصاد مقاومتی موجب افزایش تولید، کاهش وابستگی به نفت، مقاومت در برابر تکانه های خارجی و دستاوردهای بسیاری شده است.
هیچ کشوری حتی دوستان ایران از ما به طور رسمی نفت خرید نکرده است
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه با قاطعیت می گویم هیچ کشوری از دوستان شفیق و نزدیک ایران و دیگران به طور رسمی از ما نفت خریداری نکرده اند، گفت: در جلسه ای در حضور رهبر معظم انقلاب یکی از آقایان مدعی شده بود که فردی را می شناسد که می تواند روزانه دو میلیون بشکه نفت بفروشد. رییس جمهور در آن جلسه گفتند این فرد را به ما معرفی کنید ما حاضریم او را به سمت وزیر نفت بگذاریم اما همه فقط مدعی بودند و نتوانستند حتی یک بشکه نفت بفروشند.
با وجود ده‌ها خطر و ریسک یک دلار از درآمد‌های نفتی در دوران تحریم تلف نشد
وی افزود: ما با یافتن راهکارهایی توانستیم نفت را با ده ها خطر و ریسک به فروش رسانده و پول آن را به کشور بازگردانیم. با قاطعیت می گویم که تا آنجا که من مطلع هستم یک دلار از پول نفت در این میان تلف نشد و نه تنها فردی مثل بابک زنجانی که افرادی بسیار کوچکتر از او نیز بوجود نیامدند.
دکتر جهانگیری با بیان اینکه ارز مورد نیاز کالاهای اساسی نیز به موقع تامین شد، گفت: در مجلس قبلی نیز همانند این مجلس شعارهایی برای قطع ارز 4200 تومانی می دادند اما وقتی موقع تامین کالاهای اساسی شد گفته ام که 15 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی به کالاهای اساسی اختصاص بدهند.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه در سال 98 وقتی نمی توانیم به درآمدهای نفتی به اندازه محاسبه شده دست پیدا کنیم بخشی از 15 میلیارد دلار ارز مورد نیاز واردات با نرخ 4200 تومانی را حذف کردیم و به طور مثال ارز واردات شکر و برنج حذف شد و گفتیم تا جایی که ممکن است تولید داخلی انجام شود و برای رفع نیاز کشور از ارز نیمایی استفاده شود.
وی ادامه داد: کامیون داران در دوران شیوع بیماری کرونا بیشترین خدمت را به کشور داشتند.
دکتر جهانگیری با اشاره به اینکه عده ای در کشور شعار می دادند که باید ارز 4200 تومانی باید از کالاهای اساسی حذف شود تاکید کرد: باید نام کسانی را که از ارز 4200 تومانی که مثل خون ملت بود و نیاز مردم از طریق این ارز به کشور وارد می شد سوء استفاده می کردند را سربازان آمریکا در جنگ اقتصادی علیه ملت ایران لقب داد که دستگاه قضایی با شدت با این سوء استفاده گران برخورد می کند.
وی با اشاره به ابتکار دولت در خلق تهاتر چهارجانبه برای تامین مالی نیازهای کشور افزود: این دور چنان تنظیم شد که بتوانیم نیاز کارخانه های کشور را تامین کنیم و همچنین اقدامات ستاد اقتصاد مقاومتی دراین سه سال جنگ اقتصادی باعث شد که اقتصاد ایران آسیب جدی نبیند.
دکتر جهانگیری مبارزه با فساد را یکی دیگر از ابعاد مهم اقتصاد مقاومتی برشمرد و افزود: در اوایل جنگ اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران واعمال تحریم های ظالمانه جلسه ای با وزیر اطلاعات سپاه و وزرای مهم اقتصادی برگزار شد و در این جلسه مطرح شد که باید از تجربه قبلی تحریم ها علیه جمهوری اسلامی استفاده شود که در آن زمان انحراف از کجا پدید آمد و افرادی مانند بابک زنجانی بوجود آمدند و باید از این تجارب استفاده شود تا موارد مشابه بوجود نیاید.
