یزد از ابتدای امسال تاکنون 165 هزار میلیارد ریال خسارت دید/تدوین دو سند استانی کاهش خطر در یزد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد با بیان این که در این استان 18 نوع مخاطره طبیعی را داریم، گفت: از ابتدای امسال تاکنون به واسطه مخاطرات مختلف 165 هزار و 675 میلیارد ریال خسارت به استان یزد وارد شده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد و به نقل از

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد و به نقل از خبرگزاری فارس در یزد، محمدعلی ملک‌زاده صبح امروز در نشست خبری که با حضور خبرنگاران استان برگزار شد، با بیان این‌که امسال مخاطرات مختلفی در استان و کشور داشتیم، اظهار کرد: نقش اصحاب رسانه در کاهش اثرات مخاطرات محسوس و حائز اهمیت است.

وی بحث زلزله را یکی از مهمترین دغدغه‌های ستاد مدیریت بحران دانست و افزود: در استان یزد چهار گسل مهم دهشیر، کوهبنان در نزدیکی بهاباد، پشت بادام و گسل انار داریم که برخی فعال و برخی هم نیمه فعال هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد در ادامه با بیان این‌که ایران روی کمربند زلزله دنیا قرار گرفته است، گفت: در ۱۰۰ سال گذشته ۱۳ زلزله به میزان بیش از پنج ریشتر در استان یزد داشتیم و این نشان دهنده زلزله خیز بودن استان یزد است.

۸۴۰۰ هکتار بافت شهری یزد ناکارآمد است

ملک‌زاده با بیان این‌که طی یک سال گذشته یک مورد زلزله بالای چهار ریشتر در منطقه بهاباد داشتیم، تصریح کرد: فراوانی زمین لرزه‌های ثبت شده در استان یزد تاکنون ۴۷۴ مورد بوده است همین آمار یزد را در جایگاه هفتم کشوری در بحث زلزله قرار داده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: شناخت و برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی،  توسعه زیرساخت‌های شناسایی، ایمن‌سازی سازه، آموزش و افزایش تاب‌آوری، آمادگی و هماهنگی بین دستگاهی و برگزاری مانورهای مختلف از جمله اقدامات انجام شده و در دستور کار برای کاهش مخاطرات زلزله در استان یزد است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد در ادامه با بیان این‌که طرح پهنه بندی زلزله استان یزد انجام شده است، گفت: در استان یزد از ۳۲ هزار هکتار بافت شهری وجود دارد که بالغ بر ۸۴۰۰ هکتار آن بافت ناکارآمد است.

ملک‌زاده تعداد واحدهای مسکونی استان یزد را بیش از ۱۲۰ هزار مورد دانست و بیان کرد: بافت ناکارآمد شامل بافت فرسوده، تاریخی و حاشیه نشینی است و ۲۷ درصد بافت ناکارآمد شهری بافت فرسوده است.

یزد دارای ۱۸ مخاطره طبیعی است

وی با بیان این‌که در استان یزد بیش از ۱۸ مخاطره داریم، اظهار کرد: خشکسالی، سرمازدگی، آتش سوزی مراتع، فرونشست زمین، زمین لرزه، تگرگ، گرد و خاک، طوفان، آلودگی هوا، فرسایش خاک و سرمازدگی از جمله مخاطرات موجود در استان یزد است.

آمار حوادث رخ داده از فروردین ماه امسال تاکنون نیز گفت: تاکنون در حوزه خشکسالی ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، سرمازدگی ۵۲ هزار میلیارد ریال، طوفان هفت هزارو ۳۸۰ میلیارد ریال، ریزگرد و غبار پنج هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال، سیل اردیبهشت ماه ۱۲ هزارو ۶۴۵ میلیارد ریال و سیل مردادماه ۶۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال خسارت را به استان یزد تحمیل کرده است.

ملک‌زاده با بیان این‌که آموزش شهروندی برای کاهش مخاطرات مختلف را از جمله اولویت‌های اجرایی دانست و بیان کرد: دو سند استانی کاهش خطر حوادث و سوانح در استان یزد تدوین می‌شود.

وی توجه به بحث بیمه منازل را جدی دانست و بیان کرد: گفت: بیش از ۹۰ درصد منازل روستایی و ۲۰ درصد منازل شهری توسط دهیاری‌ها و شهرداری‌ها بیمه شدند.

سیل بندهای یزد نیازمند مقاوم‌سازی و تخصیص اعتبار است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد با بیان این‌که در مرداد ماه سال جاری استان یزد به همراه ۲۵ استان کشور متاثر از پدیده مونسون دچار خسارات گسترده‌ای شدند، گفت: تقریبا ۳۰ درصد اعتبارات حوزه مسکونی در سیل مردادماه به استان یزد اختصاص پیدا کرده است.

ملک زاده با بیان این‌که سیل بندهای استان نیازمند نوسازی و مقاوم سازی است، گفت: بیش از ۱۰ سال است که سیل بندهای استان یزد بازسازی و مقاوم‌سازی نشده است و این مهم نیازمند تخصیص اعتبارات لازم است.

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات