برگزاری نشست هم اندیشی توسعه اکولوژیک شتر در شهرستان بافق

با حضور جمعی از مسئولان و صاحب نظران صنعت پرورش شتر، نشست هم اندیشی توسعه اکولوژیک شتر مبتنی بر سند یزد نوین در شهرستان بافق برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری بافق؛ نشست هم اندیشی توسعه اکولوژیک شتر استان یزد مبتنی بر سند یزد نوین با حضور معاون برنامه ریزی فرمانداری بافق؛ معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان و جمعی از مسئولین ، تولید کنندگان و صاحب نظران این صنعت در سالن شیخ محمدتقی بافقی فرمانداری بافق برگزار شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اهداف برگزاری این نشست هم اندیشی گفت: این برنامه بر اساس سند تحولی یزد نوین و در راستای پروژه تحولی و توسعه و تکمیل زنجیره پرورش شتر استان یزد برگزار شد.

مهدی غیب اللهی، حرفه شترداری را نماد واقعی اقتصاد مقاومتی با تاکید بر توسعه پایدار عنوان کرد و  افزود: یکی از اقدامات تحولی استان مبتنی بر سند یزد نوین، توسعه پرورش شتر با پرداخت تسهیلات به شترداران با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و همچنین استفاده از مسئولیت اجتماعی معادن در راستای احیای مراتع است.

وی تراکم جمعیتی شتر در استان یزد را در 54 محدوده جغرافیایی عنوان کرد و گفت: بیشترین این تراکم در لرد قطرم، ریزآب، تلخ آب، مزارع شور، چاه مس، گودگوار، اشلومی، گورآخور، رباط خلف بادام با 4621 نفر شتر است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد میانگین اندازه گله های استان یزد را 83.9 نفر شتر بیان کرد و افزود: در حال حاضر به هر نفر شتر 148 هکتار مرتع اختصاص می یابد.

غیب اللهی با اشاره به اینکه از سوی سازمان ملل سال 2024 به عنوان سال جهانی شتر تعیین شده و به عنوان دام آینده جهان مطرح می باشد، خاطر نشان کرد: در این راستا تحقق برنامه های اقتصاد مقاومتی و برنامه تحولی یزد نوین و شرایط اقلیمی خاص حاکم بر استان یزد، اجرای طرح توسعه اکولوژیک شتر به عنوان یک ضرورت شناخته شد و اقدامات تحولی در راستای توسعه و تکمیل زنجیره ارزش شتر برنامه ریزی شده است.

وی تصریح کرد: تسهیلات به صورت قرض الحسنه با بازپرداخت پنج ساله است که در اوایل سال ۱۴۰۲ به شترداران پرداخت می‌شود و سقف آن به ازای هر شتردار، ۱۰۰ میلیون تا ۵۰۰ میلیون تومان به هر خانوار شتردار است.

غیب اللهی بیان داشت: نگهداری شتر به صورت نیمه بسته است که ظرفیت‌های مراتع و مراتع بلامعارض، در سال گذشته با همکاری منابع طبیعی شناسایی شده است.

او خاطرنشان کرد: هشت طرح مرتعداری ممیزی شده که آمادگی این را داریم که در اختیار شترداران قرار بدیم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: زیرساخت‌ها با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی و مرکز اصلاح نژاد دام وزارت فراهم شده است و شترداران و سرمایه‌گذاران در این بخش، می‌توانند از خارج از کشور نیز گونه‌های شتر را بر اساس مجوز‌های قانونی و سازگار با اقلیم استان وارد کنند.

وی در پایان گفت: با برگزاری این همایش هم‌اندیشی امیدواریم بتوانیم گام موثری در زمینه توسعه این صنعت و همچنین تأمین گوشت قرمز استان و کشور برداشته شود.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری بافق با اشاره به فعالیت کشاورزی و دامپروری مردم شهرستان بافق در کنار کار معدنکای و صنعت گفت: سند توسعه شهرستان بافق در سال 1394 بر پایه 5 محور تهیه شده است که یکی از این محورها توسعه کشاورزی و دامپروری می باشد.

حسن تفکری افزود: در چند سال اخیر در حوزه پرورش شتر، شهرستان با اولویت قرار دادن پرورش شتر داشتی، اجرای طرح پهنه پرورش شتر داشتی را در دستور کار قرار داد.

وی با اشاره به مساعدت و همکاری ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در پیشبرد صنعت پرورش شتر در بافق، یاد آور شد: با توجه به ثبت نام 150 نفر از دامداران و متقاضیان پرورش شتر ، متاسفانه تا کنون در خصوص احداث بارانداز و تامین شتر در بافق اقدامی صورت نگرفته است که می طلبد مسئولان استان در این راستا پیگیری های لازم و اقدام میدانی را در دستور کار قرار دهند.

تفکری به ظرفیت های خوب شهرستان در راستای ایجاد مرتع اشاره کرد و گفت: در شهرستان می توانیم با همکاری شترداران و مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و همچنین مسئولیت اجتماعی معادن، مرتع تولید کرد و شتر را به روش محیط بسته و آزاد در هرستان پرورش داد.

در ادامه این نشست یک روزه صاحب نظران و پژوهشگران استان های یزد و خراسان رضوی در خصوص اجرای طرح هاب شتر در بافق، توسعه اکولوژیک شتر مبتنی بر سند یزد نوین، معرفی سایت ملی الگویی توسعه اکولوژیک شتر ساغند ( مراتع دست کاشت)، تولید کنستانتره ( خوراک) شتر برپایه ضایعات بخش کشاورزی، مسئولیت تشکل های مردم نهاد و مسئولیت اجتماعی معادن در پرورش شتر دانش، نظرات و یافته های علمی و پژوهشی خود را بیان کردند.