معاون اول رییس جمهور همچنین عدالت اجتماعی و حمایت از اقشار ضعیف را از مهمترین اقدامات دولت در زمینه اقتصاد مقاومتی برشمرد و ادامه داد: با تذکرات مقام معظم رهبری و جهت گیری های دولت در حد توان تلاش کردیم تا اوضاع اقشار آسیب دیده بسیار بد نشود و در کنار اقدامات دولت نیز با فرمایشات مقام معظم رهبری کمک های مومنانه به این قشر از جامعه کمک شایان توجهی کرد.
وی با تاکید بر اینکه رشد اقتصادی در دوران اعمال سیاست های اقتصاد مقاومتی در کشور اشتغال زا بود افزود: پیش از شیوع بیماری کرونا با درآمد نفتی 800 میلیون دلاری در کشور به نرخ 500 هزار شغل سالیانه رسیدیم .
دکتر جهانگیری با بیان اینکه در روزهای پایان سختی ها هستیم و پس از تحمل این عسر به یسر و گشایش می رسیم خطاب به مدیران کشور خاطر نشان کرد: باید در برابر تحریم های احتمالی آمادگی داشته باشیم تا این توطئه دشمنان خنثی شود.
معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: آمریکا متوجه شد که فشار حداکثری شکست خورده است و مجبور هستند از این راه دست بردارند و راه همانی است که مقام معظم رهبری ترسیم کرده اند که در صورت لغو تحریم ها جمهوری اسلامی ایران به تعهدات برجامی باز می گردد.
وی با تاکید بر اینکه تنها وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران است که از طرف نظام در زمینه سیاست خارجی صحبت می کند و نباید اعتبار سخنان دکتر ظریف در برابر کشورهای خارجی مخدوش شود، تصریح کرد: وزیر خارجه تنها کسی است که از سیاست های ابلاغی و ترسیم شده مقام معظم رهبری و همچنین شورای عالی امنیت ملی اطلاعات کامل دارد.
دکتر جهانگیری با بیان اینکه موضع اعلامی وزیر خارجه موضع جمهوری اسلامی ایران است، افزود: سخنان داخلی برخی جریانات سیاسی و افراد موضع رسمی ایران نیست.
معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات انجام شده برای تامین میوه شب عید و کالاهای ایام عید و اعطای دستورات پی در پی به وزارت صمت از شهریور ماه، افزود: به وزارتخانه های صمت و جهاد کشاورزی و همچنین سازمان برنامه و بودجه برای تامین اعتبارات لازم دستورات ضروری داده شد تا اقلام مورد نیاز مردم برای ایام عید تامین شود.
وی با اشاره به دغدغه های افزایش قیمت در کشور در روزهای اخیر از وزارت صمت، سازمان بازرسی کشور و تعزیرات و همچنین استانداران درخواست کرد تا در برابر این موضوع مردانه پای کار آیند تا فشاری به مردم در شب عید وارد نشود.
دکتر جهانگیری ادامه داد: عده ای در کشور تلاطماتی به راه انداختند که در سال جدید ارز نیمایی برداشته و 5 برابر می شود و این افراد توجهی ندارند که این گونه سخنان که از طرف من گفته شده است علیه مصرف کننده ایرانی و زندگی مردم ایران است.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به شیوع بیماری کرونا در کشور و دنیا گفت: اولویت اول بین سلامت و اقتصاد با سلامت مردم است و دولت با انجام اقدامات و تلاش های گسترده در حال واردات واکسن خارجی از سایر کشور ها و در روزهای آینده جریان واردات این واکسن گسترش می یابد.
وی ادامه داد: با اقدامات انجام شده در زمینه تولید واکسن داخلی در ماه های آینده تعداد واکسیناسیون بالا خواهد رفت و ظرف مدت کوتاهی کشور واکسینه می شود.
دکتر جهانگیری ثبت جهانی یزد را بعنوان مهمترین دستاورد میراث کشور برشمرد و گفت: یزد تنها شهر فعالی در دنیا است که به این نام ثبت شده است و مایه افتخار ایران و یزد است.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه برای ساختن کتابخانه مرکزی یزد دو طبقه از این کتابخانه را خراب کردیم تا مسائل و نگرانی های میراث فرهنگی رعایت شود، تاکید کرد: این پیامی بود که در بافت های تاریخی نباید نظری خلاف میراث فرهنگی انجام شود.
