شورای حفاظت از منابع آب و رویدادآبی شهرستان بافق برگزار شد

مدیر آب منطقه ای شهرستان بافق در شورای حفاظت از منابع آب بافق از کاهش چشمگیر و افت سطح آب زیر زمینی و افزایش شوری و سختی آب دشت های شهرستان بافق خبر داد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری بافق، شورای حفاظت از منابع آب و رویدادآبی شهرستان بافق با حضور مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان یزد، فرماندار بافق و جمعی از مدیران دستگاه عضو این شورا در محل فرمانداری بافق برگزار شد.

محمدعلی صمیمی، فرماندار بافق با تاکید بر اهمیت منابع آب شهرستان، استفاده بهینه منابع زیرزمینی از سوی کشاورزان و بخش صنعت را یادآور شد و گفت: تعادل بخشی تولید و برداشت آب از منابع زیر زمینی دوگانگی بین صنعت و کشاورزی را با داشتن برنامه مرتفع می کند.

مدیرعامل آب منطقه ای استان یزد در این نشست با اشاره به آب انتقالی از دریا به استان یزد گفت: هنوز اسناد اختصاص میزان آب منتشر نشده ولی برنامه داریم که با ورود این آب به استان تمام شهرستان ها از نعمت الهی مرتفع شوند.

محمدمهدی جوادیان زاده با تاکید بر حفظ منابع آب زیرمینی در دشت های شهرستان گفت: متاسفانه با شروع عملیات معدنکاری در دشت دره انجیر مقداری از آب استخراج می شود ولی در پایین دست رها می شود و انتظاری که داریم سعی شود این آب استخراج نشود و اگر استخراج می شود به نحوی به سفره ها تزریق شود که بر شوری آب افزوده نشود.

مدیر آب منطقه ای شهرستان بافق در ادامه با اشاره به وضعیت بارندگی و منابع آب شهرستان گفت: میزان بارندگی در سال آبی جاری 49.8 میلیمتر می باشد که این رقم نسبت به سال آبی گذشته 15درصد افزایش داشته است.

مهدی برزگری، مجموع مصرف منابع و مصارف آب زیرزمینی از سه منبع چاه، قنات و چشمه در شهرستان بافق را بیش از 74 میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت: بیشترین مصرف از منابع در حوزه کشاورزی (78درصد) با 58 میلیون مترمکعب و کمترین را 6 میلیون مترمکعب در حوزه مصرف شرب و بهداشت (8درصد) است.

وی افزود: در شهرستان بافق آب زیرزمینی از 206 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق فعال استحصال می شود که از این تعداد 132حلقه در بخش کشاورزی، 31 حلقه در حوزه شرب و بهداشت و 43 حلقه بخش صنعت و خدمات مصرف می شود.

برزگری ضمن ابراز تاسف، افت سطح آب زیرزمینی در دشت بافق طی 23 اخیر را 2.73 متر بیان کرد و گفت: کسری مخزن آب زیرزمینی در دشت بافق در سال گذشته 16 میلیون مترمکعب می باشد در حالی که متوسط کسری مخزن سالانه این دشت 5.18 میلین مترمکعب بوده است.

مدیر آب منطقه ای شهرستان بافق، میزان افت سطح آب زیرزمینی در سه دشت بافق، قطرم و کویر دره انجیر را به ترتیب 37-39 و 46 سانتی متر عنوان کرد و گفت: متوسطه افت سالانه این میزان در این سه دشت به ترتیب 12 -26 و 12 سانتی متر بوده است.

 وی با اشاره به اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی در سال 1401 در شهرستان بافق گفت: بر این اساس نصب کنتور هوشمند بر بروی چاه های شهرستان در دستور کار قرار گرفت که تاکنون 99درصد چاه های کشاورزی، 80درصد چاه های صنعتی، 57درصد چاه های خدمات و دولتی کنتور هوشمند نصب شده و متاسفانه چاه های شرب شهرستان فاقد کنتور هوشمند هستند.

مهدی برزگری در ادامه در خصوص ساماندهی مسیل ها و رودخانه ها، شناسایی نقاط حادثه خیز رودخانه ها، مسائل و مشکلات زیست محیطی شهرستان مطالبی را بیان کرد.