اولویت شورای زکات شهرستان فرهنگ سازی، ترویج و تبیین زکات باشد

فرماندار بافق در جلسه شورای زکات شهرستان، تقویت اعتماد سازی و شفافیت در چگونگی هزینه کرد زکات در شهرستان را خواستار شد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری بافق؛ شورای زکات شهرستان بافق با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسینی امام جمعه، ابوالقاسم دهقان فرماندار و جمعی از مسئولان شهرستان در نهاد امامت جمعه بافق برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین سید عباس حسینی در این جلسه با اشاره به آیات و روایات قرآنی از انفاق و زکات در کنار بحث نماز تصریح کرد و گفت: انسانی که همیشه به فکر ارتباط خود با خدای خود است باید به فکر تقویت ارتباط با بندگان خدا هم باشد، پرداخت زکات به نوعی ارتباط خلق با مخلوق است.

امام جمعه بافق بیان داشت: اگر فردی زکات را با رغبت و از صمیم قلب پرداخت کند، این زکاتی که پرداخت می کند عاملی برای پاک شدن گناهان او می شود.

او به جایگاه والای زکات در دین اسلام اشاره کرد و گفت: باید فرهنگ پرداخت زکات در جامعه رواج پیدا کند تا آثاری که زکات در زندگی فرد به دنبال دارد تبیین شود.

حجت الاسلام حسینی با تاکید بر فعالیت کار رسانه ای در خصوص تبیین و تبلیغ برکات زکات در زندگی افرادی که زکات پرداخت کردند، خاطر نشان کرد: گاهی برای اشاعه فرهنگ دینی باید ریا کرد، باید مردم برکات پرداخت زکات را در زندگی افراد مختلف مشاهده کنند، ترویج فرهنگ زکات از بیان و زبان فرد زکات دهنده تاثیر بسزایی در عملکرد مردم دارد.

امام جمعه بافق گفت: تلاش کنید افراد خیّر، کشاورزی که زکات داده اند، در جامعه دیده شوند و از آنان تقدیر کنید.

فرماندار بافق با اشاره به اینکه اکثریت کشاورزان شهرستان در باب پرداخت زکات آگاهی دارند، یادآور شد: کسانی که زکات پرداخت می کنند از باب اعتقادات فردیشان است،  باید هر کسی که زکات پرداخت می‌کند، بداند که کجا هزینه می‌شود

ابوالقاسم دهقان تقویت اعتماد سازی و شفافیت در چگونگی هزینه کرد زکات در شهرستان را خواستار شد و تصریح کرد: این شورا باید در سال گزارش دقیقی از عملکرد نحوه جمع آوری و هزینه کرد زکات تهیه کند و در اختیار رسانه‌ها قرار دهد تا مردم آگاهی کامل از جزئیات هزینه کرد داشته باشند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) بافق در جلسه شورای زکات افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) را نیازمندان بین دهک های یک تا سه پایین معیشتی جامعه بیان کرد و گفت: این افراد شامل زنان سرپرست خانوار، ایتام و محسنین، سالمندان از کار افتاده، بیماران صعب العلاج سرپرست مرد زیر 55 سال و دیگر نیازمندان به صورت تک خدمتی و چند خدمتی هستند.

ابوالقاسم طلایی مهمترین فعالیت و خدمات به مددجویان و نیازمندان از سوی کمیته امداد را در حوزه فرهنگی، بهداشت و درمان، تامین مسکن، تامین جهیزیه، تامین لوارم زندگی، پرداخت وام خودکفایی و اشتغال، پرداخت وام قرض الحسنه، مساعدت معیشتی و موردی عنوان کرد.

او با اشاره به پرداخت وام خودکفایی و قرض الحسنه کارگشایی به مددجویان و نیازمندان تحت پوشش این نهاد گفت: طی یک سال گذشته از محل اعتبارات بانکی 205 مورد وام خودکفایی و اشتغال به همراه آموزش های فنی حرفه ای و 550 مورد وام قرض الحسنه کارگشایی از صندوق امداد ولایت پرداخت شده است.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) بافق، کمترین آمار مددجویان در استان یزد را مربوط به شهرستان بافق ذکر کرد و افزود: 450 خانوار چند معیشتی و 200 خانوار تک معیشتی، 210 نفر سالمند، 224 نفر فرزندان اکرام و محسنین و 345 دانشجو و دانش آموز تحت پوشش این نهاد در شهرستان بافق هستند.

او به دیگر فعالیتهای کمیته امداد امام خمینی(ره) در شهرستان بافق اشاره کرد و گفت: اجرای طرح اطعام و افطاری مهدوی و احسان حسینی، توزیع میوه بین مددجویان، تجلیل از حامیان معلم طرح اکرام ایتام، سرکشی و بازدید از منازل مدد جویان و نیازمندان و بررسی مشکلات آنان و طبغ غذای گرم توسط چهار آشپزخانه و توزیع بین مددجویان در ایام مختلف از جمله این موارد می باشد.

ابوالقاسم طلائی با تاکید بر اینکه شهرستان بافق در پرداخت زکات واجب به ویژه زکات خرما، رتبه اول را در استان داریم، گفت: شهرستان بافق در حوزه پرداخت صدقه نسبت به جمعیت در سطح استان حائز رتبه برتر هستیم.​​​​​​​