وی تاکید کرد: شهر یزد باید مورد توجه تمام گردشگران جهان قرار گیرد و طرح توسعه فرودگاه یزد در دستور کار قرار گیرد.
دکتر جهانگیری با اشاره به محدودیت های موجود آبی در استان یزد ادامه داد: مردم یزد درس های زیادی برای تحمل سختی ها به کشور داده اند و مردمی هستند که در دل سختی کار خلق می کنند.
معاون اول رییس جمهور افزود: پیشینیان در یزد 97 کیلومتر قنات حفر کردند تا 30 لیتر در ثانیه آب منتقل کنند و مردم یزد از قطره قطره این 30 لیتر آب استفاده می کردند که باید این فرهنگ در کشور ترویج شود.
وی در خصوص تامین آب مورد نیاز این استان اعلام کرد: بزودی خط لوله انتقال آب از دریای عمان به این استان افتتاح می شود.
دکتر جهانگیری همچنین از مسئولان و دست اندرکاران استان یزد درخواست کرد که جهت گیری صنعتی آب بر نداشته باشند چرا که آب با سختی از خلیج فارس و با هزینه دو یورو در هر مترمکعب به این استان منتقل می شود و باید تمرکز و جهت گیری مسئولان استانی با وجود نیروی انسانی خوب در جهت صنعت دانش بنیان باشد.
پیش از سخنان معاون اول رییس جمهور وزیر نیرو با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در خصوص آبرسانی و تأمین برق بخش های مختلف شهری و روستایی از اقدامات دولت در اجرای طرح های عمرانی به ویژه در برهه تشدید تحریم ها دفاع کرد.
همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز اقدامات انجام شده در حوزه فرهنگی و گسترش زیرساخت های این حوزه را تبیین کرد.
استاندار یزد و یکی از نمایندگان استان نیز با اشاره به شرایط استان در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، پیشنهادات، راهکارها و برنامه های موجود برای توسعه استان یزد را تبیین کردند.
دکتر اردکانیان، وزیر نیرو در ادامه این جلسه به برنامه های کشور برای تامین آب استان یزد اشاره کرد و گفت: با تأکید رئیس جمهور در سفر ایشان به یزد چند کار مهم در حال انجام است که یکی از آن‌ها نمک زدایی و انتقال آب از دریاست.
جانی دوباره به فعالیت‌های اقتصادی با تامین آب استان یزد
اردکانیان افزود: بودجه لازم برای اجرای این طرح تخصیص داده شده که بخشی از کار برعهده صنعتگران و صاحبان منابع است که باید در زمینه سرمایه گذاری، فعال شوند.
وی گفت: مساله دیگر برای تامین آب شرب استان یزد و کرمان بحث انتقال آب از خارج استان است که در حال پیگیریست و مجوز و مطالعات انجام شده است و به دنبال فراهم کردن سازوکار‌های مالی برای اجرای خط دوم آبرسانی هستیم.
وزیر نیرو با بیان اینکه در بخش برق فعالیت‌های خیلی خوبی در استان یزد انجام شده است، گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۰ اتفاقات بسیار خوبی در زمینه آب و برق در سطح کشور رخ داده است که استان یزد نیز از آن بهره مند می‌شود و مهمترین آن‌ها اینست که منابع آب و برق از تبصره ۱۴ خارج شده است و وزارت نیرو از روز اول سال با منابع در اختیار خود می‌تواند برنامه ریزی کند.
اردکانیان همچنین به شرایط خوب و همکاری مطلوب استان یزد در طرح‌های توسعه‌ای اشاره و تصریح کرد: در حالی که جمعیت استان یزد، یک و چهار درصد از جمعیت کشور است، اما سهم آن در تولید ناخالص داخلی یک و هشت دهم درصد است.


