برگزاری همایش یاریگران زندگی در محیط های کار و تولید در بافق

همزمان با دومین روز از هفته مبارزه با مواد مخدر، همایش یاریگران زندگی در محیط های کار و تولید در شهرستان بافق برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری بافق؛ همزمان با دومین روز از هفته مبارزه با مواد مخدر، همایش یاریگران زندگی در محیط های کار و تولید با حضور مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان، سرپرست فرمانداری بافق، اعضای شورای پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر شهرستان بافق و جمعی از کارگران معادن و کارخانجات شهرستان در سالن همایش آهنشهر برگزار شد.

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد نیز در این همایش گفت: ۲۵۰ هزار نفر بیمه شده اجباری در استان هستند که با خانواده‌هایشان حدود ۸۵ ـ ۹۰ درصد جمعیت استان را شکل می‌دهند و همین نسبت در شهرستان‌های کارگری وجود دارد.

محمدرضا فلاحتی ادامه داد: با تفاهم نامه‌ای که بین اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاونت اجتماعی فراجا و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شکل گرفته، برگزاری این دوره‌های آموزشی در تمامی واحد‌های تولیدی در استان در دستور کار است.

وی اظهار داشت: شرکت سنگ آهن مرکزی ایران ـ بافق در این زمینه پیشگام شده و به صورت ویژه برگزاری این دوره‌های آموزشی در این شرکت در حال انجام است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان یزد در این همایش گفت: با شرکت سنگ آهن مرکزی ایران_بافق یک توافق نامه‌ای انجام شده تا در حوزه پیشگیری از ابتلا به اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی، با استفاده از روش‌های نرم و روانشناسانه، افرادی که درگیر این معضل هستند، بدون آسیب به روابط کاری و خانوادگیشان، اعتیاد را ترک کنند.اجرای آزمایشی طرح یاریگران زندگی در شرکت سنگ آهن مرکزی

محمدحسین امامی افزود: اجرایی شدن این توافق نامه و تشکیل کانون‌های یاریگران زندگی می‌تواند الگوی مناسبی در حوزه کارگری و صنعتی ـ معدنی باشد که امیدوار هستیم از نیمه دوم امسال کار عملیاتی این طرح به صورت سراسر استانی آغاز شود.

امامی بیان کرد: شرکت سنگ آهن مرکزی ایران ـ بافق در اجرای این طرح به صورت یک نمونه و الگو است که در صورت موفقیت این طرح به دیگر شرکت‌ها و واحد‌های تولیدی تعمیم داده می‌شود.

سرپرست فرمانداری بافق شهرستان بافق را یک شهر کارگری با بیش از 7هزار کارگر فعال فقط برای یک شرکتبزرگ معدنی برشمرد و گفت: بخش از خانواده های این کارگران هر کدام به نوعی دچار یک سری آسیب های اجتماعی هستند.

ابوالقاسم دهقان، آسیب اجتماعی چنین تشریح کرد: اگر بین فرزند و خانواده بحث و گفتگو در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، رفت و آمدهای دوستانه و خانوادگی هست باید شناسایی شود، اگر این رفتار در حوزه مواد مخدر هست باید شناسایی و جهت رفع آن اندیشه کرد و راه حل مناسبت را انتخاب کنیم.

وی افزود : اگر در هر حوزه از جمله عمرانی، اقتصادی و فرهنگی هزینه کنیم ولی برای رفع آسیب های اجتماع افراد و جامعه اقدامی نکنیم به یک باره تمام ستون های بر افراشته در حوزه های اقتصادی، عمرانی و .... فرو خواهد ریخت.

دهقان تاکید: مسئولان شهرستان باید به کمک فرهیختگان، نخبگان و کارشناسان اهل فن در جهت تحکیم بنیاد خانواده و تقویت بنیه های دینی و معنوی خانواده ها برنامه ریزی کنند، در غیر اینصورت در آینده ای نه چندان دور جامعه دچار ناهنجاری های اجتماعی و خانوادگی خواهد شد که برای رفع آن مشکلات، دیر است.

در ادامه دکتر سید محمدرضا قائم محمدی کارشناس پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی یزد در خصوص نقش خانواده در پیشگیری از بروز اعتیاد و آسیب های اعتیاد در جامعه بویژه خانواده ها مطالبی را مطرح کرد.

گفتنی است در پایان این همایش از خانواده معزز شهدا، از خانواده 7 شهید مبارزه با مخدر شهرستان، شهیدان حبیب الله خواجه مبارکه، حسین فتاحی، عباسعلی درندی، علی اکبر قنبری زاده، رمضان فتوحی، ایرج امیری سیف الدینی و قنبر توکلی به رسم احترام، تقدیر و تکریم شد.

همچنین از مصطفی قاسمیان (یزد) ، صدیقه دهقان (بافق)، راضیه زارع (مهریز) و طاهره زارعی (خاتم) به عنوان کارشناسان برتر استان یزد در حوزه اجتماعی و برگزاری کارگاه های آموزشی و پیشگیری از اعتیاد تجلیل شد.