جلسه بررسی مشکلات طرح توسعه حسینیه کوشکنو با حضور مدیرکل و معاون میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان، سرپرست فرمانداری اردکان، رئیس شورای اسلامی شهر اردکان، شهردار و اعضای هیئت‌امنای حسینیه کوشکنو در دفتر فرماندار اردکان برگزار شد.
 
به گزارش روابط عمومی فرمانداری اردکان، «محمدمهدی شرافت» در این جلسه، اردکان را قطب میراث فرهنگی استان خواند و افزود: هماهنگی و همکاری شهرداری و سایر دستگاه‌های اجرایی شهرستان اردکان درزمینهٔ فعالیت‌های میراثی در استان مثال‌زدنی است و علاوه بر آن، تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد نیز در این شهرستان فعالیت چشمگیری دارند.
 
مدیرکل میراث فرهنگی استان مسئله اشتغال‌زایی افراد بومی در حوزه گردشگری اردکان را از موضوعات مهم و مغفول‌مانده در اردکان عنوان کرد و گفت: بافت تاریخی منسجم و ارزشمند اردکان در استان و کشور بی‌نظیر است و باید درزمینهٔ اشتغال گردش‌گری در این شهرستان اقدامات اساسی صورت گیرد.
 
وی با اشاره به این‌که حسینیه کوشکنو اردکان در یکی از مناطق پرتراکم بافت تاریخی و ثبتی این شهرستان واقع شده؛ گفت: ساماندهی و مدیریت توسعه این حسینیه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
 
شرافت ادامه داد: در خصوص احیا و بازسازی ساختمان جدید حسینیه کوشکنو، بر اساس مقررات، طرحی از سوی هیئت‌امنا ارائه و مورد تأیید قرار گرفت؛ اما هنگام اجرای نقشه پیشنهادی، تغییراتی ایجاد شد که بر خلاف نظر کارشناسی شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی بود.
 
این مقام مسئول اختلاف در ارتفاع و اندازه سازه‌های طرح مصوب و اجرایی‌شده را دلیل این موضوع عنوان نمود و اظهار امیدواری کرد با ارائه طرح جدید و تأیید شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی، تکمیل پروژه از سر گرفته شود.
 
سرپرست فرمانداری شهرستان اردکان نیز در ادامه گفت: در خصوص موضوع بازسازی حسینیه تاریخی کوشکنو باید در چارچوب قانون عمل کرد.
 
هادی مقیمی با اشاره به این‌که بافت تاریخی اردکان شناسنامه و هویت این شهر است، گفت: این طرح باید با تغییر و اصلاح مشکلات، در مسیر درست و کارشناسی قرار گیرد.
 
مقیمی افزود: رعایت قوانین باعث استحکام نظام و قانون است. وی با تأکید بر رعایت استانداردها و دستورالعمل‌های میراث فرهنگی از سوی مجریان، خاطرنشان کرد: با توجه به نزدیکی ایام محرم، طرح اصلاحی جهت بررسی فوری در شورای فنی به میراث فرهنگی استان ارائه شود.
 
سرپرست فرمانداری اردکان خاطرنشان کرد: هیئت‌امنای حسینیه کوشکنوی اردکان می‌توانند با رعایت قوانین، زمینهٔ ایجاد یک مجموعه مذهبی مناسب و همسان با ضوابط میراث فرهنگی را فراهم آورند.
 
در ادامه این جلسه، هر یک از حاضرین به بیان نقطه‌نظرات خود پرداختند.