استاندار یزد:تعامل بالا در تمامی ارکان استان برای حل چالش های پیش رو


دکتر طالبی، استانداریزد نیز در جلسه ستاد راهبری و اقتصاد مقاومتی با اشاره به تعامل و همراه های بی نظیری که برای پیشبرد اهداف و برنامه های اقتصادی در استان یزد وجود دارد، گفت: خوشبختانه با همراهی دستگاه های وزارتی، نماینده ولی فقیه در استان، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و دستگاه های مرتبط با این حوزه، شاهد حل مشکلات و چالش های پیش روی تولید استان هستیم.
استاندار یزد خاطرنشان کرد: در این مسیر هیچگاه بخش خصوصی و تشکل های صنفی و صنعتی و دولت در دو طرف یک میز قرار نگرفتند بلکه در کنار یکدیگر مسائل را پیش بردیم.
وی اظهارداشت: یکی از اقداماتی که در این راستا صورت گرفت، سپردن مسئولیت پایش و ارزیابی مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی به خانه صنعت و معدن استان بود.
دکترطالبی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد زیادی پروژه ی آماده افتتاح یا در حال تکمیل در استان یزد وجود دارد، تصریح کرد: در جریان سفر امروز دکتر جهانگیری به یزد علاوه بر افتتاح کتابخانه مرکزی یزد پس از ۲۵ سال، پروژه های بزرگ آب و برق و بندر خشک پیشگامان به بهره برداری رسید.
استانداریزد در ادامه از بهره برداری از پروژه گندله سازی سه چاهون با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور خبرداد و اظهارداشت: این پروژه بزرگترین پروژه اقتصادی استان یزد است که صفر تا صد عملیات آن در دولت تدبیر و امید انجام شده و بهره برداری از آن نقش بسیار زیادی در توسعه شهرستان بافق و استان یزد خواهد داشت.
 وی اظهار امیدواری کرد: در ماه های آینده پروژه های خط انتقال آب خلیج فارس به یزد و راه آهن یزد_ اقلید نیز تکمیل و آماده بهره برداری خواهد رسید.
استانداریزد در ادامه با اشاره به جایگاه برجسته  استان یزد در حوزه های اقتصاد، عنوان‌کرد: استان یزد چهارمین استان صنعتی و دومین استان معدنی کشور است.
 وی با اشاره به ظرفیت های خوب استان یزد در حوزه کشاورزی، خاطرنشان کرد: استان یزد رتبه دوم کشوری را در کشت گلخانه ای به خود اختصاص داده همچنین در تولید بعضی از محصولات جز استان های برتر کشور است.
دکتر طالبی به انتخاب و معرفی استان یزد به عنوان استان برتر در زمینه امنیت سرمایه گذاری در کشور اشاره وتصریح کرد: استان یزد بالاترین میزان صدور مجوز های تاسیس و واگذاری زمین در شهرک های صنعتی را دارد که این شاخص ها موید تقاضای بالای سرمایه گذاری در این استان است.
استاندار یزد مهمترین مشکل پیش روی استان را مشکل آب دانست و گفت: تقاضای تامین آب واحد‌های صنعتی از محل ۱۰ درصد تعادل بخشی را داریم که امیدواریم محقق شود.
وی ادامه داد: طرح های خوبی در این راستا در دست اقدام است که از جمله آن ها می توان به پروژه خط دوم انتقال آب شرب و پروژه خط دوم انتقال آب برای مصارف صنعتی اشاره کرد.
دکترطالبی یکی از مشکلات حوزه صنعت را تامین مواد اولیه بعضی از واحدهای صنعتی دانست و افزود: استان یزد که یکی از قطب های نساجی کشور است با مشکلاتی در زمینه  تامین مواد اولیه پتروشیمی روبرو است.
دکتر طالبی اضافه کرد: در بحث های زیر بنایی، احداث چند آزادراه را در برنامه استان داریم که امیدواریم با مساعدت وزارت راه و شهرسازی، سرمایه گذاران توانمند برای سرمایه گذاری در این حوزه پای کار بیایند.
دکترطالبی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه استان یزد قابلیت های بین المللی زیادی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری دارد، افزود: امیدواریم نگاه ویژه معاون اول رییس جمهور به این حوزه به دیگر مجموعه های ذی ربط تسری یابد و اعتبارات ویژه ای برای مرمت بافت تاریخی و اجرای برنامه های ویژه ای در حوزه ثبت جهانی در نظر گرفته شود.
 استاندار یزد در ادامه خواستار صدور مجوز جهت ارتقا فرودگاه یزد و ایجاد ایرلاین ویژه استان یزد شد و اظهارداشت: در این رابطه در بعضی از شهرستان ها از جمله بافق و اردکان سرمایه گذاران برای ایجاد فرودگاه اعلام آمادگی کرده اند.
استاندار یزد همچنین به نیاز استان به دهکده لجستیک اشاره کرد و گفت: این دهکده به تکمیل خدمات بندرخشک کمک می‌کند که نیازمند صدور مجوز از سوی دولت است
وی با بیان اینکه پروژه های نیمه نیمه تمام استان، تا پایان این دولت می تواند به بهره برداری برسد، خواستار تامین اعتبار پروژه های با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد استان شد.
رفع مشکل راه اندازی مجدد فولاد میبد، صدور مجوز برای تولید ورق‌های فولادی، حمایت بیمه‌ای برای تبدیل شدن یزد به قطب توریسم درمانی و توجه به اجرای طرح‌های دانش بنیان از دیگر خواسته‌های محمدعلی طالبی در این نشست بود.
در ادامه نوبت به افتتاح چهارپروژه بزرگ صنعت آب و برق استان یزد در قالب پویش هر هفته #هرهفته_الف_ب_ایران رسید. این طرح ها در شهرستان‌های خاتم، ابرکوه، میبد، اردکان و یزد به صورت همزمان از طریق ویدئوکنفرانس افتتاح شدند.

