تشکیل شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اردکان
فرماندار اردکان در شورای حفاظت منابع شهرستان که با حضور مدیرعامل آب منطقه‌ای استان برگزار شد؛ بار دیگر بر لزوم تصمیم‌گیری متفاوت براساس وضعیت کشت شهرستان‌ها و شرایط آبی هر منطقه تأکید کرد.
 
به گزارش روابط عمومی فرمانداری اردکان 'بهروز شهابی‌زاد' در تشریح وضعیت منابع آبی شهرستان اظهار داشت: ای‌سی بالای آب، کمبود منابع و کیفیت پایین آن‌ها توجه ویژه‌تر مدیران آب استان را می‌طلبد.
 
شهابی‌زاد تصریح کرد: فارغ از پرداختن به عوامل و علل انتخاب شهرستان اردکان و تصمیمات حاکمیتی در ادوار مختلف، باید برای برون‌رفت از شرایط کنونی و استفاده بهینه از منابع برنامه‌ریزی کرد.
 
فرماندار اردکان گفت: حفظ فضای سبز شهری ضرورتی اجنتاب‌ناپذیر برای تعدیل و تصفیه هوای شهر است و درزمینهٔ کشت گیاهان کم‌آبخواه باید کار اساسی صورت گیرد.
 
وی با تأکید براین‌که برداشت بی‌رویه از منابع آبی در گذشته رویه‌ای نادرست در کل کشور بوده است؛ وضعیت اردکان را در این‌باره خاص و اضطراری دانست و افزود: اگر عزمی برای حفظ منابع آبی وجود دارد؛ باید برای کل کشور اجرایی شود و انتظار می‌رود برای حفظ سهمیه آبی استان تلاش بیش‌تری صورت گیرد.
 
شهابی‌زاد با یادآوری این نکته که نسخه شهرستان‌های استان درباره خاموشی چاه‌ها باید متفاوت باشد؛ این مسئله را جزو دغدغه‌های اصلی شهرستان و کشاورزان دانست و اظهار امیدواری کرد تصمیمی منطقی و کارشناسی اتخاذ و اجرا شود.
 
'محمدمهدی جوادیان‌زاده' نیز در این نشست سخت‌گیری‌ها در حوزه آب را به‌منظور حفظ آیندهٔ مردم و برآورده‌کردن نیازهای آبی آنان دانست و گفت: روند افت سطح آب در سال‌های گذشته نگران‌کننده است.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد افزود: در مناطقی مانند چاه‌افضل اردکان ۳۰ سانتی‌متر افت سطح آب زیرزمینی در سال را تجربه کرده‌ایم‌.
 
وی تصریح کرد: برای این منطقه که شوری آب بالا بوده، دوره خاموشی چاه‌ها را از ۶۰ روز به ۴۵ روز کاهش داده‌ایم اما ادامهٔ این روند و خشک‌شدن چاه‌ها کشاورزی منطقه را نابود خواهد کرد.
 
جوادیان‌زاده بیان کرد: نصب کنتورهای هوشمند کشاورزی باعث مدیریت منابع آب شده و کشاورزان را از خاموشی چاه‌ها بی‌نیاز می‌کند.
 
وی اشاره کرد: سالانه ۹۵ میلیون مترمکعب آب در شهرستان اردکان مصرف می‌شود که از این میزان، ۷.۸ درصد در صنعت و حدود ۸۰ درصد در کشاورزی مصرف می‌شود‌.