 

دکتر جهانگیری مطرح کرد: توسعه کشور با وجود تحریم و جنگ اقتصادی متوقف نشده است


دکتر جهانگیری در مراسم افتتاح طرح های مرتبط با وزارت نیرو، افتتاح این طرح ها را به مردم شهرهای مختلف استان یزد تبریک گفت و اظهار امیدواری کرد ملت ایران در سراسر کشور همواره شاهد اجرای طرح ها و پروژه هایی باشند که موجب توسعه منطقه و رفاه حال آنها باشند.
وی افزود: با وجود همه محدودیت های دولت از نظر منابع ارزی و مالی در سالهای اخیر دستگاه ها توانسته اند طرح های عمرانی را اجرا و نگذارند روند توسعه کشور کند شود.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به احداث صدها خطوط انتقال نیرو، شبکه های آب و فاضلاب و نیروگاه ها در کشور، گفت: اینکه هر هفته پنجشنبه ها و گاهی هر روز نظیر ایام دهه فجر و یا هفته های اخیر به طور متمرکز رییس جمهور طرح هایی در سراسر کشور افتتاح می کنند موضوع بسیار ارزشمندی است. طرح های تاثیرگذار از نظر حجم سرمایه گذاری و نیز برخورداری از فناوری های مدرن.
وی افزود: با وجود افت و خیزهایی که وجود داشته پیام افتتاح این طرح ها این است که جریان تولید و سرمایه گذاری به فضل الهی ادامه یافته است البته ما نیازمند کارهای جدی تری هستیم که در دستور کار وزارتخانه ها قرار دارد.
دکتر جهانگیری سپس با اشاره به طرح سازگاری با کم آبی در دولت، گفت: وزیر نیرو برای هر 32 استان سندی مرتبط با این موضوع تدوین کرده است که اجرای دقیق آن توسط استانداران در سراسر کشور بسیار مهم است و همه مدیران استان متوجه اهمیت موضوع آب در کشور باشند. در این زمینه باید از دیدگاه های نخبگان فکری در استان ها بهره مند شویم.
معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه قطره قطره آب در کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است، گفت: به نقطه ای رسیده ایم که همانند نفت و گاز در کشور خطوط آب ایجاد می کنیم. خط انتقال لوله های آب از خلیج فارس به مرکز کشور یا از سیستان و بلوچستان به استان های مهم دیگر یا ایجاد خطوط آب بین شهرها اقدام مهمی است.
وی افزود: آب شرب مایه حیات است و حیات انسان ها وابسته به این لوله ها است و حفاظت از شبکه آب و خطوط لوله وظیفه آحاد ملت است. مسئله قطع کردن آب شرب عده ای از مردم در فرهنگ ما به ویژه فرهنگ شیعی به هیچ وجه قابل قبول نیست .
دکتر جهانگیری ادامه داد: به همین منظور همه باید از این خطوط آبرسانی صیانت کنیم و مسئولان استانی و امنیتی باید بیش از پیش مواظبت داشته باشند زیرا قطع آب قطعا به زندگی مردم آسیب وارد می کند.
در این جلسه وزیر نیرو با ارائه گزارشی از سرمایه گذاری های انجام شده در صنعت برق و آب کشور، گفت: ایجاد 13 سد مخزنی، 10 طرح آبرسانی شهری، 8 تصفیه خانه بزرگ، 10 تصفیه خانه فاضلاب شهری، آبرسانی به بیش از 1200 روستا و طرح هایی نظیر آن از برنامه های وزارتخانه متبوعش بوده است.

 

افتتاح 294 پروژه صنعت آب و برق با سرمایه‌گذاری 66 هزار میلیارد تومان از ابتدای سال‌جاری


رضا اردکانیان در ادامه این مراسم با اشاره به هفته چهل و چهارم پویش #هرهفته_الف_ب_ایران، اظهار کرد: این پویش در سال 99 با هدف به ثمر رساندن 250 پروژه با اعتبار 50 هزار میلیارد تومان آغاز شد. با احتساب پروژه‌های آب و برق که امروز در یزد افتتاح شد، تاکنون 294 پروژه با سرمایه‌گذاری 66 هزار میلیارد تومان از ابتدای سال در قالب این پویش به مدار بهره‌برداری آمده است.
وزیر نیرو اضافه کرد: 13 سد مخزنی، 11 شبکه زهکشی آب، 10 طرح آبرسانی شهری، هشت تصفیه‌خانه بزرگ آب، 10 تصفیه‌خانه فاضلاب، آبرسانی به 1250 روستای کشور، احداث و افتتاح هشت واحد نیروگاهی و ارتقای توان نیروگاه‌های موجود با 30 واحد نیروگاه مقیاس کوچک و 25 نیروگاه تجدیدپذیر و برق‌رسانی به 288 روستای کشور از جمله این پروژه‌های افتتاح شده است.
وزیر نیرو ادامه داد: امسال کار جدیدی آغاز کردیم و در کنار پروژه‌های ساخت و سازی، پروژه‌های ساز و کاری با این هدف که اصلاح ساز و کارها و ابداع‌ساز و کارهای جدید نقش بسزایی در سرعت دادن به پروژه‌های ساخت و سازی در کاهش هزینه‌های تمام شده در تسهیل خدمت‌رسانی به مردم دارند، آغاز شد.
وی خاطرنشان کرد: وعده ما 50 پروژه ساز و کاری بوده که تا امروز 53 مورد آن به بهره‌برداری رسیده که از آن جمله می‌توان به یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب شهری و روستایی اشاره کرد که با تجمیع امکانات مالی، تجهیزاتی و منابع انسانی، سرعت بیشتری در خدمت‌رسانی به‌ویژه در روستاها ایجاد شد.
اردکانیان عنوان کرد: اصلاح ساختار مدیریت آب کشور نیز از آن جمله بود و امروز ساختار جدیدی بر اساس مدیریت حوضه آبریز تشکیل دادیم و 9 حوضه آبریز بزرگ تعریف شد که انتظار ما این است با استقرار مدیریت‌های حوضه آبریز، مرزهای طبیعی مدیریت آب هم ایجاد و به رسمیت شناخته شده تا زمینه بروز تنازع و تنش بین استان‌ها در حوزه آب برطرف شود.
وی عنوان کرد: سند سازگاری با کم‌آبی تک تک استان‌ها تدوین شده و تخصیص‌های جدیدی که برای استفاده از آب دریا دادیم شرطش این بود که این سندها تایید شده باشد تا استان‌ها بدانند که نقشه راهشان چیست.


آغاز بهره‌برداری تاسیسات گردشگری سدها از تابستان 1400


اردکانیان از تدوین سند گردشگری آبی خبر داد و گفت: برای اولین بار محدودیت و ممنوعیت استفاده گردشگری از دریاچه‌ها برداشته شد و قرار است در اطراف سدها با رعایت ملاحظات زیست محیطی و کنترل‌های کمی و کیفی آب، زیرساخت‌های گردشگری ایجاد شود.
وی اضافه کرد: سرمایه‌گذاری برای احداث تاسیسات گردشگری در این فضاها را به مزایده گذاشتیم و از تابستان 1400 به مرور این طرح‌ها به بهره‌برداری می‌رسد و هموطنان ما از این ظرفیت بزرگ طبیعی برای گردشگری استفاده می‌کنند که البته اشتغال‌زایی قابل ملاحظه‌ای نیز دارد.
به گفته وزیر نیرو، مجموعه این طرح‌ها ریل‌گذاری مناسبی برای فعالیت در عرصه آب و برق کشور به دنبال خواهد داشت.
شایان بذکر ست که یکی از پروژه‌های آماده افتتاح، "سد مخزنی خوانسار (هرات)" با اعتبار 250 میلیارد تومان، از نوع خاکی با هسته رسی است که 23 میلیون و 400 هزار مترمکعب ظرفیت مخزن و 55 متر ارتفاع دارد.این سد برای تخصیص آب استان یزد به میزان دو میلیون متر مکعب در بخش شرب، یک میلیون مترمکعب بخش صنعت و ۶.۴ میلیون متر مکعب برای بخش کشاورزی و حقابه زیست محیطی آماده در نظر گرفته شده است.
پروژه "مخزن ۲۰ هزار متر مکعبی مرور در شهرستان میبد" با حجم بتن‌ریزی ۸۶۱۵ مترمکعب و حجم آرماتور ۷۲۰ تن یکی از مخازن طرح پایداری تامین آب شرب از مجموع ۱۱۰ هزار متر مکعب مخزن در حال ساخت است که با اعتبار ۲۸ میلیارد تومان  به بهره‌برداری رسید.
قطعه اول و دوم خط آبرسانی شهر‌های میبد و اردکان نیز سومین پروژه آماده افتتاح است که با مرمت خط اصلی آبرسانی به میبد و اردکان از خط انتقال آب به استان یزد شامل دو باب مخزن هزار متر مکعبی و اجرای خط انتقال به طول ۴.۹ کیلومتر با سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد تومان افتتاح  شد.
پروژه "خط ۲۳۰ کیلوولت ابرکوه_ اسمالون" تنها پروژه برقی در استان یزد است که با طول خط ۸۹.۲ کیلومتر دو مداره و اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان برای برق‌رسانی به معادن منطقه اسمالون، افزایش قابلیت اطمینان شبکه از طریق رینگ شبکه شهرستان‌های ابرکوه و خاتم و تامین برق صنایع و معادن منطقه افتتاح شد.

 

در آیین افتتاح بندرخشک یزد مطرح شد؛ باید ایده بنادر خشک در کشور تقویت شود


دکتر اسحاق جهانگیری در حاشیه مراسم بهره برداری از فاز اول بندر خشک پیشگامان تاکید کرد: باید فرصت و ایده بندر خشک برای کشور پهناوری مثل ایران که فاصله مرزها طولانی است و حجم صادرات و وارد بالایی دارد، تقویت شود.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به صادرات ۱۰۰ میلیون تنی و واردات ۳۰ میلیون تنی کالا در طی دوره یازده ماهه در دوران تحریم‌ها بدون نفت خام و میعانات گازی، گفت: حتما میزان صادرات و واردات ایران در سال های آینده توسعه می یابد.
دکتر جهانگیری ادامه داد: باید مرکزی درست کنیم تا تشریفات گمرکی ترخیص کالاها با سهولت انجام و برای رسیدن به کشتی در بندر آماده شود.
وی با اشاره به حجم چهار میلیون تنی کالاهای اساسی و سه میلیون تنی کالاهای غیر اساسی در بنادر کشور، تاکید کرد: باید بندر خشک به پس کرانه ای برای ترخیص کالا تبدیل شود تا از هزینه های ارزی تحمیلی به واردکنندگان کاسته شود.معاون اول رییس جمهوری با تاکید براینکه راه آهن جمهوری اسلامی ایران تقریبا به کل دنیا متصل است، ابراز امیدواری کرد، با راه اندازی راه آهن بصره به شلمچه و سپس بازسازی خط ریلی در سوریه، راه آهن جمهوری اسلامی ایران به دریای مدیترانه متصل شود.
فاز اول بندر خشک پیشگامان که با سرمایه گذاری۲۷۵ میلیارد تومانی و در زمینی به مساحت ۷۰۰ هکتار احداث شده است، برای ۷۰ نفر به صورت مستقیم و ۷۰۰ نفر نیز به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی می کند.
فاز اول این مرکز اقتصادی شامل سردخانه ۱۵ هزار تنی، دو باب انبار ۱۰ هزار متر مربعی، گمرک و شانتینگ یارد است که با اتصال ریلی ایستگاه بندرخشک به ریل سراسری کشور متصل می شود.
دکتر جهانگیری در حاشیه مراسم افتتاح فاز اول «بندر خشک» پیشگامان یک اصله نهال غرس کرد.
افتتاح مرکز خدمات جامع سلامت حاج ابوالقاسم زارع در روستای احمد آباد مشیر/بازدید از نمایشگاه تولیدات واحد‌های تولیدی و توانمندی‌های روستاییان استان یزد
در ادامه معاون اول رئیس جمهور و وزرای نیرو و فرهنگ و ارشاد اسلامی سفری به یکی از روستای احمد آباد از روستاهای بخش مرکزی یزد داشتند. در جریان این برنامه پروژه های عمرانی، اشتغالزایی روستایی و کمیته امداد امام خمینی(ره) از جمله مرکز جامع سلامت روستای احمدآباد افتتاح و به بهره برداری رسید.
در این راستا ۸۶ پروژه اشتغالزایی و تولیدی با اعتبار 1185 میلیارد ریال ‌به بهره برداری رسید، که با بهره داری از این پروژه ها زمینه اشتغال ۵۷۶ نفر فراهم شد.
همچنین 215 پروژه عمرانی در حوزه های بهداشت و درمان، برق، مخابرات، راهداری و حمل و نقل جاده ای جهادکشاورزی، دهیاری ها، گاز، منابع طبیعی و ورزش و جوانان با اعتبار 981 میلیارد ریال به بهره برداری رسید.
همچنین دو هزار و ۶۰۰ فقره تسهیلات  جدید کم بهره از سوی کمیته امداد امام خمینی (ره) با اعتبار بالغ 1070 میلیارد ریال به متقاضیان اعطا شد که این تسهیلات زمینه اشتغال 5500 نفر را فراهم کرده است.
 حسن ختام سفر یک روزه معاون اول رئیس جمهور جلسه مشترک با نخبگان، جوانان، برگزیدگان، فعالین سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استان بود که حاضرین  در این نشست به بیان نکته نظرات و دغدغه های خود پرداختند و معاون اول رئیس جمهور قول پیگیری این موارد را داد.



 

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات